Novinky

Porodní asistentka: Svobodu mužům!

Porodní asistentka J. Weisová-Boros kritizuje současnou praxi, kdy lékař předepíše hormonální antikoncepci a neobtěžuje se s vysvětlováním plusů a negativ jejího užívání.

Dobrý den,

Hned zkraje mám dotaz. Máte na mysli hormonální antikoncepci nebo antikoncepci jako takovou? (přirozenou, mechanickou, hormonální, dočasnou, trvalou apod?).Pokud hormonální pak bych měla příspěvek.

Hormonální antikoncepce vyrazila před 50 lety do světa v výkřikem Svobodu ženám. Jistě, vyvíjela se a dneska je preparátů na výběr dost a dost. Kdysi byla i určitá omezení pro užívání. Pracuju v oboru (porodní asistentka), a tak trochu vidím do zákulisí.

Hormonální antikoncepce má své nesporná pozitiva- kromě zábrany početí třeba vylepšuje i pleť. Svým způsobem ji můžeme pojmout i léčebně, protože odstraňuje různé nepravidelnosti menstruačního cyklu, bolesti, snižuje tvorbu cyst.Ale má také svá nesporná a neoddiskutovatelná negativa. Každý lékař ta negativa zná ( nebo měl by znát).  Pokud chce pacientka hormonální antikoncepci, měl by jí vysvětlit jak plusy, tak mínusy tohoto počinu, případná omezení, dát prostor na dotazy a čas na rozmyšlenou. Pak ať se paní či slečna rozhodne, co v jejích očích převáží- jestli klady a nebo zápory. Za celou svoji 30letou kariéru jsem žádného takového lékaře nepoznala a nikdy jsem nic takového neslyšela. To je smutné. Naopak jsem slyšela mnohé stesky mnohých pacientek, které vzdychaly, že jim lékař nic takového neřekl. A to už ani nemluvím o zjišťování rizikových faktorů, anamnézy a případně laboratorních vyšetřeních. Podle mého názoru je tohle naprosto trestuhodné. Ono při „dobré“ kombinaci se dá i umřít, a už jsme se s tím párkrát setkali. Bohužel. S negativními následky se setkáváme téměř denně.

Ovšem musíme s podívat i na druhou stránku- lékaři jsou farma firmami bonifikováni, když doporučují a předepisují jejich výrobky. Ať chceme, nebo ne, prostě to tak je. Takže předepisují a předepisují a hájí se větou: “Když to chtějí a lepší HA než UPT“- což je sice pravda, ale jen poloviční. Mnohokrát jsem se ale setkala i s přístupem typu: “Vy nic neužíváte? Proč? To byste měla, jednak jste chráněná a pak, antikoncepce vylepšuje pleť, nebudete mít menstruační bolesti, velkou ztrátu krve, atd“ a nacpe holce nejlépe od 15 let nějaký preparát. S tímhle teda bytostně nesouhlasím. Podle mého názoru chybí důkladná osvěta a pravdivé informace. Zde je prostor pro komunitní péči, kterou ovšem náš stát nepodporuje, či spíše zatracuje. Lékaři jsou údajně přetížení a pojišťovny neplatí. Ale nutno podotknout, že žádost o antikoncepci se řadí do vyžádané péče, tudíž se pojišťovnám nevykazuje a pacientky si ji hradí. Jistě, dělá a šulí se to všelijak, ale jsou i lékaři, kteří si nechávají platit.

Víceméně vnucování a jen jednostranná osvěta už nese svoje ovoce - stále více žen hormonální antikoncepci užívá a neuvažuje nad ničím jiným. (už jsou také studie, kdy nějak mutují ryby ve vodě, ve které jsou nějaké metabolity z moče žen, užívajících hormonální antikoncepci). Co ale horšího, muži se přestávají starat a vše nechávají na ženách. Dokonce byl nějaký výzkum, kdy se mužům nabízely hormonální preparáty (fiktivní, protože ty ještě nejsou a podle mého ani nebudou zapotřebí, protože počet spermií rapidně klesá) a kolem 95 % mužů je odmítlo užívat. Takže před 50 lety to bylo Svobodu ženám, a teď by to mohlo být Svobodu mužům. 

J. Weisová-Boros


Děkuji Vám paní J. Weisová-Boros za příspěvek k dnešní diskusi. V mnohém máte pravdu, jen mi přijde neuvěřitelné, že by nějaká, byť mladá žena neslyšela o možných negativních následcích užívání hormonální antikoncepce. Mám za to, že hlas odpůrkyň je velmi hlasitý.

Dnes máme téma dne ANTIKONCEPCE

Co si myslíte vy?

redakce@zena-in.cz

   
26.09.2013 - Čtenářské příspěvky - autor: Radek Kříž

Komentáře:

  1. [25] Boros [*]

    Louisa — #23 Bohužel je,mám 30 letou praxi.... Čím méně jich bude, tím budu raději.

    superkarma: 1 26.09.2013, 21:33:17
  2. avatar
    [24] Suzanne [*]

    Mně HA nikdo nevnucoval, chtěla jsem ji sama. Rodinnou anamnézu mám v pořádku, játra zdravá, nekouřím. A je to moje věc. 

    A co se týče svobody mužů... no a? Co je na tom špatného? Pokud se muž nezajímá o ženinu antikoncepci, pak se ale nemůže divit, že občas některá otěhotní, aniž by ho dopředu informovala Sml57

    Svobodu druhým přeju a nevidím nic špatného na tom, když jsem vzala zodpovědnost sama za sebe. Vnímám to jako pozitivní krok.

    superkarma: 0 26.09.2013, 19:51:44
  3. avatar
    [23] Louisa [*]

    Boros — #22 všechno je o lidech a komunikaci... A věřím, že takových, o kterých se píše v článku, moc není.

    1. na komentář reaguje Boros — #25
    superkarma: 0 26.09.2013, 16:19:05
  4. [22] Boros [*]

    Děkujii za komentáře a jsem moc ráda, že se najdou i slušní gynekologové, byť jsem je osobně nepoznala.

    1. na komentář reaguje Louisa — #23
    superkarma: 0 26.09.2013, 16:15:25
  5. avatar
    [21] Louisa [*]

    kobližka — #19 jistě hodně, ale ne všechny :-)

    já jsem se svými gynproblémy a nějakým stěhováním poznala dost lékařů, a s takovým přístupem jsem se nesetkala. Jeden čas jsem HA brala léčebně, dokonce mi ji i hradila pojišťovna (na povolení revizáka), a to jsem byla hlídaná jak státní poklad :-) Pak jsem ji brala mezi dětmi, to už o své vůli, a jediný problém byl v tom, že si všichni mysleli, že když jsem zdravotník, že všechno vím a znám. Tak jsem jim vysvětlila, že mým oborem je trošku jiný otvor, a vše mi vysvětlili. A také mne hlídalli - jaterkyk a všechno, ale takhle hlídali každou s HA. Teď nic neberu - rovněž o své vůli...

    Co se týče mé práce, ptám se žen, jestli berou trvale nějaké léky, tedy i HA, protože dokáže ovlivnit stav sliznic v puse, tak abych věděla. Ptám se od 15ti let, a docela mne překvapilo, že moc těch žen není, které HA užívají. Většina jich je "mezi dvěmi dětmi" - doma roční dítě, na druhé zatím nechvátají.

    A z toho usuzuji, že zas tak špatné, jak píše paní v článku to asi nebude. Záleží na každém dr., jak to má nastavené.

    Jo, a před 30ti lety u nás byl k disposici možná tak biogest a norbiogest, psal se NĚKTERÝM ženám, které již rodily, jinak ne...

    A před 30ti lety se taky ještě chodilo k interrupční komisi... :-D

    superkarma: 0 26.09.2013, 16:08:25
  6. avatar
    [20] peetrax [*]

    kobližka — #17 já vím, ale podivovala jsem se nad zpozdilostí té konkrétní doktorky

    superkarma: 0 26.09.2013, 14:42:16
  7. avatar
    [19] kobližka [*]

    Louisa — #2 Předpokládám,že za 30 letou praxi toho poznala dost.Možná víc,než ty,teda pokud taky nemáš srovnatelnou praxi Sml16

    1. na komentář reaguje Louisa — #21
    superkarma: 2 26.09.2013, 14:23:55
  8. avatar
    [18] gerda [*]

    ToraToraTora — #4 ale to je dost známá věc. Do splašků se dostávají chemikálie z moči, nejen tedy ženské obohacené o HA, ale samozřejmě i z jiných léků všech pacientů. To žádná čistička nezlikviduje, ryby si nemůžou vybrat, tak plavou v chemické kaši.

    superkarma: 1 26.09.2013, 14:10:45
  9. avatar
    [17] kobližka [*]

    peetrax — #15 Ale takhle odpoví většina doktorů,nejen na gyndě Sml58

    1. na komentář reaguje peetrax — #20
    superkarma: 0 26.09.2013, 14:08:48
  10. avatar
    [16] OlgaMarie [*]

    cilani — #11 Mě po 1. porodu lékařka informovala a dokonce mi řekla, že pokud budu mít potíže, ať přijdu bez objednání. Psal se rok 1973. Bylo mi po nich špatně a neustále jsem "špinila", tak jsem je brala velmi krátce.

    superkarma: 0 26.09.2013, 14:01:19
  11. avatar
    [15] peetrax [*]

    v.poho — #14 nemělo vadit?! Sml6 Sml45

    1. na komentář reaguje kobližka — #17
    superkarma: 0 26.09.2013, 13:56:50
  12. avatar
    [14] v.poho [*]

    peetrax — #3 ...no, já mám třeba riziko trombózy a když jsem na to upozorňovala, bylo mi řečeno, že "by to nemělo vadit".

    To mi přijde do nebe volající.

    Samozřejmě, nikomu HA neberu, rozhodnout se musí každý sám, ale bagatelizovat rizika, obzvlášť pokud člověk je o něco ohroženější....., to mi tedy v pořádku nepřijde.

    1. na komentář reaguje peetrax — #15
    superkarma: 2 26.09.2013, 13:46:53
  13. avatar
    [13] kobližka [*]

    Klára Křížová — #6 Bodejť by jevili,když to raději za ně udělá žena.Já to říkám už dlouho,když může brát pilulky ona,proč ne on? Vymyslet přípravek,aby ty jeho breberky cestou ztratily životaschopnost,snad nebude tak složité.Ale oni jsou pánové pohodlní,že jo? Sml58

    superkarma: 0 26.09.2013, 13:44:42
  14. [12] dadma [*]

    Podepisuji....Sml22

    superkarma: 0 26.09.2013, 13:10:06
  15. [11] cilani [*]

    Mně taky žádná z lékařek nikdy ani nehlesla něco o negativech, ale aspoň mi ji nevnucovaly..Spíš mě moje první gynekoložka tlačila do sexu a divně se na mě dívala, že ještě v 17 nic..

    Pravda, je to už dávno, co jsem si pro své tabletky byla poprvé .. už dávno je také neberu. Naštěstí jsem poznala jen ztrátu chuti k sexu, takže vlastně fungovala i jako ochrana proti nemocem Sml32

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #16
    superkarma: 0 26.09.2013, 12:52:19
  16. avatar
    [10] peetrax [*]

    OlgaMarie — #9 ne, co je tam učí, ale jestli děcka vůbec dávají pozor. Třeba to berou jako ztrátu času, když už mají všechno nastudováno z netu. Je mi víc než dvakrát patnáct, ale ještě teď si pamatuju, že nám přednášky o sexu a věcech okolo byly spíš k smíchu. Nehledě na to, že byly určitě ve své době přínosné, ale puberťáci prostě jiní nebudou.

    superkarma: 0 26.09.2013, 12:38:25
  17. avatar
    [9] OlgaMarie [*]

    Nějak mě napadá otázka, co se učí děti ve škole v předmětu sexuální výchova.

    Být lékařkou a slečna starší 15 let by po mně chtěla HA, tak bych ji poinformovala a HA předepsala. Je to menší zlo než aby holčina v 15 otěhotněla.

    1. na komentář reaguje peetrax — #10
    superkarma: 1 26.09.2013, 12:32:45
  18. [8] Rikina [*]

    No, já jsem se nikdy nesetkala s tím, že by mi kterýkoli doktor řekl "vy nic neužíváte? to byste měla". Naopak když chci nějaký lék předepsat, tak abych ukecávala, že ho doopravdy potřebuju. Sml57 Ohledně antikoncepce jsem zkoušela různé věci, HA mi z toho nakonec vyšla jako nejjednodušší a spolehlivá varianta. Doktorka se mě vždycky ptala, jestli mám informace o tom kterém druhu antikoncepce, a jaké mám důvody, proč chci zrovna tohle, a proč už nechci to, co jsem měla předtím. Když jsem se jí ptala, odpovídala. Když jsem se neptala, nic mi nevnucovala. Takže jestli někdo vzdychá, že mu doktor  nic neřekl, no tak se holt asi nezeptal. Ono by to ani z časových důvodů nešlo, aby se automaticky dělala osvětová přednáška každé pacientce, už takhle je čekání na gyndě nekonečné.

    superkarma: 1 26.09.2013, 12:21:53
  19. avatar
    [7] ToraToraTora [*]

    peetrax — #5 Samozřejmě ( i když jsi špatně usoudila, že jde o srovnávací kritiku nebo rozdílové zhodnocení), právě proto mne zaujal propastný rozdíl mezi článkem  a tím strmým vyjadřovacím pádem v posledním odstavci.

    superkarma: 0 26.09.2013, 12:16:22
  20. [6] Klára Křížová [*]

    No ale ti muži o tuto svobodu evidentně nejeví zájem....

    1. na komentář reaguje kobližka — #13
    superkarma: 0 26.09.2013, 12:09:21
  21. avatar
    [5] peetrax [*]

    ToraToraTora — #4 na čtenářský příspěvek takové délky bych řekla, že je to v porovnání s tím, co se tu vyskytuje (a kolikrát i od redaktorů), dobrý. Sml80

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #7
    superkarma: 1 26.09.2013, 11:53:19
  22. avatar
    [4] ToraToraTora [*]

    nějak mutují ryby, nějaké metabolity,nějaký výzkum...to došly argumenty nebo slovní zásoba? Sml80

    1. na komentář reaguje peetrax — #5
    2. na komentář reaguje gerda — #18
    superkarma: 0 26.09.2013, 11:36:00
  23. avatar
    [3] peetrax [*]

    Louisa — #2 na mě se teda svého času gynekoložka divně dívala, že nechci předepsat hormonální antikoncepci, i přesto, že věděla, že beru léky na snížení krevního tlaku. To by pak možná byl taky výkřik. Ale ne do tmy, alébrž můj poslední. Sml24

    1. na komentář reaguje v.poho — #14
    superkarma: 1 26.09.2013, 11:33:40
  24. avatar
    [2] Louisa [*]

    nikdy jsem ani neslyšela o tom, že by lékař HA vnucoval...

    Kolik těch lékařů paní Weissová-Boros poznala?  kontaktovala všechny pacientky, které k nim chodí?

    Celý článek mi přijde jako výkřik do tmy...

    1. na komentář reaguje peetrax — #3
    2. na komentář reaguje kobližka — #19
    superkarma: 2 26.09.2013, 11:31:53
  25. [1] MaVy [*]

    alespon dva gynekologové z nemocnice v Jihlave nejsou z HA úplně nadšeni,k jednomu chodím,negativa i pozitiva vysvětlují velmi pečlivě a navrhují jiná řešení,jak 15leté holce tak 35 letéSml16

    superkarma: 1 26.09.2013, 10:47:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme