.

Poradna pro běžkyně: Doplňovat minerály? Je nutné mít s sebou při běhu lahev s vodou?

Styl

Poradna pro běžkyně: Doplňovat minerály? Je nutné mít s sebou při běhu lahev s vodou?

Přinášíme vám další díl naší běžecké poradny. Se sportem se váže řada doporučení ohledně doplňků stravy. Určitě jste narazili na řadu nejlepších tipů, doporučení doplňků stravy, které vám pomohou zhubnout při běhu, spalují tuky, dodají energii, napomohou od únavy, zbaví napětí ve svalech. Je jich tolik, že když si je prohlížíte v regálech lékárny nebo jiné prodejny, připadáte si jako v alchymistické dílně. Proto jsem se zeptala na názor odborníka, který nám odpovídá v naší poradně pro běžkyně.

Zdroj: www.shutterstock.com

Zdroj: www.shutterstock.com

Můj názor: Sama moc tyto přípravky nekonzumuji, jen před závody si beru hořčík, a když běžím daleko (víc jak 15 km), pak si dávám energetický nápoj nebo gel na rychlé doplnění cukrů a minerálů. Protože vím, že řada běžců neudělá bez „chemie“ ani krok, mile mne překvapila odpověď Michala Kulky:

Je důležité při pravidelném běhu doplňovat minerály a důležité látky? Měli by běžci spolu s pohybem i brát nějaké doplňky stravy či oblíbené „nadupané“ nápoje? Kde je míra potřeby?

Michal Kulka: Trend poslední doby je běhání tzv. načisto. Bez výživových doplňků. Osobně se k tomu velmi kloním, ale čistě prezentuji vlastní názor. Tělo si na pravidelné doplňky zvykne a potom bez nich „nemůžete nikam doběhnout“. Rozhodně je ale potřeba doplňovat vodu velkou měrou, což je  3-5 litrů denně, dle ročního období, v létě více než v zimě).

Jak je to s pitným režimem při běhání? Je nutné sebou při běhu mít lahev s vodou? Otázka se vztahuje k běhu do 10 km, když není velké teplo.

Michal Kulka: Myslím, že bez pití se dá 10 km odběhnout, pokud není 30 stupňů a běžec nemá s přísunem tekutin problémy. Já doporučuji mít vždy u sebe nějakou hotovost, a když bude nejhůř, tak si můžete pití koupit.

Jak to máte vy? Běháte s lahví v ruce, máte ji v opasku nebo se napijete před během a pak pijete až v cíli?

Můj názor: Přiznám se, jednou jsem udělala chybu – před závodem jsem se chtěla zavodnit, aby mé tělo mělo dostatek vody. Vypila jsem tedy asi litr hodinu před startem. Ano, vzala jsem „zavodnění“ doslova. Jenže, pak mne velmi obtěžovalo, jak se mi stále chtělo na toaletu a musela jsem to při závodě řešit. Ztratila jsem tím dost času (nešla jsem za keřík, ale stále jsem frontu na Toitoiku). Proto dneska vím, že když jsou na trati občerstvovací stanice, dá se v pohodě běžet bez pití v ruce nebo za páskem – mne to i dost ruší v rytmu běhu. A trasy do deseti km vydržím i ve vedru, že se napiju, až doběhnu…

 

Michal Kulka

  • Vystudoval Fakultu tělesné výchovy a sportu UK a zde také získal trenérkou aprobaci nejvyšší úrovně.k
  • Osmým rokem je NIKE coachem.
  • S přáteli je členem koloběžkového klubu ULTIMA K.LAP TEAM, kromě mistrovství ČR a Evropy vyhrávají i ta světová.
  •  Jako první člověk na světě před 3 lety úspěšně absolvoval s týmem Tour de France na koloběžce (3 479 km).
  • O rok později se stal v Plzni mistrem světa v koloběhu.
  • V roce 2015 se vydal zdolat Peklo severu – trasu Paříž – Roubaix na kočičích hlavách v délce 250 km, taktéž na koloběžce.
  • Ve volném čase běhá nebo učí běhat své okolí, v pracovním době (mimo jiné) běhá se spolupracovníky a o víkendech se svou přítelkyní rád kdekoliv na světě. Intenzivně se připravuje na letošní mistrovství světa v Austrálii.
  • http://www.ceskatelevize.cz
  • http://www.sport.cz
  • http://www.kickfrance2013.com

Jaké téma spojené s během by vás zajímalo? Napište nám pod tento článek do diskuse, připravíme na to článek.

Naše další články k tématu

   
20.04.2016 - Sportem ke kráse - autor: Klára Křížová

Komentáře:

  1. avatar
    [8] AmeA [*]

    Neběhám moje klouby to nemaj rády Sml23Sml23

    superkarma: 0 20.04.2016, 20:37:00
  2. avatar
    [7] Chica [*]

    magic11 — #4 mám to podobně Sml22

    Závody běhám jen ty masové a tam občerstvovačky fungují, měla jsem problém spíš s "převodněním" než dehydratací Sml22

    superkarma: 0 20.04.2016, 11:52:14
  3. avatar
    [6] RenataMor [*]

    Sml67

    superkarma: 0 20.04.2016, 09:53:23
  4. [5] magic11 [*]

    a jen vodu, jonťáky nejsou nic pro mě Sml80

    superkarma: 0 20.04.2016, 09:46:43
  5. [4] magic11 [*]

    jsem stejného názoru, na desítku vodu nepotřebuji, když je chladněji, i kolem 20km dáváme bez problémů bez vody, potom to doženeme. Lahvičky jen v létě na delší štreky, kdy je opravdu vedro Sml67

    1. na komentář reaguje Chica — #7
    superkarma: 0 20.04.2016, 09:46:20
  6. [3] bobani [*]

    Sml80

    superkarma: 0 20.04.2016, 09:33:30
  7. avatar
    [2] Eliana [*]

    Neumím si to bez hypotonického či isotonického nápoje představitSml23, navíc jsou šikovné placaté lahvičky na pás nebo mikro batůžky jen na láhev. Jeden půlmaraton muž chytil úžeh a byl ke konci dehydratovaný, protože neměli slibované občerstvovačky a já mu ani na trati tekutiny podat nemohla a bylo to s ním o fous. Takže rozhodně vhodné tekutiny sebouSml22. Navíc těžko porovnávat profi běžce s rekreačními byť pravidelnými.

    superkarma: 1 20.04.2016, 07:35:53
  8. [1] Andreadornova [*]

    Sml79

    superkarma: 0 20.04.2016, 06:12:00

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme