Proč bychom měli chřest zařadit do našeho jídelníčku?

Chřest je bohatým zdrojem bílkovin, vitamínu A, vlákniny a kyseliny listové. Navíc díky vysokému obsahu draslíku napomáhá regulovat krevní tlak, obsahuje i železo a rutin, čímž si jeho konzumenti mohou posílit svůj imunitní systém. Další nespornou výhodou je, že neobsahuje žádný cholesterol. Jeden stonek má pouze 4 kalorie. Doporučuje se zkonzumovat 7 stonků chřestu denně.

Jak poznat čerstvý chřest?

Pokud se zaměříme ryze na český chřest tak jeho sklizeň probíhá zhruba od poloviny dubna do konce června. Čerstvý chřest by měl vonět, není na povrchu svraštělý. V případě bílého chřestu má pak lesklý povrch a sevřené hlavičky. Není pružný a při ohnutí praskne. Naopak čerstvý zelený chřest můžeme i drobně ohnout.

Jak bychom měli chřest zpracovat?

Zelený chřest je na zpracování jednodušší, v případě, že je mladý, stačí jej omýt a oddělit spodní dřevnatou část, což jsou asi 3 centimetry. U bílého chřestu je kromě odříznutí dřevnaté spodní části nutné ho pečlivě oloupat celý až po hlavičku.  Slupka totiž obsahuje hořké silice. Chřest loupeme vždy od hlavičky směrem dolů. Musíme ale dávat pozor, protože je velmi křehký. Očištěný či oloupaný chřest pak vložíme do vroucí osolené vody, do které můžeme podle chuti přidat i lžičku cukru, octa nebo plátek citronu a lžičku másla. Doporučená doba vaření bílého chřestu je 8 až 12 minut, u zeleného stačí poloviční čas tedy asi 5 minut. Chřest pak neoplachujeme studenou vodou, ale necháme vychladnout, neztratí tak nic ze své typické chutě ani nepřijde o vitamíny.

Lenka Bačinská, nákupčí čerstvé zeleniny z Tesca

Jak by se měl chřest skladovat, aby vydržel déle čerstvý?

I v tomto případě platí čím čerstvější, tím lepší, proto bychom se zpracováním chřestu neměli dlouho otálet. Skladujeme ho v ledničce při teplotě kolem +5°C, ideálně ho ještě zabalíme do vlhké utěrky, tak uskladněný by nám měl bez problémů vydržet několik dní. V případě, že se rozhodnete chřest zamrazit, tak ho předtím tepelně upravte dle výše uvedeného návodu.

Reklama