.

Pontius Pilát: Co když Krista zachránil, nebo se o to alespoň pokusil?

Magie

Pontius Pilát: Co když Krista zachránil, nebo se o to alespoň pokusil?

Píše se rok 30. Tváří v tvář stojí Ježíš Nazaretský a Pilát Pontský. Zatímco Pilát uctívá bohy svého lidu a jako mnozí Římané považuje židovské náboženství za pověru, Kristus si stojí za vírou v jediného boha. Byl to ale pro prefekta Piláta opravdu důvod poslat ho na smrt?

pilát

Pilát Pontský, jinak i Pontius Pilát, byl prefektem celé provincie Judea. Na tento post se mohli vydrápat pouze členové ordo equester. To byla nejvyšší společenská vrstva, které byl nadřízený už jen císař. K této elitě patřilo zhruba jedno procento všeho obyvatelstva římské světové říše.

Pilát byl mocenský politik a úřad, který zastával a který mu svěřil císař Tiberius, měl vojenský charakter. Hlavním Pilátovým úkolem bylo udržovat v provincii Judea klid a pořádek. Vládl tvrdou rukou celých deset let.  

Klid rozhodně neměl.

Od přeměny Judeje v římskou provincii v roce 6 tady nebyl klid prakticky nikdy. Tím spíš o pašijových svátcích, na které se sjížděly do Jeruzaléma tisíce Židů ze všech stran. Mohlo dojít k nepokojům, což Pilát věděl a také byl patřičně bdělý. Krom toho neměl židy rád.

Ze svého úřadu nijak zvlášť nadšený nebyl a navíc proslul krutostí a úplatností.

Na tohoto soudce tedy narazil Ježíš. Mohl od něho vůbec očekávat spravedlivé soudní řízení? Nakolik měl ale Pilát zájem Ježíše nechat zabít, když ho ani nebral vážně?

„Nejsem vinen krví tohoto člověka,“ pravil Pilát, než si veřejně nad soudem „umyl ruce.

Proč se tohle stalo tolik známým? Chtěl někdo Piláta očistit ze smrti Velkého muže, anebo se Pilát skutečně snažil Krista omilostnit? Proč dal davu navíc ještě vybrat mezi Ježíšem a vrahem Barabášem?

Podle líčení příběhu, které nám nabízí evangelia, musel Ježíš absolvovat jakési dvojí řízení.

Soud před Radou starších „synedrion, sanhedrin“ a politický proces před Pilátem. V evangeliu podle Marka se píše, že ve čtvrtek večer před pašijovou slavností Ježíše zatkli. Byl předveden před Radu starších, což byl nejvyšší jeruzalémský samosprávný orgán.

Rada se prý shromáždila ve veleknězově domě a ještě téhož večera rokovala o Ježíšově osudu. Rada pak ještě v pátek ráno předala Ježíše římskému místodržícímu Pilátovi.

pilát

Pilát Ježíše vyslýchal a mimo jiné mu položil i otázku: „Ty jsi král Židů?“, načež mu Ježíš odpověděl Ty sám to říkáš. Mohlo to znamenat něco jako „To říkáš ty, ne já“. Vlastně nepotvrdil to, proč byl souzen.
V každém případě je zajímavé, že celá událost byla naplánována na pátek odpoledne. Byl svátek, a to důležitý.

Ve finále se Pilát navíc nechává slyšet, že to není jeho vina, že je Kristus odsouzen.  Proč by to dělal? Úřad měl jistý, mohl si dělat, co se mu zachtělo, neměl rád Židy, byl krutý...

  • Ježíš byl krutě bičován. Muselo ho to hodně oslabit.
  • Kříž, který si Kristus na Golgotu nesl, byl vysoký tři a půl metru a vážil v případě, že bylo použito syrové dřevo, zhruba devadesát kilogramů.
  • Samotná cesta na Golgotu byla dlouhá asi 700 až 760 metrů.

Potud šlo celkem o standard. Lze-li věřit dobovým análům.

A jestli lze, pak je hodně věcí zvláštních. Předně to, jak se sám Pilát ke Kristovu ukřižování postavil.

Vojáci, kteří Ježíše přibili na kříž, měli nařízeno ho v podpaždí podvázat provazem. Proč? Ježíšovi navíc nebyly zlomeny nohy, jak bylo zvykem. Dělalo se to proto, aby se odsouzenec nohama nezapíral a rychleji se udusil. Proč Pilát tohle nařídil, když vědět, že Kristus nebude umírat pomalu vysílený, ale naopak, bude muset být z kříže sejmut, protože do soboty kvůli svátku nikdo viset nesměl?

Podle Evangelií byl Ježíš na kříži kolem tří hodin.

Kristus byl sundán z kříže a Josef z Arimatei s Máří Magdalénou a Nikodémem ho zabalili do látky a odnesli. Zase, pokud se nemýlí historické spisy, Ježíš krvácel. To vede člověka k myšlence, jestli by krvácel, když by byl mrtvý. Vždyť dnes víme, že mrtvé tělo nekrvácí.

Byl to záměr Pontiuse Piláta, aby Ježíš nezemřel? A pokud ano, proč?

To všechno jsou dohady, protože jak to bylo doopravdy, se dnes asi nedozvíme, pokud se Ježíš nevrátí a nepoví nám to sám.

V každém případě je postava Piláta a jeho vina na smrti, nebo lépe na odsouzení Krista, poněkud sporná.

Navíc, v dokumentu televize BBC o životě Krista, který se vysílal loni a byl velice zajímavý, se říkalo, že Josef z Arimatei, tedy nejlepší Ježíšův přítel, byl ale také současně bohatý člověk, strýc Marie a přítel samého Piláta. To mě opravdu zaujalo…

Kdo ví. Pilát žádný memoár nesepsal, tak můžeme jen doufat, že se najde třeba další evangelium, třeba podle Magdalény, nebo jiný svitek, který Piláta ukáže tak, jaký byl opravdu.

Tady je ještě výňatek z knihy Mircea Eliade: „Jsi posvátný, sporýši, protože rosteš na zemi. Poprvé tě našli na hoře Kalvarie. Vyléčil jsi našeho vykupitele a zacelil jsi jeho krvácející rány.“

No, byla by to hezká myšlenka, kdyby po zemi chodili potomci samotného Krista, který zrovna díky Pilátovi (měl přece rád peníze a Josef je měl) nezemřel, ne?

   
03.02.2011 - Záhady současnosti - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [66] Eliana [*]

    Michaela Kudláčková — #65 Mám velkou představivost Sml52, oprášila bys pár italských slov z dovči... nebo stačí Si padre, si padre a malá úklonka a jsme v archívu....Sml52

    superkarma: 0 03.02.2011, 16:10:39
  2. avatar
    [65] Michaela Kudláčková [*]

    Eliana — #63 BOŽE CHRAŇ ! Sml52

    1. na komentář reaguje Eliana — #66
    superkarma: 0 03.02.2011, 15:59:52
  3. avatar
    [64] Pentlička [*]

    Já si myslím, že patrně nějaký člověk jménem Ježíš v té době v Judeji žil, patrně něco hlásal a možná ho i ukřižovali. Všechno ostatní, co je v Bibli v evangeliích, je buď čistý výmysl, nebo velmi poupravená pravda. A domnívám se, že i kdyby Vatikán vydal všechna svá tajemství, pravdy, jak to doopravdy všechno bylo, se už nikdy nedopátráme.

    V Boha, jako stvořitele a sílu, která má vliv na život jednotlivce, která je tzv. dobrá, láskyplná a spravedlivá, nevěřím. Ale věřím, že existuje nějaký vesmírný zákon, něco, čím se řídí zákonitosti celého vesmíru. Jenže nemá cenu se k tomu modlit, na tomto principu to nefunguje, nemá to totiž lidský rozměr.

    superkarma: 0 03.02.2011, 15:45:51
  4. avatar
    [63] Eliana [*]

    Michaela Kudláčková — #25 Míšo, z tebe by byla apartní jeptiška!

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #65
    superkarma: 0 03.02.2011, 15:20:31
  5. avatar
    [62] BastMetztli [*]

    navia — #59 Nedokážu uvěřit, že by byl někdo tak "čistý", bez nějaké špatnosti. Jsem hold dost pesimisticky založená osobaSml80

    superkarma: 0 03.02.2011, 15:19:31
  6. avatar
    [61] Suzanne [*]

    BastMetztli — #37 ad neposkvrněné početí - došlo mi, že spousta lidí myslí, že počala bez sexuálního styku - tady to je vysvětlené: http://apo-logia.blogspot.com/2008/07/neposkvrnn-poet-panny-marie.html

    superkarma: 0 03.02.2011, 15:05:33

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] Michaela Kudláčková [*]

    navia — #59 ..proč si to myslíš? Přijít na svět čistý jako lilie prakticky není možné a to ani v případě, že jsi "nová duše"...prostě otázka karmy. Není na světě člověk, který by neměl žádnou karmu.

    superkarma: 0 03.02.2011, 14:51:55
  2. avatar
    [59] navia [*]

    Michaela Kudláčková — #36 BastMetztli — #37 Co si konkrétně představujete pod pojmem "neposkvrněné početí"? Obávám se totiž, že nevíte o čem mluvíte.

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #60
    2. na komentář reaguje BastMetztli — #62
    superkarma: 0 03.02.2011, 14:30:33
  3. avatar
    [58] OlgaMarie [*]

    Pro ty, kteří se chtějí něco dozvědět o soudu s Ježíšem, doporučuji pročíst od Wolfganga Stegemanna Římský krátký proces Ježíšem Nazaretským. Autor je vědec z oboru právních věd a vzdělaný v teologii s perfektní znalostí Nového zákona. Jeho pohled na proces s Ježíšem vyšel v knize Velké procesy.

    superkarma: 2 03.02.2011, 14:22:45
  4. avatar
    [57] OlgaMarie [*]

    Michaela Kudláčková — #56 I věci mají paměť...

    Nic ve zlém, ale zkus zabrousit na netu, zda to nebylo někde odcizeno. 

    Mého bratrance upozornila jedna paní, že viděla někde na skládce něco, co vypadá jako kus sochy. Jel tam a našel scházející kus jedné kašny z 16. století! On je ale na sochařství odborník.

    superkarma: 0 03.02.2011, 13:23:49
  5. avatar
    [56] Michaela Kudláčková [*]

    OlgaMarie — #53 ...Hele, moje Johanka našla někdy loni ve křoví s kamarádkou obraz Krista. Je na dřevě.

    Skroro mě to omráčilo, protože den před tím jsem o Něm mluvila. Pak přijdu domu a On na stole.

    Johanka mi řekla, že musím její kamarádce koupit paměťovku do mobilu, abychom si ho mohli nechat. Právo na něj měly obě.

    Koupila jsem jí. A koupila bych jí asi i dražší věc, jak jsem ho chtěla.Sml16

    Teď se na mě kouká v kuchyni. Naprosto nevím, kde se v tom křoví vzal a že ho našla právě Johana.

    Bude to hodně starý obraz.

    Má neuvěřitelnou sílu, jakoby žije. Pokaždý, když ho vidím, je mi pak příjemně.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #57
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:50:49
  6. avatar
    [55] Michaela Kudláčková [*]

    OlgaMarie — #53 ...tam bych šla...to by se mi líbilo, hodně o tom čtu a ráda...Sml22

    superkarma: 0 03.02.2011, 12:32:24
  7. avatar
    [54] Suzanne [*]

    ToraToraTora — #46 ne... proč?

    superkarma: 0 03.02.2011, 12:30:43
  8. avatar
    [53] OlgaMarie [*]

    Michaela Kudláčková — #41 Teď chodím na přednášky z Kulturní historie, jejichž součástí jsou i různá božstva v kulturách světa. Je to mazec, když slyšíš o mezoamer. kulturách, Egyptě, staroindických, antických... .  Po 15.2. začínáme Kelty a konečně budeme v Evropě.

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #55
    2. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #56
    superkarma: 1 03.02.2011, 12:30:32
  9. avatar
    [52] BastMetztli [*]

    ToraToraTora — #50 Náhodou, tohle jste vymyslela skvěle.Sml59

    superkarma: 0 03.02.2011, 12:29:47
  10. avatar
    [51] Michaela Kudláčková [*]

    ToraToraTora — #46 ...Upřímně si neumím ani při své fantazii představit, co by se muselo stát, aby to položilo církev na lopatky. Církev, která je snad nejmocnejší politickou stranou na světě.

    Tu církev, která historicky pohledem dozadu z mého pohledu udělala minimum dobrého. Která svou moc upevnila snad nepodařenější propagandou, jakou si lze představit. Ale také strachem, překrucováním faktů, vydíráním...silnými slovy bez obsahu...

    Její základ, na kterém dneska stojí je tak pevný, že by snad musel doopravdy přijít Bůh sám, nebo mimozemšťani, nebo Ježíš a i tady není nic jisté.

    I kdyby se Jeho tvář zjevila po celém nebi, byla by vidět ze všech míst na planetě, ještě stále není jistota, že by to někdo neohodnotil jako hologram a dílo nějakého vtipálka. Sml54

    Došlo mi to, když jsem stála uprostřed Vatikánu. Na ten pocit nezapomenu. Měla jsem strach.Sml24

    superkarma: 0 03.02.2011, 12:27:35
  11. avatar
    [50] ToraToraTora [*]

    BastMetztli — #49 Chápu, že v téhle době ohánět se pokorou nebo altruismem zavání celkem masochismem ne-li sebevražednými sklony, ale i přesto to má cenu. Ráno se mě ptala dcera (7) Jestli věřím v Boha. Říkám, že ano. "A proč nejsme pokřtění?" Co se dá tak vymyslet  nalačno po jedné kávě. "Protože my máme svůj osobitý přístup k Bohu."  Asi tak.

    1. na komentář reaguje BastMetztli — #52
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:24:24
  12. avatar
    [49] BastMetztli [*]

    ToraToraTora — #47 Nedá se říct, že bych na nějakou spravedlnost ještě věřila. Přitom všem, co kolem vidím... vyhlídky nic moc

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #50
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:20:24
  13. avatar
    [48] Michaela Kudláčková [*]

    ToraToraTora — #44 ..mám chuť :-) Dík

    superkarma: 0 03.02.2011, 12:15:26
  14. avatar
    [47] ToraToraTora [*]

    BastMetztli — #45 Nesmíme se snažit dnešním metrem měřit historii, jinak se s námi ani budoucnost nebude mazlit spravedlivě

    1. na komentář reaguje BastMetztli — #49
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:13:46
  15. avatar
    [46] ToraToraTora [*]

    Suzanne — #43 Myslíš, že by původ nebo dobré jméno tak moc ovlivnil nebo dokonce rozložily základy křesťanství?  nemám tak velké oči Sml58

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #51
    2. na komentář reaguje Suzanne — #54
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:11:52
  16. avatar
    [45] BastMetztli [*]

    ToraToraTora — #39 Jak pochopit postupy církve před staletími? Některé postupy  - např. inkvizici, nepochopím asi nikdy.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #47
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:10:49
  17. avatar
    [44] ToraToraTora [*]

    Michaela Kudláčková — #42 Míšo, jestli máš chuť na jednohubku od autora Sinuheta, tak mám tip :http://www.kosmas.cz/knihy/105903/jeho-kralovstvi/     Čte se to jedním dechem a sice tam na tebe bude nadpřirozena moc, ale budeš mít pocit, že jsi alespoň pár dní v Judei žila a pochopila tu dobu

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #48
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:09:52
  18. avatar
    [43] Suzanne [*]

    OlgaMarie — #34 Taky věřím, že je Bůh. Podle mého se to ale nevylučuje s žádným dalším náboženstvím, které považuji pouze za způsob víry, nikoli změněnou podstatu víry. 

    BastMetztli — #37 To je všechno symbolika, převyprávění, lidské podání.

    ToraToraTora — #32 Sml80 Já u toho nebyla a na faktech se zatím nedokáží shodnout ani historikové. Je to sice logické, ale taky je vysoce pravděpodobný závěr onoho zmíněného dokumentu, a to, že Ježíš byl skutečně člen vysoce postavené rodiny a jeho mystérium bylo pečlivě budované hlavně po jeho smrti.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #46
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:08:51
  19. avatar
    [42] Michaela Kudláčková [*]

    ToraToraTora — #39 ...to máš pravdu...s tím souhlasím. Sml22

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #44
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:05:17
  20. avatar
    [41] Michaela Kudláčková [*]

    OlgaMarie — #34 ...ale i já věřím v něco nad námi, byť termín Bůh je pro mě spíš pomocný. Myslím, že jde o nějaký vyšší zákon Universa, který nejsme schopni jednotlivě vědomím obsáhnout. A je jedno, jak se tomu říká.

    O existenci Krista nepochybuji ani náznakem, jen v mém podvědomí kolem Jeho osoby není tolik nadpřirozena. Je hodně věcí, které jsou záměrně zkreslené.

    Nějak vnitřně je mi proti mysli uvěřit v Jeho smrt na kříži, protože mi to přijde účelové s cílem obrovské oběti a také jako  megadůvod ke všemu potom.

    Možná by nebyl pro církev tak velký, kdyby zemřel sešlostí věkem. Pro mě má cenu hlavně živý. 

    Spíš bych naslouchala, než vedla svaté války.

    Celé to je ale jen o víře a vnitřím postoji. Klidně mohl zemřít na kříži stejně, jako pro svou pravdu zemřel Hus, Giordano Bruno a jiní.

    Jsem poslední, kdo by demagogicky nutil někoho něčemu věřit. Sml58

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #53
    superkarma: 1 03.02.2011, 12:04:28
  21. avatar
    [40] ToraToraTora [*]

    BastMetztli — #37 Dobře děláš s těmi fakty a důkazy. Na srdce nezapomínej Sml67

    superkarma: 0 03.02.2011, 12:04:03
  22. avatar
    [39] ToraToraTora [*]

    Michaela Kudláčková — #36 Ale pozor, abychom se vymýšlením a dokreslováním slepých míst nedopouštěli toho, co vytýkáme církvi. nebo je to cesta, jak pochopit postup církve před  staletími? Sml58

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #42
    2. na komentář reaguje BastMetztli — #45
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:03:13
  23. avatar
    [38] ToraToraTora [*]

    OlgaMarie — #35 Ohledně symboliky propíchnutého boku hodlám ještě pátrat. Jasné je, že šlo spíš o politický proces než o cokoliv jiného.

    superkarma: 0 03.02.2011, 12:02:01
  24. avatar
    [37] BastMetztli [*]

    Michaela Kudláčková — #36 Neposkvrněné početí je jedním z důvodů, proč prostě nemohu věřit v Boha. Mozek mi to nebere, já potřebuji prokázaná fakta, důkazy.Sml80

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #40
    2. na komentář reaguje Suzanne — #43
    3. na komentář reaguje navia — #59
    4. na komentář reaguje Suzanne — #61
    superkarma: 0 03.02.2011, 12:01:44
  25. avatar
    [36] Michaela Kudláčková [*]

    ToraToraTora — #33 ...nojo Toro, ale my o té době zase víme jen to, co je dílem někoho, kdo ji chtěl nějak vykreslit.

    Když jukneš do jiných dochovaných, byť zkratkovitých infromací, přinejmenším Tě to nutí přemýšlet, jakou roli a vliv tehdy Ježíš měl, kdo byli Jeho přívrženci, z jakých poměrů vyšel, kým byla Máří a hlavně jak to bylo opravdu....a to se nedozvíme s jistotou, dokud nepřijde sám Ježíš a neřekne nám to.

    Neposkvrněné početí je prima pohádka. Racionálně si to neumím představit, i přes svou vůli věřit ve vyšší moc, a jiné vysvětlení je dohad, stejně jako Jeho smrt.

    1. na komentář reaguje BastMetztli — #37
    2. na komentář reaguje ToraToraTora — #39
    3. na komentář reaguje navia — #59
    superkarma: 0 03.02.2011, 11:52:15
  26. avatar
    [35] OlgaMarie [*]

    ToraToraTora — #29 Sml80Pozor, pokud smrt měla být nahraná, potom by šťouchnutíí do boku a vytékající krev byla známkou, že Ježíš je ještě živý.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #38
    superkarma: 0 03.02.2011, 11:49:19
  27. avatar
    [34] OlgaMarie [*]

    Michaela Kudláčková — #12 Míšo, patřím k lidem, které nepřesvědčí nikdo, že není Boha. A nikdo mě nepřesvědčí, že Ježíš Kristus byl člověk, který prošel buddhistickým učením.

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #41
    2. na komentář reaguje Suzanne — #43
    superkarma: 0 03.02.2011, 11:44:20
  28. avatar
    [33] ToraToraTora [*]

    Suzanne — #31 Jo a báli se toho všichni přívrženci římských či zaběhlých židovských pořádků, protože by to dalo zapravdu jeho učení......ta doba byla velmi zajímavá a pestrá. Škoda, že jí lidé vnímají zkresleně přes dnešní filmy a zkratkovité vyprávění

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #36
    superkarma: 0 03.02.2011, 11:38:24
  29. avatar
    [32] ToraToraTora [*]

    Suzanne — #31 Ono se o tom celkem hlučně šeptalo už dlouho před jeho smrtí, to nebylo žádné překvápko

    1. na komentář reaguje Suzanne — #43
    superkarma: 0 03.02.2011, 11:34:10
  30. avatar
    [31] Suzanne [*]

    ToraToraTora — #29 který voják by byl tak velký vizionář, že by měl byť tušení o případném zmrtvýchvstání?Sml6 Ukřižovaní nepřžívali - proč by se toho kdokoli bál?

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #32
    2. na komentář reaguje ToraToraTora — #33
    superkarma: 0 03.02.2011, 11:33:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme