Pociťujete „smrtelnou“ únavu a potřebu spánku? Obzvlášť teď, v zimě? I krátké zdřímnutí vás opět postaví na nohy a kratičký odpočinek vás zaručeně posílí.

Někdy na nás během dne padne taková únava, že bychom byli schopní usnout přímo na tom místě, kde se zrovna nacházíme. Nejraději bychom zalezli někam do jeskyně a oddali se sladkému zimnímu spánku. Ale to dost dobře nejde. V každém případě i krátká siesta pomůže přečkat nepříjemné zimní dny.

Výkyvy biorytmu
Když nás odpoledne přepadne pocit únavy a nedostatek energie, obvykle zatoužíme po chvilce, ve které bychom mohli zavřít oči a kratičce si zdřímnout.  Tato chvíle je typická pro okamžiky, kdy  biorytmus i krevní tlak dosahují nejmenších hodnot. Tělo si zaslouží kratičký spánek.

Dobíjení energie
Lékaři potvrzují, že krátký odpolední spánek působí jako „mentální sprcha“. Zdřímnutím se zvýší pracovní výkon, motivace, možnost soustředění i paměť. Klesá počet chyb. Ke 23 procentům autonehod dochází mezi 13. až 15. hodinou, kdy se zpomaluje krevní oběh a prodlužuje se reakční doba.

Při experimentech NASA byla skupina pilotů po krátkém spánku plně výkonná a měla o třetinu vyšší pozornost i rychlejší reakce ve srovnání se stavem před odpočinkem. Kolegové, kteří se neprospali, reagovali pomaleji, hůře se soustřeďovali a častěji upadali do mikrospánku.

Optimální načasování
Nejlepší je zdřímnutí dlouhé 10–20 minut. Nejde totiž o spánek v pravém slova smyslu, ale o prvních pět minut usínání. V této fázi se brzdí působení růstového hormonu, který posiluje funkce mozku a vitalitu.

Spáč, který si zvolí delší siestu, může být zaskočen pocitem, jako by se spánkem opil – potřebuje asi patnáct minut k úplné koncentraci a může se dostat do špatné nálady. Pro dosažení správné délky siesty se doporučuje vypít před zdřímnutím kávu. Kofein zapůsobí asi po 30 minutách a zafunguje jako spolehlivý biologický budík.

Trik s klíči
Načasujte si ideální chvilku pro odpočinek: pohodlně usedněte, položte paže volně na opěradla pracovní židle a uchopte do ruky svazek klíčů. Jakmile se dostanete do fáze hlubšího spánku, svaly se uvolní, klíče vám z ruky vypadnou a zvuk jejich dopadnutí na podlahu vás spolehlivě probudí.

Nehodí se pro všechny
Vědí matky školou povinných dětí, proč potomky ve věku 6–12 let nedonutí k polednímu klidu? Jejich biorytmus totiž prochází poklesem. Odpolední siestu by si rozhodně neměli dopřávat pacienti sužovaní poruchami spánku: ty by mohly být ještě horší. Lidem s narušeným systémem střídání spánku a bdění lze místo siesty doporučit raději krátkou procházku na čerstvém vzduchu.

Spíte dobře? Kolik hodin denně? Cítíte se po probuzení svěží? Stává se vám, že si musíte jít tak na čtvrt hodinky lehnout?

Reklama