Vztahy

Pomůže dítě vyřešit partnerskou krizi?

kid

Mnoho partnerských dvojic čas od času zažije nějakou tu menší či větší krizi. Jakým způsobem ji vyřeší, záleží samozřejmě na mnoha okolnostech. Jednou z významných proměnných, zda pár zůstane spolu, nebo se rozejde, je dítě.

Respektive zda dva lidé dítě (nebo jinou formu společného závazku) mají, nebo nemají. Mohlo by se tedy zdát, že tato situace se dá i otočit. To znamená, že partnerskou krizi by mohl případný závazek pomoci vyřešit. Nasnadě je tedy zplodit potomka nebo postavit dům. Mnoho žen i mužů se domnívá, že východiskem z partnerské krize a předejitím rozpadu partnerství by mohlo být právě dítě.

Úvahy o tom, jak dítě přispěje k vyřešení různých nesouladů, jsou různé. Od myšlenek, že na hádání se o prkotiny nebudeme mít čas, přes naději, že společná péče o milovaného tvorečka nám konečně zajistí společně trávený čas a přinutí nás mít společné zájmy. Ale nápady, jak nám dítě vyřeší naše partnerské hádky, mohou vést taky přes pozice moci, kdy se domníváme, že partner pod tíhou závazku konečně ustoupí a přistoupí na naše připomínky, nároky či podmínky.

V některých případech může dítě opravdu zafungovat jako jakýsi poslední kamínek v mozaice řešení nějakého problému a může partnerskou krizi zachránit. Jedná se zejména o dlouhodobá partnerství či manželství dosud bezdětná, kde krize plynula spíše z nenaplněnosti vztahu a například ustrnutí na bezdětné fázi.

Jistě si však dovedeme živě představit, jakým problémem se může potomek stát a jak může partnerskou krizi ještě daleko více vyostřit. Na výchově dětí je třeba se shodnout. Oba – otec i matka – mají určité představy, jak dítě vychovávat, jak se k němu chovat. Tyto představy mohou plynout z jejich zkušeností z dětství, pozitivních či negativních, z jejich přání, hodnotové orientace atd.

Dítě jako nástroj manipulace

A jestliže se partneři nedokázali shodnout na způsobu života už před dítětem, je pravděpodobné, že dítě vnese do jejich komunikace ještě více napětí. Může přispívat ke vzájemné neochotě přizpůsobit se, ustoupit ze svých názorů a nároků či najít schůdný kompromis, protože teď už nejde jen o ně, ale i o dítě. Může se také stát, že dítě se stane nástrojem k manipulaci, jak druhého partnera dostat tam, kam potřebuji. Ale také se může stát spojencem a v rodině vznikají různé koalice, například matka s dcerou proti otci nebo naopak.

Bez rodinného zázemí to nejde

Neshody mezi partnery také vedou k rozdílnému výchovnému působení, a to vše přispívá k tomu, že dítě nemá jednoznačně dané mantinely. Nemůže se na své rodiče spolehnout a opřít se o ně. Nezažívá jistotu ze stability. Mnoho rodičů také partnerským neshodám nepřipisuje takovou důležitost. Přijde jim důležité, že fungují jako matka a otec a že dítě vídá oba.

To, že je mezi nimi nesoulad, jim často připadá normální. Jenže dítě potřebuje vědět, že jsou v důležitých věcech zajedno či že se při neshodě názorů dokážou dohodnout. Jinak to do jeho života vnáší chaos, nejistotu, ale také strach či spíše úzkost z neznámého. Mnoho dětí takové situace také dokáže dobře využít a začít s rodiči přes jejich konflikty manipulovat. Místo aby se rodiče věnovali nějakému výchovnému problému, hádají se mezi sebou a dítě má pokoj. Případně svoji náklonnost projevuje pouze jednomu z rodičů a pak mu od něj za to plynou různé výhody.

V současné době dostupnosti různých forem antikoncepce by mělo dítě být opravdu chtěné a plánované, láska k němu totiž všechny problémy jistě nevyřeší.

Zdroj: http://www.sexualne.cz

   
11.12.2009 - Láska a vztahy - autor: Eva Soukupová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [59] Introvertka [*]

    Nevyřeší, prohloubí.

    superkarma: 0 18.12.2009, 21:10:08
  2. [58] magdulali [*]

    V žádném případě ne, když to nefunguje není třeba to udržovat, i to dítě to pak vycítí, že něco není v pořádku, a proč kvůli dítěti si kazit život. Jsme tady jen chvíli.

    superkarma: 0 15.12.2009, 12:07:05
  3. [57] kornoutek [*]

    taky si nemyslím, že by dítě něco vyřešilo, spíše naopak... mám kamarádku, která rodinu udržet pohromadě právě dítětem, bohužel, dopadloto katastrofálně, manžel od ní stejně odešelSml80

    superkarma: 0 14.12.2009, 13:24:57
  4. avatar
    [56] ikar [*]

    Znám spoustu případu a vždy to skončilo špatně.A nejhůř je na tom pak to dítě.

    superkarma: 0 14.12.2009, 10:47:25
  5. [55] Lenčáč [*]

    Od té doby co jsem sama matkou a vím jakej je to zápřah pro oba, myslím, že pokud je vztah nefungující narození dítěte jen urychlý rozchod. Narození miminka by snad mohlo pomoci jen v tom případě, že má vztah krizi citovou... teda nejde o to, že by se neměli rádi, nebo zde byl nějaký větší problém, ale vztah je jaksi nenaplněn... v tu chvíli je dítě určitě dobrým tmelem :-D

    superkarma: 0 13.12.2009, 23:49:46
  6. [54] FAXÍK [*]

    Jako mladá holka (20 let ) jsem myslela, že mě narozením dítěte přestane manžel mlátit a naše manželství bude klapat!!!

    To jsem narazila a šeredně se spletla!

    Dítětem se určitě některé vážné problémy nevyřeší!!

    superkarma: 0 13.12.2009, 08:30:45
  7. avatar
    [53] ZUTOJAMA [*]

    Nevím zda dítě pomůže rozpadajícímu vztahu vyřešit krizi,záleží jenom na těch dospělácích jak se mezi sebou domluví,buď spolu chtějí být a když ne tak ani dítě tomu nepomůže

    superkarma: 0 13.12.2009, 06:54:28
  8. avatar
    [52] Dante Alighieri [*]

    Krizi vyřeší jen komunikace a spolupráce. Není-li vůle, není vztah, i kdyby tam bylo 10 dětí. Udivuje mě, že to vůbec někdo může takhle brát (jakože si porodem zachrání vztah). Sml28

    superkarma: 0 13.12.2009, 03:41:39
  9. [51] selene01 [*]

    Myslím si, že dítě může pomoci vztahu....,ale již narozené, např.pětileté.Protože z manželství se jen tak lehce neutíká a pokud mezi vámi je ještě dítě, dvakrát si to rozmyslíte.Takže ano, dítě vám může dopomoci k druhé šanci, ale ovšem pak už záleží na těch dospělých zda ji využijí

    superkarma: 0 13.12.2009, 02:56:24
  10. avatar
    [50] denkas [*]

    spiderlorka — #49 Souhlasím s tebou!

    superkarma: 0 13.12.2009, 00:01:34
  11. avatar
    [49] spiderlorka [*]

    Myslím si, že v žádném případě příchod dítěte nespasí rozpadající se vztah. Možná na chviličku, ale pak je na tom bito hlavně ono.

    1. na komentář reaguje denkas — #50
    superkarma: 0 12.12.2009, 19:02:07
  12. [48] mamča123 [*]

    Chudák dítě když musí přijít na svět aby zachránilo krachující manželstvíSml80tudy cesta nevedeSml80

    superkarma: 0 12.12.2009, 16:57:23
  13. avatar
    [47] tepito [*]

    ne,dítě nic neřeší.

    superkarma: 0 12.12.2009, 09:57:43
  14. [46] Vlaďuša [*]

    Kdo je nešťastný věří i v zázraky.

    superkarma: 0 12.12.2009, 09:44:21
  15. [45] leonka2 [*]

    nepomůže,to je blbostSml80

    superkarma: 0 11.12.2009, 23:07:32
  16. [44] MonikaT [*]

    souhlasim-partnerskou krizi opravdu dite nevyresi

    superkarma: 0 11.12.2009, 20:40:50
  17. [43] Bébéčko [*]

    myslím si, že manželskou krizi dítě nevyřeší, spíše ji může prohloubit Lenka

    superkarma: 0 11.12.2009, 20:34:04
  18. [42] Monikakon [*]

    olucka — #40 souhlasímSml67

    superkarma: 0 11.12.2009, 19:55:09
  19. avatar
    [41] Julča [*]

    Rikina — #36 Antikoncepce je spíš věcí toho, kdo to dítě nechce, ne? Když jeden chce, bude dělat všechno proto, aby ho měl. Kdo nechce, tak všechno pro to, aby ho neměl Sml80

    Já se tak k tomu stavím, páč nechci, dělám všechno pro to, aby nebylo Sml57

    superkarma: 0 11.12.2009, 19:08:38
  20. [40] olucka [*]

    Vzhledem k tomu, že děti, respektive starosti kolem nich, jsou jeden z nejčastějších důvodů hádek partnerů, je toto řešení partnerské krize dosti krátkozrakéSml80

    1. na komentář reaguje Monikakon — #42
    superkarma: 0 11.12.2009, 18:24:44
  21. avatar
    [39] wich [*]

    femme.fatale — #30 Sml22 Pořídit si dítě je závazek na mnoho let dopředu a taky obrovská zodpovědnost, ne jen rozplývání se nad miminkem. To, co chtěla slečna udělat, je obyčejný podraz Sml80 A rozumím chlapům, kteří se v téhle situace naštvou tak, že zdrhnou.

    superkarma: 0 11.12.2009, 17:55:51
  22. avatar
    [38] fructia [*]

    Rikina — #36 Tvůj názor je taky pravdivý - souhlas.

    superkarma: 0 11.12.2009, 16:35:20
  23. avatar
    [37] fructia [*]

    Julča — #33 Souhlasím s tebou - také se může chránit. Už jsem o tom jednou tak přemýšlela a být chlapem, asi bych nebyla důvěřivá ke své partnerce tak, jako spousta jiných, a nespoléhala bych se jen na ni. Sml22 ..... pokud chtějí mít záruku 100%

    superkarma: 0 11.12.2009, 16:33:44
  24. [36] Rikina [*]

    Julča — #33 tak pokud žena úmyslně vysadí antikoncepci, aniž by partnera informovala, neboť ona chce dítě, tak se tatáž žena jistě postará i o to, aby si on náhodou nevzal kondom, protože to by jaksi její záměr nepodporovalo. Sml57 

    Jinak osobně jsem toho názoru, že antikoncepce skutečně je především věcí ženy, to už nám holt matka příroda tak zařídila. Teda s výjimkou mořských koníků a podobných potvor, kde potomstvo nosí sameček. Pro mě je 9 měsíců těhotenství a následně 20 let péče o ratolest velmi důrazný důvod nespoléhat na druhého a všemi dostupnými prostředky chránit především sebe. Ale to už by byla jiná diskuze.

    1. na komentář reaguje Fructia — #38
    2. na komentář reaguje Julča — #41
    superkarma: 0 11.12.2009, 16:32:20
  25. avatar
    [35] Introvertka [*]

    Nepomůže, akorát ji prohloubí. A je lepší když se mimčo narodí jako chtěné oběma rodiči.

    superkarma: 1 11.12.2009, 16:05:36
  26. [34] doginka [*]

    S článkem musím souhlasit, dítě nic nevyřeší

    superkarma: 1 11.12.2009, 16:02:55
  27. avatar
    [33] Julča [*]

    Fructia — #31 Partner se chránit nemůže? Nechápu, proč si chlapi myslí, že ochrana je jen věcí  ženy a oni jsou v klidu. Oni by si měli své sperma hlídat, pokud se nechtějí množit Sml57 

    1. na komentář reaguje Rikina — #36
    2. na komentář reaguje Fructia — #37
    superkarma: 0 11.12.2009, 15:52:36
  28. avatar
    [32] sara.l [*]

    absolutně nesouhlasím dítě nepodaří vyřešit nic, spíš naopak...Sml68

    superkarma: 0 11.12.2009, 15:46:01
  29. avatar
    [31] fructia [*]

    femme.fatale — #30 .... hm, a ani bych se nedivila... Být jím a za zády mi partnerka tohle udělat, taky bych to nerozdýchala. Dítě je přeci volba obou dvou a ne schválnost.

    Pokud si někdo pořád myslí, že když mi to nefunguje s partnerem bez dítěte, a s dítětem to všechno začne fungovat, kdy na sebe přestanou mít hodně času, je to docela průšvih a chudák chlap.

    Sml22

    1. na komentář reaguje Julča — #33
    superkarma: 0 11.12.2009, 15:32:34

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] femme.fatale [*]

    wich — #19 Fructia — #27 jojo, bohužel to tak je Sml15. Kamarádka, podle mě chytrá a inteligentní holka, měla velkou krizi s přítelem a její "řešení" bylo, že vysadila antikoncepci Sml3. Naštěstí neotěhotněla a krize se nějak setřepala, ale myslím, že tehdy by to pro něj byl poslední hřebíček...

    1. na komentář reaguje Fructia — #31
    2. na komentář reaguje wich — #39
    superkarma: 1 11.12.2009, 14:57:01
  2. avatar
    [29] blesksoft [*]

    dítě nic nevyřeší jen se vše zhorší a odnesou to nakonec všichniSml80

    superkarma: 1 11.12.2009, 13:57:59
  3. avatar
    [28] Mischela [*]

    článek je dobře napsaný Sml67,  dítě by to pak jen odnášelo.Sml15

    superkarma: 0 11.12.2009, 13:03:30
  4. avatar
    [27] fructia [*]

    wich — #19 Podle mého, i v dnešní době, je takových pořád dost...

    1. na komentář reaguje femme.fatale — #30
    superkarma: 0 11.12.2009, 12:40:08
  5. [26] stojinek [*]

    dítě nic neřeší - spíše si myslím, že to naopak tu partnerskou krizi prohloubí a dítě strádá

    superkarma: 1 11.12.2009, 12:30:15
  6. avatar
    [25] ekleinovka [*]

    To nevidím jako rozumné,nejdříve ať si svoji krizi vyřeší partneři a dítě si mohou pořídit až poté...takhle je to risk pro všechny zúčastněné a kdo to nejvíce odnese???Dítě!!!To si ale nezaslouží...

    superkarma: 1 11.12.2009, 12:04:57
  7. [24] Marie Dymackova [*]

    Ne,ne ,ne

    superkarma: 0 11.12.2009, 11:58:08
  8. [23] Mária [*]

    To je to nejhorsi co mohou udelat a nejvic to odnese chudak dite. Dite se ma narodit do harmonickeho vztahu, protoze je to velka zatez. Nejvic paru se rozchazi do roka po porodu ditete.

    superkarma: 0 11.12.2009, 11:38:08
  9. avatar
    [22] jedle [*]

    Neeeeeee    

    superkarma: 0 11.12.2009, 10:53:18
  10. avatar
    [21] rusalka2008 [*]

    To musí chtít oba - zachránit vztah a né na to použít malé nevinné dítko... Sml23

    superkarma: 0 11.12.2009, 10:23:31
  11. avatar
    [20] Bambulka1 [*]

    myslím si že dítě krizi nevyřešíSml16

    superkarma: 0 11.12.2009, 10:12:17
  12. avatar
    [19] wich [*]

    Jojo, pořídit si miminko a on se určitě změní Sml32

    1. na komentář reaguje Fructia — #27
    2. na komentář reaguje femme.fatale — #30
    superkarma: 0 11.12.2009, 09:52:05
  13. avatar
    [18] delfi.na [*]

    hmm, myslím, že opravdu dítě vztah nezachrání, možná na chviličku, ale jen se oddálí nevyhnutelné

    superkarma: 0 11.12.2009, 09:49:50
  14. avatar
    [17] Severacka [*]

    Dítě nic nevyřeší, partneři budou mít na sebe ještě míň čsasu a odcizí se ještě víc.... je to fakt blbost....

    superkarma: 0 11.12.2009, 09:40:17
  15. [16] ILONESA [*]

    Dítě za nás nikdy nevyřeší nic,co si nevyřešíme sami. Co se má stát se dřív nebo později stane,nedělejme proto z dětí rukojmí našich vztahů,my si nepomůžeme a dítěti jen ublížíme.

    superkarma: 0 11.12.2009, 09:16:04
  16. avatar
    [15] marianaant [*]

    lenagirl — #14 Plně souhlasím s tímto názorem. Dítě by to jenom odnášelo.Sml31

    superkarma: 0 11.12.2009, 09:01:55
  17. avatar
    [14] lenagirl [*]

    dítě nepomůže nic vyřešit Sml23 dítě o to víc trpí Sml32

    1. na komentář reaguje marianaant — #15
    superkarma: 0 11.12.2009, 08:54:12
  18. avatar
    [13] Ferdas [*]

    zoufalí lidi dělají zoufalé věci a tahle je jedna z nejhorších Sml68

    superkarma: 0 11.12.2009, 08:14:46
  19. [12] vedec [*]

    Ne. Dítě nikdy nesmí být rukojmí ani jednoho z rodičůSml23

    superkarma: 0 11.12.2009, 08:12:07
  20. avatar
    [11] Alenka0010 [*]

    To je blbost, nikdy bych manželství nezachraňovala dítětem. Většinou je to stejně pro vztah spíš těžší zkouška a partner odejde.

    superkarma: 0 11.12.2009, 07:59:59
  21. avatar
    [10] Suzanne [*]

    Zůstat s někým tzv.kvůli dítěti považuji za nejhorší možnou variantu. Takže  NE, NE, NE.

    superkarma: 0 11.12.2009, 07:58:04
  22. avatar
    [9] marry.lu [*]

    SE všemi souhlasím, dětičky potřebují rodinou pohodu. Moje holčiška už ve dvou letech vycítila, že jsme pohádaní. Bylo vidět jak je nejistá a rozhozená z toho že se najednou s taťuldou nebavíme, nepusinkujeme, neobjímáme, že je atmosféra doma na krájení. Prckové jsou citlivější než si někdy uvědomujeme . . .

    superkarma: 0 11.12.2009, 07:50:26
  23. [8] dadma [*]

    Nepomůže.Nakonec se  partneři stejně rozejdou a ještě je zde dítě.A nebo kvůli dítěti ve vztahu setrvávají,ale každý si žije svůj život a to není pro dítě dobrý příklad.

    superkarma: 0 11.12.2009, 07:32:22
  24. avatar
    [7] Věrulinka [*]

    OlgaMarie — #1 Sml67

    V žádném případě manipulovat s dětmi ve vztahu, to je nejhorší, co může být.Sml68

    superkarma: 0 11.12.2009, 07:24:15
  25. avatar
    [6] enka1 [*]

    NE,NE,NE!!!

    superkarma: 0 11.12.2009, 06:18:45
  26. [5] posp [*]

    rozhodně ne

    superkarma: 0 11.12.2009, 05:15:01
  27. [4] libuno [*]

    Dítě nezachrání žádný vztah. Možná oddálí rodičovskou odcizenost, nic víc. Je to veliký hazard. A připadá mi pošetilé, že by do toho dnešní mladí lidé šli.

    Kolik žen to myslelo dobře? Dítě to chudák odneslo!

    superkarma: 0 11.12.2009, 00:45:22
  28. [3] Rikina [*]

    OlgaMarie — #1 ne, to si pořídí po 20 letech benjamínka, nebo budou denně dyndat o vnoučata. Sml57 

    Dítě jako řešení krize je snad to nejhorší, co může lidi napadnout. Sml80 

    superkarma: 0 11.12.2009, 00:32:46
  29. [2] Dana90 [*]

    myslím,že jen na chvíli ale ne na dlouho.Dokonce jsem četla že to psychologové ani nedoporučují udržovat vztah jen kvůli dětem.Není to dobré jak pro matku tak ani pro dítě.

    superkarma: 0 11.12.2009, 00:31:06
  30. avatar
    [1] OlgaMarie [*]

    Krize z nenaplněnosti vztahu? A až děti z domu odejdou, budou spolu tam, kde byli jako bezdětní?Sml80

    1. na komentář reaguje Rikina — #3
    2. na komentář reaguje Věrulinka — #7
    superkarma: 0 11.12.2009, 00:26:33

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme