Zdraví

Pomoc, moje dítě je hyperaktivní!

Dítě "na zabití"

Možná takové dítě znáte, a možná ho dokonce máte doma. Chvíli neposedí, nesmlčí, je impulzivní, zbrklé a zkrátka – okolí ho označuje za nevychované. Jenže, pravda může být jiná.

Dítě nejspíš trpí poruchou pozornosti a chování, spojenou s hyperaktivitou, tedy poruchou označovanou jako ADHD (attention deficit hyperactivity disorder). Původně byla tato porucha označovaná jako lehká mozková dysfunkce. 

Základní charakteristiky ADHD:

Děti, které trpí hyperkinetickým syndromem s poruchou pozornosti, jsou nepozorné, aktivní a impulzivní v míře, která není přiměřená jejich mentálnímu věku a pohlaví. Jednotlivé symptomy vystupují do popředí v situacích, které kladou požadavky na udržení pozornosti a sebekontrolu.

„Moje dcera má ADHD a není to lehké. Často však spíš než s ní bojuji s okolím, které to nechápe, včetně mé vlastní matky, která považuje výchovné problémy za důsledek mé údajné volné výchovy,“ postěžovala si Ženě-in čtenářka Šárka, rozvedená matka devítileté Simony. Její případ nicméně není úplně typický, už proto, že ADHD postihuje většinou chlapce.

„V populaci je jedno až tři procenta postižených dětí,“ vyčísluje psycholožka Kateřina Thorová. Zajímavé je, že diagnostika se liší zemi od země – například v USA má podle některých údajů ADHD 20 či dokonce 40 % chlapců – to ovšem není tak úplně přesné, je to dáno volnějšími zámořskými diagnostickými kritérii.

Simona navíc kromě ADHD podle všeho netrpí žádnou poruchou učení, což také není úplně samozřejmé – mnoho takzvaně hyperaktivních dětí má často i nějakou poruchu učení, byť třeba jen v lehké formě. Není divu, obojí souvisí s nerovnoměrným vývojem mozku.

Psycholožka Kateřina Thorová připouští, že se mnohdy za hyperaktivitu skrývají i rodiče dětí, které jsou možná od přírody trochu živější a hlavně rozmazlené, nezvyklé poslouchat běžné pokyny, byť by to bylo v jejich silách. A to je rozdíl od dětí, které mají skutečné ADHD a pro něž je někdy udržení pozornosti nadlidským úkolem.

Paní, sundejte mi to dítě z hlavy, nebo odepnu pásek!

Tady rákoska nepomůže

Vůbec nejhorší to pak mají rozmazlené děti s ADHD – ty totiž víc než jiné potřebují pevně dané hranice. „Zároveň by měli mít pozitivní motivaci, protože mívají malé sebevědomí, což je někdy hodně těžké. Musím být přísná a chválící zároveň,“ vysvětluje Šárka.

Její dcera má naštěstí učitelku, která má pro její občasné výpadky pozornosti pochopení a věnuje se jí i nad rámec běžných učitelských povinností. Přesto se Šárka obává příštího školního roku, protože nynější třídní odchází na mateřskou dovolenou.

„Původně jsem chtěla dcerku dát na jazykovou školu, intelektem by na to určitě měla, ale po poradě s psycholožkou a učitelkou jsem to zavrhla. Ona by se nedokázala soustředit a na téhle škole by na ni nikdo nebral ohledy,“ ví dneska Šárka. Ale není důvod, proč by její dcera nemohla pomýšlet na víceleté gymnázium, protože za další dva roky se může výrazně zklidnit.

U dívek je to navíc pravděpodobnější než u chlapců, kteří jsou více fyzicky neklidní a dozrávají pomaleji. Na druhou stranu, stává se, že z kluka, který měl na prvním stupni problémy s chováním, a školní úspěchy byly poněkud střídavé, vyroste úspěšný student – hyperaktivita pomine a mohou se naplno projevit jeho intelektuální možnosti.

Kdy už je nutné vyhledat pomoc

Naše milé děti, naše sluníčka!

Pravá porucha chování a soustředění musí trvat nejméně tři až šest měsíců a typické pro ni jsou následující příznaky: nesoustředěnost, impulzivita a případně hyperaktivita. Pokud máte dojem, že je to váš případ, případně tomu nasvědčují třeba stížnosti ze školy či školky.

Co mohou dělat rodiče dětí s ADHD? Najít si odborníka, který se touto problematikou zabývá a diagnózu potvrdí. To má význam hned ze dvou důvodů: jedním je samozřejmě fakt, že s potvrzenou diagnózou už se dá přikročit k terapii. Tím druhým – ač se to nezdá, neméně významným, je písemný výsledek vyšetření i pro rodiče.

„Mně osobně se nesmírně ulevilo, když jsem v Simoniných šesti letech držela v ruce papír potvrzující, že nemohu za to, jaká je,“ přiznává Šárka, že právě od tohoto bodu se dokázala odrazit dál a věnovat se Simoně tak, jak potřebuje. Tedy s ní například trénovat trpělivost, soustředění, snášet projevy její hyperaktivity.

Máte nebo měli jste doma hyperaktivní dítě? Jak se rodina s problémem vyrovnala? Chápe okolí dítěte, že jde o vrozenou poruchu, nebo se setkáváte s negativními reakcemi typu „nevychovaný spratek“?

   
29.09.2009 - Zdraví - autor: Marie Šrámková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [31] slepenina [*]

    Já se dočkala plno rad, že je mé dítě rozmazlené a nevychované  a jak mu mám nasekat na zadek. Bohužel to by bylo to nejhorší co by se mohlo stát, ale lidi mají prostě v sobě zakořeněné, že takové dítě je nevychované, jenže opak je pravdou. Kdo to nezažil tak nepochopí a všichni okolo mají patent na rozum. Já osopbně jsem se s tím  začla smiřovat až v první třídě a to díky výborné učitelce která měla pro dceru pochopení ale nastal zlom v páté třídě, kdy se prostě ped. rada usnesla, že ji tam bez ped, asistenta nechtějí a dcera ho měla doporučeného od 1. třídy. Tak já pak dva roky matematiku a ČJ učila doma a pak na dvě hodiny chodila do školy a tak to celkem fungovalo a ono by to šlo i dál nebýt toho, že se začli střídat učitelé. Naše školství na tohle není připraveno a vůbec učitelé z druhého stupně se něchtějí zabývat takovými dětmi. Vysloveně mi je špatně, když při zápisu do této školy píší, že jsou specializované na poruchy učení a on je opak pravdou a už nikdy bych ji do této školy nedala.

    superkarma: 0 22.01.2010, 18:21:05

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Ajisa [*]

    doginka — #29nemáš zač, pak se ozvi jak jsi dopadla

    superkarma: 0 29.12.2009, 13:57:25
  2. [29] doginka [*]

    Ajisa — #28 Tak už něco málo jsem našla, ted jen aby brali i děti,díky moc

    1. na komentář reaguje Ajisa — #30
    superkarma: 0 28.12.2009, 21:34:24
  3. avatar
    [28] Ajisa [*]

    doginka — #27my když jsme navštívily státní pedagogickopsychologickou poradnu, kde je to zadarmo, nebo poplatek 30 Kč tak sem se setkala s hodně podobnou zkušeností - dítě je nesoustředěné, doporučujem odklad.

    Pak jsme našly klinickýho psychologa, kde je to na  doporučení od MUDra nebo za těžký prachy a tam naštěstí super, jezdíme z Pacova do Tábora, tak jednou za 14 dní či měsíc a zatím jsem spokojená. 

    koukni na net zda bys nenašla seznam klinických psychologů ve svém bydlišti či okolí

    1. na komentář reaguje doginka — #29
    superkarma: 0 28.12.2009, 20:05:37
  4. [27] doginka [*]

    Ajisa — #26 díky, no my to budeme řešit už nyní,ale problém je v tom, že u nás ,co jsou psychologové,tak napíší jen jakési potvrzení o hyperaktivitě,ale nic víc neřeší. Já bych právě potřebovala , něco jak píšeš,to cvičení na  sklidnění,prostě se stím poprat a né jen konstatovat, ta joga vypadá zajímavě,ale právě že mě každej odkazuje jen na Prahu,ted jsem dostala tip na Plzen, u nás prostě řeší školní děti a víc ani ťuk.

    1. na komentář reaguje Ajisa — #28
    superkarma: 0 28.12.2009, 18:35:43
  5. avatar
    [26] Ajisa [*]

    doginka — #25myslím,že kdybys poprosila MUDru aby ti dala doporučení k psychologovi, že bys nic nepřeháněla, myslím, že by ti i řekli, že je lepší začít dřív nežli to dohánět potom v předškolním věku. je na to různé cvičení na sklidnění, doporučují i třeba jogu pro děti formooupohádky.

    1. na komentář reaguje doginka — #27
    superkarma: 0 27.12.2009, 20:49:13
  6. [25] doginka [*]

    Ajisa — #24 v Písku v jižních čechách, ale malýmu je teprve nebo spíš co nevidět bude pět let.Náš dr. říká,at to nechám za rok k zápisu, ale ve školce si s ním neumí poradit....

    1. na komentář reaguje Ajisa — #26
    superkarma: 0 26.12.2009, 20:55:31
  7. avatar
    [24] Ajisa [*]

    doginka — #23 a kdepak bydlíš? pokd to není tajné Sml79

    1. na komentář reaguje doginka — #25
    superkarma: 0 20.12.2009, 19:41:49
  8. [23] doginka [*]

    To je právě ten problém:"Najít si odborníka, který se touto problematikou zabývá". V našem městě nikdo takový není(dobrý dětský psycholog). Všichni mě odkazují na Prahu(110km), no stále hledám a tápu v okolí

    1. na komentář reaguje Ajisa — #24
    superkarma: 0 20.12.2009, 15:08:41
  9. avatar
    [22] cicinka [*]

    Náš starší syn byl také jiný. Učitelům se takový také zdál,ale nikdo nám neporadil,že s ním máme něco dělat. tak jsme se pídili sami. Bohužel pedagog. psych. poradna zklamala. Pomohla až super doktorka psycholožka. Náš syn je autista. Když si zpětně uvědomím jak jsme mu leckdy svým nepochopením ubližovali a jak se trápil šest let ve škole.....mrazí mě.

     Přeju všem rodičům pevné nervy a hodně trpělivosti s dětičkama a spoustu lásky pro ně.

    superkarma: 0 03.10.2009, 15:56:03
  10. avatar
    [21] cicinka [*]

    Náš starší syn byl také jiný. Učitelům se takový také zdál,ale nikdo nám neporadil,že s ním máme něco dělat. tak jsme se pídili sami. Bohužel pedagog. psych. poradna zklamala. Pomohla až super doktorka psycholožka. Náš syn je autista. Když si zpětně uvědomím jak jsme mu leckdy svým nepochopením ubližovali a jak se trápil šest let ve škole.....mrazí mě.

     Přeju všem rodičům pevné nervy a hodně trpělivosti s dětičkama a spoustu lásky pro ně.

    superkarma: 0 03.10.2009, 15:56:03
  11. avatar
    [20] Ajisa [*]

    Aprilka1 — #19neměj obavy, že by sis nevšimla, že je dítko jiné než ostatní. Takovému dítku neříkáš věci jednou či dvakrát, ale 8x či 12x, pokud nenavážeš oční kontakt, tak tě vlastně ani nevnímá; když ho třeba káráš  přestane tě vnímat po pár vteřinách a začne se věnovat pro něj zajímavější činnosti, což zpravidla přivádí dospělé k šílenství a učitele k názoru, že dotyčné dítě jí má těžce na háku.

    superkarma: 0 30.09.2009, 09:30:40
  12. avatar
    [19] Aprilka1 [*]

    Vivian — #18 souhlas, ale aspon nějaké body, protože jinak nevidím vůbec důvod k tomu psychologovi chodit......................

    1. na komentář reaguje Ajisa — #20
    superkarma: 0 30.09.2009, 08:14:33
  13. avatar
    [18] Vivian [*]

    Aprilka1 — #16 to psychologové určitě vědí :-) Rodič by se do diagnostiky asi pouštět neměl.

    1. na komentář reaguje Aprilka1 — #19
    superkarma: 0 29.09.2009, 21:22:04
  14. avatar
    [17] Sirikit [*]

    Syn byl rovněž hyperaktivní. Ve školce s ním byly obrovské problémy, chvilku neposeděl. Vlastně s ním byly problémy už v jesličkách, hrozně rád lezl po výškách a tety měly plné ruce práce. Ve škole to bylo stejné - neustálé poznámky za vyrušování apod. Chodil do sportovní školy, po vyučování měl prakticky až do večera různé tréninky. Sportovní aktivity byly pravým požehnáním, pokud trénink odpadl, nebylo s ním k vydržení. Pořád musel něco dělat, něčím se zabývat. Někdy to bylo na prášky vymýšlet neustálou činnost, aby se ani na chvilku nenudil. Změna nastala až na střední škole, kterou si sám vybral. Studium ho nesmírně bavilo, navíc byl velice sportovně založený. Dodnes je to "action man", kromě zaměstnání a studia při zaměstnání má spoustu různých aktivit.

    A mimochodem, v sedmdesátých létech nějaké poradny pro hyperaktivní děti existovaly snad jen v Praze. Já jsem tedy dostala jednu "vynikající" radu od dětské lékařky, a to: Když bude moc zlobit, tak ho pořádně seřežte, pak dá pokoj.Sml31

    superkarma: 0 29.09.2009, 20:58:15
  15. avatar
    [16] Aprilka1 [*]

    v článku mi chybí, jak rozpoznat hyperaktivní dítě od "živějšího" Sml80

    1. na komentář reaguje Vivian — #18
    superkarma: 0 29.09.2009, 20:44:29
  16. [15] renčí [*]

    Ahoj holky já mám doma syna s ADHD,u nás to zavinil těžký porod  kleštěmi,nyní je mu 12 let a někdy to opravdu není lehké,ale to ví,každý kdo má takové dítě doma,v poradně říkají trpělivost a důslednost,ale někdy se těžko hledá,alle spousta lidí se musí v životě poprat s d aleko horšími věcmi než je ADHD

    superkarma: 0 29.09.2009, 20:12:56
  17. avatar
    [14] Ajisa [*]

    succubus — #10Sml80 tažko říct, já mám doma 6 letá dvojčata (kluka a holku). holčina naprostá pohoda, vývojově odpovídá a klouček je pytel blech s ADHD. manžel to už pochopil, ale nemá bohužel tolik trpělivsti. já jsem takový mezičlánek mezi nima, aby ho občas "nezabil". Podle názoru babičky jsou dnes matky padlý na hlavu a vše řeší s psychologem, dřív prý stačil jenom pásek a to důsledně Sml68. Bohužel děti s ADHD nemá cenu plácat ani jinak fyzicky trestat, protože to nic nepřinese.

    superkarma: 0 29.09.2009, 19:24:14
  18. [13] Čírina [*]

    Kdysi jsem byla v oddíle, a tam se nám vyskytla taky taková holčička... dalo se, ale bylo to dost vyčerpávající, protože ona tak po 10 min. ztratila zájem o věc a muselo se začít alespoň mluvit o něčem jiném, aby se dala udržet na místě a neskočila pod auto :)

    Jinak byla milá, snaživá a tak, ale pak jí oddíl zakázala maminka kvůli problémům ve škole.Sml80

    superkarma: 0 29.09.2009, 14:57:15
  19. avatar
    [12] blesksoft [*]

    Syn má také diagnostikováno ADHD a chodíme na Percepční metodu - jsou to tříměsíční cykly, kde se učí pracovat. Hodně mu to pomáhá. V první třídě to byl horor a v pololetí ho vyhodili z hudební třídy, protože chvilku nepostál, když se sborově zpívalo. Taky chodíme na fyzioterapii, protože má velké problémy s motorikou.Je to běh na dlouhou trať a snad časem budou vidět velké změny a nebudeme litovat, že jsme do toho investovali dost peněz - vše se platí. Po dohodě s neuroložkou i ho cpát lekama nebudeme , protože je ještě alergik astmatik.

    superkarma: 0 29.09.2009, 13:05:21
  20. [11] rae [*]

    Solei — #9 hm - já půl těhotenství proležela s rizikovkou a naopak s dcerou jsem byla zaměstnaná až do dne porodu a ta je naprostý pohodář

    Jak pravil gynekolog na Plzeňský klinice - my to jen z venku pozorujeme a jsme rádi, když to dobře dopadne. Stejně jako u mozkové obrny se vlastně neví, kde je ten zlomový bod.

    superkarma: 0 29.09.2009, 10:57:18
  21. avatar
    [10] succubus [*]

    ...a ta mozková porucha se vzala kde? Je dědičná, nebo se mimino při porodu přidusilo, nebo se matka v těhotenství špatně stravovala? Když to má tolik dětí, je to nějak na pováženou! 

    1. na komentář reaguje Ajisa — #14
    superkarma: 0 29.09.2009, 10:45:16
  22. avatar
    [9] Solei [*]

    Už jsem se taky setkala s případem, že lékařka řekla matce, že za hyperaktivitu svého dítěte může sama.

    Matka je vědec - pracovala v dost ostrém tempu ještě cestou na porodní sál. Doktorka jí řekla, že dítě si prostě zvyklo, že není klid a je nutné být neustále v pohybu a zátěži.

    1. na komentář reaguje rae — #11
    superkarma: 0 29.09.2009, 10:43:29
  23. [8] Květoslav [*]

    /8/ Patrik

    zcela souhlasím s článkem. Mám chlapečka a má ADHD a je zajímavé, že už od miminka bylo jasné, že to bude lupínek. Budil se snad po hodině a neustále vyžadoval pozornost. Což mu vydrželo do teď. První třída horor. Bohužel paní učitelka (čerstvá absolventka) ho neustále trestala za to, že neposedí, že vyrušuje atd. Každý den černý puntík a notýsek plný poznámek. Takže se pro nás škola stala noční můrou. Změnili jsme paní učitelku, která má letitou praxi a tyto děti jsou spíše pro ní výzvou a né přítěží a chodíme k lékaři specialistovi. Máme potvrzení. A bereme na to i léky. Opravdu platí pouze důslednost a pochvala. Což je někdy opravdu těžké. Sml79

    superkarma: 0 29.09.2009, 09:27:00
  24. [7] rae [*]

    V první a druhé třídě měl skvělou učitelku, chápala, chválila a říkala - on VÍ, že se to nemá - stačí ho oslovit - ale občas ho pozoruju, jak to v něm bojuje - netoč s tou tužkou, netoč s tou tužkou, ne... a je zlomená!

    - úkoly? my jsme žádný nedostaly (prostě nepostřehl, že se zadávají) - pomůcky? a jaký? (tak to paní učitelka vařešila, zapisoval úkoly na tabuly pro celou třídu a podle zápisu paní učitelky v jeho notýsku) a když se ve 3-5 třídě potkal s učitelem, který měl doma bezproblémové syny, bylo po spolupráci.

    Celá základka byl neustálý tlak, kontrola a vedení - stále jako u bezproblémového prvňáka - v osmičce se to zlomilo.

    superkarma: 0 29.09.2009, 09:05:34
  25. [6] Lilly anne [*]

    Taky jsem to mívala, deska pamatuji-li si na něco z dětského věku, chytám se za hlavu, co jsem vyváděla. Ale abych byla fér, přístup učitelek jak ve školce tak na ZŠ nejspíš nebyl ideální z toho, co jsem slyšela a co si pamatuju. Naštěstí jsem z toho potom vyrostla, teď studuju VŠ kterou jsem chtěla, gympl co mám byl dobrá škola... Pěkný obrat z toho, když mě někdy ve 3 třídě doporučovali zvláštní školu - a že se o tom vážně uvažovalo. Jediné, co jsem si z toho odnesla je, že i když už jsem na tom byla lépe, nedokážu nikam zapadnout stejně jako tehdy a stále jsem si nevybudovala dostatečné sebevědomí abych se odvážila to zkusit. Ale pracuje se na tom, pracuje.

    superkarma: 0 29.09.2009, 08:59:53
  26. [5] evašikulka [*]

    Má dcera byla ve čtyřech letech poslána ze školky na psychologické vyšetření, prý po poruchy v chování.Úžasná paní psycholožka tehdy konstatovala, že mám doma silnou osobnost, a budeme to mít těžké jak my, tak okolí,.V první třídě však dostala báječnou učitelku, která si s ní dokázala formou pochval a motivací poradit.Chtěla jsem ji nechat ještě o rok déle ve školce-už jiné-ale pak ji učitelky nevzaly na výlet, že by ji nezvládly a bylo rozhodnuto.Dnes je dospělá, má zaměstnání, kde tu svoji aktivitu využívá.Až do puberty to bylo o nervy, ale pak se zklidnila a dospívání krom menších konfliktů proběhlo v pohodě.Přeji všem pevné nervy a věřte, bude líp

    superkarma: 0 29.09.2009, 08:24:53
  27. avatar
    [4] Tulinka [*]

    Sml30Ale ta klec na děti je dobrá.Jen kde ji sehnat.Jednu bych potřebovala Sml57

    superkarma: 0 29.09.2009, 07:17:09
  28. avatar
    [3] mishka76 [*]

    takové dítě mám doma a taky se setkávám s názory, že jsem dceru špatně vychovala, případně nevychovala vůbec a hlavně moje matka a babička si v tom libují říkat "to je tvoje vina, ty za to můžeš" atd.Je to únavné a deprimující.Snažím se jak můžu, věci opakuji milionkrát a dcera není schopna si je zapamatovat, jít s ní na nákup je nápor na nervy.Držím palce všem podobně "postiženým" maminkám a hodně trpělivosti.Nemáme to jednoduché Sml16

    superkarma: 0 29.09.2009, 06:36:26
  29. [2] karym [*]

    Marie Šrámková vy snad studujete speciální pedagogiku?!Sml16

    superkarma: 0 29.09.2009, 05:49:29
  30. avatar
    [1] Bazuzu [*]

    Libovej obrázek! Sml30

    superkarma: 0 29.09.2009, 04:40:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme