Všechny dozajista víme, co to slovo znamená. Na každou z nás padne po celodenním kolotoči v práci, kolem dětí a domácnosti únava. Je to přirozená reakce našeho těla na přílišnou fyzickou i psychickou zátěž či stres. Přetíženému organismu obvykle postačí dostatek odpočinku a spánku a cítíme se zase fit.

Avšak někdy může únava přetrvávat. Máte pocit, že nikdy nemůžete dospat ten spánkový deficit. Nestačí vám ani deset hodin spánku, vaše tělo odmítá vstát a zapojit se do běžných denních činností. Zvednout se z postele je pro vás úkol nadlidský. V této fázi už je vhodná návštěva lékaře.

Paní Gabriela, 27 let říká: "Na jaře jsem prodělala ošklivou virózu. Na teploty normálně netrpím, ale tentokrát se šplhaly až na 39,5 stupně Celsia. Cítila jsem se bídně. Lékařka mi naordinovala Paralen a klid na lůžku. Po týdnu se mi podařilo teploty konečně srazit, ale stále jsem se cítila unavená. Byla jsem dýchavičná, po jakékoli běžné námaze jsem si musela odpočinout. Procházka s kočárkem byla utrpením. Po týdnu jsem si nechala udělat rozbor krve a zjistili mi, že viróza napadla i játra. Paní doktorka mi nasadila lék z ostropestřce mariánského a během čtrnácti dnů jsem byla zase fit.”

Chcete-li se vyhnout únavě jako takové, měli byste dodržovat určitá pravidla:

  • V první řadě dostatečně odpočívat, dospělý člověk potřebuje k obnovení sil alespoň sedm hodin spánku.
  • Nepřecházejte nemoce, necítíte-li se dobře, zalehněte.
  • Zamyslete se nad svou životosprávou. Vynechejte z jídelníčku bílou mouku, kofein, alkohol. Zařaďte naopak dostatek vlákniny, dodržujte pitný režim. Čtyři hodin před spaním už nejezte. Organismus pak namísto odpočinku musí trávit.
  • Obohaťte stravu o vitamin C (zelenina a ovoce), vitamin B (maso a ryby, celá zrna) a vitamin E.
  • Dostatečně větrejte místnosti, ve kterých trávíte svůj čas. Neseďte ani nespěte v přetopených místnostech. Jednak snižujete odolnost svého organismu a také myslete na to, že i lakovaný nábytek, oblečení a vůbec spousta věci v domácnosti obsahuje formaldehyd.
  • Sportujte! Alespoň dvacet minut denně byste se měli věnovat pohybu. Pokud celý den trávíte v práci sezením u počítače, jděte se odpoledne projít, dojděte si zaplavat, vyzkoušejte jógu, která skvěle dobíjí energii.
  • Stresujete-li se příliš v práci, možná je ten nejvyšší čas přemýšlet o změně.
  • Každý den si najděte chvilku pro sebe – relaxujte, přečtěte si dobrou knihu, zajděte s kamarádkou nebo manželem do kina. Nestresujte se!

Pokud už na vás únava přeci jen dopadne, vypijte denně šálek bylinkového čaje. Ideální je čaj ze ženšenu. Pobývejte dost času i venku na denním světle, doma sviťte, zapalte si svíčku a do odpařovače kápněte citronový olej, který zažene únavu. Jste-li unavené ze stresu, naložte se do vany s teplou vodou, pokud jste unaveni z nudy a nicnedělání, dejte si střídavou sprchu – rozproudíte v těle krev.

Přetrvává-li únava i přes veškeré vaše snažení, může se jednat o tzv. chronický únavový syndrom. Většinou postihuje lidi, kteří jsou přílišně aktivní, energičtí. Tito lidé se přílišně stresují a nezřídka se pracovně přepínají. Chronický únavový syndrom se zpravidla objeví po prodělaném infekčním onemocnění, viróze, chřipce nebo mononukleóze. Může být způsoben i chudokrevností – nedostatkem železa v krvi.

Zde více než kde jinde platí :

  • Naučte se říkat NE! Nepracujte za své kolegy, zapojte do starostí o domácnost i ostatní členy rodiny.
  • Naučte se relaxovat!

Dlouhodobá únava může být předzvěstí nějaké vážné nemoci, poruchy organismu, špatné funkce jater, snížené činnosti štítné žlázy. S návštěvou lékaře byste v tomto případě rozhodně neměli otálet!

Reklama