Pravidelný pětidenní jídelní režim dodržuje necelá polovina českých dětí. Zhruba 10 % se stravuje pouze 3x denně, dalších 10 % více než pětkrát. Často vynechávají svačiny. To vyplynulo ze srpnového průzkumu iniciativy Vím, co jím a piju, který se zaměřil na stravování a především na roli svačin u mladších školáků.

Každé ráno usedá k jídelnímu stolu necelých 88 % mladších školáků. Zdánlivě si tedy rodiče s režimem svých dětí poradit umí. Do školy však stále chodí zhruba 54 000 dětí nenasnídaných. Zhruba desetina z nich snídá alespoň o víkendu. Ranní jídlo pak naprosto vynechává zhruba 5 000 mladších školáků.

Odpolední svačinu vynechávají častěji než dopolední. Hrozí přibývající kila!

Dopolední svačinu si každodenně dopřejí dvě třetiny školáků, dalších 16 % ji má spojenou pouze se školním režimem. Odpolední svačina je samozřejmostí už jen pro 60 % dětí. Potřebu odpolední svačiny nepociťuje čtvrtina mladších školáků, přestože ji mají k dispozici. „Právě absence odpolední svačiny vede k nadměrnému příjmu energie při večeři, případně může být i příčinou večerního mlsání. Logicky pak vyplývá, že vynechávání odpoledních svačin přispívá ke vzniku nadváhy a obezity,“ komentuje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., odborná poradkyně iniciativy Vím, co jím a piju.

Mami, já neměl hlad. Mami, já neměl čas...

Že si děti v předškolním věku nevytvořily návyk k odpolední svačině, potvrzují i důvody, proč odpolední svačinu vynechávají. Téměř polovina (45 %) nesvačících mladších školáků tvrdí, že neměla hlad. Dalších téměř 30 % si na svačinu nenašlo čas. Pouze necelým 10 % svačina nechutná, a proto ji vynechají.

Výběr vhodných potravin bude snadnější

Potraviny pro děti jsou specifickou kategorií a mohou rodičům pomoct naplnit výživové potřeby dětí. Měly by především obsahovat prospěšné druhy tuků a minimum soli či zbytečných přidaných cukrů. Takové potraviny lze hledat podle loga Vím, co jím. Tím jsou nyní označeny i potraviny určené pro děti. Tyto produkty jsou již dostupné i v obchodních řetězcích. Zakoupit je lze například v prodejnách Albert. Potraviny s logem Vím, co jím nabízí řetězec pod svou privátní značkou Albert Quality. „Problematice správného stravování dětí se věnujeme dlouhodobě. Proto nás těší, že můžeme našim zákazníkům nabídnout nutričně vyvážené potraviny s certifikací Vím, co jím, navíc v příjemných obalech s dětskými motivy. To ocení zejména rodiče, kteří svačiny dětem připravují,“ říká Ing. Judita Urbánková, ředitelka komunikace Ahold Czech Republic.

lo

Aby dítě správně svačilo? Motivujte ho!

5 tipů, jak usnadnit svačiny sobě i dětem:

  • Důležité je jít příkladem a udělat si na přípravu svačin čas. Nejlepší je připravit si svačiny pro celou rodinu již večer, ráno pak stačí jen sáhnout do chladničky.
  • Děti se mohou na přípravě svačin i podílet. Zvyšuje se tak pravděpodobnost, že svou svačinu poté i sní.
  • Větší děti naučte jednoduché recepty, jak si svačinu připravit po návratu domů. Dobrou volbou je příprava ovocného mléčného koktejlu nebo ovocného salátu s jogurtem.
  • Po příchodu domů by dítě mělo vždy v chladničce najít vhodné potraviny, které umístěte do úrovně jeho očí, aby je snadno našlo. Připravit můžete např. pudink s ovocem, různé pomazánky, šopský salát, rajčata s mozzarellou nebo jogurt s ovocem.
  • Pestrost zabírá! Snažte se, aby se svačiny obměňovaly (stejně tak jako snídaně a ostatní jídla během dne). Občasným zpestřením svačiny může být tvarohovo-ovocná zmrzlina, domácí koláč s kakaem nebo celozrnné sušenky s mlékem.

9 tipů, jak vyzrát na zdravé stravování dětí:

  • Jít jako rodič sám příkladem a jíst širokou paletu ovoce a zeleniny.
  • Rozvrhnout čas jednotlivých jídel, tedy stanovit pravidelné časy příjmu potravy a jíst společně jako rodina.
  • Nabízet dětem nová jídla, která jsou nutričně hodnotná, i když nemají u dětí okamžitý úspěch. Je třeba snažit se opakovaně, aby si nová jídla získala přízeň a oblibu vašeho dítěte.
  • Dovolit dítěti, aby mohlo samo regulovat svůj příjem potravy, aby si samo řeklo, kdy má hlad nebo kdy je syté. Samozřejmě s určitými hranicemi, aby nedocházelo ke zbytečnému přejídání se.
  • Upravit ovoce a zeleninu do takové podoby, která bude pro dítě zajímavá. Můžeme z nich vytvořit různé tvary a postavičky, dítěti pak i neoblíbená zelenina zachutná mnohem více.
  • Dát dítěti minimální počet omezení ve stravě a naučit ho, že veškeré jídlo může být součástí zdravé výživy v těch správných porcích.
  • Povzbuzovat a nikoli nutit děti k příjmu ovoce a zeleniny.
  • Dávat dětem větší porce zeleniny a vést je k tomu, že tak je to zcela běžné a normální.
  • Chválit dítě za dobré stravovací návyky a nabízet mu za příjem nutričně hodnotné stravy odměnu, která není ve formě jiného jídla či sladkosti.
Reklama