Tuto větu posloucháme již odmalička. Díky mamince nebo babičce víme, že jíst polévku je zkrátka dobré. Kdybychom však měli vyjmenovat 6 důvodů, proč je polévka tekutým pokladem, mnozí z nás by se možná zapotili. Schválně, předtím, než se pustíte do čtení, vyzkoušejte to. Na kolik důvodu jste přišli?

1) rozmanitost
Kouzlo polévek spočívá v jejich rozmanitosti – vývary jsou ideální jako první chod oběda, který navodí chuť k jídlu, delikátní krémy bývají součástí slavnostního menu a husté polévky s kouskem pečiva poslouží jako samostatní chod. V létě studené polévky osvěží parný den, ovocné polévky zase zpestří jídelníček i těm nejmenším.
Polévky lze připravit na tolik způsobů, že se jimi téměř nedá přejíst. Tradiční osvědčené recepty jsou jistě zárukou vašeho kulinářského úspěchu, ale moderní doba přináší také překvapivé nové variace v receptech, výborné pomocníky v kuchyni, i netradiční suroviny pro vaření.

2) výživové minimum
Každý kousek jídla, který během dne sníme, je tvořen 3 hlavními živinami – bílkovinami, tuky a sacharidy. Ve fungování našeho organismu mají svou důležitou roli a v našem jídelníčku by měly být zastoupeny ve vyváženém poměru. Co to znamená? Přijatá energie by měla pocházet z jednotlivých živin v  následujícím poměru: bílkoviny -> 10-15 %, tuky -> 20-30 %  a sacharidy -> 55-65 %. Na konci dne bychom v pomyslném energetickém účtování měli dosáhnout právě tohoto poměru. Jsou však i pokrmy, které jsou již samy o sobě vyvážené. Hádáte správně, jedním z nich je právě polévka.  
 
3) 3 litry denně
Určitě dobře víte, že bychom denně měli vypít 2,5 až 3 litry tekutin, v létě dokonce i víc. Dobrou zprávou je, že tuto magickou metu nám pomůže splnit i polévka. 1 talíř polévkového vývaru dodá našemu tělu až 1/4 litru tekutin a přispěje tak k tomu, že nám dodržování pitného režimu půjde mnohem snáz.

4) bez „zbytečných“ kalorií
Dáte-li si polévku jako první chod, vás žaludek se rychle naplní a nesníte pak tolik dalšího jídla. Kromě toho je vhodně připravená polévka nízkokalorické jídlo, ze kterého určitě nepřiberete. Proto polévky bývají i součástí různých diet.

5)dobré suroviny
Zelenina obsažená ve většině polévek zásobuje naše tělo antioxidanty a minerálními látkami. Zároveň je zdrojem vlákniny, která je důležitá pro fungování organizmu. Zelenina obsažená ve většině polévek zásobuje naše tělo antioxidanty a minerálními látkami. Zároveň je zdrojem vlákniny, která je důležitá pro fungování organizmu. Během dne bychom ve stravě měli přijmout 25 - 30 g vlákniny. Dostatečný příjem vlákniny předchází problémům s trávením a nemocem tlustého střeva. Čím kratší je doba vaření zeleniny, tím více vitaminu zůstane zachováno.

6) potvrzeno výzkumem
Dobrý vliv polévek prokázaly i vědecké studie. Ze závěru výzkumu provedeného ve Francii v letech 1994-2002 vyplynulo, že lidé, kteří pravidelně konzumují polévky, mají v porovnaní s těmi ostatními nižší denní energetický příjem, nižší příjem tuku, větší příjem vitaminů a nižší hladinu cholesterolu.


Sečteno a podtrženo – nejsou to jenom chuťové buňky, na které má polévka „dobrý vliv“.

Reklama