Možná i vy věříte tomu, že po cukru se jenom tloustne. Není to pravda. Cukr sám o sobě není příčinou kilogramů a upínat se například jen na umělá sladidla je naprosto zbytečné.

janik„Umělá sladidla nedoporučujeme“: říká Michal Jeník, výživový poradce ze společnosti KondicePro a dodává:“lidstvo je staré nějakých 50 000 generací a z nich teprve posledních pět až šest zkouší a vyrábí umělé potraviny. Tělo si s nimi neumí poradit.“

Když jazyk ucítí něco sladkého, hned o tom informuje organismus. Ten proto během devadesáti sekund vyloučí inzulín, aby mu pomohl vyrobit z něj energii. Jenže všechno byl jen planý poplach. Jazyk cítil jen sladidlo a inzulín najednou nemá co „dělat“. Zpracuje tedy zbytky cukru, které najde v krvi z předchozích jídel a vyšle signál, že by bylo dobře doplnit zásoby – dostanete hlad. Tělo se tedy nedá jen tak obelhat, vždy si toho všimne a vyžaduje kompenzaci.

Bez cukru to prostě nejde

Rozhodnete-li se tedy kvůli štíhlé linii vyhýbat všemu, co obsahuje opravdový cukr, uděláte kardinální chybu. Po cukru přiberete jen tehdy, když ho jíte příliš mnoho, nebo paradoxně naopak moc málo. A také, když zásoby cukru doplňujete nevhodně z bílého pečiva, koláčů, sladkostí, slazených limonád, třemi kostkami do kávy několikrát denně či více než 27 kostkami cukru, které obsahuje například litr oblíbené coca coly. Tyto jednoduché (mono) sacharidy jsou totiž jen prázdnou energií, kterou tělo nedokáže zpracovat, a proto ji ukládá do faldíků. A právě zde přicházejí jako možnost umělá sladidla.

Pak jsou tu ale také zdravé, složené cukry z ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků a obilovin či třeba luštěnin. A ty jíst samozřejmě můžete.

„Nemůžeme tvrdit, že tzv. light výrobky a sladidla vůbec jsou jen chytrým obchodním tahem a lidi je vlastně vůbec nepotřebují, ale najděte si jiné zdroje cukru. Dříve naši předci sladili medem, obilnými slady, které jsou i dnes k dostání v obchodech se zdravou výživou,“ říká Michal Jeník.

Každý den byste měli sníst minimálně 280 g sacharidů. Tuto dávku potřebujete k tomu, abyste se cítili fit a nepadali každé odpoledne únavou. Na cukru je do značné míry závislý i pocit sytosti a vaše dobrá nálada - ovlivňuje totiž produkci tzv. hormonu štěstí serotoninu.

Nebojte se cukru

cukr

Nebojte se cukru a nevěřte babským povídačkám. Po cukru se nekazí zuby, nepodporuje tvorbu akné, nevyvolává hyperaktivitu a dokonce není sám o sobě zodpovědný ani za cukrovku či obezitu. Špeky vám mohou narůst, i když budete jíst jen salámové chlebíčky, tučné sýry, řízky a vůbec jíst tučná jídla. Obecně všeho moc škodí. Pokud budete střídmí v konzumaci tuků a cukrů, jíst pestrou stravu a budete se hýbat, tak budete zdraví a kila navíc vás trápit nebudou.

Michal Jeník z KondicePro, která je partnerem projektu Odlehčeme zeměkouli!®
foto: agentura AS Media

Čtěte také:

 

Reklama