Zdraví

Pokračujeme ve zdravém životním stylu


Již v 1. díle tohoto programu jsme poukázali na prospěšnost zdravého životního stylu, jehož hlavní součástí je zdravá výživa, dostatek pohybu a aktivity. Společnost Chiquita, jako dlouholetý odborník na ovoce, chce formou programu „Rosteme s chutí“ informovat rodiče a prarodiče o možnostech zdravého stravování, do něhož ovoce bezesporu patří.
V minulé části jsme si povídali o batolatech a předškolácích, teď je čas podívat se na děti, které jsou „školou povinné“, ve věku 6-10 let.

V batolecím věku se děti seznámily se žlutou pochoutkou – banánem, a ten by měl provázet i všechny malé školáky. Banán se skvěle hodí jako zdravá svačinka do školy či na odpoledne k doplnění potřebné energie při dovádění. Do školy je vhodný právě proto, že posiluje schopnost koncentrace a zlepšuje paměť. Odpoledne pak dodá banán dětem potřebnou energii, a to jak rychle tak i postupně. Obsahuje totiž glukózu (rychle spalovaný cukr), fruktózu a sacharózu (cukry pomaleji spalované). Připomeňme si, že banán obsahuje dvakrát více sacharidů než pomeranč, třikrát více draslíku než jablko a přibližně desetkrát více vitamínu B6 než hruška. Je bohatý i na hořčík, který mimo jiné zvyšuje odolnost proti alergiím a zánětům. A pokud maminky dají banán do praktického banánového nafukovacího pouzdra, mají jistotu, že nedojde k jeho poničení.

Podle paní Petry Režné z projektu Zdravá pětka mají děti raději ovoce než zeleninu a dávají přednost barevným jídlům. Jako nejmilejší svačinu jmenují banán, ze zeleniny mrkev a meloun.
Svoji roli zde také hrají barvy jako je žlutá, oranžová a červená. Žlutá na děti působí vesele, oranžová je spojována s představou slunce a tepla, červená je výrazem aktivity a energie, a té malí školáci potřebují opravdu hodně! Děti tyto barvy upřednostňují nejen v jídle.

Ve školní družině jsou nejdříve z modelíny rozebrány právě tyto veselé a jasné barvy. Děti naopak nemají moc rády zelenou, která jim připadá jedovatá. Z barevného ovoce můžeme společně s našimi školáky připravit veselé svačinky. Sami si mohou pro kamarády na odpoledne zhotovit ovocný špíz či si s ovocem pohrát a tvořit veselé obrázky. Fantazii se meze nekladou.

Školák – období vzdělávání, období, kdy vzniká denní řád
Období od šesti do deseti let věku dítěte označujeme za období mladší školní věk. Je to doba, kdy naše ratolesti rostou relativně pomalu, svou výšku změní cca o 2-3 cm za rok. Potřebný příjem energie v této věkové kategorii hodně závisí na pohybové aktivitě dítěte. Aktivní děti potřebují dostatek energie, ale v případě nízké pohybové aktivity, by rodiče neměli podceňovat možné základy budoucí obezity.



Malí školáci překypují touhou vědět, získávat nové zkušenosti, zdokonalovat své schopnosti, pochopit nové věci a děje. Mají za sebou poznávací období a jsou citlivější, vnímavější a pozorně sledují, co rodiče říkají a dělají. Učí se od nich, jelikož jsou pro ně uznávanou autoritou, vzorem a snaží se jejich chování napodobovat. Zdravý životní styl a správné stravovací návyky by tak měla dodržovat celá rodina, aby školák měl dobrý příklad ve svém nejbližším okolí. Může se zapojit do přípravy jídel a mít tak pocit, že si sám vybírá,
co bude jíst.
Pětka ve škole není nic pěkného, naopak pětka v jídelníčku ano, tedy zdravá jídla pětkrát denně. Pro školáka je ideální složení jídelníčku dobře vyvážená snídaně, oběd, večeře a dvě (v případě potřeby tři) malé svačiny během dne. Nezapomínáme na pět porcí ovoce a zeleniny a dodržování pitného režimu dítěte. Ve vzorových jídelníčcích umístěných níže najdete zajímavé tipy na složení stravy během dne.
 

Snídaně
• Pro děti by se měla stát samozřejmostí. Neměly by se učit ji vynechávat
• Dbáme na pestrost a rozmanitost snídaně. Měla by tvořit 20-25 % celkového denního příjmu energie
• Ve zdravé snídani nemá chybět vláknina – cereálie, mléčná složka, ovoce a tekutiny
• Snídaně má probíhat v klidu a měl by na ni být vyhrazen dostatek času
• Vynechání snídaně může vést ke snížení hladiny cukru v organismu, která má za následek snížení pozornosti a horších školních výsledků především v prvních hodinách výuky
Dopolední svačina
• Vhodné jsou celozrnné tyčky, jogurt, ovoce a zelenina (i ve formě salátů)
Oběd
• Nejlepší příležitostí pro vyváženou stravu
• Nezbytnou součástí oběda by mělo být ovoce případně zelenina, a to buď jako součást pokrmu nebo formou oblohy, salátu či např. ovocného špízu
• Většina dětí se v týdnu stravuje ve školní jídelně, je dobré sledovat jídelní lístek a pomoci dětem alespoň zpočátku s výběrem. Postupně jim přenechme samostatnost v rozhodování. Je to pro ně velmi důležité
Odpolední svačina
• Složení závisí na aktivitě vašeho dítěte
• Např. u sportovce se k odpolední svačině skvěle hodí banán, který dodá dětem dostatek energie a doplní minerály
• Můžeme kombinovat i různé ovocné saláty
Večeře
• Příležitost ke společnému setkání, ale také ke společnému zdravému stravování, kdy jdeme svým dětem příkladem
• U zaměstnaných rodičů bývá na přípravu večeře málo času. Vše mohou vyřešit rychlé těstoviny a zeleninový salát v různých variacích
• Pokud s přípravou večeře pomáhá vaše dítě a má i možnost vybrat některé ingredience pokrmů. Je to opět dobrá příležitost jej naučit další důležité věci o výživě
Kromě školy je pro děti nezbytnou součástí dne pohybová aktivita. V tomto věku potřebují dostatek pohybu, měly by mu věnovat stejně času jako tráví ve škole. Právě v této době začínají také se sportem a utváří si k němu silný vztah, který často vydrží po celý život. Rodiče by měli dbát nejen na to, že jejich potomek má dostatek pohybu, ale že jej také nejrůznější sportovní kroužky baví. Zapomeneme na to, že jsme chtěli být úspěšným hokejistou a nepřenášíme tyto touhy na dítě, když nejvíce přilnulo třeba k tenisu. Pokud máme doma školáka, který své záliby směřuje jiným směrem než ke sportu, o to více dbáme na dodržení pohybové aktivity. I pouhé omezení jízdy výtahem je přínosem. Pokud je to možné, mohou děti chodit do školy a ze školy pěšky.
V příštím článku vám přineseme konkrétní jídelníčky pro naše školáky.

Více na www.chiquita.cz

   
22.09.2006 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [8] 1monika1 [*]

    učím se zahradnicí a mužu vám řícz 100% že melon je řazen mezi zeleninu.Fakt věřtemi

    superkarma: 0 22.09.2006, 18:05:43
  2. avatar
    [7] Vivian [*]

    JK: hm, taky se to tak dá brát... ono je víc možností, jak rozdělovat plody... pro někoho je to ovoce (fructus=plod), pro jiného plodová zelenina...
    Ale to je fuk. Já melouny miluju

    superkarma: 0 22.09.2006, 14:08:50
  3. avatar
    [5] závislá na čokoládě [*]

    Článek je dobrý, ale syn by každý den banán nejedl, jak je má rád. Pestrost je lepší než stereotyp.

    superkarma: 0 22.09.2006, 13:32:38
  4. avatar
    [4] JK [*]

    meloun je zelenina viz třeba http://www.vegetarian.cz/potraviny/zel/meloun_v.html

    superkarma: 0 22.09.2006, 12:18:30
  5. avatar
    [3] bednaroi [*]

    meloun je ovoce

    superkarma: 0 22.09.2006, 10:52:55
  6. avatar
    [2] JanaVi [*]

    Vivian: Já nevím, je dost podobný dýni, cuketě či patizonu a to by zelenina být mohla. Teď nad tím budu přemýšlet.

    superkarma: 0 22.09.2006, 10:18:51
  7. avatar
    [1] Vivian [*]

    Meloun není zelenina.

    superkarma: 0 22.09.2006, 09:22:35

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme