Zdraví

Pohybové problémy a osteoartróza – nebezpečí pro naše klouby  

MUDr. Pavel Drbal se specializuje na fyzikální a rehabilitační lékařství,  čínskou medicínu i akupunkturu. Poradí vám, jak pečovat o své klouby, aby vám co nejdéle sloužily.

Jaké mohou být příčiny bolesti kloubů (především kolena a lokty) a jak se o klouby starat? Je mi 32 let a na revma si připadám ještě mladá. Existuje nějaká prevence? A jaký je doporučený pohyb?
Příčin bolestí kloubů způsobených osteoartrózou může být hned několik. Genetické dispozice, poruchy metabolismu, zlomeniny kloubů, opakované drobné úrazy při sportu nebo fyzické práci či stereotypní zátěž kloubů. Nepříjemné bolesti ale může způsobovat také nadváha, zhoršená činnost ledvin nebo chybné postavení kloubů – kolena do X nebo nohy do O. Onemocněním kloubů můžete předcházet pravidelným posilováním dolních končetin. Ideálním pohybem je např. jízda na kole, chůze, plavání, jóga nebo i obyčejný strečink. Dále si také vybírejte si obuv s pružnou podrážkou, která tlumí nárazy při pohybu, nezapomínejte na zdravý životní styl. Komplexní výživu kloubů zajistí také doplňky stravy s obsahem kolagenních peptidů (např. Geladrink).

doktorSlyšela jsem, že osteoartróza může vzniknout už v mladém věku, je to pravda? A jak se onemocnění projevuje?
Poprvé se může projevit již v relativně mladém věku, a to již po 20. roce života. Jde o selhání obnovy kloubní chrupavky. Poškození kloubů osteoartrózou je tím větší, čím více zatěžujeme své klouby sportem či nevhodným pohybem. Onemocnění lze rozpoznat podle několika příznaků. Mezi nejvýraznější patří především bolest a ztuhlost kloubů při zátěži, dále pak citlivost na chlad a počasí, bolesti svalů, výrazné zhoršení pohyblivosti nebo dokonce i bolesti během noci. Typická je také tzv. startovací bolest a ztuhlost, která vzniká především ráno po probuzení, případně po jiném delším klidu.  

Důležitou roli hrají také genetické dispozice, které si sice nevybíráme, ale to, jak se ke svým kloubům chovat, ovlivnit můžeme. Ideálním řešením, jak se o své klouby starat a dopřát jim dostatečnou výživu ve formě doplňků stravy, jejichž hlavní účinnou látkou jsou kolagenní peptidy (např. Geladrink).

Jaký je podle vás nejlepší volně dostupný přípravek (gel/mast) na regeneraci po zlomeninách, lehčích kloubních úrazech? Lze provádět také nějaké cviky, které by regeneraci urychlily?
Není mi znám žádný přípravek pro vnější aplikaci, který by přímo urychloval regeneraci menších kloubních úrazů, či přímo urychloval hojení zlomenin. Rychlost hojení je vždy individuální a lze ji pozitivně ovlivnit zvýšeným přísunem vápníku, vitamínu D a kolagenu ve stravě, nebo ve formě potravinových doplňků (např. Calcidrink, Geladrink či jiné).

Do dvaceti jsem závodně běhala, posledního půl roku mám bolesti v kolenou, která je při pohybu doprovázena mírným „lupáním“. Je mi 38 let, může to souviset s dřívější sportovní aktivitou? Můžu něco užívat?
Tento druh sportu bezesporu patří mezi významné faktory přetížení nosných kloubů. Vzhledem k Vašemu věku bych nepředpokládal přítomnost těžší osteoartrózy či jiné vážnější poškození kloubů, ale i tak by bylo vhodné navštívit ortopeda. Lupavé fenomény, přeskakování, či praskání v kolenu mohou být způsobeny hypermobilitou, tedy rozvolněním kloubu a jeho nadměrnou pohyblivostí. K tomu může dojít v důsledku předchozího dlouhodobého přetížení spojeného s vrozenou pomalejší syntézou kolagenu. Regeneraci kloubů můžete podpořit vhodnou specifickou výživou. Na trhu je řada preparátů, které zlepšují obnovu pojivových tkání. Mám dobrou zkušenost s řadou komplexních kolagenních doplňků stravy (např. Geladrink Forte), založenou na dlouholetém klinickém výzkumu.

GelandrinkČasto sportuji, chodím běhat, tancovat a celkově se snažím co nejvíce hýbat. Občas mě ale bolí klouby, jak se o ně starat a existuje nějaká kloubní výživa?
Mezi nevhodné aktivity, které namáhají klouby a zvyšují tak riziko osteoartrózy, patří zejména dřepy, prudké nárazy, dopady, výskoky, klečení, prudké změny pohybu či dlouhé stání. S rozmyslem bychom tedy měli volit sporty jako je squash, tenis, aerobik, zumba, fotbal, basketbal, volejbal či v poslední době stále populárnější a oblíbenější běh.

Takto aktivně a často provozovaný sport s sebou totiž nese zvýšenou zátěž na pohybový aparát. To může mít za následek opotřebování chrupavky v přetěžovaných kloubech. Mohou se tak se objevit bolesti a docházet k omezení pohybu.

Při cvičení a sportu bychom tedy rozhodně neměli pociťovat bolest. Ta totiž signalizuje poškození kloubu. Klouby proto nepřetěžujte, vyhýbejte se bolestivému dotahování pohybu a švihovým pohybům. V případě, že se při cvičení bolest objeví, není pro vás cvik svou intenzitou či typem vhodný a zvolte si raději jiný cvik. Pokud tuto volbu nemáte, neváhejte se poradit s odborníky. Důležitým signálem, že cvik cvičíme špatně, může být také únava svalů.  Objeví-li se proto příznaky jako je např. třes, křeč, zvýšené napětí svalů či zhoršující se přesnost provedení pohybu, pohyb omezte, abyste tak předešli výskytu další bolesti. Nezapomeňte také na výživu kloubů. Zkusit můžete doplňky stravy s obsahem kolagenních peptidů (např. Geladrink).

   
03.11.2015 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. [2] sharush [*]

    na problémy s klouby bych doporučila vyzkoušet http://www.lekarna.cz/priessnitz-hrejive-mazani-antiflogistic-200ml/ nebo http://www.lekarna.cz/chladive-mazani-emulgel-200ml/, jsou to masti od prověřené a známé značky a opravdu pomáhají, skoro celá rodina si je chválí

    superkarma: 0 12.11.2015, 19:33:54
  2. [1] bobani [*]

    už zase ?

    superkarma: 0 03.11.2015, 11:14:53

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme