Zdraví

Pohyb je život aneb nepřestávej se hýbat

V pravěku byl člověk lovec a kořist zároveň. Aby přežil, musel být rychlý, silný, vytrvalý, obratný, pružný, otužilý a takénajedený. Ještě generace našich prarodičů měla výdej fyzickou prací.

 huf

V současnosti dochází k tzv. Hypokinezi neboli k absolutnímu nedostatku pohybu. Společnost je spíše výkonově orientovaná – lidé nemají čas na aktivní relaxaci a obnovu sil. Dochází tak k začarovanému kruhu. Důsledkem je stres a civilizační choroby napříč nejen věkem, ale také společenským postavením. Nejčastější choroby, které jsou spojeny se špatným životním stylem, jsou obezita, diabetes, onemocnění pohybového aparátu, psychická onemocnění nebo neplodnost.

Pro úspěšnou změnu životního stylu, je dobré poradit se s odborníkem a podstoupit tyto kroky:

1)      Stanovení celkové anamnézy(zjištění aktuálního zdravotního stavu, přehled o chorobách v rodině a přihlédnutí k aktuálnímu životnímu stylu)

2)      Zjištění motivace ke změně životního stylu

3)      Diagnostika aktuálního stavu složení těla a hodnot metabolismu

4)      Návrh individuálního stravovacího a pohybového programu

5)      Celkový „Life coaching“ a dohled

Faktory nejvíce ovlivňující kvalitu našeho zdraví jsou především genetika, výchova a vzdělání, stravovací a pohybové návyky (vyvážení příjmu a výdeje energie, správné držení těla), životní prostředí, osobní motivace k aktivnímu životnímu stylu a přístup k informacím.

Důvodů k pohybu, který má blahodárný účinek na naše fyzické, ale také psychické zdraví, je několik. Jednak se jedná o kompenzaci nedostatku pohybu, čímž předcházíme civilizačním chorobám a zároveň je nutný, jako výdej energie. Navíc aktivní relaxace vede k přirozené obnově fyzických a psychických sil člověka.

Jaký pohyb, jak často a jaký je princip?

Funkční trénink

Funkční trénink je zaměřený na funkci pohybového aparátu ve 3 rovinách pohybu. Je ideální pro redukci hmotnosti, tvarování postavy a komplexního posílení svalového korzetu. Naučí člověka používat a využívat svalovou sílu těla a ve 3D pohybu (pohyb ve třech rovinách). Výrazná je orientace na posílení hlubokého svalového stabilizačního systému, což je zdraví velmi prospěšné jako prevence proti zraněním a bolestem zad. Jedná se o rozšířenou metodu používanou nejen ve fitness, ale také ve vrcholovém sportu a rehabilitaci.

Doporučená frekvence je 2 x týdne po dobu 30 až 45 minut. Forma může být individuální nebo jako skupinové cvičení. Novinkami ve funkčním tréninku jsou například TRX (závěsný systém), FLOWIN (frikční trénink), BOSU (balanční trénink). Mezi tradiční patří Body pump, Pilates, Fitball, Overball nebo Bodystick.

Aerobní trénink

Aerobní trénink je ideální pro redukci hmotnosti, zvýšení kondice, a má také výrazný podíl na zlepšení kvality metabolismu a imunity. Vhodnou intenzitu si může vypočítat každý podle vzorce: 220 – věk x 0,65 – 0,70. Výsledek je TF (tepová frekvence) pro spotřebu energie z tukové tkáně a to po dobu nepřetržitě vykonávané aktivity 30 – 60 minut.

Doporučená frekvence je 3 až 4 krát týdně 30 60 minut. Aerobní trénink je možné rozdělit na dvě kategorie. Indoor, který můžeme ještě rozdělit na cardio trenažéry (běžecký pás, rotoped, veslovací trenažér, eliptický trenažér atd.) a skupinový aerobní trénink (kruhový trénink, který je možno kombinovat také s funkčním tréninkem, Kickbox, Aerobic, Tanec, Zumba a Spinning). Do druhé kategorie patří Outdoor, kam spadá Nordic Walking, běh, Boot Camp (skupinový atleticko-posilovací trénink v tzv. Army stylu), Inline, cyklistika nebo plavání.

autor: David Huf – kondiční a pohybový specialista

   
25.09.2012 - Zdraví - autor: (red)

Komentáře:

  1. avatar
    [27] cibulicka [*]

    podle zdravotního stavu,víc už pro sebe udělat nemohu,ale snažím se

    superkarma: 0 15.10.2012, 14:20:56
  2. [26] planda0 [*]

    I když stárneme pohybovat by jsme se měli neustále pro naše zdraví

    superkarma: 0 01.10.2012, 11:58:29
  3. avatar
    [25] Krupová [*]

    i kdybych se všemi těmi pravidly řídila, vím že bych je nakonec poručila. Jak uzobáváním sladkého nebo seztením u PC. Co bych taky měla ze života, kdybych se jen hlídala ...

    superkarma: 0 25.09.2012, 23:19:27
  4. avatar
    [24] RosaGloriaDei [*]

    vím, že bych se měla více hýbat

    superkarma: 0 25.09.2012, 23:10:33
  5. avatar
    [23] hubajda [*]

    ja se hybu jak me to muj zdravotni stav dovoluje

    superkarma: 0 25.09.2012, 22:51:47
  6. avatar
    [22] capkova [*]

    TO SI ŘÍKÁM KAŽDÉ RÁNO A VEČER TAK NOHY NA STŮL A - ZASE NIC ...

    superkarma: 0 25.09.2012, 22:16:29
  7. avatar
    [21] Kytinkak [*]

    já mám pocit, že pohybu mám dost ale vidět to na mě neníSml30

    superkarma: 0 25.09.2012, 21:23:30
  8. avatar
    [20] arminka [*]

    je pravda, že dříve jsem se hýbala o něco víc Sml16

    superkarma: 0 25.09.2012, 19:47:11
  9. [19] Jala [*]

    Jednu dobu jsem se snažila trošku běhat, ale brzy jsem toho nechala.

    Dnes mám jen rotoped. Ale hýbu se - trvale běhám mezi záhonky.

    superkarma: 0 25.09.2012, 16:46:46
  10. [18] jithule [*]

    chodím na procházky

    superkarma: 0 25.09.2012, 15:55:27
  11. avatar
    [17] ladouch [*]

    Moc se nehýbu, protože běhat ani moc chodit nemůžu ze zdravotních důvodů.Sml80

    superkarma: 0 25.09.2012, 13:54:16
  12. [16] Trefa [*]

    Trefa:nebeham necvicim,chodim na prochzky pravidelne.

    superkarma: 0 25.09.2012, 13:46:41
  13. [15] magic11 [*]

    snažím se - kolo, eliptický trenažér a běh, do toho 1x týdně cvičení na záda, žádná sláva, ale jde to Sml22Sml67

    superkarma: 0 25.09.2012, 13:20:57
  14. [14] jerenika [*]

    Tak při dětech se hýbat snad ani nejde Sml57

    superkarma: 0 25.09.2012, 12:41:02
  15. avatar
    [13] Jindriska8 [*]

    Jsem pořád v pohybu,aerobic nedělám,ale jezdím na kole.Sml22

    superkarma: 0 25.09.2012, 12:38:52
  16. avatar
    [12] femme [*]

    nemám ráda Hufa Sml24

    superkarma: 0 25.09.2012, 11:18:51
  17. avatar
    [11] saruz [*]

    Svou ranní porci už mám odběhanou, pak ještě jednou, večer.

    superkarma: 0 25.09.2012, 11:00:23
  18. [10] Saritka [*]

    Pohyb mám  sice né moc, ale stačí.Sml30

    superkarma: 0 25.09.2012, 10:52:42
  19. avatar
    [9] blesksoft [*]

    cvičím jen proto abych mohla sedět a chodit bez bolesti zad a krční páteře, ale jakmile bolest poleví poleví i moje cvičení

    superkarma: 0 25.09.2012, 09:35:37
  20. [8] step1 [*]

    Rikina — #4 Mojí motivací je to, že když se nebudu hýbat, ztuhnu. To, že nechci mít bolavá záda. A taky to, že chci aspoň trochu vypadat k světu.

    superkarma: 0 25.09.2012, 09:17:30
  21. avatar
    [7] ToraToraTora [*]

    Pán na fotce připomíná již více tsan tsu než cvičence. Sml54

    superkarma: 0 25.09.2012, 08:55:54
  22. avatar
    [6] Žofie [*]

    Pán to má celkem dobře zmáknutý. Ale zapomíná se tady na to, že dneska jsou lidi od rána do večera v práci, takže toho času mnoho nezbývá. Já vím, že kdo chce, tak si ten čas udělá, ale stejně toho časového prostoru je málo. To je můj názorSml22

    superkarma: 0 25.09.2012, 08:29:36
  23. avatar
    [5] Hanula [*]

    Sml16právě jsme se "nakopla" a začínám

    superkarma: 0 25.09.2012, 07:47:15
  24. [4] Rikina [*]

    Sml80 pán má víceméně pravdu, kdo se nehejbe, nebo málo, doplatí na to. A bohužel dneska je slabá motivace se hýbat, pro většinu lidí, kam zahrnuju i sebe. Taky bych potřebovala někoho, kdo mě vykope z křesla a dohlídne, abych něco dělala. Takže celkem chápu, že se tím dneska lidi i uživí - jako kondiční trenéři.

    1. na komentář reaguje step1 — #8
    superkarma: 0 25.09.2012, 07:30:38
  25. avatar
    [3] tajnostii [*]

    Hýbu se až dostSml22

    superkarma: 0 25.09.2012, 07:19:21
  26. [2] lidicka [*]

    Dnes jsou na všechno odborníci - na stravu, na zdravý jídelníček, na  sport, na pohyb, na nemocnou "duši".... a za všechny rady jen platit!!Sml30Sml52Sml30

    superkarma: 0 25.09.2012, 06:24:53
  27. avatar
    [1] ekleinovka [*]

    hýbat se je třeba,ale někdo to má limitované,takže silně individuální

    superkarma: 0 25.09.2012, 05:54:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme