Domácnost

Podzimní průvan v peněžence na pět? Škola!

Tak je to tady, prázdniny finišují a školy pozvolna otevírají své dveře, aby pojaly úplně nové žáčky do prvních tříd, i ty další, již ostřílené školní "mazáky".

Někdy možná nostalgicky vzpomínáme na naše první školní počiny, zážitky, strachy i úspěchy. A jsme-li ti a ty, co za několik dnů povedou do tříd ty "své" prvňáčky, dost možná, že se neubráníme dojetí. Prostě a zkrátka - čas letí a věřte, že než se nadějete(me), budete(me) řešit, kam se svým robátkem po škole základní a po té příp. po škole střední...
Ale nepředbíhejme...

V loňském roce navštěvovalo dle informací ministersva školství a tělovýchovy v naší zemi základní školy celkem 994 130 žáků. Jak uvedl Svatopluk Pohořelý, zástupce ředitele odboru základního vzdělávání MŠT: "Letos se dají očekávat čísla obdobná, i když konkrétní a přesné údaje budou k dispozici až tak na začátku října. Zpracování dat a údajů totiž nějakou dobu potrvá, takže je lépe se v tomto případě raději obracet na ředitele jednotlivých škol. Ti by již v tuto chvíli měli mít přesné údaje o počtech svých žáků k dispozici. Dle populačního vývoje se však dá v hrubém odhadu konstatovat, že i letos usedne do školních lavic kolem miliónu žáků."

Čísla tedy úctyhodná. A protože většina těchto dětí žije v rodinách, jedná se zároveň i o úctyhodnou finanční částku do našich obchodních sítí.
Na našich stránkách jsme již vypočítávali, alespoň přibližně, kolik co stojí a bohužel, je nutno dodat, že se jedná opravdu o velmi individuální a velmi rozdílné sumy, které za své dítko v začátcích školního roku utratíte. Paušalizovat tedy opravdu nejde (i když - nebylo by to špatné..?)
K pomůckám tedy nezbývá než popřát hodně štěstí na dobré a rozumné učitele i na slušné obchodníky, kteří nemají potřebu si někdy doslova "namastit" kapsu na tom, kde šetřit nelze (zkušenost z menších měst,  kde je třeba jen jedno papírnictví).

Přidám ale ještě několik čísel navrch. Obědy ve školních jídelnách stojí kolem 18 Kč na den (některé školy rozdělují porce na děti prvního a druhého stupně, na prvním stupni pak děti platí cca o 2 Kč méně). Dost často je k nim třeba zakoupit karta (stravenky pomalu mizí), která se vydává proti  - většinou - vratné záloze od 30 do 100 Kč.

Máte-li prvňáčka, či dítě do páté třídy (tedy na zmiňovaném 1. stupni), pak možná, budete uvažovat o školní družině. Za tu zaplatíte většinou 100-200 Kč měsíčně (často + vyžadované pomůcky paní vychovatelky). Některé školy uplatňují platby čtrtletně - tedy v tomto případě hned v září.

Velmi častým jevem je požadavek třídní učitelky, mnohdy ale přímo ředitele školy, aby děti přinesly na počátku školního roku sumu do třídního (popř. školního) fondu. Ta bývá využita k různým akcím pro žáky, pro nákup některých pomůcek (ale neradujte se, nebudete to mít tzv. "z krku". Moje praxe je taková, že stejně většinu pomůcek vyžaduje po té škola od rodičů). Suma bývá velmi rozdílná: 200-1 000 Kč.

No a máme tu zájmovou činnost. Nechci a nebudu se zmiňovat o zájmové činnosti různých klubů, "zušek" apod. V tuhle chvíli mám na mysli zájmovou mimoškolní činnost, kterou by měla nabízet alespoň v základním měřítku, každá škola. Opět je cena velmi individuální, ale měla by se pohybovat v průměru tak, jak je tomu ve školní družině - tedy 100-200 Kč měsíčně (často splatno čtvrtletně). Samozřejmě - zapíšeme-li dítě například do kroužku keramiky, pravděpodobně zaplatíme více (nemá-li škola sponzora). Ale v tomto případě se jedná o záležitost dobrovolnou...nepovinnou...

Takže - suma sumárum... Dost.
Nepíšu to s potměšilostí, ale konstatuji (sama mám taky školou povinná dvě dítka).
Nemáme to, my rodiče, lehké takhle na začátku podzimu či v babím létě (na rozdíl od básníků...). Nepíšu o pomůckách, jako jsou sešity, obaly, pravítka apod. Prostě být musí! Nemá cenu ani psát o pomůckách na výtvarnou výchovu, které se většinou pohybují v sumě kolem 500 Kč a výše (!), ani podrobně rozebírat požadavky tělocvikářů (minimálně dva druhy obuvi a sportovní oděv - pořiďte od 300 Kč a budete DOBŘÍ). I učitelé jiných předmětů často vznášejí své požadavky na výbavu školáků a je jen na nás, do jaké míry je akceptujeme (byť budeme v koutu duše láteřit) a kdy se požadavkům vzepřeme.

Pro začátek je to celkem dost peněz a různý podíl našich velmi různých platů.
Nutno ale říci, že škola je opravdu bránou do nového světa, a tak stojí za to, udělat maximum pro to, abychom ty první kroky těm našim robátkům zpříjemnily.
Pokud máte doma prvňáčka, který onoho symbolického 1. září do školních lavic neusedne, protože na příslušné škole bude probíhat stávka učitelů za zvýšení mezd, zkuste mu ten den zpříjemnit stejně. Bydlíte-li v oblasti, kde chodí děti do prvních tříd s kornoutem plným sladkostí, vytáhněte z něj tu nejlepší a klidně ji dovolte sníst. Bydlíte-li jinde, zkuste cukrárnu.

Aby těm našim školákům to naše letošní první září jednou ve vzpomínkách nezhořklo... 

           
   
27.08.2003 - Dům a byt - autor: Ariadna

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [101] Simba [*]

    Landriel: Tak ve škole ještě přibudou školní pomůcky atd. Je to fakt finanční záběr.

    superkarma: 0 02.12.2003, 14:36:14

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [100] Landriel [*]

    Do školy dítě ještě nechodí, ale plavání a cvičení už nás taky stálo pěkných pár korun. Ale nejradši to zaplatím v září a pak se o to nemusím půl roku starat.

    superkarma: 0 08.11.2003, 14:24:56
  2. avatar
    [99] Sanofi [*]

    cernoskaj: Někteří určije jo

    superkarma: 0 25.09.2003, 18:37:23
  3. [98] zindule [*]

    Sice to na začátku září stojí dost, ale pak je celý rok pokoj, tak co.

    superkarma: 0 14.09.2003, 18:03:52
  4. avatar
    [97] cernoskaj [*]

    ja ucitelum nezavidim, ale ruku na srdce,
    kdo je dnes spokojeny se svym platem?

    superkarma: 0 03.09.2003, 13:17:45
  5. avatar
    [94] mlsova [*]

    ze svého okolí znám několik lidí,kteří ačkoliv nemají ani pedagogické minimum ,učí na základních školách.V poledne jsou doma,žádné přesčasy.Smlouvy mají na dobu určitou do června,2 měsíce jsou na pracáku a v září nanovo.

    superkarma: 0 02.09.2003, 09:58:31
  6. avatar
    [89] pajda [*]

    medved: Vážně si myslíš, že je takový problém sebrat na pracáku nekvalifikované lidi a postavit je do tříd? Rodiče se vzbouří nejdřív za dva tři roky, protože špatná práce ve třídě není vidět do týdne, výsledky jsou k posouzení až po nějaké době...děti budou nadšené, protože místo učení si budou moct dělat co chtějí a vláda se konečně zbaví těch protivných nafučenců s titulem. A ze zahraničí nám budou třást pacičkama - chyří zaměstnanci se starají o svoje práva, hloupí drží pusu a makají...

    superkarma: 0 28.08.2003, 12:22:10
  7. avatar
    [88] Lucimo [*]

    medved: Ty t vzdycky reknes tak nejak lip...

    superkarma: 0 28.08.2003, 11:37:48
  8. avatar
    [87] werka [*]

    Já se přiznám, že zas tak moc naříkání nad tím, kolik člověk v září vydá za věci kolem školy nechápu. Jasně, taky si občas povzdechnu - jako včera, kdy jsme za věci na výtvarku dala skoro 300 Kč (a asi ještě nemám všechno ), ale proboha začátek školního roku není živelná pohroma přicházející neočekávaně. To, že budu muset na začátku září zaplatit obědy snad není takové překvapení. Z čeho by ŠJ asi těm dětem vařila, kdyby se všichni rozhodli zaplatit za po výplatě?
    A abyste mne ne tak dodávám, že chápu, že pro rodiny s velice nízkým příjmem pochopitelně výdaje spojené se začátkem šk. roku asi stresující jsou, ale fakt si myslím, že pro nás ostatní by neměl být problém s nimi počítat a věci buď nakoupit průběžně nebo si na ně psotupně připravit finanční rezervu.

    superkarma: 0 28.08.2003, 11:02:26
  9. avatar
    [86] medved [*]

    pajda: ja myslim, ze stavka je spatna, jakakoliv....tramvajaku, pilotu, zemedelcu, ucitelu....proste kazda....
    a vubec nemyslim, ze neni zadny jiny prostredek, je, vsichni dejte vypovedi a budete videt, jak to rychle pujde resit

    superkarma: 0 28.08.2003, 10:25:28
  10. avatar
    [85] pajda [*]

    medved: máš pravdu v tom, že mě tam drží odpovědnost k dětem - nechci, aby mého syna vzdělávaly slepice...a naivně si taky říkám, že kdo nic nechce, nic nemá. Stávka jako taková mi taky nepřipadá dobrý prostředek, jenže žádný jiný už zřejmě není - a znovu se ptám: jaký máš názor na stávku jiných zaměstnanců? Pilotů? Lékařů? Státních úředníků? To mi vadí nejvíc - o jiných zaměstnancích, kteří zdaleka tak bití nejsou, se uvažuje jako "o těch chudácích, co se jim má přidat", nebo se to přechází mlčením.

    superkarma: 0 28.08.2003, 10:00:57
  11. avatar
    [84] medved [*]

    pajda: ja tvoje argumenty fakt nechapu
    me se taky ta stavka nelibi...ale me se nelibi stavky jako takove...prijde mi to jako uplne nesmyslny institut
    pokud nekdo pracuje ve skolstve (nebo kdekoliv jinde) je tam dobrovolne, proste proto, ze to co dela povazuje at uz z jakehokoliv duvodu za dobre, kdyby si to nemyslel, tak by tam prece nebyl, ne ? pokud se ucitelum zda, ze jsou jejich platy nizke, tak prece muzou odejit, ne ? pokud jich to udela velke mnozstvi, je jasne, ze se s tim bude muset neco delat....
    a pokud te drzi svedomi, ze nebude mit deti kdo ucit ? byt tebou, tak timhle bych se vubec nezabyvala, ty neco davas, ty neco dostavas, jestli je to v pomeru si musi vyresit kazdy sam za sebe

    superkarma: 0 28.08.2003, 09:12:01
  12. avatar
    [83] Lucimo [*]

    sunnynka: Suhlasim s temi odchody - zakladka je dve minuty chuze od meho domu a vim, ze vetsina ucitelek prvniho stupne odchazi ze skoly (uz jsou po obede) kolem 13 h.

    superkarma: 0 28.08.2003, 09:05:32
  13. avatar
    [82] Lucimo [*]

    Suzanne: Uci na gymnaziu a krom toho i v ruznych firmach, uradech a jedne mistni jazykovce. A je zadany...

    superkarma: 0 28.08.2003, 08:55:55
  14. avatar
    [81] pajda [*]

    Ještě pro ilustraci: u mě "přidání" znamená, že měsíčně příjdu asi o 800Kč - a to už je potřetí za poslední tři roky, co se takhle přidává jenom na oko.

    superkarma: 0 28.08.2003, 07:10:47
  15. avatar
    [80] pajda [*]

    sunnynka: stávka je právě proto, aby vláda dala do školství ty peníze, které slíbila a nemuselo se propouštět vůbec - to je celý ten problém. Pro jiné profese se peníze našly, tak mi prosím, vysvětli, proč zrovna pro obor, který je údajně prioritní, není nic... Jinak asi tak: taky jsem dělala jinde, ale můžu ti říct, že ve školství se mnohem víc nahoním, jenže mě to taky víc baví...konkrétně jsem dělala účetní konzultantku na účtárně jedné větší akciovky. A k tomu - jít jinam, ano, já klidně jinam půjdu a nejsem sama, ale kdo pak bude učit ty děti? Samí důchodci? Středoškoláci? Nechci se v žádném případě nikoho dotknout, ale ze svého okolí vím, že nestávkují právě ti, kteří se nenadřou...těm je to totiž jedno, že kašlou na svoji práci, hlavně že mají klid.

    superkarma: 0 27.08.2003, 21:38:58
  16. avatar
    [79] sunnynka [*]

    a ještě k větě "asi ti uniklo, že aby se daly vyplatit platy, tak se bude 5000 učitelů propouštět, protože celkový objem peněz na mzdy je nižší".........fajn, takže je to takhle, takže hrrrr, budeme stávkovat, ať máme někteří ještě více a jiné ať klidně kvůli našim vyšším platům propustí..... takhle to je?

    superkarma: 0 27.08.2003, 20:58:10
  17. avatar
    [78] sunnynka [*]

    A vlastně i učitelé z naší základky jezdí několikrát do týdne domů busem, který jede 13.10

    A promiň, Pajdo, komu se nelíbí ve školství jeho plat, ať nestávkuje a jde jinam.....jen ať si to zkusí, najít v dnešní době místo, s výhodami, které mají a s úžasně vysokým platem.....chtěla bych vědět, kde by se většina uchytila....

    superkarma: 0 27.08.2003, 20:55:55
  18. avatar
    [77] sunnynka [*]

    Pajdo, ani otec ani matka neučí na základce, takže to je pravděpodobně ten rozdíl.
    A co se týče propouštění učitelů...vždyť říkám, že to je ten problém, že tohle proti tomu by se mělo stávkovat. Více učitelů - méně dětí na učitele - kvalitnější práce

    superkarma: 0 27.08.2003, 20:51:14
  19. avatar
    [76] pajda [*]

    sunnynka: asi ti uniklo, že aby se daly vyplatit platy, tak se bude 5000 učitelů propouštět, protože celkový objem peněz na mzdy je nižší... A ujišťuju tě, že neznám za těch 15 let nikoho, kdo by byl denně doma kolem druhé a měl jeden den volna - to totiž nemůže nikdy vyjít, má-li plný úvazek včetně předepsaných dozorů a služeb, víš? A pokud nemá, těžko se bude vyjadřovat...a jinak si opravdu myslím, že téměř nikdo není tak blbý, aby se snažil odvádět dobrou práci zadarmo.

    superkarma: 0 27.08.2003, 20:42:56
  20. avatar
    [75] sunnynka [*]

    Tak já si o stávce učitelů vůbec, ale vůbec nic dobrého nemyslím Oba mí rodiče jsou učitelé, maminka v mateřince a tatínek na učilišti a stávkovat nejde ani jeden z nich A proč? I když živili tři a teď dvě děti, z toho ségra jde na soukromou střední školu a bráchu čeká výška, NIKDY si nestěžovali na platy a když snad párkrát uvažovali o tom, že by se po těch letech chtěli na práci ve školství vykašlat, vždycky si to rychle rozmysleli. Považte, ve školce pracovní doba buď od půl sedmé do jedné nebo od půl desáté do půl páte . Táta v týdnu jeden den volna, denně je doma kolem druhé. Dva měsíce prázdnin, další prázdniny přes školní rok. Kde jinde vám tohle dají? Já jsem v práci sice měla tolik peněz co maminka po dvaceti letech praxe, ale bývala jsem tam od půl šestý mnohdy do večera, práci jsem si brala domů, dovolenou jsem si JEN TAK vybrat nemohla, jen s ohledem na další kolegy....atd.

    A to vůbec nemluvím o tom, co si myslím o učitelích v naší základce Své dítě bych tam nedala ani za nic, protože nevěřím tomu, že by je mohli něco dobrého naučit. Ale hlavně že jdou stávkovat, že? (samozřejmě, že se tam pár dobrý kantorů najde....asi tak tři )

    A ještě něco...souhlasím s názorem svých rodičů....kdyby místo zvýšení platu raději učitelé stávkovali za snížení žáků ve třídě, kdyby se raději do školství přibralo více učitelů, kdyby měli učitelé umožněný dřívější odchod do důchodu (ty nervy, ty nervy....). Kdyby jim šlo opravdu o zkvalitnění výuky, tak by se bili raději za tohle a ne za své peněženky

    superkarma: 0 27.08.2003, 20:34:01
  21. avatar
    [74] pajda [*]

    A ještě k prvním příspěvkům na téma "tržní hospodářství ve školství" - zkuste se zamyslet nad tím, že na určitý počet dětí MUSÍ být za všech okolností určitý počet učitelů - nebo vážně chcete, aby vaše děti chodily do tříd o třiceti (nebo i více) spolužácích? A když kvalitní učitele neseženete, protože jinde dostanou víc, nastoupí samozřejmě ti nekvalitní - místa přece zrušit nejde, tak jak jinak je chcete obsadit? A to vám nevadí, že kvalitních lidí je ve školství jako šafránu? A že vaše děti učí lidé, kteří se jinde neuživí? Na školách je musí vzít, protože děti na ulici vyhodit nejde a počet míst je pevně daný...Je zajímavé, že státní aparát se rozůstá pořád víc, úředníci 1. září taky stávkujou - a to vám nevadí?

    superkarma: 0 27.08.2003, 17:09:28
  22. avatar
    [73] Suzanne [*]

    Dicke: Máš pravdu, i požádat se musí umět. Já taky nesnáším to direktivní "donesete, uděláte". Asi proto jsem nikdy neměla problémy s nespokojenými rodiči.

    Pajda: Naše škola taky pronajímala - sportovní kluby, ubytování, apod. Tohle je potřeba - jenže školství nějak čeká, že jim něco spadne z nebe... Tohle je zase v řediteli. A obvykle je ředitel(ka) kdo??? Někdo starší, velmi, velmi zasloužilý a tam obchodního ducha nenajdeš...

    superkarma: 0 27.08.2003, 16:56:38
  23. avatar
    [72] Dickie [*]

    teď to vypadá zmateně...
    před chvílí ten můj příspěvek byl dvojmo, proto ta omluva. asi ho z redakce smazali...

    superkarma: 0 27.08.2003, 16:36:42
  24. avatar
    [71] Dickie [*]

    oops, pardon

    superkarma: 0 27.08.2003, 16:11:55
  25. avatar
    [70] pajda [*]

    Eva_Fl: to mě taky vadí - u nás se sice učebny pronajímají, ale jsme úplná vyjímka, jinak se všude prostě zhasne a konec...přiotm zájem je, sama vím, jaká je nouze o místnosti na nejrůznější aktivity...ale prý se tomu brání zřizovatelé.

    superkarma: 0 27.08.2003, 16:07:36
  26. avatar
    [69] Dickie [*]

    Suzanne: no to je sice možný, ale asi hlavně záleží, jak se ta žádost o dar či o sbírku podá

    superkarma: 0 27.08.2003, 16:06:17
  27. avatar
    [68] pajda [*]

    Suzanne: já vím, ale když chce být škola rozežraná, tak ať si na to vydělá - my jsme budovu na prázdniny pronajali a hned byly penízky navíc...a podobných aktivit je celkem dost a iniciativě se meze nekladou.

    superkarma: 0 27.08.2003, 16:05:44
  28. avatar
    [67] pajda [*]

    K seznamu stávkujících škol: podle informací se musíte obracet přímo na konkrétní školu, protože do pátku ráno je možnost se ke stávce připojit...nic jiného vám bohužel neporadí nikdo v tomhle státě.

    superkarma: 0 27.08.2003, 16:03:42
  29. avatar
    [66] Suzanne [*]

    Pardon, tak mě to nakrklo, že jsem to omylem poslala dvakrát.
    Jo a jako hudebkářka - el.varhánky jsou docela super pomůcka.

    superkarma: 0 27.08.2003, 16:03:08
  30. avatar
    [65] pajda [*]

    A s penězma na elektrické varhánky bych školu poslala do ele...

    superkarma: 0 27.08.2003, 15:56:33

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme