Bulvár

Podporujete „nepřátelské“ zemědělce?

Mám kamaráda, který je soukromý zemědělec. Žije na Pardubicku a nedávno jsem s ním vedl zajímavou debatu na téma poctivých českých potravin.

zemědělec

Říkal mi krutou pravdu. On není schopen vyprodukovat kilo masa kteréhokoliv zvířete za cenu, za kterou ho kupujete v obchodě, a proto chov zvířat zcela ukončil. Ptal jsem se ho, jak je to možné, že tedy to maso v těch obchodech je, a on to vysvětlil velmi jednoduše.

Všechno to maso je dotované.

Tedy jeho cena je snížená o peníze, které jsou zemědělcům dány z našich daní. Pokud je z dovozu, tak z daní té které země, a navíc i z peněz, kterými dotuje zemědělce EU.

Zajímavé také bylo, že ve své podstatě se nemůže chovat jako dobrý hospodář ve smyslu zodpovědného přístupu k půdě, kterou obhospodařuje. Aby přežil a uživil sebe a své zaměstnance, musí produkovat plodiny, které vynesou největší zisk, respektive nejmenší ztrátu, a získá na ně dotace.

Mé představě, že když jsem zemědělec, tak chovám kravičky, ovečky, prasátka, kůzlátka a na pole seju plodiny, které jsou nám vlastní, tedy obiloviny a brambory, se vysmál...

A mimochodem mi řekl, že je mu z toho do pláče. Ale že Češi si za to mohou sami. Jediným naším kritériem je cena a množství. Kvalita a původ nás v podstatě nezajímají, tedy ve většině!

A statistiky mu dávají za pravdu. Naše země, naše půda nás neuživí. Čeští zemědělci nejsou schopni vyprodukovat tolik potravin, abychom měli co jíst. Jsme závislí na dovozu téměř u všech základních potravin...

V současné době to poznáváme u cen vajíček, a když nás ujišťuje ministr zemědělství, že cena vepřového se nezvedne, můžeme si být jisti, že do pár týdnů cena vepřového vyletí nahoru.

A jak jste na tom vy? Uvědomujete si, že je důležité podporovat naše zemědělce nákupem jejich produktů? A když kupujete zahraniční potraviny, že přímo podporujete „nepřátele“ českých zemědělců?


Dnešní téma dne je: Kupujete raději české, nebo zahraniční potraviny?

  • Řešíte, zda je produkt dovezen z velké dálky, nebo zda je domácí?
  • Přijde vám normální jíst v zimě čerstvá rajčata, okurky a maliny a jahody?
  • Dáváte přednost sezonním potravinám, nebo nakupujete v supermarketech?
  • Když máte na výběr mezi cizím levnějším a českým dražší, čemu dáte přednost?
  • Rozhoduje o vašem nákupu kvalita a chuť, nebo cena?
  • Chápete tvorbu ceny potravin a souhlasíte s dotacemi do zemědělství?
  • Vadí vám česká „nesoběstačnost“ v produkci základních potravin?
  • Napadá vás k tomuhle tématu něco dalšího?

Pak mi to pošlete do redakčního mailu

redakce@zena-in.cz

a já jednu z vás odměním naloženým lanýžem. Protože právě on je potravinou, o které se dá říct, že je sem dovážena z ciziny, ačkoliv se dá nalézt i v našich lesích, ale nesmíme ho trhat, takže jinak než z dovozu se nedá sehnat. A jsem přesvědčen, že většina z nás o něm slyšela, ale v ruce ho nikdy nedržela a nikdy s ním nevařila…

   
27.03.2012 - Společnost - autor: Radek Kříž

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [56] jithule [*]

    sanžím se kupovat naše výrobky

    superkarma: 0 10.04.2012, 08:57:03
  2. [55] MichaelaPol1 [*]

    Určitě bychom se všichni měli zamyslet nad tím, co jíme a podporovat prodej našich výrobků.

    superkarma: 0 03.04.2012, 12:19:41
  3. [54] Miroslava Gregorová [*]

    Také už podporuju naše výrobkySml59Sml59

    superkarma: 0 28.03.2012, 15:50:26
  4. avatar
    [53] hubajda [*]

    lmajka — #51 tak takSml22

    superkarma: 0 27.03.2012, 23:06:20
  5. avatar
    [52] ekleinovka [*]

    Je to zapeklitá situace,podporuju české výrobky,ale to by muselo být hooodně lidí...většina sahne po zlevněných neklalitních výrobcích

    superkarma: 0 27.03.2012, 19:46:16
  6. [51] lmajka [*]

    Upřednostňiji české výrobce, ale těch už moc není a bohužel ne vždy je kvalita odpovídající ceně

    1. na komentář reaguje hubajda — #53
    superkarma: 0 27.03.2012, 18:45:58
  7. [50] Lydia001 [*]

    Souhlasím, že je to vina českého národa.

    superkarma: 0 27.03.2012, 18:27:55
  8. avatar
    [49] marianaant [*]

    Bohužel ať se to někomu líbí nebo ne ,před 89 rokem se šetřila orná půda, a nikdy se na ní nesmělo stavět. Určitě to něco mělo do sebe. Ne jak teď nikomu nezáleží na tom jestli tady se bude moct něco někdy ještě pěstovat. Odnesou to naše děti a vnoučata.

    superkarma: 0 27.03.2012, 17:10:12
  9. avatar
    [48] daska59 [*]

    Nejvíc mě rozčílí, když vidím na úrodné černozemi vyrůstat německý hangár. Všechno nám tu zdevastují a pak posílají jejich odpady, kterých by se sami ani nedotkli.

    superkarma: 0 27.03.2012, 16:53:22
  10. [47] JustitiaJ [*]

    Na ty farmářské trhy ale taky pozor - tuhle bylo, tuším v MF DNES, že to testovali, nakoupili někde v hypermarketu a prodali všechno... Jinak ale superSml22

    superkarma: 1 27.03.2012, 15:29:32
  11. avatar
    [46] carmi [*]

    Julianna — #45 Tak na tohle jsou dobré farmářské trhy. Od nich ta tlačenka voní! O zelenině ani nemluvím.

    superkarma: 0 27.03.2012, 15:23:46
  12. avatar
    [45] Julianna [*]

    jikra — #44 já se nad tím článkem dneska taky rozlítila, taky právě proto, že jsem teď 3 dny řešila špatné, zkažené zapáchající potraviny, měla jsem sto chutí jim to vrátit i s pánvičkou, na které to bylo děláno...

    Teď s kolegyní z obchůdku naproti řešíme, co si budeme kupovat k obědům, restauračky máme kolem nás tři a další taky dováží, vyzkoušeli jsme skoro všechny a výsledek, samá smažená jídla, hranolky, brrrr, až jsem se otřepala, nic pořádného, takže dneska jsem si k obědu dala čerstvý rohlík ( večer už se o čerstvosti nedá hovořit a  zítra to bude guma...Sml31) s máslem a meruňkovým džemem, teda meruňkovým, vedle nich to jen leželo je tam 20%, většina je jablko...jsem čím dál víc rozezlena, vůbec nevíme, co máme kupovat...šunka druhý den už nevoní, je mokrá, páč je plná soli, ani si to nedovolím dát své 1+5 měs. dcerce...

    ať vezmu, co vezmu - problém

    chleba - druhý den se nedá pozřít, plesnivý je rychle...

    rohlíky - do večera jsou gumové

    sladké pečivo - málo náplně a samá mouka, suché...

    čokolády - rostlinné tuky...

    nanuky totéž, žádná smetana ( jak já bych si dala ten ledňáček za 80 halířů, který prostě chutnal...)

    maso  a ryby - nekvalitní, často i špatně naporcované, občas napuštěné vodou, o rybách nemluvě, ty se snad už skoro ani nedělají, aby tam nebyla dodána voda, tzn, že je upečeš a na talířku je něco polovičního původní velikosti a nemá to žádnou chuť

    zelenina - katastrofa - sbíráno zelené, prostě bez chuti

    kečupy - bez rajčat????

    párky, klobásy - maso to nevidělo, ale sóji, pomletých kůží a dochucovadel dostatek...

    sýry, jogurty - samá umělina, mléka - ty levnější smrdí kravínem...abys hledala, jestli je to sýr nebo výrobek podobný sýru, ementál se maže...

    ovoce v plechovkách - země původu - China

    zákusky - samá umělina, bleleleleSml31

    jsem zhnusena, v poslední době chodím nerada nakupovat a ani nevíme co...

    taky bych brala malé obchůdky soukromých zemědělců, s klasickými výrobky jako je tlačenka, jitrnice, ovar, klobásy netvrdím, že to jíme denně, ale občas mám i já chuť na něco, co znám od dědy, a na čem si chci pochutnat...

    1. na komentář reaguje carmi — #46
    superkarma: 0 27.03.2012, 13:50:19
  13. avatar
    [44] jikra [*]

    Julianno máš recht! Taky mi to smrdí. Protože jsem občas koupila nové nádobí, tak jsem si nejdřív myslela že jsem koupoila nějaký špatný, Taky mě po čase když jsem si třeba dělala starý dobrý knedlíky s vajíčkem napadlo že jsem špatně umyla pánev, pak zas že už jsem měla vajíčka dlouho v lednici. Já vařím minimálně, ale co kupuju to důkladně studuju. Už mi taky došlo proč všechno dřív chutnalo nějak líp. Kdyby někdo vymyslel jak podpořit naše zemědělce a výrobce všeho vůbec, tak to okamžitě podpořím. Taky se snažím ůplně všechno kupovat naše České (krom oblečení)Sml26. Doporučuju houšť Farmářskejch trhů!  Taky chci všechno zpátky! Vůůůůbec by mě ani nenapadlo například rajčata kupovat kdekoli mimo sezonu. Dyť ty dnešní mláďata ale ani neví jak to kdysi bývalo dobré.....  Za chvíli budeme jíst piliny....!!!! Ale to cestování toho zboží který tu máme taky a lepší, přes půlku zeměkoule, to mi teda připadá fakt na hlavu postavený! Vadí mi že to někde někdo dělá za hrst rejže, my to tady draze koupíme, protože musíme taky zaplatit to co se neprodá a zničí, zahrabe, sešrotuje spálí a zamoří celou zeměkouli!!!  (malonko jsem se rozčílila) a do toho ještě přiblblej letní čas.....

    1. na komentář reaguje Julianna — #45
    superkarma: 0 27.03.2012, 13:23:46
  14. avatar
    [43] ladouch [*]

    Pokud to jde dávám přednost českým potravinám, je fakt, že dříve jsme byli soběstační a cukr nebo jiné potraviny ve velkém vyváželi, dokud nám to EU nezatrhla.Sml68Sml68Sml68

    superkarma: 0 27.03.2012, 13:08:46
  15. [42] JustitiaJ [*]

    Dávám přednost našim produktům, vyhýbám se polskému a čínskému zboží. Dříve jsme byli nejen soběstační, ale dokonce jsme i vyváželi. Dnes?  Už aby se ten bruselský moloch rozpadl...

    superkarma: 0 27.03.2012, 12:36:49
  16. avatar
    [41] ToraToraTora [*]

    Altamora — #40 Sml30 Taky mě ta družstva napadla, když jsem odeslala příspěvek...až jsem se lekla.

    superkarma: 0 27.03.2012, 12:36:11
  17. avatar
    [40] Altamora [*]

    ToraToraTora — #39 Ale fuj, ty socialistko! Tak ty si představuješ jakási dodavatelská a spotřebitelská družstva? S takovou ten kapitalismus nevybudujeme. Sml57 

    (Ale jo,  v některých zemích to funguje a funguje to dobře. Když se ti drobní nespojí, nemají proti těm velkým šanci. A naše šance na kvalitní zboží je tím taky v nedohlednu. Já se fakt nechci vracet k samozásobení.)

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #41
    superkarma: 0 27.03.2012, 12:33:20
  18. avatar
    [39] ToraToraTora [*]

    carmi — #38 Tak takový extrém nemyslím, ale vem si, že děti mají ve školách jídlo s masem  a pak se kolikrát dělá teplá masová večeře doma. O víkendech tuplem a s nějakou občasnou grilovačkou....to je spotřeba, která už nemá co dělat s blahobytem, ale s namlsaností. Jde o to, kam by se cena dostala díky férovým cenám pro zemědělce a kam by ji dotáhly následně markety. Možná by zemědělci došli k tomu, že je fajn vrátit se k chovu a třeba i tradičních českých plemen nejen skotu a vepřů, ale i kachen a drůbeže a jako se domluvili s mlékomaty, domluvit se na svých malých prodejnách. Maso by tak prodávali za cenu přijatelnou pro ně i pro nás a řetezce by ostrouhaly

    1. na komentář reaguje Altamora — #40
    superkarma: 2 27.03.2012, 12:22:19
  19. avatar
    [38] carmi [*]

    ToraToraTora — #28 Né, na maso mi nešahej! Doby, kdy jsme měli maso jen k nedělnímu obědu a ještě ne pokaždé, jsem doufala, že jsou navždy pryč!

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #39
    superkarma: 0 27.03.2012, 11:53:10
  20. avatar
    [37] carmi [*]

    Já moc nesleduju, jestli je zboží českého původu, či nikoliv Sleduji čerstvost a kvalitu. Co je  platné, když je potravina vyrobena v Čechách (nebo na MoravěSml16), když suroviny v ní obsažené jsou třeba z Polska. Vzpomeňme na zkaženou vaječnou moučku. A tu naši výrobci dávlali např. do těstovin. Je fakt, že o tomhle se z etikety výrobku stejně nedozvíme.

    superkarma: 0 27.03.2012, 11:51:07
  21. [36] Jala [*]

    Je to problém, věnovat nákupům stále více času. Připomíná mi to doby, kdy se zboží - tedy i potraviny - "shánělo". Kolik času jsme tehdy strávili ve frontách!

    Dnes je sice zboží dost, ale čas zase věnujeme jejich "studiu".Sml15

    Jinak se opět asi vrací doba zahrádek. Ekonomicky to asi moc výhodné není, ale domácí papriky, rajčata i hrášek přece jen chutnají jinak. I když možná v budoucnu dojde i na tu ekonomiku.

    superkarma: 0 27.03.2012, 11:27:13
  22. [35] magic11 [*]

    Snažím se kupovat produkty domácích výrobců, nejen potraviny, ale někdy je to těžké, najdu štítek jen pochází z eu, dováží ten a ten. V dobré víře jsem si včera přinesla sýr želetavské sýrárny, pocházím kousek odtud, říkám si podpořím - a doma s brýlemi jsem si na pidi štítku přečetla, že Želetava je jen prodávající, vyrobeno v Polsku Sml80

    superkarma: 0 27.03.2012, 11:15:02
  23. avatar
    [34] ifulinkaa [*]

    jelikož se musím ohlížet hodně na cenu, jsem nucena občas vzít i ten "nedobrý" výrobek. jistě, ráda bych si nakoupila každý týden na tržišti od dědka s radiovkou, či báby v šátku, ale už i ti vymizeli:-(

    superkarma: 0 27.03.2012, 10:56:14
  24. avatar
    [33] peetrax [*]

    Leccos pěstujeme a chováme doma, u ostatního to moc neřeším, jdu a koupím.

    superkarma: 0 27.03.2012, 10:47:50
  25. avatar
    [32] ToraToraTora [*]

    Julianna — #30 ...a přitom je tolik surovin a tradičních jídel na která se zapomíná.

    superkarma: 0 27.03.2012, 10:42:56
  26. avatar
    [31] Věrulinka [*]

    Jedině zemědělci mají poctivé výrobky Sml67

    superkarma: 0 27.03.2012, 10:42:19

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Julianna [*]

    ToraToraTora — #28 přesně tak to je, dříve se taky jedlo masa míň a lidi byli zdravější, potraviny kvalitnější....

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #32
    superkarma: 0 27.03.2012, 10:31:29
  2. [29] MaVy [*]

    ale nebývala naše zem soběstačná?,teda skoro ,v potravinách,takových 20 let zpátky?já musím skoro vše kupovat,i když letos si skleník koupíme a budu si pěstovat aspoň zeleninu,naštěstí finance řešit nemusím,tak si v krámě můžu koupit co chci,ale i to občas nestojí za nic

    superkarma: 0 27.03.2012, 10:24:36
  3. avatar
    [28] ToraToraTora [*]

    Pro nás by ceny masa nedotované byly dost bolestivé, protože by samozřejmě vzrostla i cena obědů ve školách a školce i v kantýně v práci, ale na druhou stranu budu trochu kopat do svých řad a je potřeba říct, že masa se jí zbytečně moc. Vyšší cena by tak zvedlana nohy naše zemědělce a dost možná i naše zdraví, protože by se jedlo masa méně, lidé by přemýšleli, kolik ho vlastně potřebují, neplýtvalo by se a nepřežírali bychom se. I když je mi jasné, že naše grilovací víkendy by doznaly zásadní ránu.

    1. na komentář reaguje Julianna — #30
    2. na komentář reaguje carmi — #38
    superkarma: 3 27.03.2012, 10:18:11
  4. [27] pavel61 [*]

    Určitě dávám pokud to je jen trochu možné českým výrobkům o kterých vím, že jsou třeba i dražší, ale jsou bezpečnější a chutnější.

    superkarma: 0 27.03.2012, 10:17:38
  5. avatar
    [26] Julianna [*]

    OlgaMarie — #23 aspoň děti vidí, co je domácí zvířectvo, stěhovala bych se tam hned, kohouta jsem už pěkně dlouho neslyšela a nevadil by mi...Sml22jsme byli v sobotu v ZOO a už i tam je koutek Na statku a jsou tam králíci, ovce, kozy, koně, drůbež, aby vůbec děti viděly, jak to zvířectvo vypadá...chjo...

    superkarma: 0 27.03.2012, 10:01:37
  6. [25] Trefa [*]

    Trefa:potraviny hlavne kupuji podle kvality.penize tu hraji urcitou vec,radeji si priplatim,ale vzdy to nejde,musim pocitat abych mela i na ostatni veci,hlavne na najem.

    superkarma: 0 27.03.2012, 10:01:34
  7. avatar
    [24] Julianna [*]

    Už se moc těším na farmářské trhy, tam prodávají zeleninu malí soukromníci a můžu si vybrat, vloni jsem byla moc spokojenáSml22. Vozí i Slováci papriky, rajčata, okurky...to je jiné pochutnání než ty zelené rajčata bez chuti z marketů...Sml15

    Už se těším, až si zase zavařím ovoce a udělám okurky dle vlastního receptu, ty se jediné dali jíst a přesnídavky jsem si taky dělala a děti se mohly utlouct a já takySml32

    superkarma: 0 27.03.2012, 09:58:56
  8. avatar
    [23] OlgaMarie [*]

    Něco pro zasmání:

    Máme parcelu, o kterou nás kdejaký ometák otravuje, abychom mu ji prodali pro stavbu rodinného domu. Náš soused má vedle hospodářství a lidé, kteří si tam kolem nás na okraji města postavili rodinné domy, posílají na radnici stížnosti, že našemu sousedovi na jeho pozemku bečí ovce, mečí kozy a co je prý nejhorší, kokrhá mu tam kohout a ráno je budí.Sml52

    Vždy s ním na městě stížnost projednají, ohodnotí ji jako neopodstatněnou, neboť on tam hospodařil již v době, kdy si dnešní stěžovatelé pozemek kupovali, tedy s vědomím, že sousedí s menším hospodářstvím. Ten kohout má ale grády i odpoledne, jeho kokrhání se mnou vždy škubne, natož po ránu...Sml57 

    1. na komentář reaguje Julianna — #26
    superkarma: 0 27.03.2012, 09:54:31
  9. avatar
    [22] Julianna [*]

    V posledních několika letech jsem dost otrávená z kvality potravin, které se u nás prodávají. Přála bych si najít zdroj vepřového, hovězího, kuřecího, medu a zeleniny od našich výrobců, kteří umí normálně zpracovávat maso a masné výrobky...

    Za poslední dobu:

    v sobotu jsme koupili kuřecí stehýnka, datum dobré, pekla jsem je cca 1,5 hodiny v remosce a kuřata prostě smrdělaSml6, ne zkaženým, prostě něčím, je mi zle ještě teďSml43, tchýni jsem koupila kousek krkovice, šla ho vracet, zapáchalo, koupili jsme jitrnice, kromě toho, že zase zapáchaly a smrděla celá lednice, tak to byla samá mouka, hnus velebnosti, podotýkám, že něco bylo z marketu, něco z malé večerky...a tak bych mohla pokračovat. Taky čtu, co kupuju a ty info stojí za to - jogurty hnus, dobré a kvalitní jsou snad jen ty ve skleničce - ale zase vyšší cena, zeleninu mraženou jsem nedávno nedopatřením koupila s máslem, jsem si nevšimla, že to je už s máslíčkem, nevoněla už když se dělala, ale dobrý byla to zahradní směs, říkala jsem si, dcera všechno vyzvracela, prostě to nebyla schopna zpracovat, bylo to přitom dělané jen v páře s bramborem, vlezu-li do Kauflandu, Globusu do oddělení lahůdek, tak utíkám pryč, smrdí to tam přeuzeným ( aby výrobky déle vydržely) a rybinou, brrrrrr,hotové saláty jsou se samým levným olejem, páchnou po rybině a nedají se jíst....Četla jsem teď v D-testu info o čokoládě, taky děs běs, ať narazím na cokoliv, je to problém...

    CHci zpátky kvalitní potraviny cenově přijatelné, páč s jedním platem a dvěma dětmi a dvěma dospělými to na vyskakování fakt není...Sml15, ale chci jíst kvalitně...

    superkarma: 0 27.03.2012, 09:54:25
  10. [21] martasko [*]

    je to mazec. Spoustu potravin mám z domácích zdrojů, vajíčka, brambory, cibule, jablka a hrušky. To co musím kupovat, se snažím aspoň číst odkud je, ale s 2 malými dětmi v košíku to moc nejde :(. Nakonec mě to dohnalo k tomu, že na terase budu pěstovat rajčata a jahody a možná se dočkáme i toho, že holkám zruším část jejich hřiště a začnu si hospodařit na svém, abych měla kvalitu zaručenou Sml32

    superkarma: 0 27.03.2012, 09:51:32
  11. avatar
    [20] majdis [*]

    Určitě mě česká „nesoběstačnost“ vadí a nechápu ji. Dávám přednost českým výrobkům a sezoním produktům. Nevím proč se zbytečně vozí potraviny sem tam. Vyhozené peníze za dopravu a ničení životního prostředí.

    superkarma: 1 27.03.2012, 09:42:18
  12. avatar
    [19] řinka [*]

    Med kupuji od včelaře,výborné brambory od souseda,mléko od krávy z druhé vesnice.Sml16

    superkarma: 1 27.03.2012, 09:34:33
  13. avatar
    [18] marianaant [*]

    Med taky kupujeme od našich včelařů z okolí. Potraviny se snažíme kupovat české.

    superkarma: 0 27.03.2012, 09:14:08
  14. [17] Roland [*]

    bonito — #4 souhlas !!! Sml16

    superkarma: 0 27.03.2012, 09:13:06
  15. avatar
    [16] pájinek [*]

    snažím se kupovat české produkty.Mám v rodině zemědělce...Sml16 a med mám od rodičůSml59

    superkarma: 0 27.03.2012, 09:08:59
  16. [15] kockav [*]

    kupuji jen české výrobky a med jen od včelařů

    superkarma: 0 27.03.2012, 08:54:06
  17. avatar
    [14] SNÍŽEK [*]

    med kupuju výhradně od včelařů z okolí,ten je kvalitní Sml67

    superkarma: 0 27.03.2012, 08:41:12
  18. [13] kf [*]

    tohle je zajimave tema...hrozne by me zajimalo, jak je mozne, ze v Nemecku maji chutne a kvalitni potraviny ve stejne cenove relaci, jako u nas (s vyjimkoucerstveho ovoce a zeleniny, to maji drazsi, ale zase kvalita odpovida cene). Maji nemecti zemedelci tak velke dotace? nebo efektivneji hospodari? proc tytez podminky nejsou i u nas? proc u nas na polich roste tak leda repka??

    superkarma: 1 27.03.2012, 08:33:31
  19. avatar
    [12] OlgaMarie [*]

    gaba23 — #8 Pokud kupuješ med, tak se vyhni supermarketům. Ten pouze od medařů na trhu nebo od někoho, koho znáš. syn mi to obsáhle vysvětloval proč.

    superkarma: 0 27.03.2012, 08:29:49
  20. [11] FAXÍK [*]

    Kupuji české výrobky, protože třeba u polských vajíček se mi stalo, že vajíčka začaly smrdět až při vaření. Tak se od té doby dívám na výrobce!

    superkarma: 0 27.03.2012, 08:28:37
  21. [10] schnaxy [*]

    Tak já si u nás kupuji když jsem zde,pouze čerstvé pečivo.Nic víc.Skoro všechno nakupuji v Holandsku nebo v Německu.Vím že, tam kupuji čerstvé a kvalitní zboží.Sml25Sml25Sml25

    superkarma: 1 27.03.2012, 08:26:00
  22. avatar
    [9] Jindriska8 [*]

    Snažím se podporovat naše výrobce a kupovat naše výrobky,ale spoustu jich zaniklo.Sml22

    superkarma: 0 27.03.2012, 07:53:17
  23. avatar
    [8] gaba23 [*]

    OlgaMarie — #3 Také čtu, nebo vybírám z jaké země je produkt. Většinou kupuji české výrobky. Sml24

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #12
    superkarma: 0 27.03.2012, 07:51:51
  24. [7] anina4 [*]

    také upřednostňuji české potraviny a čtu etikety

    superkarma: 0 27.03.2012, 07:36:10
  25. avatar
    [6] saruz [*]

    Nakupuji české potraviny,snažím se naše zemědělce podporovat. Sml22

    superkarma: 0 27.03.2012, 07:30:58
  26. avatar
    [5] SNÍŽEK [*]

    dávám přednost českým výrobkům,kontroluju i datum spotřeby

    superkarma: 0 27.03.2012, 07:30:29
  27. [4] bonito [*]

    Poslední dobou si při nákupu připadám jak v knihovně, stále se snažím načíst a vybrat to nejkvalitnější, ne vždy je to české, ne vždy je to dostupné mým financím. Bohužel ve většině rodin rozhoduje stav příjmů, nejde s dvojí minimální mzdou nakupovat a podporovat české výrobky. Další věc je že spousta "českých " výrobků už dávno nejsou české......Je to smutné, kam jme to až nechali dojít!

    1. na komentář reaguje Roland — #17
    superkarma: 3 27.03.2012, 07:27:52
  28. avatar
    [3] OlgaMarie [*]

    Čtu složení i zemi původu. Překvapuje mě, kolik kompotů se dováží z Číny.

    1. na komentář reaguje gaba23 — #8
    superkarma: 0 27.03.2012, 06:46:11
  29. avatar
    [2] blesksoft [*]

    mně jde o kvaliu ostatní neřeším

    superkarma: 0 27.03.2012, 06:27:59
  30. avatar
    [1] LudPa [*]

    Nevidím tak daleko, potřebuju-jdu-koupím.

    superkarma: 0 27.03.2012, 06:08:51

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme