Jako malá holka jsem běžky doslova nenáviděla. Vlála jsem za mámou, trápila se ve stopě a ukrutně mě to nebavilo. A pak jsem si prošla pubertou, začala běhat a k běžkám jsem se vrátila zcela přirozeně. Ne proto, že jsem z Liberce a Liberečák bez běžek jakoby ani nebyl, ale proto, že jsem zjistila, že je to ten nejgeniálnější sport, který svému tělu můžete dopřát.

Zapomeňme na běžkování typu kochání se po krajině a pomalé kráčení stopou. Mluvme o běžkování, u kterého se opravdu zapotíte, druhý den budete cítit klidně i celé tělo a po samotném výkonu se budete cítit jako znovuzrozená. Tak přesně takové běžkování je! Kromě toho se u běžkování dokonale protáhnete, zapojíte i svaly, o nichž jste neměla zdání a dokonale okysličíte celé tělo. A dál?

  • Posílíte celé tělo – Běžky jsou perfektní průpravou na běh normální. Vaše tělo se při tomto druhu pohybu bude rozvíjet komplexně.
  • Uvidíte výsledky – Čím častěji budete chodit na běžky, tím dříve uvidíte, jaké děláte pokroky. Nejen v technice, ale také v síle a výdrži.
  • Zlepšíte dech - Díky zapojení velkého množství svalů se zvýší spotřeba kyslíku vašeho organismu, na což si tělo postupně - a rádo – zvykne.
  • Nebudete zatěžovat klouby – Na běžkách vás nečekají žádné nárazy, výskoky ani jiné klouby zatěžující pohyby. Přirozené klouzání po sněhu vašemu tělu prospěje.
  • Naučíte se koordinaci – Kdo by si byl býval myslel, jak těžké bude zkoordinovat pohyby rukou a nohou. Tady se to naučíte raz dva!
  • Budete formovat – Po krásné postavě v dnešní době touží snad každý, pravidelným tréninkem na běžkách se k ní přiblížíte zase o trochu rychleji.

Klasika nebo bruslení? Toť otázka!

Z vlastních zkušeností doporučuji vyzkoušet si oba běžkařské styly. Možná vás to překvapí, ale klasický styl (ve stopě) může být mnohem náročnější a těžší na naučení, než právě styl volný (bruslení nebo také skate). A alespoň si otestujete, co vás chytne za srdce. 

Klasický styl
Klasika je prostě klasika. Je o něco pomalejší než volný styl a vyžaduje opravdu důkladnou průpravu. Koordinace pohybů je tu prakticky alfou a omegou toho, abyste se během vašeho výletu na lyžích nestrhly a zbytečně nepřetěžovaly horní nebo dolní část těla.
Doporučuji nechat si poradit nejen v tom, jak správně klást lyže a hůlky, ale také jak správně namazat, protože, jak se říká: „Kdo maže, ten jede.“ A věřte, že není nic horšího, než zvolit špatný vosk a pak co sto metrů řešit nalepený sníh na skluznici nebo naopak vyčerpávající prokluzování.

Volný styl
Ten je, podobně jako pro mnohé zapálené běžkaře, i můj favorit. Je rychlý, dynamický, fyzicky náročný a na pohled krásný. Oceníte u něj dokonalé protažení vnitřní strany stehen a posílení paží. Ucítíte ale také prsní svaly a břicho. Velkým plusem je absence vosků, takže vám stačí jen nazout lyže a vyrazit do (upraveného) terénu.

Běžkování je jedním slovem báječné. Je vhodné pro všechny věkové kategorie, můžete na ně vyrazit sama a dát si do těla, nebo naplánovat běžkařský výlet s partou a strávit ve stopě nebo vedle ní, klidně celý den. Uvidíte, že si tento sport zamilujete!

Také si přečtěte:

Uložit

Reklama