Domácnost

Podaří se zachránit české značky?


Neslýchané: Zbavujeme se „rodinného stříbra“ a dalších národních pokladů!

V poslední době stále více posloucháme zprávy o tom, že české firmy krachují nebo se alespoň zmítají ve vážných finančních problémech.

Špatně se vede sklářskému gigantu Crystalex, soudní potvrzení o úpadku má již také Karlovarský porcelán. Výrobu v Česku definitivně zavírá Solo Sušice a ve velkém propouštějí také české textilky.

Svoje neúspěchy často odůvodňují finanční krizí. Je ale ona dáma původem z USA skutečně to jediné, co jim láme vaz? A podaří se české rodinné stříbro ještě zachránit?


Globální hospodářská a finanční krize je jen jedním z několika důvodů, který ničí zavedené české značky.

Zhoubný vliv má především na ty producenty, kteří vyrábějí na export. Na její roveň lze ale v počtu zdecimovaných podniků postavit také chyby vedení, které se podepsaly zejména pod krachy firem vlastněných státem.

A pak je tu samozřejmě Čína, která na evropské trhy chrlí miliony výrobků, sice méně kvalitních, nesporně ale levnějších.

 

Předseda sdružení České značky Jan Prokop tvrdí, že se jedná jen o přechodné období. I v Číně se podle něj v nadcházejících dvaceti letech zvýší cena práce i dalších výrobních vstupů. „Ty (evropské) firmy, které přežijí, budou mít obrovský náskok právě v tom, že mají tradici a že se mají o co opřít,“ míní.

 

Jak přežít mezidobí?

S nadcházejícím mezidobým se však budou muset české firmy nějak poprat. Boj bude zřejmě velmi tvrdý, přesto existují strategie, které by jim ho mohly pomoci překonat. Příklad si mohou vzít například z dánských výrobců oděvů a nábytku, kteří podobnou situaci řešili před několika lety.

„Dánové byli velmi pružní a výrobu přesunuli do střední a východní Evropy, do Asie a dnes je v zemi v obou oborech paradoxně daleko větší zaměstnanost než dříve. Zachovali si podporu obchodu, marketing, služby, které souvisí s reklamou. Je vidět, že přesun výroby do zahraničí, nemusí nutně znamenat zánik značky,“ popsal jejich taktiku ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.

 

Pomoc Evropské unie

Podle Prokopa by měla jednoznačně zasáhnout Evropská unie a přispěchat na pomoc těm značkám, které mají do budoucna velký potenciál. Problém to rozhodně nebude například u automobilového průmyslu, který patří k nosným odvětvím evropské ekonomiky.

„Horší to budou mít menší podniky, které mají 60, 100 zaměstnanců,“ obává se Prokop. „Ale myslím si, že trend pomoci i těmto firmám by tam měl být a měl by sílit,“ předpovídá s optimismem.

 

O tom, zda naši potomci budou i za padesát, sto let pít z tradičních českých skleniček, jíst z tradičních českých talířů a nosit oblečení vyrobené v České republice, ukážou následující roky. Nezbývá nám nic jiného než doufat, že z trhu nezmizí podobně jako motocykly Jawa, kola Favorit či televizory Tesla.

   
10.11.2008 - Dům a byt - autor: Marie Šrámková

Komentáře:

  1. avatar
    [10] Altamora [*]

    Postupem času jsem dospěla k názoru, že je mi lhostejné, kdo fafriku vlastní, pokud zaměstnává naše lidi, slušně je platí, slušně se k nim chová, odvádí u nás daně, platí svým dodavatelům a vyrábí kvalitní a dostupné zboží. Pak ať si to má třeba Mongol.

    superkarma: 0 10.11.2008, 16:37:40
  2. avatar
    [9] Solei [*]

    Ťapina: to vím (proto taky mluvím o sortimentu pro střední evropu)
    Snahu zrušili, Planiku od sousedů taky...., z českých znám opravdu jen ten Gorol a i ten podezřívám, že má kus polska. A co nábytek... 90% nábytku v čechách je polského, i na krabici z IKEY je napsáno made in poland. Asi si půjdu zagůglit abych se podívala jesti i TON nená nějaký ten zahraniční podíl.

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:03:22
  3. avatar
    [8] Ťapina [*]

    Solei: Baťovky se taky v Česku dávno nevyrábí Já dost českých věcí kupuju, hlavně potraviny, dokonce i psí granule.

    superkarma: 0 10.11.2008, 14:43:48
  4. avatar
    [7] Solei [*]

    gentiana: například já - většinou kupuju české potraviny a většina mého oblečení je také česká, bohužel, dost často se stává, že české výrobky jsou dražší než číňan, při srovnatelné kvalitě.
    PS: Baťovky nekupuju, jejich sortiment určený pro střední evropu je pod úrovní čehokoliv jiného ve stejné cenové relaci (kupuju Gorol)

    superkarma: 0 10.11.2008, 14:41:26
  5. [6] gentiana [*]

    Solei: no, to mám z ruky.... by mě ta koule přišla asi na trojnásobek, kdybych jich koupila karton....
    Rodinné stříbro je stejně relativní pojem. škodovku "jsme prodali Němcům"... a je to jedna z mála firem, která funguje. Jestli to není lepší, než vzlykat, aby někdo udělal něco s, cojávim, Jitexem, protože je náš, český, ale neschopný se prosadit.


    docela by mě zajímalo, kdo se snaží nakupovat tak, aby českou výrobu podpořil. Tuším, že půlka lidí řekne, že u Číňana jsou ty kecky levnější a že česká fabrika není jejich problém.

    Januše: Studio Thun patří pod ně, že? Tak to mi můžeš poděkovat, na těch je matka závislá. Onehdy kňourala, že co bude dělat, když to zavřou, protože ona prostě musí mít ještě víc té porcelánové sochařiny.

    superkarma: 0 10.11.2008, 14:23:27
  6. avatar
    [5] ToraToraTora [*]

    Nejvíc by mě mrzela porcelánka v Staré Roli. Můj cibulák..au au, to bych oplakala

    superkarma: 0 10.11.2008, 14:02:47
  7. avatar
    [4] Solei [*]

    velkou část domácího stříbra už jsme rozprodali. Např. škodovka, všechno co je k něčemu a vyvinou to škodovkářští konstruktéři jde do Wolfsburgu.
    A takových firem je víc. Manažeří zaspali dobu. Mnoho firem nemělo po revoluci šanci přežít v původní formě, ale místo změny způsobu práce tak jsme firmy prodali - samozřejmě, že do zahraničí.

    superkarma: 0 10.11.2008, 13:25:49
  8. avatar
    [3] Solei [*]

    gentiana: doporučuju kašperské hory, anínská sklárna, až jednou budu mít vlastní stromeček pojedu tam určitě na nákup. Sice jedna koule stojí cca 70 kč a víc, ale je to naprostá nádhera.

    superkarma: 0 10.11.2008, 13:23:25
  9. [2] Januše [*]

    Pomóc, zachraň, kdo můžeš Karlovarský porcelán, nebo se nejen má rodina půjde pást!!!

    superkarma: 0 10.11.2008, 13:12:28
  10. [1] gentiana [*]

    Průser Crystalexu je, že je to ohromnej konglomerát sklárniček, takže sklárna v Horní může mít zisky jak prase, ale když skládna v Dolní, Přední a Zadní predělaj i gatě, jdou do kélu všichni.

    Mimochodem, chtěla jsem, ať mi matka koupí vánoční ozdoby, Italové se po nich můžou utlouct a je to tu drahé jak kráva. Skleněné ozdoby nikde nemaj, protože hnusné plastové čínské lisované jsou lacinější a lidi je chcou. Z čehož vyplývá, že spoluobčné z rodné vísky trpí nějakou odpudivou epidemíí, která vede ke ztrátě vkusu.

    superkarma: 0 10.11.2008, 12:57:35

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme