V případě, že jste stejně jako já milovníky dovolené pod stanem, ale zároveň si rádi pochutnáte na něčem zdravém, třeba i proto, že stravujete nejen sebe, ale i nějakou tu drobotinu, čtěte dál! Pravděpodobně je právě doba „podstanových“ dovolených obdobím, kdy přemýšlíte, jak to zaonačit, aby vaše spotřeba glutamanu sodného a dalších, ne zrovna zdraví prospěšných látek nedosáhla závratných výšek přilehlého pohoří. Neboť právě nejrůznější instantní, typicky dovolenková jídla bývají podobnými „mňamkami“ doslova přecpaná.

 

Tipy na rychlá a zdravá jídla:

Kuskus – Kuskus je symbolem severní Afriky, tato pro českou kuchyni netypická těstovina má tu výhodu, že je uvařená „co by dup“. Kuskus zakoupíte jak klasický „světlý“, tak i zdravější celozrnný. Pak stačí jen vybrat další ingredience a připravit (pravda poněkud po česku) tento chutný arabský pokrm na slano, podobně jako rizoto, či na sladko, jako obilnou kaši. Pokud vám uvařený kuskus zbude, máte ideální základ pro letní salát. Stačí dodat třeba červenou cibulku, pokrájenou zeleninu a lehký jogurtový dresing, prostě cokoliv dle stavu momentálních zásob. 

 

Pšeničný bulgur  Bulgur je tradiční surovinou se specificky oříškovou chutí pro přípravu mnoha jídel na Středním východě, vyrábí se namáčením a sušením pšenice už přes 4000 let. Při tomto procesu dochází k přeměně škrobu na cukr, to bulgur činí velice lehce stravitelným. Jeho předností je nízký obsah tuku a vysoký obsah vlákniny a sacharidů, vitaminů a minerálů. Bulgur máte uvařený, lépe řečeno udušený, během 10-15 minut a použití má podobné jako u kuskus. Moc dobrý je například s kvalitním tuňákem ve vlastní šťávě a zeleninou. Stejně jako kuskus se ale hodí i jako rychlá zavářka do polévek.

 

Instantní polenta z kukuřičné krupice – Kukuřičná polenta (hustá kaše z kukuřičné krupice) patří mezi nejrozšířenější pokrmy na Balkáně, v Rumunsku a severní Itálii. Kvalitní instantní polenta je vyráběna speciální technologií pomocí páry, a tak zachovává většinu cenných látek, ale též nezaměnitelnou kukuřičnou chuť a vůni - na rozdíl od výrobků, které jsou připraveny pomocí extruze. Instantní polenta je hotová během 3 minut! Výborně chutná se smaženicí, nebo jako narychlo opečené placičky okořeněné jako bramborák. Milovníkům sladké chuti nic nebrání v experimentovaní se skořicí a sušeným ovocem či čerstvými borůvkami, ostružinami nebo malinami. Pozor, polentové placičky lze i grilovat! Stačí je jen vhodně okořenit.

 

Falafel  – Falafel je starobylý pokrm původem z Egypta. Jde o jemně pikantní luštěninové placičky (či kuličky) chutí připomínající bramboráčky. Rychle osmažené jsou vynikající v pitachlebu s kopcem zeleniny a jogurtovým dresingem ochuceným citronem, pepřem, solí a mátou. Dnes si na něm pochutnáte především v zemích Blízkého východu, zejména v Libanonu a Izraeli. Hlavní ingrediencí je cizrna, proto je tento pokrm bohatý na proteiny a vitamíny. A jak to souvisí se zdravým a rychlým stravováním v improvizovaných podmínkách? Sušenou směs na falafel lze za poměrně malý peníz koupit v některých hypermarketech a v prodejnách zdravé výživy. Přípravu zvládne i předškolák, směs se pouze zalije vodou, nechá se nabobtnat, poté se vlhkýma rukama vytvarují placičky a rychle se opečou. Podáváme je s jogurtovou omáčkou a zeleninou. Improvizovaně klidně s kečupem nebo hořčicí a chlebem.  

 

Zdravější varianta instantních polévek a bujónů – V mnoha prodejnách zdravé výživy bez problémů zakoupíte i instantní „hrníčkové“ polévky bez chemické konzervace a barviv. Vhodné jsou tedy i pro děti. To se týká i zeleninových bujónů bez glutamátu a dalších problematických látek. K rychlé přípravě polévek a k ochucování pokrmů je vhodné například v Japonsku tradiční Miso, pyšnící se velmi jemnou nasládlou chutí. Základní surovinou pro jeho výrobu je fermentovaná sója, rýže a mořská sůl. Miso pasta obsahuje živé enzymy, které účinně napomáhají trávení. Tato japonská specialita nepostrádá ani vitaminy, minerály a proteiny.

 

Kaše, kaše, kašičky – Pro milovníky sladkých kaší je na trhu kromě obligátní krupičné kaše i mnoho variant nejrůznějších obilných směsí pro přípravu kaší, a to i v instantní podobě. Kaše prodávané ve „zdravých výživách“ bývají většinou připravovány šetrnými technologiemi, a tak si kromě vlákniny zachovávají i velké množství přirozeně obsažených vitaminů a minerálů. Jednou z věcí, které osobně shledávám jako jejich velkou výhodu, je, že nejsou nijak speciálně ochucovány a záleží pouze na vás, jaké ingredience si přidáte. V nabídce obchodů jsou například kaše prosné, špaldové, šestizrnné, celozrnné rýžové, ovesné (ochucené i neochucené), pohankové a kukuřičné. Za zmínku stojí i jemně mleté ovesné vločky, ty zalijete teplým mlékem či jogurtem a podle momentální nálady a nabídky dochutíte a necháte chvíli nabobtnat. Neochucené obilné kaše se výborně hodí i k rychlému zahušťování nejrůznějších pokrmů.

 

Hotové semínkové či luštěninové pomazánky  Zdravější alternativou nejrůznějších typů paštik a masových pomazánek, jejichž hlavní surovinou nejsou většinou kupodivu ani játra a maso, ale sádlo, jsou různé semínkové či luštěninové pomazánky. Ty jsou velmi prakticky baleny v klasických „paštikových“ kelímcích. V nabídce vybraných obchodů jsou pomazánky houbové, česnekové, brokolicové, mrkvové, fazolové, provensálské, z francouzského droždí, bylinkové apod. Základní surovinou jsou ponejvíce luštěniny, tofu, pohanka, slunečnicová semínka apod. 

V případě, že máte rádi chlebové či rohlíkové snídaně na sladko, co takhle před náročným výletem vyzkoušet vydatné, ale zdravé (pokud tedy nejste zrovna alergičtí na plody podzemnice olejné) burákové máslo? Například jemně zakapané medem… A co teprve karobová pomazánka (Carrobela) na způsob nutely, vyrobená z karobu nebo-li svatojánského chleba? Ten obsahuje hojnost vitaminů skupiny B, vápník (přibližně 3x více než kakao), hořčík, draslík, železo, mangan atd. Také je bohatým zdrojem vlákniny (pektinu) a oproti konkurenčnímu kakau má méně kalorií a mnohokrát méně tuku! Prokázán byl i pozitivní vliv na trávení a také na snižování hladiny cholesterolu v krvi. Pro opravdové „fajnšmekry“, kteří nemají zrovna hluboko do kapsy, jsou k mání i takové pochoutky, jako pasta z pražených či surových mandlí nebo kaštanové pyré s čokoládou či vanilkou slazené třtinovým cukrem.

 

A co vy, milé čtenářky, nedáte nám nějaký zdravý a rychlý tip na pokrm, který uvaříme i na plynovém vařiči pod stanem?

Reklama