.

Pobyt v ašramu vám změní život! Opravdu?

Cestování

Pobyt v ašramu vám změní život! Opravdu?

Zcela jistě valná většina z nás ve svém životě zkusila hodinu jógy. Na požitcích a prožitcích, které svým praktikantům přináší, nedá nikdo z nich dopustit. My jsme se setkali s ženou, která se rozhodla daleko hlouběji proniknout do jejích tajů a na počátku tohoto roku se vydala do ašramu, aby na vlastní kůži okusila nekomerční jógovou praxi. Jak tato zkušenost ovlivnila její dosavadní život? Jak život v ašramu probíhá? Dozvíte se v našem rozhovoru s Veronikou Kolářovou.

Veronika (32) byla až do nedávné doby velkou příznivkyní jógy. Milovala ji a na jistou chvíli se pro ni stala jedním ze smyslů jejího života. Proto se rozhodla navštívit ašram, poutní indické místo, jež je otevřeno veřejnosti a v němž řada jogínů hledá nový smysl a rozměr života. Našla jej i Veronika? Splnil ašram její očekávání, a jak se v něm vlastně žije? Nejen na to jsme se jí zeptali v našem rozhovoru.

fff

Veroniko, sice jsem už tak ve stručnosti učinila, ale řekni nám, co je ašram?
Ašram je poutním místem, ale někdy i komplexem budov, kam jezdí stále více lidí, kteří se zabývají jógou, ať už po fyzické, či psychické stránce. V současnosti zažívají jógové pobyty v ašramech velký boom a musím říci, že řada z nich už podlehla konzumu, jelikož jógu praktikuje stále více lidí. A v ašramu by měla být striktně dodržována daná pravidla a pobyt by měl sloužit k očištění naší duše, je předně zasvěcen meditaci. Je to vlastně jógový měsíční pobyt, kde naprosto vyloučíš spojení s okolním světem a setkáváš se pouze s tamními učiteli a lidmi, kteří s tebou ašram v daný čas sdílejí.

Jak to bylo u tebe? Jak dlouho jógu praktikuješ a proč ses k měsíčnímu pobytu v ašramu rozhodla?
Jógu praktikuji asi třetím rokem. Jóga mne uchvátila, spíše se o ni zajímám z filosofického hlediska než fyzického. Mám za sebou kurz jógového lektora hatha jógy, a tak nějak ruku v ruce s tím jsem se dostala i k možnosti odjet na počátku tohoto roku na měsíc do Indie, a tak jsem zkrátka chopila příležitost za pačesy.

Jistě jsi ale do Indie odjížděla s jistým očekáváním…
Ano, to samozřejmě ano. Rok 2013 pro mě nebyl vůbec lehký, měla jsem za sebou i jisté zdravotní komplikace, rozešla se s přítelem, dostala jsem vyhazov v práci a samozřejmě na mě dolehly i deprese. V tu dobu přišla má kamarádka a nabídla mi, abych do ašramu odjela a měsíc mohla přemýšlet jen sama o sobě. Chtěla jsem si uvědomit, kým opravdu jsem. Jak už jsme řekla, chopila jsem se příležitosti a zkusila to.

vvv

Jak to tedy na místě vypadalo?
Já jsem spolu s dalšími 15 Čechy vycestovala na jih Indie do státu Kerala. Sám o sobě byl velmi pěkný, nacházel se u moře a skládal se ze dvou hlavních budov. Ve srovnání se zbytkem Indie byl velmi moderní a liberálnější než ašramy na severu, kde se spí na zemi a pravidla jsou tam mnohem striktnější. Zde jsme měli k dispozici postele, několik pokojů, sprchu a záchod. Oděv jsme neměli jednotný, ale museli jsme respektovat předepsané zahalení (ramena, lokty a nohy musely být zakryté). A přirozeně, tak jako v jiných ašramech, jsme se museli vzdát všech západních „zbytečností“ jako mobilu, internetu a veškerých hmotných statků.

Takže jsi nebyla měsíc v žádném spojení s okolním světem?
No, jak už jsem řekla, náš ašram byl liberálnější, a tak jsme mobil používat občas mohli, taktéž internet, který jsme mohli použít jednou denně. V ašramech však obecně platí zkrátka striktní pravidla, která nesmíš porušit.

Jako například?
Nesmíš jíst maso, pít alkohol, je zakázán sexuální styk a každý den panuje striktní řád. Vstávali jsme v 5:00 ráno a šli na meditaci, která byla řízena lektorem, poté jsme se odebrali na povinný čaj, pak v 11:30 následoval oběd (jídlo se skládalo z rýže, zeleniny a ovoce a bylo velmi chutné). Po jídle každý z nás musel pro ostatní vykonat něco prospěšného – někdo zametal, jiný pomáhal v kuchyni atd. Taktéž jsme měli meditační hodinu, kdy jsme se věnovali jen sami sobě. A také jsme museli eliminovat verbální kontakt s ostatními návštěvníky, všeobecně se v ašramech moc nemluví. Spát jsme chodili ve 22:00. Takto to šlo každý den po dobu celého měsíce.

vvv

Zmínila ses, že ne všichni byli schopni daná pravidla plnit. S čím měli největší problém?
Zkrátka někteří si dobře neuvědomili, kde se vlastně nacházejí, a pravidla porušovali. Pro mnohé byl zásadní problém stolování – seděli jsme na zemi a jedli rukama, což opravdu někdo zcela nezvládnul. Někdo si stěžoval, nebyl schopen dodržovat stanovený řád. Bohužel právě tito jedinci kazili celý pobyt a i můj celkový požitek. Na počátku pobytu jsme se totiž setkali s velmi nepříjemným případem.

Můžeš nám o něm říci více?
Jedna dívka, kterou přirozeně nebudu jmenovat, si jela do ašramu vyřešit své životní problémy a zkrátka vyšlo najevo, že byla v dětství znásilňována, což při společných sezeních řekla učiteli a on jí neopatrně naznačil, že každý z nás si nese jisté životní břímě, a zkrátka ji nelitoval. Což neunesla, utekla z ašramu a pokusila se spáchat sebevraždu.

Uf, tak to je silné kafe, jak to s ní dopadlo?
Skočila do moře a učitel zalarmoval všechny rybáře, aby mu pomohli ji vylovit. Problém byl i v tom, že pokud spácháš v Indii sebevraždu, mohou za to odsoudit tvou rodinu. Zde za ni nesl zodpovědnost učitel, a pokud by se zabila, pravděpodobně by byl odsouzen. Nakonec vše dobře dopadlo a celý pobyt s námi dokončila, ale velmi to narušilo naše vztahy, všichni jsme to dokola neustále řešili.

nnn

Veroniko, co ti tedy tamní pobyt dal? Vrátila ses jako někdo „jiný“?
(smích) Pobyt v ašramu mi rozhodně dal uvědomění si, co ve svém životě nechci dělat. Neměla jsme od pobytu přehnaná očekávání a už dnes vím, že ačkoliv jsem józe zprvu propadla a očekávala jsem, že až se vrátím, propadnu ji ještě víc, nestalo se tak. Zjistila jsem, že jógová cesta není tou správnou, kterou bych se měla ubírat. Poté, co jsem se „rozložila“ na kousíčky, už vím, kam nechci jít. A to je pro mě velmi důležité. Od jógy jsem se zkrátka po svém měsíčním zážitku vzdálila.

Vrátila by ses do Indie?
Ne, jednou mi stačilo. Indie mě celkově zklamala. Ašram jsem si představovala striktněji, jeho liberálnost mi vadila a předně mi vadili i lidé, kteří, jak už jsem uvedla, v něm nebyli schopni dodržet základní pravidla.

Veroniko, pokud některá naše čtenářka přemýšlí, že se do ašramu vydá, doporučila bys jí tímto zážitkem projít?
Ano, ale rozhodně návštěvu ašramu doporučuji lidem, kteří vědí, kým v životě jsou a mají hodně srovnané své hodnoty. Těm, kteří v životě tápou a neví, kam se vrtnout, jej rozhodně nedoporučuji. Indie není spásnou cestou. Nevyřeší vám veškeré vaše problémy!

Veroniko, děkujeme ti za rozhovor.

Čtete také:

   
04.11.2014 - Zahraničí - autor: Veronika Pavlíková

Komentáře:

  1. avatar
    [20] malvina [*]

    No nevím, ale na to aby člověk v životě poznal, kdo je nemusí jezdit do Indie, do Ašrámu. A " srovnávaní hodnot" může v klidu probíhat v Praze , nebo v Horní Dolní...... A u nás na návsi, tady si člověk může srovnávat nejenom duši ale i tělo.....

    superkarma: 0 24.11.2014, 18:27:31
  2. avatar
    [19] AnteaX [*]

    A na kolik ten měsíční pobyt vyšel?

    superkarma: 0 04.11.2014, 20:50:47
  3. [18] Roland [*]

    Zajímavé čtení.

    superkarma: 0 04.11.2014, 16:26:21
  4. avatar
    [17] Suzanne [*]

    Veronika4782 — #16 To je milé, že se ozvala přímo ústřední postava rozhovoruSml16 Díky Sml67

    superkarma: 0 04.11.2014, 14:41:21
  5. [16] Veronika4782 [*]

    Učitel nebyl tak krutý a jistě to nezlehčoval. I jazyková bariéra jistě hrála velkou roli...

    Redaktorka napsala moc hezky, že si každý nese své břímě a nikdo neví, jak moc těžké je...a o to šlo. Být měsíc s cizími lidmi v Indii, to je velká reality show (Big Brother)Sml15, to mi věřte.

    Na jógu jsem nezanevřela, jen jsem se oddálila. To znamená, že se ji nevěnuji tak intenzivně jako předtím.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #17
    superkarma: 0 04.11.2014, 14:20:38
  6. avatar
    [15] gerda [*]

    Mickey Mouse — #14možná by jí víc pomohl guru JáraSml57

    superkarma: 0 04.11.2014, 11:16:34
  7. avatar
    [14] Mickey Mouse [*]

    Kimmy — #2 A co měl ten lektor s takovou dívkou dělat? Poplakat si s ní a litovat jí? To by jí také nepomohlo.

    Jóga není psychoterapie. Ta dívka zřejmě měla nesplnitelné očekávání, že jí nějaký guru ten zážitek z hlavy "vygumuje". Jenže to není možné. A - i když to může znít cynicky - znásilnění není to nejhorší, co se jí v životě mohlo stát.

    1. na komentář reaguje gerda — #15
    superkarma: 3 04.11.2014, 10:59:15
  8. [13] Bucík [*]

    Zajímevé počteníčko, musí to být úžasná zkušenost takhle se vyddat do světa.

    superkarma: 1 04.11.2014, 10:45:35
  9. avatar
    [12] Léthé [*]

    Zajímavý a hezký článek. Co se jógových cvičení týče, zkoušela jsem, ale nikdy jsem tomu nepřišla na chuť Pokud bych si chtěla vyčistit hlavu od „problémů světa“, volila bych spíše flamengoSml30 ve Španělsku…já neumím vypnout mozek a "ómovat" v nějaké skupině, která musí dodržovat striktní pravidla. Vyhodili by mě již nejspíš druhý den.

    Co se týče zmiňovaného problému dívenky, která byla v dětství zneužita, souhlasím již s tím co tady bylo napsáno. Napsala to krásně Suzanne „trauma z mládí musí člověk nejprve zpracovat, pochopit, odpustit, pak teprve může jít dál“…krásné a pravdivě a věřte že vím o čem mluvím. Já odpustila.

    superkarma: 2 04.11.2014, 08:33:46
  10. [11] cilani [*]

    Kimmy — #2 ehm, paní jela do míst, kde lidi zažívají horší životní situace a mnohem častěji, řekla bych, proto nejsou tak citliví, jak by si západní svět přál.. Holt jiná kultura, jiný přístup k životním neštěstím a všeobecně jiný přístup k životu, což je třeba respektovat... Sml80

    superkarma: 3 04.11.2014, 08:01:15
  11. avatar
    [10] gerda [*]

    Rikina — #8seš cynikSml24 - ale bohužel, máš pravdu. My jsme tak zhýčkaní, že žijem v představách, že za peníze jde koupit i duševní vyrovnanost. A že nás na kurzu dočista přejinačí. Ona je to exotika i tak, jen tam jet a koukat kolem dokola. Natož se nechat zavřít do tábora mezi další klienty a zbožně vstřebávat rady gurua. Pokud tomu nepředchází domácí trénink tady, Indie nic nevyřeší. Natož pak taková strašlivá traumata. Fakt si přečtěte tu knížku, co níž radím, opravdu vám otevře oči a není cucaná z prstu. Ten chlap ví, co píše.Sml30

    superkarma: 1 04.11.2014, 07:51:26
  12. avatar
    [9] Suzanne [*]

    Jinak musím napsat, že se mi rozhovor moc líbí. Znám pár lidí, kteří se hledali při cestě kolem světa, v Indii nebo kdekoli. Stejně se každý musí najít sám v sobě. Někdo ale nejdřív potřebuje tuhle cestu "někam". Líbí se mi, že to Veronika pochopila a nehraje si na toho, kdo byl v Indii a teď se šíleným svitem v očích vykládá, že ví všechno. Děkuji za rozhovor.

    superkarma: 2 04.11.2014, 07:37:36
  13. [8] Rikina [*]

    Nikdo člověku nevyřeší jeho problémy. Žádný zázračný guru ani v Indii ani jinde. Když si to člověk nevyřeší sám, tak se v tom holt bude plácat. Sml80

    Pro mě jóga taky není zajímavá, ani jako pouhé cvičení, ani jako filosofie. Ale to není vina těch, co to provozujou, ti prostě něco nabízejí, inkasují za to nějaký ten obolus, a je na každém, aby se rozhodl, jestli jim to věří a hodlá jim platit za nabízené a účastnit se. Osobně takovýhle pobyt v ašramu pokládám za divadýlko pro turisty z Evropy, za určitý druh atrakce. Jestli v tom někdo hledal něco víc, chápu, že může být zklamán. Ale páchat sebevraždu jde i levněji, kvůli tomu se nemusí až do Indie. Sml57

    1. na komentář reaguje gerda — #10
    superkarma: 1 04.11.2014, 07:25:31
  14. [7] Maryška [*]

    Sml80 nevím - zmatení rozhovor, nejdřív ano a potom ne,

    - joga je cvičení aspoň tady v Evroupě - Veronika by měla navštívit psychiatra

    superkarma: 0 04.11.2014, 06:32:27
  15. avatar
    [6] Suzanne [*]

    Eva_Fl — #3 Kimmy — #2 Kimmi, musím souhlasit s tím, že oni tam od toho nejsou, jak píše Eva. Předpokládá se, že tam přijde člověk na určité úrovni duchovní práce. Tu musí člověk nejprve odvést sám na sobě, a je to tvrdá práce. I trauma z mládí musí člověk nejprve zpracovat, pochopit, odpustit, pak teprve může jít dál.

    Evi, já to chápu tak, že to ta paní prošla a nasměrovalo ji to zase jinam. Pro mě jóga taky není cesta, i když jsem s ní lehce zakoketovala. Cest je mnoho Sml22

    superkarma: 0 04.11.2014, 06:24:31
  16. avatar
    [5] gerda [*]

    Už jsem na to přišla!!

    http://www.databazeknih.cz/knihy/carodejuv-ucednik-100154

    superkarma: 0 04.11.2014, 05:20:51
  17. avatar
    [4] gerda [*]

    O Indii nemám přehnané představy, já bych tam měla obrovské problémy s pojetím čistoty a hygieny. Bohužel, teď si nevzpomenu na přesný název knihy, ale kdo se chce zbavit iluzí, doporučuju k přečtení. Je to něco jako Čarodějníkův učeň a jedná se o vztah indického školitele "zázračného" muže a jeho žáka. Jakým způsobem probíhalo, jak se v této oblasti švindluje a jak jim to lidi baští. Vtipná a poučná kniha. Tím nechci samozřejmě shazovat všechny poctivce a filosofy. Ale jak se říká - důvěřuj, ale prověřujSml58

    superkarma: 1 04.11.2014, 05:19:10
  18. avatar
    [3] Eva_CZ [*]

    Kimmy — #2 nemyslim, ze tam od toho jsou. Kazdy ma v sobe nejakou svou bolest a je na nem se s ni vyporadat.

    Mne teda prekvapilo, ze se pani odvratila od jogy. PROC? Sml80

    1. na komentář reaguje Suzanne — #6
    superkarma: 2 04.11.2014, 03:36:34
  19. avatar
    [2] Kimmy [*]

    Na zaciatku sa mi tento clanok pacil, ale potom som sa dostala k casti o dost necitlivom pristupe k onej dotycnej a dost mi to tento clanok znechutilo. Znasilnovanie v detstve je velmi zavazny problem ktory moze dozivotne poznamenat psychiku dotycnej osoby v medziach ake si ani nevieme predstavit, a zjednodusene odbit cely tento velmi vazny problem vetou ze "ju ucitel nelutoval" podla mna ukazuje velku davku necitlivosti a nepochopenia, taktiez plnu absenciu akejkolvek empatie. Odsudzovat niekoho kto zrejme trpi vaznou psychickou poruchou ako nasledok vaznych traumatickych udalosti ktore na nej boli spachane v detstve (ked sa zrejme nemala ako branit) len preto, ze nam jej problemy zneprijemnili pobyt mi pripada dost sebestredne. Nieco ako empatiu a pochopenie voci inym sa tam neuci?

    A ten ucitel teda namiesto toho aby ju odbil a "nelutoval" (aha, pretoze ked si niekto potrebuje prejst a vysporiadat sa s tym ze bol v detstve znasilnovany tak je to lutovanie...hmm) jej radsej mohol doporucit profesionalnu pomoc od ludi, ktori narozdiel od neho vedia ako sa zaoberat s takymito vaznymi pripadmi. Mohol pre nu urobit minimalne to....

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #3
    2. na komentář reaguje Suzanne — #6
    3. na komentář reaguje cilani — #11
    4. na komentář reaguje Mickey Mouse — #14
    superkarma: 0 04.11.2014, 01:03:14
  20. avatar
    [1] vladka321 [*]

    Velmi zajímavý článek Sml67, děkuji.

    superkarma: 0 04.11.2014, 00:42:54

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme