Reklama

sauna

Suchý horký vzduch se příjemně mísí s lehkou vůní dřeva a jemným kořeněným aroma.

Ležíte báječně uvolněná  a všechny vaše starosti pomalu mizí...

Ve finské sauně se při teplotách mezi 80-100 ⁰C zrychlí krevní oběh a začne se na vás perlit pot. Ten odplaví odumřelé buňky a všechny nečistoty z pokožky.

Zvlášť teď po zimě, kdy jsme si „zanášeli" organizmus potravou nedostatečně kombinovanou s čerstvým ovocem a zeleninou, bychom měli provést radikální tělesnou očistu. Krom ozdravných diet a půstu je zvlášť vhodné saunování.

Přestože v poslední době spíš upřednostňujeme jiné metody pročišťování organizmu - čajové pitné kúry, lymfatické masáže - klasická sauna dokáže se „zaneseným" tělem divy. A pokud nedojde jen k ojedinělé návštěvě, mohli bychom díky pravidelnému saunování zmírnit i projevy některých chorob, kterými trpíme.

Desatero saunování

  • Zdravý člověk smí do sauny bez rizika. Při horečnatých onemocněních, špatném krevním oběhu, vysokém tlaku, při gynekologických, ledvinových srdečních a kožních problémech sauna vhodná není.
  • Před prvním saunováním se kvůli prokrvení promasírujte kartáčem. Lépe pak budete snášet horko a snáze se zpotíte.
  • Nejprve se osprchujte a pořádně osušte. Nahřejte se zpočátku na horní lavičce a po chvilce se posuňte níž. Poťte se 8-12 minut. Krátce před koncem saunování se posaďte, aby se zrychlil krevní oběh.
  • Při ochlazení se nejdříve od nohou k srdci osprchujte studenou vodou. Pak se můžete směle ponořit do ledového bazénu.
  • Dodržujte tzv. klidovou fázi. Mezi jednotlivými pobyty v horku relaxujte přibližně 15 minut zabalená do osušky, aby se tělo příliš neochladilo.
  • Návštěva sauny je vhodná jednou do týdne při frekvenci tří pocení. Měla byste v ní pobývat 15 minut, protože delší saunování oslabuje krevní oběh. Komu se zdá už třetí saunování únavné, měl by ihned přestat.
  • Vůně používaná v sauně je sice balzámem na duši, ale na chvíli zvýší vlhkost vzduchu a přeruší pocení. Teplota těla přitom stoupá, takže pozor na krevní oběh! Nejlepší je provonět saunu v úplném začátku.
  • Nezapomeňte vyrovnat ztrátu tekutin! Protože tělo během saunování ztratilo hodně vody, musíte ji po saunování bezpodmínečně doplnit. Nejlépe se k tomu hodí jablečný džus ředěný vodou nebo minerálky.
  • Obsahují totiž všechny potřebné složky, které se potem také vyplavily.Co je vhodné vzít si do sauny s sebou? Nejvhodnější jsou dvě osušky či ručníky (jeden jako podložka na sezení, druhý na osušení), župan, pantofle, sprchový gel, tělové mléko nebo masážní olejíček, kartáč, masážní rukavici.
  • A jeden extra tip závěrem: Po saunování se nemyjte mýdlem. Škodí to ochranné vrstvě svrchní pokožky!

Aby vše bylo, jak má být, připravte se na saunování ještě před vstupem do „potírny" jemnou, ale intenzivní masáží celého těla. Jakmile se zpotíte, pokožka využije péči, kterou jí potom dodáte výživným pleťovým mlékem. Sauna sice tělo připraví až o dva litry vody, ale vypne pokožku, zjasní ji a současně pročistí celý organismus.