Hladká mouka, oříšky, vejce, šťáva z citrónu, mléko a hromada cukru. Zamíchat, nechat uležet, upéct. Vůně lahodného cukroví už se line celým bytem a to máte už pět druhů schovaných ve skříni. Kdo by odolal vánočním dobrůtkám? Bezhlavá konzumace různých pochoutek vám ale ve finále žádnou radost nepřinese. Novoroční shazování kil nemine nejednoho z nás. Zkuste proto letos přemýšlet nad tím, jak si pochutnat, a přesto zůstat fit.

žij zdravě

Mýtus číslo 1 - Smažený kapr do každé domácnosti
Smažení opravdu nepatří mezi ty nejzdravější způsoby přípravy jídla. Zkuste tentokrát připravit kapra v parním hrnci. Pokud vám bude smažená varianta chybět, můžete kapra naložit do olivového oleje. Je mnohem zdravější a má schopnost překrýt charakteristické aroma ryb, které většině lidí vadí. S kořením si nemusíte lámat hlavu. Nejlepším řešením je mít doma v chladničce lístky šalvěje, která na zahrádkách stále ještě roste. Maso šalvějí jednoduše proložíte.

Mýtus číslo 2 - Bez bramborového salátu se neobejdu
Bramborový salát plný majonézy a nekvalitního salámu je zabiják štíhlé linie. Opravdu si ho nemůžete tentokrát odepřít? Majonéza se skládá z oleje a žloutků, nahraďte ji proto smetanovým jogurtem nebo ještě lépe netučným. Salám do salátu vůbec nedávejte, jeho chuť stejně splyne s ostatními ingrediencemi a ve výsledku ho ani nepoznáte. Vylepšit si pokrm můžete například opečenou kedlubnou a mrkví nakrájenou na kostky.

vánoce

Mýtus číslo 3 - Na rybí polévce musí plavat mastná oka
Rybí polévka je součástí štědrovečerní hostiny již od roku 1810, možná proto máme tendenci toto tradiční jídlo konzumovat i v 21. století. Využít z kapra každičký kousek je jistě záslužná činnost, nemusíte si ale zadělat na žaludeční potíže. Rozhodně do polévky nepřidávejte ani kousek kůže, jiker nebo mlíčí. Další zákeřností je až 250 g másla na jíšku, se kterým počítají některé varianty receptů. Pokud se tentokrát zřeknete zahuštěné polévky a pojmete ji raději jako klasický vývar, ušetříte hezkých pár kalorií. Opečené kousky bílého pečiva do polévky nepatří.

Mýtus číslo 4 - Cukroví musí být hlavně hodně
Základní surovinou pro pečení je, jak už sám název napovídá, cukr. Každý druhý recept obsahuje na 500 g těsta minimálně 100-125 g cukru. Přírodní cukr naše tělo potřebuje. Během procesu trávení z něj organismus spotřebovává vitaminy skupiny B a některé minerální látky. Při výrobě bílého cukru ovšem dochází ke znehodnocení právě těchto prvků. Nadměrná spotřeba bílé pochoutky je také příčinou odvápňování kostí, kazivosti zubů nebo překyselení žaludku. To už je dost důvodů, proč jej nahradit medem, nerafinovaným hnědým cukrem, melasou nebo obilnými sirupy, co myslíte?

Mýtus číslo 5 - Pravé Vánoce si nejlépe vychutnáme doma u televize
žij zdravěNa Vánoce bývá v televizi spousta pohádek a každý z nás by se na chvíli chtěl opět stát malým bezstarostným dítětem. Jenže povalováním se v obýváku spálíte méně kalorií, než kolik dní zbývá od Štědrého večera do Silvestra. Vezměte na procházku svého čtyřnohého přítele, manžela i děti a vyrazte do přírody. Oblíbeným a nenáročným sportem je zejména nordic walking. Zkuste se projít do lesa a nechat zvířatům něco dobrého v krmelci. Další tipy na to, jak si užít Vánoce bez obav, připravit vánoční recepty a vybrat si pohybové aktivity najdete na webu www.zijzdrave.cz.

Soutěž!

Pokud chcete pod stromečkem najít o jeden dáreček více, rozhodně si nenechte ujít soutěž o netbook, herní konzoli nebo mobil na internetovém serveru pro děti a mládež, www.YesNeYes.cz.

Reklama