Plavání je výborným prostředkem pro odstranění únavy, odreagování a posílení svalů celého těla. V tuto roční dobu je navíc ideální čas, jak touto aktivitou proložit své volné chvíle. Nevhodným plaváním však můžeme našemu tělu ublížit. Nechte tedy „paní Radovou“ doma a pojďte se přesvědčit, že i vy můžete brázdit vodní toky či plavecké stadiony správným stylem!

Plavu si, ani nevím jak, vždyť nemám prsa, nemám znak, mám jen hlavu plnou ideálů… tak přesně tato píseň se mi pravidelně vybaví, když si to s železnou pravidelností šinu do bazénu. Obvykle nevnímám, nasadím své zákeřně vytahané plavecké brýle, a šup do podvodního světa. Před pár dny mě ale z mých ideálů vytrhl bolestivý výkřik. Jedna z žen, která se mnou sdílela prostory plaveckého stadionu, si zablokovala krční páteř. Styl a la „paní Radová“ se jí tedy zjevně bolestivě vymstil. Podle plaveckých instruktorů špatně plave přes 80 % „plavců“!

Jaké děláme chyby, a jak tedy správně plavat? Na to jsem se zeptala plavecké instruktorky Bc. Terezy Mičínové:

Terezo, jak bychom měli správně plavat?
Základ správného plavání je poloha naší hlavy a správné dýchání. Pokud plaveme stylem, který jste uváděla – tedy „paní Radová“, a koukáme se, co se kolem nás děje, ničíme si především naši krční páteř. Naše tělo tak ve vodě vytváří veliký odpor, který nás zpomaluje a brzdí. Je nutné se předně soustředit na polohu naší hlavy! Měla by být v základní prodloužené poloze – tedy ani předkloněná, a ani zakloněná.

Jak by tedy tato poloha měla vypadat?
Správná poloha hlavy se nejlépe nacvičuje na zádech. Své klienty ji obvykle učím nejprve na suchu. Nejlepší je se položit na záda, s rukama u těla, a představit si tenký provázek, který máte na vrcholku hlavy. V této poloze se snažíme udělat dvě brady. Poté zkoušíme nepatrné otáčení hlavy doprava, doleva. Když toto klient zvládá, což obvykle nikomu potíže nečiní, přesuneme se do vody. Poloha je stejná jako na suchu, pouze s tím rozdílem, že se tentokrát položíme zcela volně na vodu a přidáme lehké kopání nohou. Voda by nám v tuto chvíli měla dosahovat k okraji plaveckých brýlí, k čelu a bradě. Měli bychom být uvolnění a zkusit si užívat pomalé plavání na zádech. Je to navíc nejzdravější plavecká technika.

dddd

Když toto zvládneme, jaká fáze přichází?
Pak už se můžeme přesunout k oblíbenému stylu každého z nás s tím rozdílem, že budeme potápět i naši hlavu. Plaveme-li nejrozšířenější technikou, tedy prsa, měli bychom se při potopení podívat směrem k našemu břichu, a pak opět svou krční páteř vyrovnat a vyplout k nadechnutí nad hladinu.

Je výše popsaný krok největším úskalím pro vaše klienty?
Ano, ale zcela bezdůvodně. Spousta z nich se totiž obává dýchání pod vodou. Je to zcela přirozené, ale zbytečné. Je nutné si pamatovat, že pod vodou vydechujeme a nad hladinou se řádně nadechneme. Výdech do vody představuje přirozený strach, ale neopodstatněný. Do vody lze dýchat, aniž bychom se topili! Pro ty, kteří se opravdu nepřiměřeně obávají, existuje jednoduché cvičení na suchu, které si mohou zkusit i vaše čtenářky. Napusťte si doma umyvadlo vlažné vody a s výdechem do něj pomalu ponořujte hlavu. Při dýchání do nádoby nespěchejte. Naučíte se tak vnímat svůj dech a celé tělo, tato metoda má velmi blahodárný vliv!

ccc


Pro ty z vás, kteří i nadále nehodlají za paní Radovou přibouchnout dveře, jsem se zeptala, jaké následky může našemu tělu přinést špatný styl plavání. Na otázky mi odpověděl fyzioterapeut Mgr. Martin Vondra ze soukromé kliniky léčebné fyzioterapie:

Pane magistře, jaký vliv má na naší krční páteř plavání, při kterém nepotápíme naši hlavu?
Špatný! Předně tím škodíte krční páteři, dochází k jejímu nepřiměřenému přemáhání, a trpí tak prakticky celá páteř. Navíc si i zbytečně namáháte ramena.

Takže takové plavání je vlastně zcela bezvýsledné?
To úplně ne, posilujeme i jiné svalové skupiny, například břišní svaly, relaxují naše klouby atd. Plavání je jeden z nejzdravějších pohybů, ale tento chybný styl je velmi nebezpečný. Paradoxně pak může docházet k blokacím krční páteře, motání hlavy a různým jiným fyzickým projevům. Lidé, kteří takto plavou, by si to měli rozmyslet, pravidelnost v tomto případě pak velmi škodí.

sdd

Zdroj foto: https://www.facebook.com/plavani.cz


Tímto oběma děkuji za odborné komentáře a těším se na blízká podvodní setkání. Pozorovat, co se kolem nás šustne, můžeme přece na jiných místech…

Čtete také:

Reklama