Reklama

S Tomášem Vojtěchovským, instruktorem plavání a propagátorem metody úplného ponoření (více na www.totalniplavani.cz), jsme se na stránkách Ženy-in setkali začátkem prázdnin (ZDE). Dnes se dozvíte, co pro sebe můžete udělat, když i na podzim skočíte do bazénu a zaplavete si...

Život prý vzešel z moře. Je tedy plavání pro člověka přirozeným pohybem?
Ano, život vzešel z moře, to je pravda. Ale už je to přeci jen pár miliónů let, co se život dostal i na souš. Hodně vody uplynulo, než se člověk vyvinul do své nynější podoby. Drtivou většinu svého života člověk žije na vzduchu, jen malou část tráví ve vodě. Voda tedy není přirozeným prostředím člověka, ovšem člověk se ve vodě může naučit chovat a pohybovat přirozeně. Někde hluboko v nás máme spřízněnost s vodou zakódovánu, vždyť i naše tělo se skládá přibližně ze 70 % z vody.

Říká se, že si plaváním protáhneme celé tělo...
Cvičení ve vodě, ať už je to plavání, aquaaerobic nebo vodní běhání, je beznárazové. Voda je tedy bezpečné médium, kde hrozí velmi malé nebezpečí úrazu. Z tohoto důvodu je plavání možno doporučit všem bez ohledu na věk nebo trénovanost. Důležité je zvolit si své tempo a dobu trvání tak, aby nám to přinášelo radost a příjemný pocit, že jsme pro sebe a své zdraví něco udělali. Při plavání pracují všechny hlavní svalové partie, přičemž se nenamáhají klouby.

 …, a odpočine si mysl.
Voda má na naše tělo vynikající masážní účinek a plavání nás zbavuje napětí a stresu. Po mírné fyzické aktivitě se cítíme silnější jak na těle, tak na duchu. Pravidelným cvičením se vyhneme depresím a skleslosti, které nás na podzim často navštěvují. Pokud plaveme alespoň 20 minut, začíná docházet ke spalování tuků, což je dobrá zpráva pro ty, kteří potřebují zredukovat váhu. Čím delší dobu plaveme, tím větší část námi vydané energie pochází z tukových zásob.

Většina z nás se plavání věnuje rekreačně. Aby nám poskytlo to, co se od něj očekává, jaká pravidla máme dodržovat?
Důležité je plavat jen s mírnou nebo střední intenzitou, aby naše tělo pracovalo v tzv. aerobním režimu. To znamená, že energie se přeměňuje za přístupu kyslíku, a nedochází k hromadění odpadních látek v těle. Jestliže plaveme (a nejen plaveme, platí to i pro ostatní sporty) v „zóně pohody“, pak se po plavání budeme cítit svěží a uvolnění jak psychicky, tak fyzicky.
Abychom maximálně využili výhod, které plavání nabízí, je třeba plavat ve správné poloze. Základem dobré plavecké techniky je rovnováha a uvolněnost ve vodě. Snažíme se, aby tělo bylo co nejblíže k hladině. V této poloze je plavání nejúčinnější a nejméně namáhavé. Styl „paní radová“ neumožní ve vodě zažít úplnou uvolněnost, protože dochází k napětí v oblasti krční páteře. Tak tedy, milé dámy, pořiďte si plavecké čepičky a počítejte s tím, že váš účes trochu utrpí. Ale stojí to za to, uvidíte samy.

Jak se tedy správné poloze těla naučit?
Při plavání je důležitá hlava, která je v neutrální poloze a v prodloužení páteře. Tedy hlavu nezakláníme ani nepředkláníme. Snažíme se hlavu co nejvíce vytáhnout a děláme „dvě brady“. Nejlépe se rovnováze naučíme v poloze na zádech s rukama podél těla. Hlavu se snažíme udržovat v neutrální poloze, ruce jsou v klidu a nohama jen jemně kopeme. Soustředíme se na uvolněnost celého těla a na správnou polohu hlavy, kdy by nad hladinou měl být pouze obličej, jinak je hlava schována ve vodě. Měli bychom se cítit nadnášeni vodou a břicho a pánev by měly být nad hladinou. Snažíme se o co největší lehkost a uvolněnost. Stejnou lehkost a vyrovnanost se pak snažíme udržet i během plavání.

Někdo s nástupem podzimu zavrhne bazén na celou zimu, protože se bojí nachlazení. Jsou to oprávněné obavy?
S přicházejícím podzimem, kdy se teploty začínají snižovat, často prší a brzy se stmívá, začínáme naše venkovní aktivity omezovat. Abychom si ale udrželi dobrou kondici, kterou jsme přes léto získali, je třeba v aktivním pohybu pokračovat.
Plavání umožňuje být fyzicky aktivní nezávisle na počasí, a pokud budeme plavat s mírnou intenzitou, nejsou obavy z nachlazení namístě. Naopak, náš imunitní systém bude silnější a my budeme méně náchylní k chřipkám a nachlazením, které s chladnějším počasím nastupují. Navíc, ve většině bazénů je i sauna, a tak pokud spojíme plavání a saunování, uděláme sobě a svému tělu službu, která se nám vrátí v podobě zdraví, pohody a dobré nálady.

Příště se s panem Vojtěchovským podíváme na zoubek obavám, které brání některým lidem, aby si zaplavali. Jak překonat celoživotní strach z otevřené vody, hloubky, delšího plavání?