Ráno se probudíte a víte, že tenhle den nebude z  nejlepších. Křeče v podbřišku, bolavá záda, nafouklé břicho a spousta dalších „radostí“ doprovázejících menstruaci. A co teprve premenstruační syndrom! Která žena by o tom nemohla vyprávět? Jenže menstruační cyklus, to není jen pár nepříjemných dní v měsíci. Unáší nás na nepřetržitém hormonálním kolotoči, z něhož můžeme i těžit. Nebo přinejmenším eliminovat možné nepříjemnosti.

Jak přečkat menstruaci

První den menstruace bychom s chutí zalezly do postele a nevystrčily z ní nos snad celý týden. Jakoukoli motivaci k napochodování do posilovny, romantické večeři nebo debatě se šéfem nalezneme jen stěží.  Hormony estrogen i progesteron klesají k bodu mrazu, a tak nemáme energie nazbyt. Tady pomůže jediné. Poslechnout své tělo a dopřát mu tolik odpočinku, kolik jen můžete. Nemá smysl se přemáhat, stejně ze svých výkonů nebudete mít valnou radost. O to větší euforii můžete očekávat už za pár dní.

men

„Když mám to štěstí a začátek měsíčků vyjde na víkend, hodím běžné starosti za hlavu a hýčkám se. Dám si horkou sprchu a pak zalezu s knížkou do postele. Dokud ještě nejsou děti, všechno ostatní počká,“ směje se třicetiletá Eva.

Vše začíná nanovo

Od konce menstruace do ovulace nás dělí dva týdny. Čtrnáct dní, kdy ženské tělo ovládá hormon estrogen, je darem z nebes. Sebevědomí z nás v předovulační fázi jen čiší a najednou nic není problém. Ty tam jsou plačtivé dny. V práci se hlásíme o jeden úkol za druhým a jsme schopné se dokonale soustředit. Pokud máte tu možnost, naplánujte si nejnáročnější aktivity právě na tohle období. Zapomínat nebudete ani na osobní život – tělo vás zkrátka nenechá. Díky hormonálnímu koktejlu si budete připadat velmi atraktivní a společenští. Připište si do diáře večírek nebo pozvěte tajnou lásku do kina. Určitě vašemu sebevědomí neodolá! Na plné obrátky začne pracovat i vaše libido. A jak pocity štěstí ještě znásobit? Vyplavte endorfiny sportem. Pokud máte v plánu začít chodit na spinning nebo si jen zaběhat, je ten pravý čas.

„V tomhle období jsem jako znovuzrozená. Naučila jsem se plánovat si na něj třeba i pracovní schůzky a důležitá jednání. Najednou mám pocit, že dokážu úplně všechno,“ tvrdí čtyřicetiletá Olina.

Pozor, přichází ovulace

Nyní se o slovo začíná hlásit mužský hormon testosteron, a tak je váš sexuální apetit na samém vrcholu. Dobře to má příroda zařízené! Právě dozrálé vajíčko putující do dělohy totiž nesmí přijít vniveč. Proto, pokud zrovna nechcete počít potomka, myslete ještě více na ochranu. Pokud se založit rodinu chystáte, směle do toho! Během ovulace bývají ženy mnohem otevřenější při řešení vztahů a dokážou bravurně komunikovat. Častěji než jindy vás bude také přepadat neodbytná potřeba pustit se do něčeho nového. Tato fáze je totiž ke zrodům všeho druhu předurčena.

„Partner se na tohle období vždycky těší. Mám takovou chuť na sex, že ho většinou sama svedu a nečekám, až s tím začne on sám. Což se mu samozřejmě moc líbí,“ líčí své zkušenosti šestatřicetiletá Barbora.

Jak zvládnout poovulační fázi?

Akčnost se vytrácí a tělo pomalu ovládá oxytocin, takzvaný hormon důvěry a lásky. Není tedy divu, že vám udělají radost spíše něžné doteky a objímání než noc plná vášně. Spíše než fyzická stránka věci vás bude zajímat ta duševní. Právě v těchto dnech mají ženy tendenci více se zaobírat svými pocity, přemýšlet nad vztahy a rozpitvávat je. Může za to záplava progesteronu, s níž nemá smysl bojovat. Vydejte se na procházku do přírody, rozjímejte v kavárně, jděte na jógu nebo si napusťte vanu a provoňte koupelnu aroma olejíčky.

„Když mě přepadne potřeba starat se o někoho, zamířím do psího útulku. Tam je tolik vděčných očí! A mou péči ocení víc než dospívající děti. Já pak odcházím s nádherným pocitem, že jsem udělala něco dobrého,“ svěřuje se čtyřicetiletá Anežka.

Když zbývá pár dní do menstruace

Pár dní před menstruací už víte i bez kalendáře, co v blízkém čase přijde. A ví to i váš partner. Stačí drobnost, kterou byste jindy přešla mávnutím ruky, a už jste podrážděná a nachystaná k hádce. Pozor na to! Většinou je lepší udržet jazyk za zuby než říci něco, čeho budete už vzápětí litovat. A to platí nejen doma. Všechna důležitá rozhodnutí byste měla raději odložit. Pokud máte zálusk na diametrální změny, vrhněte se raději na úklid nebo plenění šatníku. Hormonální výkyvy způsobují, že chvíli máte chuť se smát, ale během vteřiny není daleko k pláči. A ty chutě! Čokoládu střídají slané brambůrky, šlehačku zase bramborový salát. Dopřejte si to všechno, ale s rozumem. Existují totiž potraviny, které vám dokážou v boji s premenstruačním syndromem pomoci. Zaměřte se na ty s obsahem vitaminů B, C a E, dopřejte si hořkou čokoládu nebo ořechy. Naopak omezte solení, kofein a nikotin. A hlavně nepropadejte depresi, už za pár dní se mince obrátí.

„Když mám takzvaný „PRES“, manžel i dětí se mi klidí z cesty. To totiž dokážu být nepříjemná i sama sobě. Snažím se počítat do desíti, občas ale skončím až u sta, abych neřekla něco, co by mě pak mrzelo. Kamarádka se takhle jednou rozešla s přítelem. A přitom kvůli hlouposti. Jenže on se urazil a už se k ní nevrátil,“ vzpomíná osmatřicetiletá Milada.

A co vy? Jak držíte své hormony na uzdě během menstruačního cyklu?

Reklama