Reklama

KAPSKÉ MĚSTO – Pokud se věnujete ve zvýšené míře sportu nebo podáváte v práci fyzicky náročnější výkony, pak jsou následující řádky určeny právě vám. Jihoafrickým vědcům se totiž podařilo zjistit, že podobně zatížení lidé by neměli konzumovat příliš velké množství tekutin. Může to pro ně mít neblahé následky.

Podle odborníků totiž nadměrný příjem tekutin před sportovním výkonem, během něho nebo po něm může vést k závažnému nedostatku soli v krvi nazývanému hyponatremická encephalopathie.
„V odborné lékařské literatuře je doposud zaznamenáno na dvě stě padesát podobných případů, z nichž sedm skončilo smrtí,“ uvádí profesor Timothy Noakes z univerzity v Kapském městě, který zná také mnohé případy, jež v literatuře vůbec zaznamenány nejsou. Tudíž je číslo ještě daleko vyšší.

„Sportovci by měli být dostatečně upozorňováni, že nadměrná konzumace tekutin, a je naprosto jedno, jestli jde o vodu či sportovní nápoje, je velice nebezpečná a může mít i smrtelné následky,“ varuje profesor Noakes s tím, že jedinou možnou obranou před podobným nebezpečím je pít tekutiny jen v případě, že máte žízeň.
„Je hloupé se řídit předepsanou dávkou na den. Jen člověk sám ví, kolik si může dovolit vypít, aby ho to nijak nezatížilo,“ vysvětluje profesor.

První doporučení sportovcům, aby se během sportovních zápasů zbytečně nezahlcovali tekutinami, byla podle British Medical Journal vydána již v roce 1960. O devět let později toto tvrzení ale zvrátila nová studie, která zvýšené množství tekutin naopak doporučovala. Jak Noakes, který se nyní domnívá, že nadměrný přísun tekutin je spíše škodlivý, uvádí, před lety se podobnými články nikdo příliš neřídil.