Zdraví

Pilulka RU-486. Ano či ne?


V převážné většině zemí Evropské unie je pilulka RU-486 vyvolávající samovolný potrat legálně k dostání. Česká republika v tomto ohledu prý zaostává.

 

Koncem dubna se v Praze uskuteční kongres Evropské společnosti pro antikoncepci. Jedním z ožehavých témat, o kterých budou odborníci diskutovat, je právě legalizace pilulky RU-486 v ČR. Prezident společnosti, gynekolog David Cibula, tvrdí, že vysoká úroveň našeho gynekologického lékařství má i své stinné stránky, jako je například nemožnost využívání sporného preparátu.

 

Otázka potratů je stále ožehavé téma, a proto není divu, že dosud návrhy o legalizaci pilulky žádný ministr zdravotnictví neposvětil. Naposledy se tato možnost projednávala bez úspěchu v roce 2005.

 

Tablety obsahují látku mifepriston, ten zabraňuje tvorbě progesteronu a bez tohoto hormonu není možné udržet stav těhotenství.

 

Jste pro legalizaci RU-486? Jde v případě legalizace podle vás o etický problém?

   
08.04.2008 - Zdraví - autor: Michal Chalupa

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [51] saruz [*]

    jsem pro legalizaci

    superkarma: 0 21.02.2013, 12:10:53
  2. avatar
    [50] Dášule [*]

    pavla.tom: Tak jdi nesouhlasit jinam.

    superkarma: 0 12.04.2008, 11:03:55
  3. avatar
    [49] Dášule [*]

    Legalizace ano, mně už se to netýká, ale mám dceru a vnučku. Byly tady dohady jestli volně dostupnou. Viděla jsem na čt24 pořad, kde se o RU mluvilo a vysvětloval to tam doc. MUDr. David Cibula, CSc., vedoucí endokrinologické ambulance a onkogynekologického oddělení 1. LF UK a VFN v Praze. mj. vysvětloval, že v současné době se jedná o 2 pilulky, z nichž první zabloku činnost žlutého tělíska a druhá vypudí už mrtvý plod. Podle MUDr. Davida by pilulka - mimochodem povolená už v řadě silně náboženských zemí - byla ženě předána u lékaře a ten by jí také vysvětlil, co musí udělat a jak se to bude projevovat. Tím je naprosto vyřešena otázka dostupnosti pilulky.

    superkarma: 0 12.04.2008, 11:02:15
  4. [48] pavla.tom [*]

    Mysak: Já vím, že to je článek o způsobu provedení potratu. Ale pořád je to potrat, s čímž já prostě nesouhlasím.

    superkarma: 0 10.04.2008, 09:55:59
  5. [47] pavla.tom [*]

    Už jsem se těšila, jak si na mně pěkně smlsnete (evelyn a spol.)! Ale můžu vám říct, že je mi to úplně jedno. Toto je můj názor a za ním si budu stát a rozhodně se za něj nestydím.

    superkarma: 0 10.04.2008, 09:48:15
  6. avatar
    [46] Vivian [*]

    Leidy: ne, oni to budou prodávat v drogerii vedle vitamínů

    superkarma: 0 08.04.2008, 21:24:47
  7. [45] Leidy [*]

    jsem pro legalizaci ale pod lékařským dohledem

    superkarma: 0 08.04.2008, 20:58:31
  8. avatar
    [44] Vivian [*]

    vždyť je fuk, jestli se to usmrtí takhle nebo jinak...

    superkarma: 0 08.04.2008, 19:55:12
  9. [43] renčí [*]

    ano ,ale pod lékařským dohledem

    superkarma: 0 08.04.2008, 17:53:59
  10. [42] mindulinka [*]

    Jsem pro legalizaci, ale jen pod odborným dohledem s možností podávání pilule v nemocnici - pro případné komplikace s krvácením. Rozhodně nejsem proto, aby ji žena vzala v domácím prostředí bez dohledu lékaře.

    superkarma: 0 08.04.2008, 16:59:42
  11. avatar
    [41] wich [*]

    Manx: Jooooo, taky mě to nepadlo

    superkarma: 0 08.04.2008, 14:33:11
  12. avatar
    [40] ToraToraTora [*]

    Kordula Brouková: já neřekla, že legál znamená free. To jsi špatně četla. Já řekla, že legál ano, ale NE free

    superkarma: 0 08.04.2008, 14:13:23
  13. [39] Kordula Brouková [*]

    ToraToraTora: legální přece neznamená volně prodejný , ale že ti ho v nemocnici můžou dát bez toho, aby jim za to hrozil kriminál. Jestli ho někdo nebude chtít použít, tak si přece může zvolit klasickou cestu, ale nevidím důvod, proč by neměl být v nabídce

    superkarma: 0 08.04.2008, 13:14:34
  14. avatar
    [38] mysak [*]

    tornado-lou: zákony a morálka jsou dva různé pojmy

    superkarma: 0 08.04.2008, 13:09:44
  15. avatar
    [37] evelyn [*]

    pavla.tom: uz jsem se bala, ze se tu zadne takove pako neobjevi, dik

    superkarma: 0 08.04.2008, 12:55:48
  16. [36] tornado-lou [*]

    o eticky problem nejde, jestlize jsou u nas povoleny potraty, pak nevidim duvod zakazovat pilulku. jestli ji povolit z medicinskych duvodu, tot otazka pro doktory.

    superkarma: 0 08.04.2008, 12:37:32
  17. avatar
    [35] mysak [*]

    Jinak souhlasím s ToraToraTora v č.3

    superkarma: 0 08.04.2008, 12:27:26

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [34] mysak [*]

    pavla.tom: tahle diskuze není o názorech na potrat, ale o způsobu provedení. Se zabíjením dětí nesouhlasím, ale když už se to děje, připadá mi bezpečnější nemocnice. Jen by mě zajímalo, do jaké doby od početí je tableta úspěšná, působí to na mě, že až do porodu.

    superkarma: 0 08.04.2008, 12:10:54
  2. avatar
    [31] Mylady [*]

    Jsou situace, kdy člověk musí volit ze dvou zel to menší. A každý má právo volby a za svoje rozhodnutí si nese zodpovědnost sám. Pro normální, citlivou a inteligentní ženu to určitě není procházka růžovým rájem, pokud se rozhodne svoji situaci řešit radikálně. Proto jsem pro pilulku, pokud by to bylo šetrnější, než sám potrat.

    superkarma: 0 08.04.2008, 11:05:41
  3. avatar
    [30] monacha [*]

    pavla.tom: nikdo te nenuti, abys nekoho zabijela, kdyz se ti nehodi. Ja bych si s dovolenim rozhodla take sama

    superkarma: 0 08.04.2008, 10:58:56
  4. avatar
    [29] kareta [*]

    už jsou tady

    superkarma: 0 08.04.2008, 10:55:17
  5. avatar
    [28] monacha [*]

    pavla.tom: mne z toho blbe neni

    superkarma: 0 08.04.2008, 10:51:16
  6. [27] pavla.tom [*]

    Jsem proti! I když teprve ve vývinu, ale pořád je to živý človíček. Nezabiju ho jenom proto, že se mně právě teď nehodí. Podívejte se na stránky svobodavolby na "Němý výkřik" a zaručuju, že z toho bude každýmu pěkně blbě.

    superkarma: 0 08.04.2008, 10:44:45
  7. avatar
    [26] kareta [*]

    gentiana: v nemocnici by to uhlídali, doma by to neriskovali (lékaři). Já po tomhle detailním popisu taky ne

    superkarma: 0 08.04.2008, 10:15:10
  8. avatar
    [25] *modrá [*]

    doufám že to teda nebudu nikdy potřebovat

    superkarma: 0 08.04.2008, 10:14:11
  9. avatar
    [24] Mylady [*]

    Souhlasím, legalizace ano, ale použití po poradě s lékařem.

    superkarma: 0 08.04.2008, 10:11:28
  10. [23] gentiana [*]

    No, když shrnu historky mé známé, která pracovala na gynekologické klinice v civilizovanější zemi než je tahle, probíhá to asi tak, že dotyčnou vybaví instrukcema a pilulkama (je jich víc a samozřejmě je to na předpis) a každou hodinu jí volají domů, jak to probíhá a taky chodí na kontrolu. Je to příjemnější o to, že dáma se může zamknout v koupelně a číst si ve sprše detektivku, nemusí být ve špitále, ale zase si musí sama poradit s tou krví ve sprše. A taky si může zavolat doktora nebo sestru, když by měla pocit, že něco není jak má být.
    Jak by to fungovalo v místním zdravotnicctví, je ve hvězdách.

    superkarma: 0 08.04.2008, 10:02:50
  11. avatar
    [22] zn0uz4 [*]

    oprava: progesteron brani kontrakcim delohy.. spatne jsem si to precetl .. a kdo chce, muze si pocist taky.. http://en.wikipedia.org/wiki/Mifepristone

    superkarma: 0 08.04.2008, 10:01:38
  12. avatar
    [21] paníliška [*]

    zn0uz4: Přesně tak, není to tak jednoduché, jak to vypadá.

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:55:10
  13. avatar
    [20] paníliška [*]

    Tenhle článek je hodně zjednodušený a chybný. Navíc tady nejde o etiku, ale o zdravotní rizika při použití mifepristonu,takže to rozhodně nevyřeší anketa na ž-in: jste pro legalizaci?, ale je třeba nechat to na posouzení odborníkům.
    Jinak já osobně bych do toho nešla, raději tu chirurgii.

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:52:32
  14. avatar
    [19] kareta [*]

    zn0uz4: ježkovy voči, tak to snad raději tu odsavačku

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:49:47
  15. avatar
    [18] kareta [*]

    ToraToraTora: jj- ať žije farmaceutický průmysl

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:48:58
  16. avatar
    [17] zn0uz4 [*]

    ono to cely neni tak jednoduchy, jak to vypada. RU486 nezabije jen plod, ale brani i kontrakcim delohy, takze se zase musi podavat leky na jeji kontraktibilitu, aby se dal plod vypudit jinak nez op. zakrokem...

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:47:46
  17. avatar
    [16] ToraToraTora [*]

    kareta: samozřejmě, reaguji na to, že ne vždy to musí být jednodušší než operace a narkóza. V některých případech tě od ní ani pilule nezachrání

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:44:55
  18. avatar
    [15] Jupíí [*]

    zn0uz4: máš pravdu

    Na dotaz mifopreston nebyla nalezena žádná stránka.

    Tipy
    Zkontrolujte, zda jste dotaz zadali správně.

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:40:38
  19. avatar
    [14] ifulinkaa [*]

    legalizase ano-na předpis a po důkladném projednání s lékařem,je to jistě mírnější ,než operativní a každopádně raději takhle,než najít v popelnici a podobně...

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:39:54
  20. avatar
    [13] kareta [*]

    ToraToraTora: copak se to nepodává pod dohledem lékaře? S následnou kontrolou další den? Ostatně, při spontálním potratu je také nutná kontrola a občas i výškrab

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:38:09
  21. avatar
    [12] ToraToraTora [*]

    Manx: Z lékařského hlediska je při pilulce určité riziko, že se neodloučí všechna tkáň a hrozí vážné komplikace od masivních zánětů či rozsáhlého krvácení, takže je nutná tak jako tak lékařská konzultace.

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:35:19
  22. avatar
    [11] kominice [*]

    Legalizaci ano ale dostupnost na recept. I když zneužít se to dá stejně, takže je to jedno jestli na recept nebo volně.

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:34:19
  23. avatar
    [10] zn0uz4 [*]

    neobsahuje mifopreston, ale mifepriston.. jen pro poradek. A nezabranuje tvorbe progesteronu, ale obsazuje progesteronove receptory, cim's se telem vytvoreny progesteron jaksi miji ucinkem

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:32:57
  24. avatar
    [8] Solei [*]

    jsem pro legalizaci, je to lepší než lektvary nebo pletací vidlice.

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:28:22
  25. avatar
    [7] femme [*]

    jsem bez výhrad pro legalizaci

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:27:56
  26. [5] FAXÍK [*]

    jsem pro legalizaci

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:11:32
  27. avatar
    [4] *modrá [*]

    ToraToraTora: souhlasím s Tebou

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:10:57
  28. avatar
    [3] ToraToraTora [*]

    Legalizaci ano, ale nikoliv volně prodejný. Myslím, že by pilulku některé ženy třeba ze zoufalství použily ve stavu, kdy to je nebezpečné a způsobily si tím vážné zdravotní komplikace. Stejně tak by volný prodej snížil zodpovědnost, protože by každý spoléhal, že když průser, tak je tu pilulka, takže proč si dávat bacha. Ale po prohlídce a na doporučení lékaře, když by to bylo bezpečné a žádoucí, tak proč ne. Potrat není o etice, ale o nás

    superkarma: 0 08.04.2008, 09:02:42
  29. [2] gentiana [*]

    (1) Ano, ano, ano. Jednoznačně.
    (2) No jistě, jenom ty odporné kurvy chodí na potrat, správná křesťanská děva, bla, bla. Mifepriston je šetrnější k organismu a taky levnější. Takže tak.
    To, že v Amerykánii je otázka potratů politikum a že tam nějací mudrlanti (kupodivu nikoli mudrlantky) argumentují, že snadná dostupnost antikoncepce a potratů vede k nemorálnímu životu a že se z žen stávají kurvy (kupodivu nikoli z mužů, žeáno), je sice hezké, ale v Amerykánii nežijem. Vďakabohu. Takže ano, potrat je otázka morálky, ale čistě na osobní rovině. A po tom nikomu nic není, takže děte s pokusem rozdmýchávat vášnivou debatu do háje. Žádné vášně tu nejsou.

    superkarma: 0 08.04.2008, 08:51:55
  30. avatar
    [1] kareta [*]

    Jsem pro legalizaci- patrně to bude šetrnější než operativní zákrok

    superkarma: 0 08.04.2008, 08:45:40

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme