Reklama

„Pijte vodu, pijte pitnou vodu, pijte vodu, a nepijte rum ...“

                                                                              Jaromír Nohavica, píseň z alba Tři čuníci

Víte, že během hodiny byste měli vypít méně než 1,5 litrů vody? Ne, není to chyba tisku: i když se potíte, pití více než jednoho litru čisté vody za hodinu může vést k maléru. Tělo  je totiž schopné za hodinu zpracovat 800 mililitrů, maximálně litr.

voda

Pokud do sebe nalijete víc, hrozí vám přepití vodou (Excessive drinking water-disease), což je nebezpečný, akutní, život ohrožující stav, způsobený přílišnou dávkou vody v malém časovém rozmezí. Správný příjem tekutin by se měl pohybovat kolem 2,5 litru denně, a adekvátní zvýšení množství tekutin by mělo nastat při teplém počasí, sportu či nadměrné fyzické aktivitě.

Nic nenahradí pramenitou vodu

Žádný nápoj – žádná káva, žádný čaj, žádné limonády. Tyto nápoje mají totiž svůj vlastní chemický program a účel vody maří. Minerální vody zase obsahují minerální látky, ale jejich různý obsah v jednotlivých druzích může být někdy až na závadu. Nejvhodnější je pít mírně zásaditou pramenitou vodu s nízkou mineralizací. A co doporučují odborníci? Podle MUDr. Kateřiny Konopáskové z FN v Motole je ideálním základem pitného režimu dětí i dospělých neperlivá pramenitá voda, která má nižší celkovou mineralizaci, poměr vápníku a hořčíku 2:1, a mírně zásadité pH jako např. voda Lucka z Považského Inovca. Minerálky doporučuje pít umírněně a pouze z léčebných důvodů. „Zdravé je pít průběžně během celého dne, a ne nadměrné množství najednou,“ vysvětluje odbornice a doporučuje: „Co se týká režimu pití, měli bychom pít během dopoledne, po obědě, a poslední dávku tekutin doplnit během večera, ne však bezprostředně před spaním.“

Pijte bezpečně!

Řízení obsahu vody a solí v těle mají na starosti ledviny. Odstraňují z krve zplodiny metabolismu a přebytečnou vodu,“ říká MUDr. Konopásková, a vysvětluje:“Jestliže toho v krátké době vypijeme moc, ledviny nestíhají filtrovat vodu z krve, takže je příliš zředěná. Když voda s minimem rozpuštěných solí začne omývat buňky v těle, začnou se zvětšovat. Většina z nich s takovým rozpínáním nemá problémy, pokud se ovšem v jejich blízkosti nalézá tuková nebo svalová tkáň, tak se rozestoupí.“ Podle jejích slov to však neplatí pro mozkové buňky - mezi pevně srostlými kostmi lebky není totiž pro rozpínání prostor: „Důsledkem „přepití“ vodou je takzvaný osmotický otok mozku, a jeho následné vyhřeznutí v místě nejmenšího odporu - v oblasti velkého týlního otvoru. To může vést k zástavě dechu, křečím a následné smrti,“dodává lékařka a varuje před nebezpečím pití většího množství tekutiny najednou, zejména před bezhlavými a nebezpečnými výkony.

Světový rekord: 1,5 litrová lahev vody vypitá za 4,88 sekundy!

Soutěže v „přepíjení“ ženou borce k bezhlavým a nebezpečným výkonům. Podíváte –li se na Youtube, zhlédnete například vypití devíti litrů minerálky za deset minut, „exnutí“ dvou litrů piva za pouhých 10,81 sekund, ale najdete i šílence, který „vyexoval“ láhev vodky za třicet sekund! „Jako kluk jsem začal pít vodu z hrnku na čaj nejdříve na čtyři loky, poté na dva, až jsem do sebe obrátil hrnek na jediný lok,“ vzpomíná Slovák Marek Vittek, který se účastní soutěží v pití piva na čas. Obsah litrové sklenice s pivem vypije za 2,53 sekundy. Trénuje každý den se dvěma litry vody - víc už prý jeho žaludek nepřijme. Přitom voda může být i v takovém množství nebezpečná. Vykřičníkem je případ osmadvacetileté Američanky, která v rozhlasové soutěži během tří hodin vypila šest litrů vody, a následně v bolestech, s otokem mozku zemřela. „Přepití“ může vyvolat změny barvy obličeje, nevolnost, zvracení, závratě, ale i neklid, křeče, či bezvědomí. Mortalita v těchto případech dosahuje až 50 %!

Kolik vody potřebuje vaše tělo?

Váha                    min.                střed                                  max.

 50 kg                   1,5 l                      2 l                                3,5 l

 60 kg                   1,7 l                     2,2 l                               3,8 l

70 kg                     2 l                       2,5 l                                4 l

 80 kg                    2,2 l                    2,7 l                               4,2 l

Foto: Michaela Weber