Vztahy

Pije, ale já ho miluju

 

Byt máme splacený a děti právě zakládají své rodiny.

Bylo s nimi trápení, ale teď se zdá, že si našly svůj směr a nijak zvlášť nevybočují ani nepřesahují. Dělají mi vcelku radost a mé druhé vnouče je na cestě do tohoto světa.

 

Dluh na byt jsme splatili a v práci mám vcelku klid.
Kdyby nebylo problémů s mým manželem, mohla bych o sobě říct, že jsem šťastná žena. Užili jsme si s mužem svoje.

 

Brali jsme se v roce 1967 a nadšení z první zamilovanost se mísilo s pozitivní náladou národa.

Manžel dostudovával a těšil se na uplatnění ve svém oboru. Zní to jako z knihy, ale on má svou profesi stavaře skutečně velmi rád.

 

Tak jako první roky vášnivé lásky, tak nadšení z pozitivně laděné atmosféry v našem státě smetla okupace roku 1968.

Manželovy sny se rozplynuly a do toho se nám narodily děti.

 

Žili jsem, jak se dalo. Většina z vás to jistě zná – hlady jsme neumírali a dovolené u moře jsme si zvesela nahrazovali stanováním po krásných místech Československa.

 

Manžel pracoval na stavbě v pozici, kterou vysoce přesahoval. Neměl ale potřebný kádrový profil a až do revoluce neměl šanci uplatnit své znalosti a schopnosti.

 

Po sametové revoluci byl ohromně šťastný.

Já pochopitelně s ním, ale hlavně kvůli němu jsem byla nadšená a plná naděje, že mu možná následující roky budou satisfakcí za všechno to plahočení po stavbách bez efektu a šance na plnohodnotné místo.

 

Rok po revoluci ho dosáhl.

Bože, jak my to s dětmi slavily. Byly jsme skutečně dojatí, že táta chodí z práce spokojen a vždy nám něco vzrušeně vypráví. Toto však trvalo méně než rok.

Jeho podnik byl vytunelován a on nemilosrdně vyhozen.

 

Blížil se k důchodu a nebylo snadné najít práci.

Začal chodit na pivo.

 

Teď je mu 64 let a poslední roky dost pije.

To by nevadilo a já bych to i chápala. Ale on začal pít i po ránu a pak půl dne prospí. V noci pak naopak nemůže usnout, chodí po bytě a trápí se. A tak se zase napije.

 

On zkrátka klasicky zapíjí svůj žal nad zpackaným životem a promarněným mládím,

Můžu mu stokrát předkládat, že byl vždy dobrým manželem, že mi stál oporou po ty dlouhé a společně strávené roky. Že byl dobrým otcem a o rodinu se vždy postaral…

 

On je smutný a strašně rychle se mi mění před očima.

Vidět ho bez skleničky nebo lahve je vzácnou výjimkou.

 

Je mi ho moc líto a prozradím vám, že ho přes to všechno a po těch letech velice miluji.

Jak mu mám ale pomoci?

 

 

 

Děkuji za vaše rady, jsem ráda, že to alespoň takto virtuálně mohu svěřit. Já se za tuto naši rodinnou situaci totiž trochu stydím, tak o ní našim známým nevykládám…

 

 

Články o závislosti na alkoholu si můžete přečíst zde:

Ženy začínají s dvojkou vína

Zpověď anonymního alkoholika

Nesnažte se udržet tempo s vaším partnerem!

 

 

   
29.03.2005 - Láska a vztahy - autor: Jindřiška Kleknerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [56] risina [*]

    Lowel: Proč by zakládal firmu - v tomhl eveku? Snad už je v důchodu, ne? Podnikat je dost riziko. spíš bych mu pomohla najít nějakou práci na částečný úvazek, co by ho bavila, nebo nějakého koníčka, prostě něco, aby se cítil užitečný a potřebný.

    superkarma: 0 29.03.2005, 19:07:00
  2. avatar
    [53] Lilinka [*]

    Manx: no vidis, a ja s kurakem chodim.Jde to,zavedla jsem tvrdy pravidla a ejhle,funguje to.Navic mi ted dela radost-uz pres tyden si neda vic jak 2 cigara denne.A to zvladal 25 za den!!!

    superkarma: 0 29.03.2005, 16:57:37
  3. avatar
    [50] Lilinka [*]

    Korálek: aha.Mozna by tvuj byvaly sef mel byt odstrasujici pripad i pro nej.

    superkarma: 0 29.03.2005, 16:46:23
  4. avatar
    [48] Lilinka [*]

    Manx: tim,ze mam otce alkoholika,jsem se dostala do stavu,kdy alkohol opravdu nenavidim.Proto mozna ze vseho delam takovou vedu,protoze vim,co dokaze.Vim, jak je nebezpecny,jak ublizuje...Neni to zadna sranda zit s ozralou.Muj pritel to vsechno vi a od te doby,co jsme spolu (pres 2roky) piti omezil temer na minimum.A jaky to byl drive vylupek!!! A pokud by se k chlastu vratil,rozesla bych se s nim.Ja vim,ze to je drsny,hrozne by me to bolelo,ale po krusnem detstvi vim,co od zivota a od chlapa chci.Neni toho zase tolik...

    superkarma: 0 29.03.2005, 16:42:06

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [47] Lilinka [*]

    Korálek: Me nevadi,kdyz si chlap obcas zajde na pivo...Ale aby si bral 2 flasky kazdy vecer (do postele jsem myslela obrazne,jakoze po telce asi jdete spat,ne? ), to bych asi vylitla z kuze.Akorat nechapu,proc ti rekl,ze se ti nedivi... Ja bych to plavat nenechala,aby nebylo jednou pozde.Nemusis mu hned davat kudlu na krk,spis aby se zamyslel...

    superkarma: 0 29.03.2005, 16:36:41
  2. avatar
    [44] Bába Bára [*]

    Pavlíno, žít s alkoholikem je těžký (já se s jedním před lety rozvedla), ale myslí, že váš případ je trochu jiný. Docela chápu tvýho muže, protože dobře vím, co je to život zkaženej komunisty (tady je většina holek asi moc mladá na to, aby to pochopily v celý tý hrůze). Tak to nevzdávej, zkus najít pro vás pro oba nějaký program, aby neměl čas jenom pít a litovat se. Nebude to pro tebe lehký, ale jestli ho máš ráda, tak to zkus. A počítej s tím, že to bude dlouhodobá záležitost, že napoprvé neuspěješ atd. Ale držím ti palce.

    superkarma: 0 29.03.2005, 16:26:13
  3. avatar
    [43] Lilinka [*]

    Korálek: to bych teda asi nesnesla(vzhledem k mym zkusenostem),kazdy vecer 2 lahvace do postele Tuhle alkoholovou pravidelnost bych nesnesla,protoze casem nepoznas,jestli to je zavislost nebo jen pouhy zvyk...

    superkarma: 0 29.03.2005, 16:15:44
  4. avatar
    [39] zlato [*]

    jinak k programu AA na vysvetlenou,nekdo jen chodi,ale nic nedela,pouze chodi a o tom to neni,kdyz nedela program.....ale vetsinou pak program zacne delat,nez k tomu sam dojde.Projde si treba i par recidiv.

    superkarma: 0 29.03.2005, 15:33:48
  5. avatar
    [37] zlato [*]

    Eva_Fl:ja pisi jen vlastni zkusenost,ja mela recidivu,protoze jsem prestala tenkrat chodit na AA...pauza.A nenech se vytocit...chybi ti tolerance.....o tom je take program,proto me uz nedovede nikdo nastvat....spise je mi tech lidi,co se dovedou rychle nastvat a nekontrolovat(sebeovladani) lito.....ale kazdy ma svou cestu,kterou si zvoli a ja preji lidem jen to nejlepsi v zivote i tobe,ver mi.

    superkarma: 0 29.03.2005, 15:31:32
  6. avatar
    [36] Chameleonka [*]

    No, já mám na alkoholiky taky celkem kliku můj ex byl taky takovej kvartální pijan.. chodil do hospody s kámošema, tam se zřídil pod obraz, pak doma blil do postele a dělal i jiné věci, pak se chvíli kál a sekal latinu.. a znova.. tvrdej chlast pil jako vodu, asi neměl žádný játra No a když byl OK, tak jsem zapomínala, co bylo, když OK nebyl.. dalo mi práci si uvědomit plus a mínus a impulz k rozseknutí toho všeho nebyl nakonec vůbec ten alkohol
    Můj strávil manželství s alkoholičkou, která nenašla sama chuť a potřebu to změnit, takže on sám to po několika letech vzdal.. vybojoval kluka a ji ponechal osudu.. nehnulo s ní ani to.. nakonec to ukončila sama
    No a můj tatínek? Kampak se poděl pan novinář a spisovatel? Od té doby, co zhebla jeho poslední přítelkyně (jaká náhoda, taky alkoholička ) se postupně propíjí do deliria.. mozek mu už odumřel, nemá jedinej motiv.. i brácha, co ho stále omlouval, už to vzdává.. a já? Jsem cynik.. vidím boží mlýny a tak nějak si říkám, že každý je svého štěstí strůjce

    superkarma: 0 29.03.2005, 15:25:33
  7. avatar
    [35] Eva_CZ [*]

    violetta: ne ne ne - mela jsem na mysli prispevek Anai - Jsem názoru, že takto postižený člověk už nemá šanci, nicméně pokud se jedná o krátkodobou záležitost, tak možná ano, záleží na genech, tam to všechno je...


    Zlato - me uz s temahle recma lezes na nervy. Znam jednu, ktera mela recidivu, prestoze je v tesnem spojeni s AA.

    A znam spoustu lidi, kteri v zivote na AA nebyli a abstinuji leta.

    Nedelali nic, jen pouze abstinovali. Zatimco ty jsi sice delala, ale recidivovala.

    superkarma: 0 29.03.2005, 15:11:01
  8. avatar
    [33] zlato [*]

    mam na mysli alkohol.

    superkarma: 0 29.03.2005, 14:32:38
  9. avatar
    [32] zlato [*]

    Jinak,co se tyce zavislosti,tak vubec nezalezi na vyberu.

    superkarma: 0 29.03.2005, 14:31:55
  10. avatar
    [29] zlato [*]

    znam spousty pripadu,ze lide byli strizlivi 10,20 let,nedelali nic,jen pouze abstinovali,nikam nechodili...a zacali v tom litat znovu,protoze je uzasne dulezity kontakt,at uz si clovek vybere cokoli,poradny,srazy,AA.

    superkarma: 0 29.03.2005, 13:55:05
  11. avatar
    [28] zlato [*]

    ono skutecne nezalezi na tom,jak dlouho je clovek strizlivy,je to o 1 dni.Je to dlouha cesta....ale,kdyz clovek chce,tak to proste jde dostat se z toho.Musi na sobe makat.Poznat sam sebe atd.Proto jsem napojena na spolecenstvi AA,ktery je uzasnym programem jen tady v USA pres 60 let a funguje to uzasne.

    superkarma: 0 29.03.2005, 13:49:46
  12. avatar
    [27] Eva_CZ [*]

    A jeste k tem depresim - nejstrasnejsi deprese jsem mela prave v obdobi zavislosti. Zacarovanej kruh. Vezmu si, aby nebyla v depresi - jenze alkohol, nebo jiny jed, me do daleko vetsi depky spolehlive dostane.

    superkarma: 0 29.03.2005, 13:45:14
  13. avatar
    [26] Eva_CZ [*]

    A nemam rada reci : z toho se NIKDO nedostane. Ja jsem z velice tezke zavislosti ( alkohol i tvrde drogy ) 11.rok venku, Zlato abstinuje sice kratsi dobu, ale ABSTINUJE!

    superkarma: 0 29.03.2005, 13:43:10
  14. avatar
    [25] Eva_CZ [*]

    S alkoholikem se zit neda. Pokud nemocny sam nechce z toho ven.... Jenze on vetsinou nechce, proc by to delal?

    Pavlinin muz mi pripomina meho tatu. Architekt, ktery diky zasranymu rezimu projektoval neco uplne jineho, nez chtel a nez ho bavilo. Po revoluci mu svitla nova nadeje - jenze prisla mozkova mrtvice a bylo po nadejich. Zacal znovu pit ( po asi 11ti lete abstinenci).
    Pred 4 lety zemrel. Depresivni, nestastny, osamoceny.

    superkarma: 0 29.03.2005, 13:41:59
  15. avatar
    [24] Lilinka [*]

    zlato: ja myslim,ze chlap muze z alkoholu zchatrat i psychicky.Nemluve o mozku,kteremu davaji zabrat. Tata je velmi inteligentni clovek,technicky inzenyr a nebyt chlastu, ma se velmi dobre.Podnikani mu nevyslo (i diky tomu pil), ale tady se da sehnat velmi dobre placena prace pro jeho kalibr.Jenomze on zadnou praci nedostane,kdyz ma zaznam v rejstriku trestu.Uz zpusobil asi 4 nehody,musel platit skodu a je jen otazka casu,kdy nekoho(treba i)zabije.

    superkarma: 0 29.03.2005, 13:17:53
  16. avatar
    [23] zlato [*]

    Lilinka: take jsem prosla lecbou,to byl zaklad,predtim jsem chodila ambulantne na antabus...bylo to na nic,psychiatr mi dovolil si dat sklenku,sam byl alkoholik a malem me to zabilo.On uz je po smrti.S chlapama je to trochu horsi,trva jim to dele,nez se nekam dokopou a jestli vubec dokopou.U zen to ma velky vliv na psychiku,muzi chatraji spise fyzicky.....

    superkarma: 0 29.03.2005, 13:05:07
  17. avatar
    [22] Lilinka [*]

    zlato: ja si myslim,ze ambulantni lecba selze vzdy.Jenze muj otec je ten typ,ktery ma svoji hlavu a nejake skupinove terapie a cviceni povazuje za kravinu.Protoze on je ten nejchytrejsi a nejaky doktor mu nebude vykladat,co ma delat. a pribehy jinych zavislych jsou mu sumafuk.
    Moje teta je vylecena alkoholicky,podstoupila klasickou lecbu v protialkoholni lecebne a sama priznava,ze ji nejvic pomohly prave terapie.Musela se tam stourat sama v sobe,to pry bylo nejhorsi.Tam si teprv uvedomila,jak zklamala svoji rodinu,sveho syna, jak si zkazila zivot.Tohle si tata nikdy neuvedomil.

    superkarma: 0 29.03.2005, 12:57:29
  18. avatar
    [21] zlato [*]

    Lilinka: U rozjete zavislosti ambulantni lecba selhava...je to na nic.

    superkarma: 0 29.03.2005, 12:40:10
  19. avatar
    [20] zlato [*]

    violetta: Bohuzel....alkoholik je nestastny clovek....ale,pokud s tim nic neudela neda se s nim zit.

    superkarma: 0 29.03.2005, 12:39:04
  20. avatar
    [19] Lilinka [*]

    holky,vsem,co jste dokazaly odejit od alkoholika, uprimne blahopreju.Vim, ze to pro vas nebylo snadne.Muj otec je taky alkoholika a bohuzel moji mamince trvala dlouha leta, nez se s nim rozvedla. Dala na jeho sliby,snazila se mu pomoct a doufala(vcetne nas deti) ze ambulantni lecba ho z toho dostane.Takova lecba vypada tak,ze se alkoholikovi predepisou prasky potlacujici chut na piti a nemocny by mel obcas dochazet na nejake terapie.Bohuzel v nasem pripade to nezabralo.
    Rodice se rozvedli,jsem rada,ze to mamca zvladla, ze se k tomu odhodlala.Drive mivala vycitky,jestli udelala spravne,jestli mu nemohla nejak pomoct. Dnes vime,ze NEMOHLA,a rozhodne nelitujeme,ze se rozhodla tak,jak se rozhodla.
    Uz nas nebavilo cekat,kdy nam nekdo zavola,ze mel havarku,samozrejme pod vlivem,ze si pro nej mame nekam prijet,atd...

    Kdo nezazil nepochopi...

    Je mi z toho hrozne smutno,na druhou stranu je to skola zivota.

    superkarma: 0 29.03.2005, 12:33:14
  21. avatar
    [17] zlato [*]

    violetta: Jsem zavisla na alkoholu a rozhodla jsem se svuj problem resit v roce 1991,musi clovek sam chtit,rozhodnout se a pak vytrvat....je to na cely zivot a uzdraveni alkoholici jsou pak zase prima lidi...alkohol mi toho hodne vzal...ale nepitim se mi zase postupne vse vratilo,jsem stastny clovek.

    superkarma: 0 29.03.2005, 11:38:56
  22. avatar
    [15] Lorain [*]

    Manx: ale tenhle "si nezajde na pivo", on pije i po ranu a pak pul dne prospi - to je jeden z priznaku alkoholismu - v clanku ale neni napsano, jak casto to dela a jake jine problemy mu/jeho rodine alkohol zpusobuje
    ja z clanku nepoznam, jestli je alkoholik nebo ne, kazdopadne - dokud s to nebude sam citit jako problem a nerozhodne se s tim sam neco udelat - z jakychkoli duvodu - NEDA SE MU POMOCT

    superkarma: 0 29.03.2005, 11:22:10
  23. avatar
    [14] zlato [*]

    oprava:alkoholik se ..

    superkarma: 0 29.03.2005, 11:10:50
  24. avatar
    [13] zlato [*]

    Alkoholikse bohuzel se sklonem k zavislosti uz narodi a pak zalezi na zpusobu zivota.Tvuj manzel prosel neuspechy v zivote a bum,zacal pit v pozdejsim veku a riti se dolu....stridava deprese a piti,to jde ruku v ruce....v kazdym pripade by mel zajit na poradu s psychiatrem a zacit s tim neco delat.Je to progres a pokud neprestane bude to jen horsi.Drzim ti palce a jemu take.

    superkarma: 0 29.03.2005, 11:09:24
  25. avatar
    [12] whitekitten [*]

    i já jsem žila s alkoholikem, také jsem se mu snažila pomoct. Ale když mně napadl s nožem v ruce, dala jsem od něj ruce pryč a odešla. Bohužel můj život s ním, kdy jsem se snažila zachrínit manželství kvůli synovi, se na mně škaredě podepsal. Další partnery jsem si vybírala vždy se sklony k pití. A to jsem jednoho třeba poznala jako sportovního trenéra! Podle psychologa se na mně podepsal můj první muž a já nebyla schopna najít si normálního mužského. Po letech trápení jsem našla toho pravého, ač jsem jej nehledala. Jsem spokojená, mám klid a pohodu. Od alkoholika opravdu ruce pryč.

    superkarma: 0 29.03.2005, 11:07:47
  26. avatar
    [8] medved [*]

    ja si tedy nejsem jista, ze Pavlinin manzel je opravdu klasicky alkoholik me spis pripada, ze k tomu pomalu ale jiste smeruje...co nejaka navsteva psychologa ? podle me proste svuj zivot nezvlada a manzelka, jakkoliv chapava a milujici, mu s tim asi nepomuze...ale uplne prvne si musi sam priznat, ze se nechova normalne a ze by se sebou mel neco delat...a pochopeni od manzelky mu to paradoxne myslim dost ztezuje...proc by neco menil, on je spokojeny, manzelka je spokojena....
    a jinak souhlasim s holkama, s alkoholikem se zit neda ...kdo tvrdi opak nevi co mluvi nebo nema alkoholika doma

    superkarma: 0 29.03.2005, 09:28:16
  27. avatar
    [6] Zluta [*]

    Anai- plně s tebou souhlasím. Můj exmanžel (viz příspěvek níže) pije a pije a pije stále. Naše děti jsou dnes již dospělé a nikdy mi nevyčetly, že jsem se s ním rozvedla. Vždycky mě chápaly, protože i ony s ním měly nejednu alkoholovou historku. Rozvod je nikdy nepoznamenal, snad jen do té míry, že alkohol a alkoholici jsou oběma mým dětem odporní!
    Dodnes k němu jezdí a všichni se stýkáme, máme přátelský vztah, ale žít s ním bych nikdy už nemohla. Léčit se nikdy nešel, byť mu alkohol vzal rodinu, zdraví, zaměstnání, plno ideálů, zkazil mu život...On to nevidí a nikdy vidět nebude. Tihle lidé pití jako zlo nevidí. Jen malý příklad z nedávné doby - můj ex odcházel nedávno z hospody a sedl za volant a jel. Chytla ho hlídka policie a je vymalováno. Když mu syn řekl - no vidíš, táto, tak dlouho jsem ti to říkal, že na to jednou dojedeš, až se stalo. Kolikrát jsem ti říkal,že když piješ, abys nejezdil! Proč jsi do toto auta šel,když jsi věděl, žes vypil 3 piva?.. A víte, co on mu na to řekl? Co proč jsem lezl do auta, co proč jsem pil...MĚL JSEM LÍP ČUMĚT!! Kdybych je včas viděl (tu hlídku), tak jsem se jim vyhnul!!!
    Tohle řekne táta synovi na svou obhajobu!!
    Alkohol je metla lidstva, to není fráze, to je fakt. Kdo nikdy s alkoholikem nežil, opravdu nemůže správně pochopit. Tady je totiž každá rada DRAHÁ! A jediné vysvobození je léčba.

    superkarma: 0 29.03.2005, 08:56:40
  28. avatar
    [5] Tesay [*]

    kamarádčin táta měl potíže s alkoholem, má velmi náročnou práci která ho vysává, a on si to kompenzoval pitím, ale nakonec to dopadlo dobře, začal docházet na léčení a teď už se 3 roky nenapil

    superkarma: 0 29.03.2005, 08:54:53
  29. avatar
    [4] Zluta [*]

    Pavlínko,po přečtení Vašeho článku mě zarazila pouze jedna věc, a to, že Vašeho muže chápete! Alkoholika nelze chápat, ani litovat, ale ani obviňovat, odsuzovat. Ve svých 64 letech je Váš muž natolik dospělý, že musí vědět, co dělá. Těžko ale říct, když nepil roky předtím, že teď se z něj stal alkoholik. Jen prostě začal pít, protože se mu nedaří a léčí si tím své komplexy. Já měla za muže alkoholika, vydržela jsem to s ním 6 let. A Sáro z druhého příspěvku - nechtěla jsem se s ním rozvést, jak Vy píšete, že hnedka každý vynese soud, že by s takovým člověkem nebyl, já chtěla zachránit rodinu (měli jsme dvě krásné děti), ale to opravdu nešlo. Závislost se stupňuje, bohužel, a nezůstalo pouze u pomočování, ale i u mnohem horších věcí. Dnes, po 20 letech, mohu s klidným svědomím říct, že s alkoholikem se žít opravdu nedá. Pokud ten člověk nesouhlasí s léčením, nikdy se z toho sám nedostane, ani za pomoci svých blízkých, protože potřebuje odbornou pomoc.

    superkarma: 0 29.03.2005, 08:44:04
  30. [3] Anai [*]

    Tady jde o to, jestli je ten muž ještě pouze pijan, který tím zahání žal anebo se jedná již o alkoholismus, beznadějnou chorobnou závislost. Vyrůstala jsem s nevl. otcem - velmi těžce závislým (2 deliria, 3x léčení mimo domov, léta na antabusu), bohužel, nikdy nemá šanci se z toho dostat, trvá to 40 let, "střízlivé" měsíce trvají vždy jen do doby, kdy se v rodině stane něco negativního či pozitivního (svatby, narození vnoučat, rozvody, krádeže, havárie apod., změna zaměstnání některého ze synů, ale i Vánoce adpod.). Jsem názoru, že takto postižený člověk už nemá šanci, nicméně pokud se jedná o krátkodobou záležitost, tak možná ano, záleží na genech, tam to všechno je... Rozhodně pokusit se o alespoň ambulatní léčbu! Takové ty řeči, že když člověk pije pravidelně 2 dcl vína, tak už je závislý - každý - odmítám akceptovat - o alkoholismu toho vím opravdu HODNĚ, už v pubertě jsem byla nucena prostudovat kdejaký materiál, který byl o tom doma, později pil můj první i druhý muž. Nejde o spotřebu alkoholu za den, ale přístup pijícího k alkoholu jako takovému! A ta hranice se fakt těžko pozná, to uznávám!

    superkarma: 0 29.03.2005, 08:36:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme