Zdraví

Pět „pé“ aneb opravdu sníte pět porcí ovoce a zeleniny denně?

Vitamíny, minerální látky, rostlinná barviva – obecně antioxidanty. To je pouze zkrácený výčet zdraví prospěšných látek, které bychom si denně měli dopřát. Jedině tak bude naše tělo správně fungovat.

Relax

Přísun důležitých vitaminů a minerálních látek, posílení imunity, prevence proti rakovině – tedy likvidace volných radikálů, předcházení kardiovaskulárním chorobám a nakonec i zdravý životní styl. Toho všeho docílíte, pokud budete pravidelně konzumovat ovoce a zeleninu. Optimálním množstvím pro posílení zdraví a prevenci proti různým onemocněním je pět porcí, které bychom si měli dopřát nejlépe každý den. „Podle světové zdravotnické organizace a obecně platných výživových doporučení bychom měli přijímat alespoň 200 g ovoce a minimálně 400 g zeleniny na den. Ve většině evropských zemích však tato doporučení splněna nejsou. Průměrná spotřeba ovoce/den se v Evropě pohybuje v množství 166 g a zeleniny 220 g/den“ upřesňuje výživová specialistka Nikola Hanyšová.

Co je porce ovoce a zeleniny?

RelaxPrvní, co se vám asi vybaví, je pět jablek na vašem pracovním stole. Co je ale nejdůležitější, jak velká by ta jablka měla být. Za jednu porci se totiž obecně považuje zhruba 100 gramů ovoce či zeleniny. Pro lepší představu, co se jednou porcí ovoce a zeleniny rozumí:

  • u středního ovoce: jeden banán, jablko, broskev nebo menší pomeranč
  • u menšího ovoce: jsou to vždy dva kusy mandarinek, kiwi, meruněk či švestek
  • u většího ovoce: postačí vždy polovina velkého pomeranče, grapefruitu, avokáda apod.
  • u velkého ovoce: se jednou porcí rozumí silnější plátek melounu, ananasu, papáji a dalšího velkého ovoce
  • u drobného ovoce: jde o hrst hroznového vína, sedm jahod či čtrnáct třešní

Nezapomínejte ale na zeleninu, i ta má v našem jídelníčku nezastupitelné místo. Mnohdy se v ní totiž ukrývá více výživových látek než v ovoci. A co považujeme za jednu porci zeleniny?
Například jedno střední rajče nebo sedm cherry rajčátek, jednu střední salátovou okurku, polovinu masité papriky nebo jednu celou menší, případně osm malých růžiček květáku či brokolice. „Výhodou zeleniny je navíc nízká energetická hodnota, ale vysoká biologická hodnota. To znamená, že zelenina má velmi nízký obsah energie, avšak velmi vysoký obsah nepostradatelných látek, které mají pozitivní vliv na naše zdraví“ vysvětluje Nikola Hanyšová.

100% ovocné džusy, zeleninové šťávy či sušené ovoce – i to se počítá!

Relax

Pakliže nepatříte mezi milovníky čerstvého ovoce a zeleniny, sáhněte po jiné variantě. Velmi vhodnou a rychlou variantou jsou ovocné či zeleninové šťávy. Jednu denní porci si dopřejte právě konzumací 100% ovocných džusů či zeleninových šťáv. Například jedna 250 ml sklenice džusu Relax 100 % obsahuje jednu denní porci ovoce a zeleniny. V  některých případech je také bohatým zdrojem potřebné vlákniny (např. Relax 100 % Jablko, mrkev, broskev; Rajče; Multivitamin). Vlákninu naleznete rovněž i v zeleninových šťávách Relax Vega, kdy jedna 250 ml sklenice této šťávy nahradí dvě denní porce ovoce a zeleniny.

Dopřát si můžete také zeleninu vařenou, luštěniny či konzervovanou zeleninu, u které vám „postačí“ na jednu porci cca pět vrchovatých polévkových lžic.

V případě sušeného ovoce vám postačí na jednu porci zhruba 50 g. Tím se například rozumí vrchovatá lžíce rozinek, dva až tři sušené fíky nebo tři sušené švestky či meruňky. „U sušeného ovoce však počítejte s vyšším podílem „ovocného cukru“ a bohužel oproti čerstvému ovoci má vyšší energetickou denzitu, což je nevýhodné především pro osoby trpící nadváhou.

Relax

Pamatujte však na to, že denní strava má být hlavně pestrá. Zapomeňte tedy na svých pět jablek na pracovním stole a vyměňte čtyři z nich třeba za sušené meruňky, půlku papriky, sklenici 100% džusu a salátovou okurku. „Jednoduchou pomůckou při výběru ovoce či zeleniny, je vybírat druhy s výraznou, sytou barvou, výrazně červená, žlutá, zelená. Takové ovoce a zelenina obsahuje nejvyšší podíl antioxidantů“ doporučuje na závěr Nikola Hanyšová.

Relax

Více informací hledejte na www.vimcovybrat.cz

   
01.07.2013 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. avatar
    [18] majdulína [*]

    denkas — #15 Sml67

    superkarma: 0 03.07.2013, 19:37:16
  2. avatar
    [17] denkas [*]

    Tak sem si dala dvě skleničky červenýho vína a k tomu brambůrky.Takže ovoce i zeleninu sem dnes mělaSml30Sml30

    superkarma: 0 01.07.2013, 21:16:56
  3. [16] V19 [*]

    od jari do jesene určite jedávam pomerne často čerstvú zeleninu a ovocie, horšie je to v zime, mäso je u mňa na druhom mieste a na treťom koláče, chleba ap.Sml16

    superkarma: 0 01.07.2013, 20:52:54
  4. avatar
    [15] denkas [*]

    5 porcí? ani náhodou!!Dnes sem měla asi 4 jahodySml80 Včera jedno rajče a salát.Jo 5 porcí čokolády,to joSml22

    1. na komentář reaguje majdulína — #18
    superkarma: 0 01.07.2013, 20:13:24
  5. avatar
    [14] arminka [*]

    ... málokdy dodržím denní dávku zeleniny Sml16

    superkarma: 0 01.07.2013, 19:26:27
  6. [13] anina4 [*]

    snažím se sníst každý den,ale někdy je to o něco méně

    superkarma: 0 01.07.2013, 17:05:25
  7. avatar
    [12] ekleinovka [*]

    Jindriska8 — #11 Já musim vařenou,akorát rajčata snesu

    superkarma: 0 01.07.2013, 15:24:51
  8. avatar
    [11] Jindriska8 [*]

    Sním hodně zeleniny,mám ji ráda.Sml22

    1. na komentář reaguje ekleinovka — #12
    superkarma: 0 01.07.2013, 15:16:52
  9. avatar
    [10] saruz [*]

    Většinou ano Sml22

    superkarma: 0 01.07.2013, 11:28:44
  10. [9] fiserovam [*]

    Relax není špatnýSml16

    superkarma: 0 01.07.2013, 11:03:12
  11. [8] Bébina [*]

    Ovoce a zeleniny jím poměrně hodně, ale 5x denně? Nějak si neumím představit dát si k obědu svíčkovou nebo guáš a zajíst to salátem. Spíš než džusy z tetrapaku si raději doma nějaké ovoce odšťavním.

    superkarma: 0 01.07.2013, 10:50:19
  12. avatar
    [7] sarce [*]

    Většinou ano, ráno jogurt s ovocem, svačina ovoce, oběd většinou zeleninový nebo ovocný salát (nosíím si z domu)a k večeři vždy nějaká zelenina

    superkarma: 0 01.07.2013, 09:40:26
  13. avatar
    [6] fulfy [*]

    Ani náhodou,maso,to je jináSml57Sml57

    superkarma: 0 01.07.2013, 08:11:44
  14. avatar
    [5] ekleinovka [*]

    Já mám hodně alergií,takže opravdu - neplnimSml57Sml30

    superkarma: 0 01.07.2013, 08:04:15
  15. avatar
    [4] marde [*]

    Tenhle článek už jsem četla jindeSml22

    superkarma: 0 01.07.2013, 08:03:00
  16. avatar
    [3] Claire [*]

    Já většinou ano,ale džusama to nenahrazuju,raději zeleninu a  ovoce čerstvé, teď se cpu jahodamiSml16Sml16Sml16

    superkarma: 0 01.07.2013, 06:43:10
  17. avatar
    [2] Kytinkak [*]

    Relax mám nejradějiSml59

    superkarma: 0 01.07.2013, 06:18:19
  18. [1] lidicka [*]

    Právě dnes mám na svačinu 2 porce třešní a mladou mrkvičkuSml22

    superkarma: 0 01.07.2013, 05:44:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme