Domácnost

Pes jako módní trend. Nefunkční, ale pěkný

Vše kolem nás podléhá určitým trendům - oblečení, auta, vybavení domácností a v poslední době také psi. Nemyslím načinčané psy v oblečcích, mašličkách atd. Ale něco pro mě zcela nepochopitelného. V Japonsku je módním hitem barvit psa „na pandu“, „tygra“ a podobně. Lakují se drápky, prodlužují řasy. Přijde mi to jako rozmar člověka.

Další věc, která mě trápí, a jako milovnice ovčáků to nemohu ignorovat, je změna vzhledu německých ovčáků. Z krásného, všestranně založeného psa se stává žába.
Velmi mě šokovalo video polských chovatelů německých ovčáků, jehož odkaz přidávám.

PandapesPtala jsem se proto české chovatelky Andrey Urdabaevové, zda takový extrém hrozí i u nás, a jak se na současný chov dívá.

„Stran těch ovčáků mi přijde, že se to v poslední době strašně přehání. Je pravda, že „exteriéráci“ (těch se to týká) mají tu stavbu těla jinou než „pracáci“. To nepopírám, přesto to dost často není tak horké, jak se to pak rozvíří na různých skupinách na Facebooku a podobně.
Německý ovčák má mít mírně spáditou záď, tedy opravdu podle standardu nemá mít rovná záda. Důležité slovo tam je to mírně...
Na druhou stranu nesmí mít kapří hřbet, nesmí mít křivé nohy a musí být schopný jít dost dlouho v klusu, což je pro ně přirozený pohyb.
Takže když si to shrneme, je jasné, že každý extrém je špatně.
Druhá věc je, jak se staví NO do výstavního postoje. To nemá až tak nic společného s hrbatými zády. Může se nám to líbit, nebo nemusí, ale prostě je to tak. Na výstavách se tak staví exteriérová i pracovní zvířata. U těch exteriérových je to pochopitelně znatelnější - mají tento plemenný znak výraznější.
Důvod, proč to tak je, osobně nechápu. Jakožto vyznavač funkčních psů nevím, co by mělo být ve spádité zádi (víc než mírně) užitečného a výhodného pro psa. Pokud má pes spáditější záď, víc trpí lokty, ramena a hlavně páteř. Je bohužel celkem běžným jevem, že exteriérový ovčák neskočí v pěti, šesti letech metrovku (překážka vysoká metr, pozn. redaktora). O srůstech na páteří ani nemluvím. Pudl punkNeříkám tím, že „pracáci“ srůsty nemají - nebo BOM (belgický ovčák malinois), kteří mají stavbu těla podřízenou čistě funkčnosti. Jen je to u exteriérových NO záležitost velmi častá už v tomhle věku.“

A povahově je v nich rozdíl?

„Povahově je ten rozdíl asi největší. Exteriéroví ovčáci - tedy ti šlechtění především na vzhled - postupně ztráceli pracovní vlastnosti. Upřednostňovala se u nich sytá tmavě rezavá barva s černým sedlem, výrazná hlava, výraznější právě ta záď a celkově robustnější stavba těla. Povaha byla až na dalším místě. Zato pracovní linie šla cestou upřednostňování pracovní povahy, byť by exteriér nebyl úplně ideální. Mají celkově lehčí stavbu těla, užší hlavy, rovnější hřbety, jsou v barvách vlkošedá, celočerná a černá se znaky (nebo taky bicolor), kdy je černé barvy víc a znaky se omezují většinou jen na spodní části nohou, spodek ocasu, břicha, kolem řitního otvoru, vnitřní strany uší a někdy i na hlavě, ale není to ten Komisař Rex.
Ono je to vidět i na velkých závodech jako Mistrovství republiky v IPO3, kde neuvidíte ani jednoho exteriérovýho ovčáka. Naopak na těch obrovských výstavách v Německu zase moc často nepotkáš „pracáka“.
Dnes už platí v podstatě to, že „exteriérák“ není pracovní zvíře, byť má stejné podmínky chovnosti jako „pracák“. To, že v pěti letech neskočí překážku, nikoho nezajímá, protože zkoušku může složit nejdřív v 15 měsících (ZVV1). Takže se honem rychle uplácá zkouška a už se na něm chová. Maximálně jezdí po výstavách. Co se výcviku týká, tak tímhle drtivá většina „exteriéráků“ skončí povinnou „jedničkou“.Německý ovčák dříve a dnes
Dovolím si ale rejpnout i do „pracáků“. Upozorňuju, že je to pouze můj názor. V ČR bývali jedni z nejlepších německých ovčáků na světě, to ještě v době, kdy se plemeno nijak zvlášť nedělilo na pracovní a exteriérový chov. Byla to zvířata hezká, ale zároveň i makali. V současné době je úroveň pracovních německých ovčáků v ČR na velmi špatné úrovni. Chová se na skoro každé feně, která splní podmínky chovnosti. Vliv feny na vrh se silně podceňuje. Důležitý je hlavně známý plemeník. Když je fena špatná, tak ani super krycí pes povahu štěňat nezachrání. Bohužel se dost posunula u lidí hranice vnímání dobrého zvířete a za dobrého psa hodně lidí považuje kde co. Ona se ta dobrá krev neztratila, jen se přesunula kupříkladu na Slovensko a stále zůstává i v Německu. Nakonec stačí se podívat do rodokmenu ovčáků, kteří startují na mistrovstvích v různých sportech nebo oborech, a člověk musí mít jasno. Slováci mají ale většinou pracovní hodně dobrou krev, třeba chovka Eqidius je v podstatě legenda.

No a abych se vrátila k tématu, tak mezi nimi zase nenajdete s největší pravděpodobností moc exteriérových zvířat. „Exteriéráků“ s dobrou povahou je bohužel velmi málo.“

S odkazem na video bych se chtěla zeptat, jak je možné, že tak vůbec může NO vypadat? Čím to je? To je polskou benevolencí?

„Tak to jsou dost velké extrémy. Jak vzhledově, tak povahově. Netvrdím, že u nás tohle není, ale neřekla bych, že je to běžné. Každý stát má svůj vlastní vkus a někde je to hodně přehnané. Hodně ovčáků „exteriéráků“ stojí normálně, a ten „hrb“ má jen ve výstavním postoji. Netvrdím, že mají rovná záda, ale na druhou stranu, jak jsem psala, ovčák má mít mírně spáditou záď.
To, že tato přeúhlená, hrbatá zvířata působí v chovu, je věcí rozhodčích exteriéru, že je posoudí velmi často jako „Výborný“.

Je to možné i v ČR?

„Jak jsem zmínila, není to běžný standard, ale ano, jsou v ČR taková zvířata působící v chovu. Je to věcí chovatelů, že vůbec takového jedince pustí do chovu, a následně rozhodčího pro exteriér, že ho ohodnotí tak, jak ho ohodnotí. Jen tedy, aby bylo jasno, extrémy nejsou nijak běžné. Ano, vyskytují se, ale není jich určitě moc.

To máš pravdu. Já právě tolik toho tady v ČR zase tak nevidím.

„U nás na cvičáku si nechali dovézt fenu z Polska, dali za ni balík a divili se právě, že čuba jim neskočí v roce a něco půlmetrovou překážku, a vůbec působila tak neohrabaně, neobratně, nereagovala na pamlsky, zkrátka neměla ani chuť do práce. To je právě ono ten extrém. Pes může mít problémy nejen s kyčlemi, ale prakticky s jakýmikoliv klouby, nebo dost často páteř, jak už bylo řečeno.
Přítel má „exteriéráka“ jako služebního psa. Teď mu bylo 5 let a pes je v dobré kondici, běhá, skáče, kouše, lítá za balonky... Otázka samozřejmě je, jak dlouho, ale to je i u „pracáka“ nebo jiného plemene.
Jenže ti ovčáci s extra sraženou zádí mají o dost blíž třeba právě srůstům na páteři.

Trend změny vzhledu na úkor povahy a schopnosti pohybovat se se netýká pouze německých ovčáků, ale i dalších plemen. Pro příklad uvádím některá z nich.

Bulterier

Bulterier dříve a dnes

Buldog

buldog

Jezevčík

jezevčík dříve a dnes

Je na vkusu každého z nás, zda se něco líbí, či ne. Otázkou je však, zda naším vkusem neubližujeme tvorům, kteří se nemohou bránit. Uvedla jsem jen pár příkladů. Další ze psů, kteří ztrácejí své schopnosti, je třeba německá doga. Už to není ten odvážný pracovní pes. Úmyslně se do chovu pouštěli co nejvyšší jedinci. Prostě aby pes byl superobří bez ohledu na povahu a na zdravotní stav zvířete. Yorkšír je zase opakem. Postupem času se zmenšoval a stával se z něj tzv. „gaučák“. Ta tam je odvážný a vyrovnaný pes, kterým yorkšír byl. Je zase jen na nás, na lidech - chovatelích, rozhodčích a hlavně kupujících, abychom nadobro nepohřbili vzácné vlastnosti psů kvůli módním trendům. Mnoho let se naši lidští předci snažili vyšlechtit psa k nějakému účelu. K ochraně majetku, osob, pomocníka při lovu. Mám pocit, že se musí obracet v hrobě, když vidí, jak jejich dlouholetá snaha mizí kvůli marnivosti.

   
16.01.2015 - Zvířátka - autor: Vlaďka Husárová

Komentáře:

  1. [24] Anime Otaku [*]

    Jo tahle degradace vástavních NO je k pláči. Osobně bych si NO nevybrala (nevyhovuje mi povahově), ale na posledních zkouškách IPO tam byla paní se dvěma NO - výstaváci (oba pohořeli), ale co mi přišlo nejhorší, tak to bylo to, že ti psi i když šli v klidu a bez stresu, tak vypadali jako ustrašenci, díky tomu jejich "připosranému" postoji a když nastoupili ke zkoušce, tak se vše ještě zhoršilo jelikož paní pravděpodobně nahrazovala neochotu výstaváků k práci elektrickým výcvikemSml15

    Jsem tak ráda že jsem si vybrala labradoodla, protože moje čubina na těch zkouškách dala BH se ztrátou čtyř bodů (chodí mi daleko od nohy, protože jsem na ní párkrát na nerovném terénu šlápla) a do práce je jak drak Sml16

    superkarma: 0 18.01.2015, 11:44:09
  2. avatar
    [23] kareta [*]

    Mně fascinuje, že proti kupírování ochránci bojují a tohle ignorujíSml31.

    superkarma: 2 17.01.2015, 13:25:06
  3. avatar
    [22] kobližka [*]

    gerda — #21 Vypadá to,že mu záměrně chybí kus páteře....chudáci zvířata,kteří musí pro rozmar blbců trpět! Sml68

    superkarma: 0 17.01.2015, 11:51:47
  4. avatar
    [21] gerda [*]

    Miel — #19ano, a při chůzi pes divně tahá zadní nohy. Je hrozné, co lidi kvůli módnosti dokážou dělat chudákům zvířatům.

    1. na komentář reaguje kobližka — #22
    superkarma: 0 17.01.2015, 05:55:45
  5. [20] olinka55555 [*]

    Nelíbí se mi to a nemyslím, že by to pejsků, prospívalo.

    S trendem změny vzhledu nesouhlasím,ale to je asi tak jediné, co mohu udělat. Všimla jsem si toho před lety a zdá se mi, že speciálně u NO je ta změna hodně znatelná.

    superkarma: 0 17.01.2015, 03:43:44
  6. [19] Miel [*]

    Moje kamarádka, která léta cvičila spolu se svým otcem NO pro služební použití, říká tomu "modernímu" vzhledu hyena. A ona tam skutečně jistá podobnost je...

    1. na komentář reaguje gerda — #21
    superkarma: 0 16.01.2015, 19:34:02
  7. avatar
    [18] gerda [*]

    Vlaďka Husárová — #12jasně, já mu říkám hovorově, každému takovému se u nás říká vlčák.Sml16

    superkarma: 1 16.01.2015, 14:43:44
  8. [17] Vlaďka Husárová [*]

    cilani — #13

    No asi takto. Chlap poblíž má staroněmeckého ovčáka. To je takový větší, mohutnější, chlupatější NO. Taky mi připomíná „žábu“. Je s PP z jedné české chovky. Když jdu s mojí vořechovou, tak lidé prostě tvrdí, že moje vořechová je hezčí. Je kříženka vzhledově připomínající belgického ovčáka. Ale původ její by měl být akita-inu x lajka. Vzhledově se mi taky víc líbí kříženka z útulku než žabí psi. Povahově je bojácná. Ten staroněmecký ovčák je odvážný, hrdý pes. Ovšem, nechtěla bych ho.

    superkarma: 1 16.01.2015, 14:27:44
  9. [16] Vlaďka Husárová [*]

    Rikina — #14

    Saarlosův vlčák je krásnej

    Sml16

    superkarma: 0 16.01.2015, 14:22:18
  10. [15] Rikina [*]

    cilani — #13 Jsou pořád ještě i "normální" chovy německých ovčáků, naštěstí. Mně se tenhle trend taky nelíbí. Sml15

    superkarma: 0 16.01.2015, 14:07:12
  11. [14] Rikina [*]

    Trocha osvěty: německý ovčák, lidově zvaný vlčák, není vlčák ve smyslu kynologickém. Vlčák = kříženec psa a vlka. Existují plemena s názvem vlčák, například československý vlčák, to je pracovní pes vzniklý křížením vlků a německých ovčáků. Uznáván jako plemeno zhruba posledních 25 let. Ovšem je pravda, že slovo "vlčák" se běžně používá pro označení jakéhokoli psa, i vořecha, který aspoň vzdáleně připomíná neměckého ovčáka.

    1. na komentář reaguje Vlaďka Husárová — #16
    superkarma: 0 16.01.2015, 13:36:27
  12. [13] cilani [*]

    Vlaďka Husárová — #11 To je dobře. Já měla asi smůlu, že jsem potakala ty výstavní.. Ale co je na tom k vystavování a obdivování, když vypadá jako nemocný, to jsem nepochopila.. Chodit mi takhle pes, tak letím na veterinu, co mu je.. Jak to tak vidím, tak fakt jedině toho pracovního, nebo raději útulkáče..

    Vlaďka Husárová — #12 Jasně, ale je tady celkem zažité, že se o ovčácích mluví jako o vlčácích a každý ví, co se tím myslí (nepřijde-li teda člověk zrovna do kynologického kroužku..) Sml33

    1. na komentář reaguje Rikina — #15
    2. na komentář reaguje Vlaďka Husárová — #17
    superkarma: 0 16.01.2015, 13:29:59
  13. [12] Vlaďka Husárová [*]

    gerda — #9

    To byl asi ovčák, ne? Vlčák je úplně jiné plemeno. Jak vzhledově, tak povahově.

    1. na komentář reaguje cilani — #13
    2. na komentář reaguje gerda — #18
    superkarma: 0 16.01.2015, 13:23:38
  14. [11] Vlaďka Husárová [*]

    cilani — #3

    Tak já na NO nedám dopustit. Ale fakt, že výstavní linie mi do baráku nesmí. Jedině pracáka. Jsou v ČR ještě solidní chovky, bohudík.

    1. na komentář reaguje cilani — #13
    superkarma: 0 16.01.2015, 13:21:27
  15. avatar
    [10] kobližka [*]

    gerda — #9 Jo,máš pravdu,vypadá to jako chůze hyeny.Až lidi dostanou rozum (bude-li to někdy) to si příroda i lidi oddychnou.

    superkarma: 1 16.01.2015, 13:12:52
  16. avatar
    [9] gerda [*]

    Rikina — #8Ten zadek vlčáka je opravdu příšerný, takhle chodí hyena. No, ještěže jsem držela ústa, když jsem chloubu našeho známého (myslím tím vlčáka) uviděla. Docela jsem se lekla, co mu jeSml52

    1. na komentář reaguje kobližka — #10
    2. na komentář reaguje Vlaďka Husárová — #12
    superkarma: 0 16.01.2015, 12:27:57
  17. [8] Rikina [*]

    To je několik různých témat, já bych to nesměšovala. Jedna věc je barvení, stříhání, broušení drápků a oblíkání šatiček. To je sice opičárna, ale psa to nijak nepoškozuje. Fyzicky. Další věc je úprava uší a ocasů, od toho se už všeobecně ustupuje, i když pořád jsou plemena, u kterých se štěňatům uši různě přilepují a tvarují, což osobně taky neuznávám. Kupírování už se snad nedělá. I když knírači a pudli jsou k vidění pořád bez ocásků...

    No a pak to záměrné šlechtění zrůdiček, a tam si myslím, že nejhůř z toho vycházejí "nahatá" plemena, pak psi s deformacemi - buldoci, mopsi, čivavy, všechno, co je ultra miniaturní, a bohužel, v posledních letech už i ti ovčáci se sraženým zadkem. Jenže s tím se dá maximálně tak nesouhlasit. Na světě je hodně lidí, kterým ty záměrně vyšlechtěné obludky připadají roztomilé a krásné, a je jim úplně fuk, že pes může mít nějaké zdravotní problémy. Je to nebolí. A ty prachy za veterináře dají, protože i to je móda - dokonce se lidi trumfují, čí mazlíček navštěvuje honosnější a známější veterinární kliniku...

    1. na komentář reaguje gerda — #9
    superkarma: 2 16.01.2015, 10:59:11
  18. [7] cilani [*]

    gerda — #6 i hodně těch přešlechtěných psů má problémy, často se šlechtí pro vzhled, ale už se neřeší zdravotní stránka věci. Takovéhle snižování zadku má za následek problémy z klouby a podle mě i s páteří, snižuje se aktivní a kvalitní život psa a vytváří se akorát klientela veterinářům. Nepochopila jsem, co je hezkého a praktického na tom, aby pes vypadal, jako po úrazu páteře či nohou..

    superkarma: 0 16.01.2015, 10:38:08
  19. avatar
    [6] gerda [*]

    cilani — #3jestli zatím nemocní nejsou, tak brzo budou. Nikdo mi nenamluví, že šlechtění k tomu, aby měli zadek u země, nepoškodí psovi kostru. To je to stejné, jako když se šlechtily ultrakrátké nosy perským kočkám. Dopadlo to tak, že mají nosy pomalu nad očima, pořádně se nenažerou a mají ztížené dýchání. Jak začne člověk vrtat do práce přírodě, vždycky to dopadá blbě.

    1. na komentář reaguje cilani — #7
    superkarma: 3 16.01.2015, 10:03:50
  20. avatar
    [5] kobližka [*]

    Článek určitě moc zajímavý.Jen mě vadí přemíra slangových výrazů Sml80

    superkarma: 0 16.01.2015, 09:59:07
  21. [4] murat [*]

    něco mi to připomíná...Sml52

    superkarma: 1 16.01.2015, 08:36:17
  22. [3] cilani [*]

    Vypadají jako nemocní, hrůza. Sml15

    gerda — #1 Taky jsem si říkala, že vídám častěji nějaké nemocné NO.. a ona to móda. Nelíbí se mi to. Zvažovala jsem v budoucnu pořízení NO, ale nechci takového nahrbeného chcípáčka, takže půjdu spíš do ČSV nebo úplně jiné rasy, pokud nedám zase přednost útulkáčům..

    1. na komentář reaguje gerda — #6
    2. na komentář reaguje Vlaďka Husárová — #11
    superkarma: 0 16.01.2015, 08:13:58
  23. avatar
    [2] kaba [*]

    ten pudl, tak tomu říkám degradace Sml68

    superkarma: 1 16.01.2015, 06:43:54
  24. avatar
    [1] gerda [*]

    Tak už konečně vím, co mi na ovčákovi našich známých, mně nepoučené o psech, bylo divného. Velký krásný a chlupatý pes, ovšem zadek skosený skoro až na zem a bylo mi blbý se ptát, co mu je, že tak vypadá a nechodí normálněSml30

    1. na komentář reaguje cilani — #3
    superkarma: 0 16.01.2015, 06:27:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme