Vztahy

Pejskaři, neperte se!

Novinových článků na téma pes ve městě bylo napsáno dost. Dříve se například hojně rozebíralo, zda držení psa v městském bytě můžeme považovat za týrání.
Dnešní polemika se však posunula do jiné, mnohem vážnější roviny. Tisk je zaplněn příběhy pokousaných osob, převážně dětí.
Nastupují páni radní s novými návrhy obecních vyhlášek, rozebírání paragrafů, diskusní internetová fóra a petice občanů.

Pomalými krůčky tak dospívá situace do bodu, kdy držení psa ve městě znamená skutečný problém. Maminky se děsí pohledu na psa a své ratolesti nevedou ke zdravé ostražitosti, nýbrž panickému strachu. Majitelé některých plemen čelí osočování a výhrůžkám. Své zakoušejí i nemocní lidé, například vozíčkáři, jejichž čtyřnozí pomocníci nesmějí do obchodů a restaurací (asistenční psi).
Není tomu dlouho, co média zveřejnila otřesné záběry podpáleného kotce se štěnětem labradorského retrívra, které bylo paradoxně cvičeno k pomoci lidem. Proti psům se zvedla vlna nenávisti.

Vinu za tento stav nespatřuji pouze v hystericky vedených mediálních kampaních, jejichž cílem je pouhá senzace. Řeč bude o samotných pejskařích. Je smutné, že právě v této době, kdy jsou takříkajíc pod lupou a měli by se stokrát více snažit dát ostatním najevo, že lze s nimi nažívat v dobrém, někteří z nich tráví čas vzájemnými osobními útoky a neohleduplným chováním vůči sobě i ostatním.

Jsem majitelkou psa středně velkého plemena. Poučena z Prahy, kde je na každém rohu koš se psími sáčky, uklízím i v místě, kam jsme se nedávno přestěhovali. Je to malé město.
Hned první týden mě překvapil zájem asi čtyř místních osob, které se mě chodily vyptávat, zda po psovi sbírám hromádky. Sice mi to nebylo dvakrát příjemné, ale říkala jsem si, že tu zřejmě na čisté trávníky velice dbají a nesmím být příliš vztahovačná. Asi se obávají každého nového obyvatele, říkala jsem si a potvrdila jim, že nemusí mít obavu.

Ale jaké bylo překvapení, když kolemjdoucí pejskaři, právě ti, kteří se nejvíce zajímali o mé povinnosti, nechávali „poklady“ svých miláčků bez mrknutí oka zapomenuté pod okny! Oni prý uklízet nemusí, protože chovají psy malých plemen!

Stejně jako jsou někteří lidé zaměřeni na určité psí rasy a nikdo jim nevymluví, že každý pitbull není zabiják, tady jsou v obecné nenávisti vedeni velcí psi. Podle místních pejskařů nemají nárok být puštěni na minutu z vodítka (tím myslím na místech, která jsou k tomu vhodná, například travnatý plácek na konci města). Přitom jejich ratlíci pobíhají na volno běžně. A nejen to. Každého většího psa s vyceněnými zuby provokují.

Dorazil mne člověk vlastnící německého ovčáka. Tento majitel bydlí v přízemí panelového domu, kde si svépomocí udělal malou předzahrádku. Na těchto pár metrech pobývá i jeho věčně štěkající pes. Ať jde člověk okolo ve dne nebo v noci, pes vyje. Mezi paneláky vede dlážděná cestička. Když jsem tudy procházela, pes se zuřivě rozštěkal.
Můj pes si ho nevšímal. Zastavil se ale u lampy a zvedl nožičku. Ovčák nepřestával běsnit. Jeho majitel vletěl na předzahrádku a místo, aby svého psa uklidnil, začal vyhrožovat, ať se klidím z cesty, ať si jdu na pole. Pokračoval v urážkách, zatímco jeho pes doslova řval.
Obecní cesta, neobecní cesta, ovčák s pěnou u huby a jeho sprostý majitel mi naznačili, že tudy nemám chodit. Kdo ví, co udělají příště. Otevře ten majitel vrátka, aby se mi jeho pes zakousl přímo do hlavy? Podle slovníku by toho byl schopen.

Přitom právě teď nastává doba, kdy by se majitelé psů měli semknout jako jedna skupina. Zapomenout na osobní zášť a snažit se ostatním i sobě dokázat, že vedle sebe můžeme existovat a nepřekážet si. Stačilo by tak málo:

Na veřejných prostranstvích nepouštět psa navolno (mimo vyhražené plochy). Neohrožovat kolemjdoucí osoby a zvířata (pes, který nezvládne přivolání, patří na vodítko). Uklízet za všech okolností psí výkaly. Označit zvíře identifikačním čipem. Platit pravidelně poplatky. Být k sobě slušní.

Alespoň pro některé tato pravidla samozřejmostí jsou. Vždyť například v červnu loňského roku vzniklo nové občanské sdružení s názvem Praha — místo pro všechny, které si klade za cíl vzájemné bezproblémové soužití všech občanů naší metropole, a to pomocí efektivního využití vyhlášek stávajících spolu s novými nápady, jak motivovat majitele psů k větší zodpovědnosti. Více si můžete přečíst zde:

http://pomoczviratum.unas.cz/dokumenty/tiskovazprava.doc

Závěrem mě nenapadá jiné známé rčení, než že nejhorší je srážka s blbcem. Není třeba rozdělovat lidstvo na majitele psů a nepejskaře, rodiče a bezdětné, bílé nebo černé, bohaté či chudé. V každé z těchto skupin najdeme jak lidi rozumné, tak ty, kteří dělají problémy.  

                       
   
09.12.2003 - Láska a vztahy - autor: Andrea Pencová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [321] Dudlajlama [*]

    pruletu....

    superkarma: 0 10.12.2003, 20:34:40
  2. avatar
    [320] Dudlajlama [*]

    Nenavidet sve psy? Paneboze proc, diky nim a kazdodennimu pruletem prirodou mam kondicku o jake se mi nesnilo ani pred davnymi lety. A vychovani jsou, o tom neni vubec treba diskutovat. A ta hovinka sbiram, kdyz je v lese udelaji vyjimecne na ceste, kdyz se do nej slapne v lese, smrdi to uplne stejne jako ve meste a my po te lesni ceste nechodime sami.

    superkarma: 0 10.12.2003, 20:33:46
  3. avatar
    [317] medved [*]

    no ze by lidi psi nenavideli...to ja ani nemyslim...spis je nekdy tezke plnit povinnosti, ktere chov psa s sebou nese...me by se taky nechtelo postavat kazdy den v desti v mraze pred barakem...a provozovat to s radosti leta a leta kazdy den je myslim nad lidske sily...to by se dalo rict i ze lidi nenavidi svoje deti ...vystupu nervoznich maminek (ktere uplne chapu) jsem zazila urcite vic nez vystupu nervoznich majitelu psu

    superkarma: 0 10.12.2003, 10:59:52
  4. avatar
    [314] medved [*]

    ...: nikdy jsem se na to takhle nedivala, ale mas pravdu, ze lasku psa si clovek koupi za kus zvance ...to je daleko min narocne nez ziskat a hlavne udrzet si lasku cloveka...no i kdyz, ledasktery chlap by taky pro kus zvance vrazdil

    superkarma: 0 10.12.2003, 10:47:52
  5. avatar
    [312] Acinka [*]

    Já si hlavně myslím, že záleží na páníčkovi a jeho výchově . Podle mě ty útoky psů jsou většinou skutečně ty bojový plemena a vlčáci. Tak ať prostě udělaj nějakej zákon a bojový plemena zakážou v ČR chovat

    superkarma: 0 10.12.2003, 08:50:08
  6. avatar
    [311] Acinka [*]

    Taky máme - je větší - gordonsetr - holčička a většího mazla snad neznám. Je to bohužel loveckej pes, kterej potřebuje běhat, u baráku máme les, kam jí chodíme venčit a tam jí samozřejmě pouštíme, samozřejmě, že to všem nelíbí . Když vidíme, že se někdo blíží tak si jí prostě zavoláme, aby šla k noze. Nikoho neobtěžuje, na nikoho neskáče ani neštěká, ale lidem prostě vadí, že toho psa máme . A všimli ste si, že nejvíc štěkají a jsou zlí ty malý pejscí?

    superkarma: 0 10.12.2003, 08:45:47
  7. avatar
    [310] Andula [*]

    Charmed: já mylsím, že se souhalsem paníčka a ordíčů, rostu, když nějaká paní tajně děti nutí, aby hladily jejího psa

    superkarma: 0 10.12.2003, 00:22:04
  8. avatar
    [309] Ťapina [*]

    Eva_Fl: Vidíš a mě je líto i těch dětí v absolutní bezpečnosti. Tam jim nemůže být dobře

    superkarma: 0 10.12.2003, 00:00:15
  9. avatar
    [308] Landriel [*]

    Daniella: aha, díky za odkaz, už jsem se poučila. Pěkný pejsek.

    superkarma: 0 09.12.2003, 23:32:16
  10. avatar
    [302] Charmed [*]

    Andula: Jestli mají děti psy hladit nebo nehladit. Mohly, proč ne, ale jedině se souhlasem páníčka - prostě se slušně zeptat, zda-li si toho psa můžu pohladit. Pokud páníček svolí, tak v tom problém není... Mě se taky děti většinou ptají, jestli si ho můžou pohladit. A nejen děti i dospělí.

    superkarma: 0 09.12.2003, 21:31:05
  11. avatar
    [301] Dudlajlama [*]

    Miluju lidi, nektere, a stejnou silou zvirata, prirodu. Jsme jeji soucasti, at se nam to libi nebo ne, a to, jak se chovame ke zviratum a prirode se odrazi v chovani k lidem, jsme holt jeden velky chumel. Jak uz jsem psala, je na nas lidech, kteri jsme byli obdareni mozkovnou, abychom tuto pouzivali. Zvirata (taky male deti a starci) jsou na nas zavisla a jak si to udelame, tak to mame. V zadnem pripade neni vubec myslitelne, ze bych kdy resila otazku, koho uprednostnuju, zda meho hodneho psa, ktery me nikdy nezklame, nebo treba ozralu souseda, ktery reze manzelku, deti a chova se vseobecne jako kreten. To je priklad, aby me nekdo nebral za slovo, a ze se tady takovi najdou . Rekla bych ale, ze vseobecne je daleko vic te neplechy od lidi nez zvirat. Taky bych radsi, kdyz uz bych musela, slapla do psiho bobku nez lidskeho livance a je to. P.S. Bobky po nasich psech sbiram, i kdyz oni vetsinou kadi v lese a mimo cestu.

    superkarma: 0 09.12.2003, 20:37:33

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [300] Landriel [*]

    Daniella: jenom netuším, jak ten pes vypadá.

    superkarma: 0 09.12.2003, 20:08:28
  2. avatar
    [299] man-mimo [*]

    ciel: ale jo už Ti to každý věří

    superkarma: 0 09.12.2003, 20:05:48
  3. avatar
    [298] Andula [*]

    Daniella: to je muj dalsi problem, nevim, zda by deti psi hladit mely nebo ne, protoze jak poznaji, ktereho jeste ano, a ktereho uz ne

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:58:24
  4. avatar
    [295] Andula [*]

    man-mimo: kdyz ty ses moc narocnej, nestaci ti, ze je v poradku prvni a posledni pismenko...

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:53:44
  5. avatar
    [293] man-mimo [*]

    Andula: když bys je uzemnila, tak budou mít dost omezený pohyb

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:50:06
  6. avatar
    [289] Andula [*]

    ciel: pro me je to proste pes, zadne dalsi emoce to ve mne nevzbuzuje

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:47:05
  7. avatar
    [288] Andula [*]

    Eva_Fl: tam, tedy tady?
    Zakony nestaci, musi se zemnit lidi... Uveodmit si, ze za to vse maji zodpovednost.

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:41:28
  8. avatar
    [285] Eva_CZ [*]

    Andula: protoze tam jsou sobci.
    A protoze tam nefunguje zakon.

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:32:40
  9. avatar
    [284] Andula [*]

    Eva_Fl: no v tomhle mas bohuzel pravdu, bordel tu casto je a lidi si moc neuvedomuji, ze si za to mohu sami

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:15:56
  10. avatar
    [282] Eva_CZ [*]

    Je to vsechno jen a jen v lidech. Tady ma psa snad skoro kazdy. Na zemi neni jedine hovno. Tech psu tady je mi lito, ale jim to uz asi ani neprijde - jsou venku jne na voditku, moc se neprobehnou a uz o to ani nestoji.
    Jsou i takovi, co vykonaji potrebu a nehnou se, cekaji, az budou ODNESENI domu.
    Psi tady maji sve obchody, restaurace, cukrarny - kdyby se tam melo kazde ceske dite, jako oni...

    A pro deti se dela maximum - od absolutni bezpecnosti po zabavu.
    Ted jsem se vratila z knihkupectvi - no nedalo mi to sla jsem do oddeleni pro deti - to je neco uzasneho...
    Od mluvich knizek po mraky vyukovych programu... To se neda...
    Myslim, ze detem i zviratkum je tady fajn. Ale po ulicich nepobihaji ani jedni.

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:15:43
  11. avatar
    [281] Andula [*]

    Landriel: 277... mně taky, jenže když jsem to psala, byla jsem obviněna div ne z lynčování psů

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:14:56
  12. avatar
    [279] Landriel [*]

    Daniella: to snad nemyslíš vážně - chtěl vidět, kdo z koho?

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:11:34
  13. avatar
    [278] femme [*]

    Pro ...: pěnila se mi krev, když jsem četla tvůj příspěvek, ale pak jsem mávla rukou, prostě jsou mezi námi blbci, s tím nic nenadělám s pozdravem: ať žijou psi!

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:10:08
  14. avatar
    [277] Landriel [*]

    Andula: mně nevadí vychovaní psi, ale nevychovaní a bezohlední majitelé.

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:10:07
  15. avatar
    [276] Eva_CZ [*]

    Hovna, petardy, betonova hriste pro deti, piskoviste plne kocicich chcanek, psi bez voditek - a kdyz vam napisu, ze je to tam jeden ohromnej bordel, tak slysim : no jooo, Amerikaaaaa......

    CR = raj na zemi. Ach jo.

    superkarma: 0 09.12.2003, 19:09:22
  16. avatar
    [273] Andula [*]

    Pizizubka: precti s nas jeste jednou, bylo nas tu par, co psy nemame ani nejsme jejich milovniky :o)))

    superkarma: 0 09.12.2003, 18:59:19
  17. avatar
    [271] Andula [*]

    Landriel: nakonec jeste otocime, coz?

    superkarma: 0 09.12.2003, 18:23:38
  18. avatar
    [270] Landriel [*]

    ...: to je snad trochu příliš, ne? Někteří lidi fakt nemají nikoho jiného, než to zvířátko - hlavně ti staří. V sousedním domě bydlí stařičká paní, kterou každý den potkávám o holi se stejně starou fenkou, obě už mají snad jen samy sebe a věřím, že ta paní toho pejska k životu snad fakt potřebuje.

    superkarma: 0 09.12.2003, 18:18:07
  19. avatar
    [268] femme [*]

    Pro ...: pěnila se mi krev, když jsem četla tvůj příspěvek, ale pak jsem mávla rukou, prostě jsou mezi námi blbci, s tím nic nenadělám s pozdravem: ať žijou psi!

    superkarma: 0 09.12.2003, 17:56:42
  20. avatar
    [267] Andula [*]

    264...: vida, tak po takovemhle nazoru se jeste nakonec stanu obhajkyni psu...

    superkarma: 0 09.12.2003, 17:54:09
  21. avatar
    [266] Vivian [*]

    ...: milý anonyme, ty jsi teda úplně vedle... je mi tě líto.

    superkarma: 0 09.12.2003, 17:42:31
  22. avatar
    [265] Andula [*]

    Charmed: jasne vsak se taky snazim byt ostrazita

    superkarma: 0 09.12.2003, 17:12:35
  23. avatar
    [263] Vivian [*]

    tak. konec diskuse. stejně to nikam nevede.

    superkarma: 0 09.12.2003, 16:48:07
  24. avatar
    [261] Vivian [*]

    chápu... 2.5 je fakt malý děcko, to bych bez dozoru nikam nepouštěla

    superkarma: 0 09.12.2003, 16:03:14
  25. avatar
    [260] Charmed [*]

    Vivian: Kdybys měla malé dítě (třeba v tom věku 2,5 let), po kolika hodinách by ti došlo, že jsi svého synka "již delší dobu neviděla"?

    superkarma: 0 09.12.2003, 16:00:05
  26. avatar
    [259] Charmed [*]

    Andula: Máš pravdu, přesto si myslím, že se některým "věcem" dá předcházet. Pokud vím, že je mé dítě "cestovatel", tak budu určitě ostražitější. Pokud vím, že si moje dítě rádo hraje na zahradě, kde je špatný plot, tak budu určitě ostražitější... ne všechno se dá uhlídat, ale dá se věcem předcházet...

    superkarma: 0 09.12.2003, 15:58:56
  27. avatar
    [258] Andula [*]

    Vivian: ostarzite ne,ale ve 2,5 letech pustit dite na nekolik hodin ven, to by me tedy nenapadlo

    superkarma: 0 09.12.2003, 15:58:22
  28. avatar
    [257] Vivian [*]

    Andula: děcka na vesnici se tak ostražitě nehlídají

    superkarma: 0 09.12.2003, 15:49:43
  29. avatar
    [256] Andula [*]

    Charmed: hlidat deti je nekdy hrozne tezke, ale snazim se vzdycky podobna rizika odstranit.
    Me zase sokovalo, kdyz nekdo necha dvou a pul lete dite toulat smaotne po vesnici... Nebo kdyz nekdo necha dite hrat si na spatne oplocenem pozemku na brehu reky...

    superkarma: 0 09.12.2003, 15:48:19
  30. avatar
    [255] Vivian [*]

    Andula: máš pravdu, tahle diskuse nikam nepovede...

    superkarma: 0 09.12.2003, 15:44:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme