Bulvár

Pavla Maříková: Jak být brzy fit po porodu

Narození dítěte je pro každou ženu obrovská změna, která mimo jiné dost často vede k tomu, že sebe sama a své potřeby odsouváme do ztracena. I když jsme před tím třeba i pravidelně cvičily, není najednou čas. Pavla Maříková dokázala tento nedostatek obrátit ve svůj prospěch.

Sport a pohyb doprovázel Pavlu celý život a prý si vlastně neumí ani přestavit den, který by jen tak prolenošila. Pracovala jako instruktorka aerobiku a fitness trenérka, později jako sportovní redaktorka a také ve volném čase byl u ní sport na prvním místě.

Když se jí narodila první dcera Lili, bylo jasné, že sportování se ani s mateřstvím nevzdá. Zároveň ale samozřejmě jako každá dobrá máma nechtěla miminko nechávat doma s chůvou (což je i celkem finančně náročné). Přemýšlela, jak to udělat, aby byla s dcerou a mohla s ní i sdílet radost z pohybu. Nejdříve začala podnikat vyjížďky na in-line bruslích, ale cítila, že jí u toho chybí cílený trénink na posílení a protažení celého těla, a tak ji napadlo vytvořit koncept fitness programu určený přímo pro maminky s malými dětmi, který by probíhal venku na čerstvém vzduchu, za přítomnosti dětí, a umožnil by maminkám cvičit a sportovat bez nutnosti hlídání.

Pavla Maříková, www.fitmami.cz

Pavlo, jak taková lekce tedy vypadá?
Jde v zásadě o intervalový trénink kombinující aerobní a posilovací bloky - běh s kočárky, cardio cviky, prvky z atletiky, ale i fitness a funkčního posilování a samozřejmě strečink. Takže s kočárky běháme, cvičíme různé kardio cviky, ale především se zaměřujeme na zpevňování těla po porodu a problematické partie. Aby cvičení bavilo i děti, oživujeme cvičení různými říkankami, hrami nebo soutěžemi... Fitmami, jak cvičení nazývám, je cvičení pro maminky a zábavou pro děti.

Jak to děláš, aby měla hodina řád? Dovedu si představit, že každou chvíli nějaké mimčo vyžaduje pozornost.
Možná by ses divila, ale děti jsou většinou venku při cvičení velmi hodné. Malá miminka spinkají v kočárku, ty větší při některých cvicích používáme i jako „zátěž“ (v náručí, na ramenou apod.) a ty ještě větší děti kolem nás jezdí na odrážedlech nebo kolech. Je to veliká legrace. A když potřebuje některé miminko pochovat nebo nakrmit, není to žádný problém. Na maminku počkáme a cvičíme mezitím na místě. Při cvičení je pohoda a spokojenost dětí nejdůležitější, tomu podřizujeme vše.

Pavla Maříková, www.fitmami.cz

Pojďme si ještě říct, pro koho je takové cvičení vhodné, resp. zda jsou nějaká omezení. Maminky mívají po porodu, zvlášť pokud rodily císařským řezem, různé problémy. Jak poznat, že je ten pravý čas a mohou se pustit do cvičení?
Obecně doporučuji, aby maminky vždy dokončily šestinedělí, a teprve potom začaly s intenzivnějším cvičením. Jako se vším, i v případě cvičení je vše ale velmi individuální. Maminka, která byla aktivní i v těhotenství, se rychleji vrátí do kondice než maminka, která nikdy nesportovala. Všechny naše cvičitelky jsou však speciálně vyškolené tak, aby dokázaly lekce přizpůsobit, jak pro maminky těsně po porodu, tak i zkušené sportovkyně.

Tím jsi mi nahrála na další otázku. Myslíš, že je teď trend fit maminek? Že nastávající maminky cvičí víc než dřív. Co například říkala na tvoje sportovní aktivity tvoje gynekoložka?
Myslím si, že současné nastávající i stávající maminky o sebe skutečně mnohem více dbají. Zdravě se stravují, cvičí a snaží se i na mateřské dovolené „nestagnovat“ - psychicky i fyzicky. Sportují, vzdělávají se, snaží se udržovat kontakt i se svou profesí. Dle mého je to správný a dobrý trend. Vždyť tím, že se ženě narodí dítě, přece její ženství a osobní život nekončí, naopak - posune se do další fáze ... Já osobně jsem měla velké štěstí v tom, že můj gynekolog je velmi vstřícný a tolerantní lékař, který ke každé ženě přistupuje individuálně. Vzhledem k tomu, že mne zná již mnoho let, věděl, že pohyb je mým zdrojem energie a štěstí a že moc dobře znám své tělo, abych věděla, co můžu cvičit, a co bych v těhotenství naopak měla vynechat. Cvičení mi tedy nijak nezakazoval, a naopak mne ve zdravém pohybu podporoval.

Pavla Maříková, www.fitmami.cz

Pokud žena bydlí někde na malém městě, nebo na vesnici, často má v tomto směru poněkud omezenější možnosti. Mohla bys v kostce říct, jak by si maminky mohly samy pomoct, když je pro ně podobné skupinové cvičení opravdu nedosažitelným luxusem?
I maminka na malém městě nebo vesnici se může stát naší cvičitelkou a rozjet cvičení s kočárky přímo v místě, kde bydlí. Určitě má kolem sebe alespoň pár kamarádek, které by se také rády protáhly na čerstvém vzduchu a udělaly něco pro své zdraví. Není nic lehčího. Devadesát procent cvičitelek fitmami jsou maminky, které si chtějí přivydělat něco k mateřské, sportovat a přitom trávit čas se svým miminkem a zároveň být vzorem pro okolí. Takže každého, kdo nad tím jen trochu uvažuje, povzbuzuji - jen do toho! Chcete si s dítětem zacvičit doma sama? Připravili jsme pro vás pět cviků, které můžete cvičit společně, a přitom si krásně zformujete celé tělo.

Cviky pro maminky s dětmi

1. HÝŽDĚ, BOKY

Lehněte si na záda a děťátko si posaďte na klín. Pomalu zvedejte boky nahoru a pokládejte zpět. V horní fázi co nejvíce zatněte boky. Tento cvik můžete samozřejmě cvičit i bez dítěte. Opakujte 15x ve třech sériích. Mezi každou udělejte 10 vteřin pauzu. ŘÍKANKA: Houpy, houpy, kočka snědla kroupy.

Foto: archiv www.fitmami.cz

2. HRUDNÍK A PRSNÍ SVALY

Sedněte si do tureckého sedu a do rukou si vezměte malý balónek - overball. Pokud nemáte k dispozici balónek, můžete použít např. i složený ručník. Nadechněte se a silou balónek stiskněte, vydržte několik vteřin a pak zase povolte. Toto opakujte alespoň 12x a pak si na cca 15 vteřin odpočiňte. Opakujte 3x. ŘÍKANKA: Ťuky, ťuky na vrata, máme čtyři koťata.

Foto: archiv (www.fitmami.cz)

3. VNITŘNÍ STRANA STEHEN

Rozkročte se a pokrčte kolena. Větší děti můžete posadit na ramena, menší držte v klubíčku před sebou. Provádějte široké podřepy - kolena i špičky jsou vytočené ven. Opakujte 12x ve třech sériích. ŘÍKANKA: Skákal pes přes oves.

Foto: archiv (www.fitmami.cz)

4. SPODNÍ BŘÍŠKO

Položte se na záda, hlavou ke kočárku. Zvedněte nohy před sebe. Rukama se můžete lehce přidržovat kočárku. Pomalinku táhněte nohy nahoru a mírně vzad - pánev se vám odlepí od země. Pohyb provádějte opravdu pomalinku a tahem, ne švihem. Opakujte 10x ve třech sériích. ŘÍKANKA: Letí, letí letadlo.

Foto: archiv (www.fitmami.cz)

5. PAŽE A DEKOLT

Položte se na záda a pokrčte kolena. Miminko si položte bříškem na sebe. Chytněte jej pevně kolem hrudníčku (prsty rozevřete), ne přes bříško. Pomalinku a opatrně zvedejte miminko před sebe a pak pokládejte zpět na sebe. Cvičte maximálně 8x, popř. tak dlouho, jak se tento cvik bude líbit děťátku. ŘÍKANKA: Pec nám spadla.

Foto: archiv (www.fitmami.cz)

Foto: archiv www.fitmami.cz

Autorka rozhovoru provozuje specializovaný server www.aerobic.cz.

Přečtěte si také

   
17.07.2013 - Rozhovory - autor: Marcela Macáková

Komentáře:

  1. avatar
    [10] denkas [*]

    Po dětech šly kila dolů nějak samySml80Je pravda,že ty cviky s dětičkama sem dělala i bez cvičitelkySml30. Horší je to v důchodu,to jdou kila nahoru ani nevim proč.Sml57

    superkarma: 0 17.07.2013, 21:24:41
  2. [9] Marcela Macáková [*]

    lidicka — #1 Určitě to není jen Praha! Bylo mi řečeno, že se cvičí v řadě měst po republice  - podrobnosti na www.fitmami.cz. Ať se daří.

    superkarma: 0 17.07.2013, 21:21:46
  3. avatar
    [8] ondrasek74 [*]

    Jo :-)

    superkarma: 0 17.07.2013, 20:19:03
  4. avatar
    [7] Kájina [*]

    Lidicka - nene tohle cviceni je po cele ČR a jejich spousta... Dej si to do vyhledavace... Ted uz nevim na kterych tech strankach jsem to videla:-)

    superkarma: 0 17.07.2013, 19:56:57
  5. avatar
    [6] arminka [*]

    Sml16 tak to já jsem před 35 lety poporodní váhu řešila, přibrala jsem pomalu 30 kilo a to pak bylo něco to sundat Sml30

    superkarma: 0 17.07.2013, 18:27:07
  6. avatar
    [5] marde [*]

    Po porodech jsem váhu řešit nemuselaSml23

    superkarma: 0 17.07.2013, 13:36:55
  7. [4] pája01 [*]

    Takové cvičení by mi přišlo vhod. Škoda že něco podobného neprobíhá u nás.

    superkarma: 0 17.07.2013, 13:30:04
  8. avatar
    [3] lenig [*]

    naštěstí poporodní váhu řešit nemusím...anebo musím, již skoro 31 let po porodu Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 17.07.2013, 09:38:12
  9. avatar
    [2] RosaGloriaDei [*]

    tak ona nemusí mimčo v době nepřítomnosti matky hlídat chůva, ale jeho táta

    superkarma: 0 17.07.2013, 08:28:09
  10. [1] lidicka [*]

    V kterýchměstách takové cvičení probíhá? Docela ráda bych věděla. ale asi jen v Praze.Sml80

    1. na komentář reaguje Marcela Macáková — #9
    superkarma: 0 17.07.2013, 06:28:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme