Vztahy

Partner má vývod, já to nezvládám!

Závažná nemoc jednoho z partnerů je vždy pro vztah dost zátěžová situace, se kterou se oba musí vyrovnat. Přečtěte si příběh čtenářky Moniky, která se nedokáže smířit s partnerovým umělým vývodem z tlustého střeva a neví, jak dál.

střeva

Crohnova nemoc je závažná neléčitelná choroba, která způsobuje chronické záněty i srůsty ve střevech. Ty jsou doprovázeny vysokými horečkami, urputnou bolestí břišní stěny i krvavou stolicí. Bohužel je někdy střevní stěna natolik porušena, že ani operace nedokážou pacientům ulevit, a pak je třeba přistoupit ke kolostomii - umělému vývodu z tlustého střeva. A to buď dočasně, aby se poraněné části střev ulevilo, a to se mohlo samo regenerovat, nebo i natrvalo, když je postižení střeva příliš závažné.

Pacient s kolostomií má tedy část střeva vyvedenou do dvou až pěticentimetrového otvoru umístěného zpravidla v levé části podbřišku. K otvoru je pak připevněn sběrný sáček ze speciálního materiálu, který zachytává volně odcházející plyny a stolici.

Několikrát denně se musí sáček měnit a důsledně, ale opatrně pečovat o čistotu vývodu - sliznice se totiž snadno poraní a dochází ke krvácení.

Všechny druhy stomií mají pochopitelně negativní vliv na pacientovu psychiku. Nemocný si musí zvyknout na spousty nových návyků a výraznou úpravu životního stylu, nezanedbatelná je i estetická změna jeho těla. Nemělo by se však zapomínat ani na pocity partnera, který se s nastalou situací také musí psychicky vyrovnat.

Přečtěte si příběh studentky Moniky (22), která neumí přijmout partnerovu kolostomii a sama už pořádně neví, jak dál.

Moničin příběh

Ucítím na sobě ten hrozný pytlík, představím si, co v něm je, a udělá se mi zle. Na začátku jsem intimnosti odmítala s odůvodněním, že se musí zotavit po operaci. Teď na mě ale doléhá čím dál víc, pořád se chce dotýkat a líbat, ale já pořád musím myslet na ten jeho vývod - několikrát si ho měnil přede mnou, a ten obraz mám, věřte, pořád v hlavě.

Několikrát jsme se milovali - chtěla jsem mu to dopřát, protože o to moc stál - ale já pak vždy tajně odešla na záchod a brečela. Kdykoli o mě tím sáčkem jen zavadil, hned se mi zvedl žaludek.

Přítel je přesvědčený, že mu vývod za půl roku odstraní a všechno bude zas v normálu. Doktor ale říkal, že se obdobná situace může kdykoli opakovat na jiném, nebo i tom samém úseku střev, a pak by hrozil i vývod trvalý.

Taková představa je pro mě nepřijatelná. Po pravdě nemám ani tušení, jak to všechno zvládnu toho půl roku, dýl už si to vážně nedovedu představit.

Začínám přemítat nad tím, jestli přítele vůbec ještě miluju. Mám ho ráda, to jo, ale fyzicky mě vůbec nepřitahuje a jeho dotyky mi už nejsou příjemné. Na jedné straně si říkám, že opustit ho v takovém stavu by byla ode mě strašná sobeckost a sviňárna - takhle si novou známost najde jen stěží. Ale zase si říkám, že jsem dost mladá na to, abych se připoutala k muži jen proto, že je mi ho líto. Zůstat s ním jen z lítosti, to vůči němu přece taky není fér! Fakt už si nevím rady a každý den upadám do větší a větší deprese.

Co byste v Moničině případě dělala?

Možnost%
Zůstala s přítelem.9,9
Zůstala s přítelem do doby, než mu vývod odstraní a pak se rozhodla.12,2
Opustila ho.8
Promluvila si o problému s přítelem.39,4
Snažila se vyhledat pomoc odborníka (psychoterapeuta).30,5

Čtěte také...

   
30.03.2012 - Láska a vztahy - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [124] tajnostii [*]

    Tak o tom zatím nepřemyšlímSml23

    superkarma: 0 25.09.2012, 07:15:06
  2. [123] JessikaJessika [*]

    MichaelaPol1 — #122 přesně v tomhle máš pravdu pokud někoho miluješ tak nad tím nepřemýšlíš a zůstaneš

    superkarma: 0 11.04.2012, 08:17:19
  3. [122] MichaelaPol1 [*]

    Těžko říci, jak by se člověk zachoval, pokud se přímo v té dané situaci neocitne. Ale asi bych s tím partnerem zůstala, určitě, svého přítele nade všechno miluji

    1. na komentář reaguje JessikaJessika — #123
    superkarma: 0 10.04.2012, 08:56:54
  4. [121] Jana 01 [*]

    Ve 22 letech  ještě není vyzrálá na takové situace, my starší bychom to přece jen zvládaly určitě lépe. Pokud je náš partner už starší, počítáme s tím, že může kdykoliv vážně onemocnět - infarkty, mrtvice atd... 

    superkarma: 0 03.04.2012, 21:24:08

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [120] Dudlajlama [*]

    free — #119 ach joSml15

    superkarma: 0 02.04.2012, 18:41:15
  2. [119] free [*]

    Mě se tento článek dotýká jako matky syna, kterého může potkat podobný problém. Už vloni mu hrozilo odebrání střeva, ale nasadili jsme dvě diety, dokupovala jsme ještě kvalitní doplňky stravy  a  ke konečnému verdiktu nedošlo.  Je ovšem fakt, že před každou hloubkovou kontrolou, takže co čtvrtroku,  z toho mám děsný stres.  Syn o sývch problémech samozřejmě ví a asi proto si ještě ani nenašel děvče.

    1. na komentář reaguje Dudlajlama — #120
    superkarma: 0 02.04.2012, 16:43:11
  3. avatar
    [118] Dudlajlama [*]

    Clovek muze teoretizovat, ale jak by se zachoval se da rici jen tehdy, kdyz ta situace nastane. Muze si stokrat rikat "ze on by", ale pak je to vsechno jinak. Moje kamaradka, v mladi divoch, nezpodpovedna a povrchni, ma po letech manzelstvi doma muze po tezke operaci doslova v plenkach. A jeste si dokaze ze situace delat obcas srandu, ze nekdy maji "posrane dny". Nikdy bych to do ni nerekla a ma muj neskonaly obdiv. Ovsem tyto situace jsou nesrovnatelne, vzdycky je nekde neco jinak.

    Pinokio a dalsi, drzim vam pesti, at bezi vas zivot i nadale ve vasi rezii a s pozitivnim pristupemSml67.

    superkarma: 0 01.04.2012, 19:56:53
  4. [117] Jala [*]

    Absolutně nevím, jak bych se v situaci Moniky v tak mladém věku zachovala, ale v žádném případě bych ji neodsoudila, kdyby se rozhodla pro rozchod. Třeba se zdravotní stav jejího partnera zlepší - kéž bySml16Sml16Sml16!

    superkarma: 0 01.04.2012, 18:34:58
  5. avatar
    [116] Lubička [*]

    nevím jak bych se zachovala já na jejím místě,když o tom tady čtuSml22

    superkarma: 0 01.04.2012, 15:14:32
  6. avatar
    [115] Suzanne [*]

    Kdyby to byl "ten pravý", tak by jí to nevadilo. Jenže tohle není láska.Sml23 Nemůžu ji absolutně za nic odsoudit, musí myslet výhradně na sebe, protože osobní oběť, když to člověk necítí uvnitř, ještě nikomu štěstí nepřinesla. Má být zodpovědná hlavně sama k sobě. Zůstat s mužem, kterého nemiluje? Ze soucitu? Špatně. Je na čase jít.Sml22

    superkarma: 1 01.04.2012, 09:34:08
  7. avatar
    [114] kobližka [*]

    pinokio — #108 Díky.Já jsem četla tvůj příspěvek na téma  Naše rituály a moc jsem tě (celou rodinu) obdivovala.Možná by vám mnohý záviděl,jak si umíte prožít společné chvíle.Držím palce,ať se vám všem doma i dál daří takhle všechno zvládat!Promiň,že ti tykám,na netu tykám všem,mě můžeš klidně taky Sml16

    Reni — #113 Myslím,že to je jen rčení a my bychom si jen přály,aby to byla pravda.Ale není.Kolik jenom mužů opouští rodinu,kde je postižené dítě,protože to nezvládá?Nebo opustí ženu,která je po oblaci prsu.Situace je samozřejmě i opačná,i když asi ne tolik častá.

    superkarma: 0 01.04.2012, 09:25:26
  8. [113] Reni [*]

    V nouzi poznáš přítele - přítelkyni. Jsou horší nemoci, ale láska vše překoná.

    1. na komentář reaguje kobližka — #114
    superkarma: 1 31.03.2012, 22:46:41
  9. avatar
    [112] SNÍŽEK [*]

    v nozi poznáš přítele,teď se ukáže jestli vydržíš a máš ho ráda nebo jsi sobec.Sml15

    superkarma: 0 31.03.2012, 21:33:31
  10. avatar
    [111] tajnostii [*]

    Není co dodat

    superkarma: 0 31.03.2012, 16:59:22
  11. avatar
    [110] Mischelle3 [*]

    pinokio — #107 svým způsobem jsem také quadruplegik, mám 5 let ALS... Nemůžu ovládat svaly, včetně polykacích a dýchacích...:)

    superkarma: 0 31.03.2012, 11:52:35
  12. [109] pinokio [*]

    Radka.Radecka — #105 díky moc,musím ještě říct,že tyhle webové stránky a její čtenářky mi mnohokrát pomohly strávit příjemný čas,když jsem byla v rekonvalescenciSml16

    superkarma: 1 31.03.2012, 10:55:15
  13. [108] pinokio [*]

    kobližka — #100 napsla jste to skvěle a já s vámi plně souhlasímSml67

    1. na komentář reaguje kobližka — #114
    superkarma: 0 31.03.2012, 10:53:27
  14. [107] pinokio [*]

    Mischelle3 — #99 samozřejmě jsou daleko horší nemoci než vývod

    jen jsem chtěla říct,že si opravdu nejsem jista,že bych našla odvahu si hledat jiného partnera,navíc svého muže velmi miluji,takže opravdu nevím

    moc vám přeju,aby jste svůj život prožívala tak kvalitně,jak jen to jde

    v nemocnici jsem ležela vedle ženy qudraplegika/nevím,jestli to píšu správně/a bylo mi trapně brečet,že mám vývod,navíc ta žena utěšovala mě,když mě slyšela v noci brečet

    1. na komentář reaguje Mischelle3 — #110
    superkarma: 0 31.03.2012, 10:52:06
  15. avatar
    [106] dzeja [*]

    Nevím co bych na jejím dělala já. Každý máme jinou náturu. Když s ním zůstane anebo se rozejde, tak se to v obou případech na jednom z nich citelně projeví na psychice. Asi by se měla poradit s psychologem.

    superkarma: 0 31.03.2012, 09:45:50
  16. [105] Radka.Radecka [*]

    pinokio — #66 Jak jsem stará, tak jsem hloupá.... a stará jsem už dost.

    Nikdy jsem o této nemoci nijak zvlášť nepřemýšlela, ale tak nějak jsem předpokádala, že se týká lidí staršího věku.

    Smekám před tebou a obdivuji, jak to zvládáš. A přeji ti, abys ani v budoucnu neztratila svůj optimismus a nadhled, a samozřejmě co nejlepší zdravotní stav.

    Je nás mnoho, kteří máme v porovnání s tebou mnohem banálnější nemoci a skuhráme.

    Přeji ti krásný víkend, krásné jaro, léto, podzim i zimu. A to všechno ještě mnoho a mnohokrát dokola.

    1. na komentář reaguje pinokio — #109
    superkarma: 1 31.03.2012, 08:43:26
  17. [104] dadma [*]

    Je to těžké rozhodování,ale vzhledem k věku Moniky i když se to někomu možná bude zdát nefér,tak pokud bych měla takové pocity jako ona, tak vztah ukončím.Něco jiného by bylo pokud by byli manželé a byly zde děti a nebo manželé senioři,tam již jsou i jiné aspekty,ale takhle bych se asi rozhodla a se přítelem rozešla.

    superkarma: 0 31.03.2012, 08:28:24
  18. avatar
    [103] ladouch [*]

    Jsem za rychlý rozchod, lepší to zřejmě nikdy nebude a pokud se to bude protahovat z lítosti je to o ničem.Sml80Sml80

    superkarma: 1 31.03.2012, 00:36:42
  19. avatar
    [102] phoebe24 [*]

    blesksoft — #98 proč  Ti to vadí? Každý člověk je jiný. Ona upřímně popisuje svoje pocity a ve vztahu myslím dělá co může (jinak by s ním už nespala a dávno zdrhla). Všichni nemají na to, aby např. pracovali ve zdravotnictví. Spousta lidí by nedokázala nabrat krev ze žíly nebo se jen jako diváci účastnili operace. Každý má jinde hranici, na které začne omdlívat, panikařit nebo se mu prostě udělá zle, když vidí nějakou anomálii nebo bolest druhého. Nevím jak líp to vysvětlit, ale já té slečně rozumím velmi dobře a chápu jí.

    superkarma: 0 30.03.2012, 19:51:05
  20. avatar
    [101] kobližka [*]

    Altamora — #71 Napsala jsi to naprosto srozumitelně,líp bych to nedokázala.

    superkarma: 0 30.03.2012, 18:31:02
  21. avatar
    [100] kobližka [*]

    To je opravdu těžké,buďme upřímné a řekněme si,že ne každá ve věku Moniky by tohle zvládla.Rozhodně bych nekamenovala mladou dívku,která teprve stojí na začátku svého života,že k partnerovi necítí žádnou sexuální přitažlivost.Taky veliká chyba ono mladého muže,že si sáčky měnil před ní.To je přece věc,která vyžaduje naprosté soukromí.Jinak bych asi přemýšlela o ženě středního a pozdějšího věku.Tam už je určitě ten vztah posílený i jinak,než sexuální touhou.Myslím,že by bylo fér promluvit s partnerem,že ona tuhle situaci nezvládne a i on si časem najde partnerku,které to nebude vadit.

    1. na komentář reaguje pinokio — #108
    superkarma: 0 30.03.2012, 18:26:49
  22. avatar
    [99] Mischelle3 [*]

    pinokio — #94 Psala jste, že je vám tuším 33? A už byste nový vztah nechtěla? Věřím tomu, že po čase byste jej našla, právě proto, že vývod není zásadním handicapem. Nový partner by šel do vstahu s vědomím o vývodu. Můj handicap je natolik zásadní, že další partner už nebude ikdybych chtěla

    1. na komentář reaguje pinokio — #107
    superkarma: 0 30.03.2012, 18:11:44
  23. avatar
    [98] blesksoft [*]

    mně na tom strašně prostě vadí to že se jí hnusí  a jak ty říkáš kolem nás je takových  lidí a a ni o nich nevíme jak se pak chová třeba v přítomnosti mentálně postižených nebo  kdyby věděla, že někdo trpí inkontinencí a nosí pleny - to se jí taky bude dělat zle a přestane s ním komunikovat - to je to co mi na tom vadí

    1. na komentář reaguje phoebe24 — #102
    superkarma: 0 30.03.2012, 18:03:14
  24. avatar
    [97] daska59 [*]

    Je to těžký, ale jak říkáš - když se láska přemění na lítost, není to fér ani vůči partnerovi zůstat s ním z lítosti. Za čas budete nešťastní oba.

    superkarma: 0 30.03.2012, 17:46:01
  25. [96] Lydia001 [*]

    Já si myslím, že je pro ni skutečně lepší se s ním rozejít. Takhle se žít nedá.

    superkarma: 0 30.03.2012, 17:38:57
  26. avatar
    [95] lalica [*]

    Po těžké nemoci/perforaci střeva/ měl i můj manžel / dočasný/ vývod skoro rok, věděla jsem to jen já a děti ,chodívali jsme ven, na návštěvy a pod.

    Slečna je mladá a pokud stav partnera nemůže zkousnout, tak ať se s ním raději rozejde.Čím déle s ním zůstává z lítosti, tím bude pro něj rozchod bolestnější!

    superkarma: 0 30.03.2012, 17:29:17
  27. [94] pinokio [*]

    Mischelle3 — #93 pokud by se se mnou můj partner rozešel,taky bych si nehledala jinéhoSml79

    1. na komentář reaguje Mischelle3 — #99
    superkarma: 0 30.03.2012, 17:24:06
  28. avatar
    [93] Mischelle3 [*]

    Sama jsem obdobnou situací prošla, ovšem z opačného pohledu-jako nemocná. Crohna sice nemám, ale že vztah neklape partner stejně pozná. Zůstat s ním z lítosti či strachu z reakce jak by to přijal by bylo to nejhorší pro oba. Rozchod jsem obrečela neskutečným způsobem, protože jsem věděla, že jiného partnera již mít nebudu. Ne každý z nás je schopný přijmout překážku, pro někoho banální, jako je vývod. A taky je možné, že vývodem pouze vygradovalo úplně něco jiného, co si Monika nepřipouštěla a zjistila, že dál to fungovat nebude. Naopak pokud jemu na ní záleží, dokáže to přijat a bude chtít aby i ona byla šťastná.

    1. na komentář reaguje pinokio — #94
    superkarma: 0 30.03.2012, 17:22:22
  29. [92] pinokio [*]

    Lukáš Čejka — #91 přesně tak,v pohodě,nic se nedějeSml16

    superkarma: 0 30.03.2012, 16:50:08
  30. avatar
    [91] Lukáš Čejka [*]

    pinokio — #88 proste normalni rozchod  Sml16Sml80

    1. na komentář reaguje pinokio — #92
    superkarma: 0 30.03.2012, 16:48:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme