.

„Paříž jasná klasika, Milán sympatický kýč a Reykjavík? Sen!“ říká mladá návrhářka Zuzana Kubíčková

Bulvár

„Paříž jasná klasika, Milán sympatický kýč a Reykjavík? Sen!“ říká mladá návrhářka Zuzana Kubíčková

zuZuzana Kubíčková patří ke generaci mladých návrhářů, o kterých ještě hodně uslyšíme. Sotva odrostla studentským střevíčkům, už sklízí jeden úspěch za druhým. Přesto zůstává pokorně nohama na zemi. Moc dobře ví, že návrhářství je hodně tvrdý chlebíček.

Styl Zuzany Kubíčkové mě okamžitě zaujal. Má v sobě cosi divadelního, ale v tom dobrém slova smyslu. Její modely jsou svým způsobem monumentální a odvážné, přesto velmi ženské a křehké. Stejně jako ona. Co nejvíce ovlivnilo její tvorbu, jaké zkušenosti získala na zahraničních stážích a co mají společného ženy, které se u ní oblékají? To všechno a ještě mnohem víc jsme probraly nad šálkem dobrého čaje a v krásném prostředí jejího showroomu na Vinohradech.

Zatímco většina návrhářek měla o své budoucí profesi jasno a šla za svým cílem už k přijímacím zkouškám, vy jste se pro návrhářství rozhodla až tam. Je to pravda, nebo nějaká fáma?
Ano, byla to úplná náhoda, i když jsem k nějaké výtvarné činnosti vždycky tíhla (např. od svých dvanácti let jsem trávila večery kreslením návrhy šatů, ale tehdy mě nenapadlo, že bych tento obor mohla studovat). Oděv mne také zajímal, ale do nějakých patnácti let se to hlouběji neprojevovalo. A tehdy na těch přijímačkách jsem si řekla, proč to nezkusit? Byla jsem na víceletém gymnáziu, takže jsem neměla co ztratit. Kdyby mě nevzali, pokračovala bych dál. Bylo to sice dílo okamžiku, že jsem se odvážila změnit své rozhodnutí a nejít na obor, který byl pro mne „jistější“, ale možná právě proto, že mi o nic nešlo, měla jsem štěstí.

Štěstí jste měla i na přijímačkách na UMPRUM. A tam je určitě ještě těžší se dostat. Zájem je obrovský, ale přijímají jen pár uchazečů
Máte pravdu, do ročníku v oboru přijímají od jednoho do pěti studentů. A tenkrát to bylo opravdu těsné. Dostala jsem se na obor Textilní tvorba. Chtěla jsem si rozšířit obzory. Na střední to bylo spíš umělecky založené a mě vždycky zajímaly materiály, z nichž se oděvy dělají. Tak jsem zkusila textilní design, ale během studia jsem se vrátila opět k oděvu.

U koho jste byla v ateliréru.
U pana Josefa Ťapťucha

Tak to je známé jméno a určitě dobrá škola. Byla jste na několika zahraničních stážích. V Paříži, Reykjavíku a v Miláně. Když porovnáte módu v těchto zemích. Co je pro ně typické. Každý si asi dokáže představit francouzskou i italskou módu, ale jak vypadá móda na Islandu?
Paříž, to je jasná klasika, známá metropole módy, a navštívit ji je nutnost pro každého, kdo se módou chce zabývat. Reykjavík mě zajímal pro svou exotičnost, ale vůbec jsem netušila, co od něj čekat. A strašně mile mě překvapil. Všichni seveřané mají blízko k designu bez předsudků, jsou velmi hraví a vznikají tam velmi velkorysé projekty. Tím, jak jsou odříznutí od zbytku Evropy, jsou velmi odvážní a kreativní. Nebyla tam žádná pravidla, co se týče „přízemních“ záležitostí, které je každý designér nucen řešit. Stále nás nabádali, abychom se nebáli odvázat.

A jak je vidět na vaší tvorbě, pěkně se vám zaťali pod kůži. V tom dobrém slova smyslu.
Doufám. Popsala bych to tak, že jejich myšlení a tvorba je tak trochu nadpozemská. Tím, že žijí v relativně nehostinných podmínkách, jsou možná víc ponoření do své fantazie a jejich věci jsou takové éterické. Mají větší prostor si vymýšlet a hledat ideální světy, vytvářet příběhy a diváka navnadit na snovou notu. Aby se zastavil, zasnil a odpoutal se od každodenních starostí.

A pak žuch dolů do Itálie. To pro vás musel být docela šok.
Musím říct, že po Islandu byla Itálie opravdu šok. Nepříjemný. Ze začátku mě zarážela ta kýčovitost, která byla všude kolem. A to, jak se ženy, dámy přehnaně zdobí. Od líčení přes šperky až po oblečení. Bez nadsázky se fintily. Všechno velmi okázalé a nápadné. Bylo to hodně jiné a chvíli mi trvalo, než jsem si na to zvykla, ale také mě to částečně ovlivnilo.

Čím třeba?
Třeba zdobností, drobným detailem a sympatickou kýčovitostí. Kýč nemusí být vždycky špatný. V určité dávce pochopitelně.

Z Itálie jste se vrátila zpátky do Čech. Proč?
Odstěhovala jsem se do Itálie s tím, že tam budu žít a uvidím, jak se to bude vyvíjet. Ale každý měsíc jsem se vracela kvůli zakázkám a po nějaké době to začalo být trošku nepohodlné. A když jsem si to všechno promyslela, řekla jsem si, že bude nejlepší soustředit se na vlastní práci, která mne už tenkrát dokázala uživit. I když to nebylo vůbec jednoduché. Prostě byla příhodná doba začít. Když ne teď, tak kdy jindy. Otevřela jsem si malý ateliér na Jungmannově náměstí, který jsem teprve nedávno opustila, a od té doby funguji tak, že navrhuji a vyrábím sezonní kolekce.

V menším množství prezentuji kolekce „ready to wear“. To jsou kusy, které jsou určené k běžnému nošení. Není to jen o fantazii, ale aby byla kolekce prodejná, musí splňovat určitá kritéria. Soustředila jsem se na kvalitní materiál a perfektní zpracování, s velkým podílem ruční práce.

Něco jiného je fantazie a tvůrčí práce a něco jiného je módou se uživit. Jak je pro návrháře těžké najít ten kompromis mezi uměním a nositelností?
Hledám ten ideální balanc. Nechci dělat věci, které jsou zaměnitelné s čímkoliv jiným, co vidíte v obchodech, chci, aby si u mě zákaznice koupila originál, který bude ráda nosit třeba i po deseti, patnácti letech. Zkušenost mi říká, že zákaznice oceňují něco jiného na fotkách a něco jiného na sobě. Fotka s krásným stylingem je určitě efektní a lákavá, ale něco jiného je chtít si tu věc koupit a chtít ji nosit.

Když se podívám zpětně na vaše kolekce, líbí se mi, že je každá úplně jiná. I když určitá souvislost by se v nich dala vystopovat. Třeba použití transparentních materiálů, vrstvení, nebo zajímavých detailů, které jsou určitým pojítkem, například límečky. V každé kolekci se určitě odráží osobnost návrháře a do jisté míry se z ní dá vyčíst i jeho charakter. Ještě než jsem vás poznala osobně, z vašich modelů jsem měla dojem, že jste křehká dívka, a myslím, že jsem se nemýlila.

Kolekce jaro/léto 2015

/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuzanletos.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuzanleto.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuzanle.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuzanaletos2.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuzanal.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuzanaletos.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuzanaletos1.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuza2.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuz1.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuletos.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuletos3.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zuleto1.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zulets1.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zulets.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanajaro/middle_zulet.jpg
 

Když člověk něco vytváří, tak je to jeho přesvědčení, jeho obraz. Co jemu připadá zajímavé, hodnotné, inspirativní. Jak říkáte, v mých kolekcích se často objevuje transparentnost, ale určitě není kvůli prvoplánovému odhalování, ale kvůli té možnosti věci vrstvit a objevovat stále nové možnosti. Když dáte na základ, který má nějakou strukturu, barvu, nebo vzor jinou vrstvu, získáte opticky jiný materiál.

A další věcí, která mé modely sjednocuje, je viditelný dotek lidské ruky. Hodně pracujeme s ručním zpracováním, ráda používám výšivky, korálkové aplikace, ručně vytvářené struktury. Zajímají mě i staré zapomenuté techniky, které se učím a aplikuji do svých kolekcí v menších, či větších formách.

Jak jsem viděla, některé látky si i sama vyrábíte. Látka je pro vás stavební materiál, se kterým dále pracujete a vytváříte trojrozměrné materiály, které působí velmi plasticky a efektně. Třeba hedvábí s ručně našívanými kolečky ve vaší poslední kolekci.
Je to sice složitá, zdlouhavá a těžká práce, ale pro mě také odpočinková záležitost. Já u toho relaxuji, mám to moc ráda a strašně mě to baví. Můžete vypnout hlavu a dělat něco mechanicky…

Která z vašich kolekcí byla komerčně nejúspěšnější?
Průlomová byla Athanasia. (pozn. red.: viz následující fotoalbum)

/users/1/galerie/files/img/athanasia/middle_zuzanaathanasia.png
/users/1/galerie/files/img/athanasia/middle_zuzath.png
/users/1/galerie/files/img/athanasia/middle_zuzathanaz.png
/users/1/galerie/files/img/athanasia/middle_zuzana10.png
/users/1/galerie/files/img/athanasia/middle_zuz.png
/users/1/galerie/files/img/athanasia/middle_zuzaatha.png
/users/1/galerie/files/img/athanasia/middle_zuzaathanasia.png
/users/1/galerie/files/img/athanasia/middle_zuathana.png
/users/1/galerie/files/img/athanasia/middle_zuathan.png
 

A víte, že jsem si to myslela? Je hodně „nosivá“.
Je to určitě tím, že jsem nevědomky rozpoutala kolotoč svatebních šatů. Jak byla celá jemná, květinová a krajková, tak to hodně žen povzbudilo k tomu nechat si v tomto stylu ušít svatební šaty. Od té doby děláme tuto kolekci mnohem víc než před tím a stále něco došíváme. V mém případě nejsou kolekce ohraničené časově. Není to tak, že se představí, prodají a skončí. Všechny materiály mám a můžu vytvářet věci dodneška.

To vypovídá o tom, že vaše kolekce jsou nadčasové a nepodléhají momentálním módním trendům.
Já myslím, že si to nemohu ani dovolit, dělat trendové věci, které už budou příští rok pasé. Jde mi o dlouhodobější hodnoty, a tak by to mělo být. Rychlost a pomíjivost líbivosti si mohou dovolit velké značky, ale my, malí tvůrci, musíme sázet na kvalitu, trvanlivost, a přesto odlišnost.

Když potkáte někoho ve svém modelu, co to s vámi udělá?
Mám radost. A musím říct, že jsem si nikdy neřekla, že by jim to neslušelo. Vždycky to měly hezky zkombinované s jinými věcmi. Ženy, které ke mně chodí, mají podobný vkus a podvědomě to cítí. A když někomu navrhuji něco na míru, tak se většinou bavíme i o tom, s čím to nosit, jak to kombinovat. Když máte jeden výrazný kousek, tak ostatní věci by měly být nenápadné, a to je jednoduché vodítko, když si nevíte rady.

Aby to nebylo moc divoké, nebo úplně špatně. Otázka je, co je špatně. Záleží na osobním pocitu, co člověk unese. Co je na jednoho moc, může druhému sednout.

A záleží i na osobnosti. Ať si kdo chce, co chce, říká, oblečení o nás prozradí všechno. Co nás zajímá, k jaké skupině lidí se podvědomě nebo cíleně řadíme, jaké máme zájmy... Když někoho vidíte na ulici, většinou si ho dokážete zařadit, kam asi patří. To není nic povrchního, tak to je.

Pozorovat lidi na ulici asi patří k vaší profesionální deformaci, běžného člověka to většinou nenapadne.
Dívám se, ale nikoho nesoudím ani nehodnotím, každý si přece může nosit, co chce.

Už jste se zmínila, jaké ženy se u vás oblékají. Mají něco společného?
Jsou to ženy mezi 30 až 45 lety, které zajímá exkluzivita, dokážou ocenit kvalitní materiál a precizní zpracování. Jsou to ženy z různých oborů, ale všechny jsou jakoby z jednoho těsta a obléká se mi je strašně lehce. Když už ke mně zákaznice přijde, má k mé módě určitý vztah a sedí k ní.

A jak je to s vámi? Oblékáte se do svých věcí, nebo jste snad kovářova kobyla?
Teď už více, ale většinou nezbývá čas ušít si něco pro sebe, takže testuji některé kousky ze svých kolekcí. Jde o to, abych zjistila, jaké jsou reakce, jak se v tom člověk cítí, jak je oblečení pohodlné, to je důležité. Dělám věci, které bych sama chtěla nosit.

Nosíte i třeba takové výrazné věci, jaké jsou v téhle kolekci? Moc si vás v nich nedokážu představit.

(pozn. red.: Abyste byli v obraze, toto je kolekce, o níž je řeč. Podzim/zima 2014/15)

/users/1/galerie/files/img/zuzanazima/middle_Zuzanakbickovazima1415.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanazima/middle_zuzana0.jpeg
/users/1/galerie/files/img/zuzanazima/middle_Zuzana2.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanazima/middle_Zuzana1.jpg
/users/1/galerie/files/img/zuzanazima/middle_zuzan.jpeg
/users/1/galerie/files/img/zuzanazima/middle_zuza.jpeg
 

To jsou kousky, které jsou hodně výrazné, ale záleží na tom, jak se v nich člověk cítí. Já mám z této kolekce stříbrnou metalickou bundu, a tu nosím ráda. Z růžových kousků, které máte asi na mysli, žádný nemám, ale občas, když někam jdu, tak si je klidně obléknu. Ta kolekce je opravdu hodně barevně výrazná, ale není jen o růžové, má v sobě i kožešinu, krajku a střihy jsou velmi jednoduché, takže se dají běžně nosit.

Jaký sklidila ohlas vaše poslední kolekce, kterou jste představila na Mercedes-Benz Fashion weekendu?
Co se ke mně doneslo, tak ohlas byl dobrý. Byla to prezentace osmi kousků a kolekce se musí teprve dotvořit. Už mám v plánu dodělat celou řadu.

(Ukázka nejnovější kolekce)

/users/1/galerie/files/img/kolekcepodzim/middle_kolekce.png
/users/1/galerie/files/img/kolekcepodzim/middle_kolkece2.png
/users/1/galerie/files/img/kolekcepodzim/middle_kolekce3.png
 

Když vidíte kolekci na modelkách na molu a znáte první reakce, ovlivní to její další vývoj?
Už od začátku mám sice představu, v jakém duchu kolekce bude. Techniky a technologie, které byly na jednotlivých modelech prezentovány, budu dále rozvíjet, nebo naopak zjednodušovat, ale určitě se to nebude ubírat jiným směrem. Půjde o to vygenerovat další kusy, které tu řadu doplní. Samozřejmě, že mě napadá spousta dalších možností, jak by se to dalo udělat, ale snažím se soustředit na to nejdůležitější a z toho si vybrat pár bodů. Musím se trochu krotit, jinak by to bylo nekonečné.

Máte před sebou řadu dalších sezon, kde můžete uplatnit svou fantazii a nové nápady. Zaznamenáváte si je nějak?
Snažím se je udržet v paměti, a když to tam přetrvá, stojí to za překreslení. Důležité věci si zaznamenám a později se k nim vracím a třeba je časem vypiluju. V každé kolekci se našly nějaké techniky a technologie, které by stály za prohloubení a rozvinutí. Všechno má spoustu možností, ale vybrat tu správnou pro tu chvíli, to je ono.

Získala jste ocenění Designér roku 2011, pomohlo vám to v další tvorbě?
Rozhodně mě to popíchlo k rozhodnutí začít pracovat na vlastní pěst. Tenkrát jsem byla na rozcestí: buď, anebo. Bylo to v době, kdy jsem stála před otázkou: Zůstat v Itálii, nebo začít pracovat samostatně. A ta cena mi usnadnila volbu. Začala jsem věřit, že moje práce má smysl a že je dobré v tom pokračovat. Všechno má svůj čas a smysl a byla by škoda to zahodit. A tehdy byla ta nejlepší doba začít.

Máte někdy chvilky, kdy si říkáte, že je třeba hodit módu za hlavu a myslet na něco jiného, nebo vás to pořád pronásleduje?
Pronásleduje mě to pořád. Ale mně vůbec nepřijde, že pracuju. Ráda trávím čas v ateliéru, ráda se tomu věnuju. I když mi občas připadá, že ten čas strašně letí a že toho nestíhám tolik, kolik bych chtěla. Ale relaxovat určitě umím. Když relax, tak absolutní nicnedělání, ale to většinou vydržím tak den. A pak mě baví cestování. Myslím, že při kreativní práci je to nutnost. Je dobré cestovat a poznávat jiná místa, jiné kultury a všechno nasávat a tím se inspirovat.

Přeji vám, aby té inspirace bylo stále dost. Bylo mi velkým potěšením si s vámi popovídat.

Čtěte také:

   
13.04.2015 - Rozhovory - autor: Dana Haklová

Komentáře:

  1. [12] Pavlína Süserová [*]

    Sml30

    superkarma: 0 04.03.2016, 13:59:43
  2. [11] Dana Haklová [*]

    medulka — #10Myslím, že je nositelné všechno, záleží na příležitosti a samozřejmě na postavěSml16

    superkarma: 0 13.04.2015, 15:03:54
  3. avatar
    [10] medulka [*]

    něco si dokáži představit, že bych si to vzala na sebe, něco vůbec... ale každopádně obdivuji tu fantazii Sml16

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #11
    superkarma: 0 13.04.2015, 12:49:16
  4. [9] Dana Haklová [*]

    kobližka — #6Vidíte, to je dobrá inspirace na otázku pro příští rozhovor. Do jaké míry ovlivňuje návrhář styling fotografií.

    Ale v tomto případě bych to chápala jako záměrný kontrast

    superkarma: 0 13.04.2015, 12:15:31
  5. [8] slávenka [*]

    šikovná mladá návrhářka, její modely jsou krásné, dívčí, něžné...

    superkarma: 0 13.04.2015, 12:12:26
  6. [7] MaVy [*]

    něco se mi nelíbí, ale něco je nádhera Sml29, šikovná dívčina, hodně zdaru Sml67Sml67

    superkarma: 0 13.04.2015, 11:27:18
  7. avatar
    [6] kobližka [*]

    Suzanne — #3 ...umírající modelka

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #9
    superkarma: 0 13.04.2015, 11:13:51
  8. [5] ZdenaZ [*]

    horní kolekce je pěknáSml22

    superkarma: 0 13.04.2015, 08:16:02
  9. [4] Lenda26 [*]

    Sml68

    superkarma: 0 13.04.2015, 08:07:46
  10. avatar
    [3] Suzanne [*]

    Hezké kousky, rozhodně bych našla inspiraci.

    Eva_Fl — #1 A já zrovna chtěla napsat, že mě odrazuje jen ta umírající modelka Sml52

    1. na komentář reaguje kobližka — #6
    superkarma: 0 13.04.2015, 04:45:51
  11. avatar
    [2] Eva_CZ [*]

    Tak ne uplne horni, ale ta pod ni, jsem se prekoukla.

    superkarma: 0 13.04.2015, 00:17:11
  12. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Sml29 to je ale sikovna Zuzana Kubickova! Sml67 Horni kolekce mi prijde az etericka, ta se mi libi nejvic. A bajecne vybrana modelka! Nadhera! Z barevne kolekce jsem mela nejdriv divnej pocit, ale JO! Umim si v tom predstavit jiste typy zen. Proste moc libi!

    1. na komentář reaguje Suzanne — #3
    superkarma: 0 13.04.2015, 00:16:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme