Bulvár

Papoušek vám chcípl po záruční době!

O novelách Občanského zákoníku týkajících se ochrany práv spotřebitelů jsme vás na Ženě-in už informovali (zde článek, zde odpovědi na vaše otázky). Od vstupu těchto směrnic v platnost uplynulo více než půl roku, pojďme se tedy podívat, na co spotřebitelé, ale i podnikatelé nejčastěji zapomínají a v čem chybují.

Kdy jste spotřebitel?
Pokud si cokoliv kupujete nikoliv za účelem dalšího podnikání, ale pro vlastní spotřebu, jste dle Občanského zákona (§ 52) spotřebitelé (například nakupujete-li v řetězci Makro, jste automaticky považováni za podnikatele, nikoliv za spotřebitele, a nevztahují se na vás tedy například lhůty na reklamace zboží a pod.). Zjednodušeně lze také říci, že spotřebitelé jste tehdy, pokud si zakoupenou věc či službu nezanášíte do účetnictví.

Noční můra jménem ČOI
Zákon o ochraně spotřebitele je ovšem v tomto směru „měkčí“ než Občanský zákoník - spotřebitelem nejste pouze v případě, že se zbožím podnikáte. Podle tohoto zákona postupuje ČOI - česká obchodní inspekce, nikoliv ovšem soudy. A k čemu vám je to platné? Zatímco u soudu se můžete domoci svých práv, ale často až po dlouhé době a kdoví jestli, proto se soudů podnikatelé nijak zvlášť nebojí, uděluje ČOI poměrně vysoké pokuty, čímž často přiměje podnikatele k tomu, aby přestal porušovat vaše práva mnohem účinněji, ač mu to nemůže přímo nařídit. Spotřebiteli jste přitom vždy, když to vyplývá za zákona, bez ohledu na to, že jste třeba uzavřeli se svým obchodním partnerem smlouvu, že se budete řídit obchodním zákoníkem. V případě jakýchkoliv potíží máte, splňujete-li definici spotřebitele, stejně nárok na ochranu spotřebitelům náležející. A jaká že je to ochrana?

Výhody „spotřebitelství"
Tak především právo na reklamaci. Reklamovat zboží můžete podle dvou norem - podle zákona o odpovědnosti za vady, který je měkčí k podnikatelům, a s odkazem na rozpor s kupní smlouvou (jímž je i vada, § 616 občanského zákoníku), který je výhodnější pro spotřebitele. Standardní, byť ne zákonem, ale judikaturami (rozhodnutími soudů) daný postup je, že prvních 6 měsíců se postupuje podle rozporu s kupní smlouvou a zbylých 18 podle odpovědnosti za vady. Z čehož mimo jiné plyne, že na většinu zboží, není-li stanoveno jinak (potraviny, ale též zvířata, stavby...) platí minimální záruční doba 24 měsíců. Podnikatel může tuto dobu z vlastní vůle prodloužit, v prodloužené době si už ale může jinak nastavit podmínky reklamace.

Dokazovat musí prodávající!
Jedním ze zásadních rozdílů mezi odpovědností za vady a rozporem s kupní smlouvou je fakt, že při rozporu s kupní smlouvou, tj. vlastně prvních 6 měsíců záruční doby, leží důkazní břemeno na podnikateli. To jest, lidsky řečeno, přijdete-li v této době zboží reklamovat, není na vás, abyste prokazovali, že mělo vadu - prodávající musí prokázat, že ji nemělo, jinak musí reklamaci přijmout. Což vás samozřejmě neochrání před situací, kdy se prodávající rozhodne porušit zákon a stejně vám reklamaci nepřijme, v takovém případě ovšem nejen že můžete zvolit s vysokou pravděpodobností úspěchu soudní cestu, která je ovšem poněkud zdlouhavá, ale především můžete na podnikatele podat stížnost u ČOI, a ta udělí podnikateli leckdy nepříjemnou pokutu - a to mnohem rychleji než soudy.

Záruční list na rohlík
Kupní smlouvu lze samozřejmě uzavřít i jinak než písemně, ba povětšinou ji vlastně uzavíráme ústně - tím, že zboží prostě zakoupíme (například v případě nákupu potravin). Podle kupní smlouvy je prodávající povinen nám zboží předat a naší povinností je zboží převzít (pozor, opravdu je to povinnost, jakmile uzavřeme kupní smlouvu - u rohlíků vám to asi problémy dělat nebude, ale jinde by mohlo) a zaplatit. Pokud chceme zboží následně reklamovat, musíme mít nějaký doklad o koupi - v ze zákona dané lhůtě to nemusí být nezbytně záruční list, stačí i účtenka! Ale pozor, prodávající je nám povinen jak záruční list, tak doklad o koupi (účtenku) vydat pouze na požádání. Ovšem když ho o to požádáme, tak nám tyto náležitosti musí vydat vždy (takže čistě teoreticky bychom mohli požadovat záruční list i na rohlík, ale v zákoně také existuje hezká formulace, že spotřebitel nesmí zneužívat svých práv). Existují přitom relativně přesné předpisy, co musí být na takovém dokladu o koupi uvedeno (datum, identifikace podnikatele, identifikace výrobku a cena)

Několik dalších drobností, které by se vám mohly hodit:

* Záruční doba běží od okamžiku převzetí zboží, nikoliv od okamžiku podpisu kupní smlouvy.

* Po vyřízení reklamace odstraněním vady se záruční doba neprodlužuje, jen se do ní nepočítá čas vyřizování reklamace, po vyřízení reklamace výměnou zboží běží záruční lhůta znovu, ovšem už neplatí pravidlo o prvních šesti měsících (viz výše).

* Prodávající je povinen vám výrobek na požádání předvést, umožňuje-li to povaha výrobku (což ovšem není blíže specifikováno, takže když prodávající nepředvede výrobek k vaší spokojenosti, prostě ho nekupujte).

* Záruční doba daná ze zákona je u potravin dána minimální trvanlivostí nebo 8 dní, u rychle se kazícího zboží 24 hodin. Pro krmiva platí záruka 3 týdny a pro zvířata pouhých 6 týdnů!

Další informace příště...

Zdroj - Sdružení obrany spotřebitelů

   
15.12.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [73] Natálka73 [*]

    standa1: nemá čas je u Vitnamců a tak markety nás mohu dál šidit a oblbovat jak si vše kupujeme ve slevě

    superkarma: 0 19.12.2006, 14:29:31

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [71] jitkamarsalkova [*]

    většina reklamací mi vyšla

    superkarma: 0 19.12.2006, 07:24:58
  2. [70] standa1 [*]

    Tak aby toho nebylo dost, dnes jsme koupily venkovní osvětlení stromku a asi metr světýlek nesvítí !! Já se z toho p---icnu.

    superkarma: 0 18.12.2006, 22:39:19
  3. avatar
    [68] ALUDNEV [*]

    Zatím chodím reklamovat boty.

    superkarma: 0 17.12.2006, 22:13:06
  4. [67] standa1 [*]

    Vypadla mě půlka textu, tak to opravuji:
    Včera jsme byli v Globusu. Zreklamoval bych tam všechny rohlíky - byly sice křupavé, ale moc opálené/spálené, až černé. Prostě pozdě vytažené.

    superkarma: 0 17.12.2006, 17:42:15
  5. [66] standa1 [*]

    Tak jsem byli včeru V globusu atam bych okamžitě zreklamoval všechny. Křupavé ...ale spálené.

    superkarma: 0 17.12.2006, 10:18:33
  6. [65] ami30 [*]

    kornoutek: Manžel si kupuje jen značkové boty a stejně je do půl roku reklamuje. /Prasklá podrážka u Hi-teců, Adidasy se rozpáraly, ... / Ale je fakt, že pokud si koupil neznačkové, vydržely mu tak 2-3 měsíce.

    superkarma: 0 17.12.2006, 09:45:14
  7. avatar
    [64] Ťapina [*]

    vaclamar: No v uniformách nechodí

    superkarma: 0 17.12.2006, 09:02:35
  8. avatar
    [63] Ťapina [*]

    Lotka: No záleží na tom, jak se rozpadnou. Ležící ve skříni by se bezpochyby nerozpadly, ale taky by měly něco vydržet, ne?

    superkarma: 0 17.12.2006, 09:02:21
  9. [62] vaclamar [*]

    ČOI jsem nikdy neviděla,ale možná chodí jako agenti v přestrojení za normální lidi

    superkarma: 0 17.12.2006, 08:53:09
  10. [61] kornoutek [*]

    asi mám nějaké štěstí, ale zatím jsem nemusela nic reklamovat..nakupuji pouze značkové věci a vyplácí se...

    superkarma: 0 17.12.2006, 06:58:16
  11. [60] standa1 [*]

    Existuje vůbec ČOI? V akci jsem nikdy neviděl.

    superkarma: 0 16.12.2006, 23:02:26
  12. [59] HOŠI [*]

    ..

    superkarma: 0 16.12.2006, 22:09:47
  13. avatar
    [58] Lnička [*]

    opravdu zajímavé informace...

    superkarma: 0 16.12.2006, 21:57:17
  14. avatar
    [57] vora [*]

    zvířata určitě reklamovat nepůjdu!

    superkarma: 0 16.12.2006, 19:14:05
  15. avatar
    [56] Lotka [*]

    maryblack: to nejde, záruka se nevztahuje na opotřebení užíváním

    superkarma: 0 16.12.2006, 17:33:50
  16. [53] oriska [*]

    já hodně reklamuju boty a zatím mi vždycky vyšli vstříc

    superkarma: 0 16.12.2006, 14:17:04
  17. avatar
    [51] Kikinka001 [*]

    superkarma: 0 16.12.2006, 12:38:00
  18. avatar
    [49] renike [*]

    Nikdy jsem papousek nemela,ale ani netouzim mit,ja radeji pejska nebo ,jo a u rodicu mame i rybicky i zelvicku vodni,vlastne to je uz obrovska ,zadna miniatura

    superkarma: 0 16.12.2006, 08:23:32
  19. avatar
    [48] Patrika123 [*]

    Jééé , já naposled reklamovala telefon , byl v záruce a nebyli mi ho schopni oprvit , natož zapůjčit náhradní , ač to při koupi tvrdí , že vám půjčí náhradní v případě reklamace , jenže pro mne je důležitý z hlediska práce . Uplynul měsíc a telefon nebyl a pak vymýšleli pěkné nesmysly , aby mne obalamutili . Jenže já musela na ten Mělník vždy přijet a problém je , že pan Moták měl otevřeno také jak mu to vyšlo . Nakonec , po velkých nepříjemnostech , mi dali peníze . Už si tam nic nekoupím a hlavně , soused a manžel kolegyně s nim měli taky tyto potíže .

    superkarma: 0 16.12.2006, 00:47:13
  20. avatar
    [47] edith1975 [*]

    Lendinka: 3 měsíce bych netolerovala. Na reklamaci mají 30 dnů. Pokud nevyřídí, musí vrátit peníze, aspoň si to myslím

    superkarma: 0 15.12.2006, 22:35:00
  21. avatar
    [46] brůča [*]

    hm, reklamace co na to rict, pracuji v servise a to byste se divily, co si nekdy lide vymysli, to jsou takovy kecy a jak nekdy dokazi lhat . Samozrejme ze neni mozne hazet vsechny zakazniky do jednoho pytle, ale minimalne 2x tydne prijde nejaky prudic a prudi a to je pak takovy clovek fakt na

    superkarma: 0 15.12.2006, 21:59:44
  22. avatar
    [45] pastel.ka [*]

    Nojo, koupila jsem lis na česnek..takový nějaký verk.. Při vložení prvního stroužku protlačovací sítko vypadlo. Hodila jsem to do odpadků a reklamace byla vyřízena. Ještě, že to stálo 50 kč.Jsem poučena nekupovat levný krámy.

    superkarma: 0 15.12.2006, 21:44:44
  23. avatar
    [44] Evik8 [*]

    Marketingové triky a to predajcom ide.Spotrebiteľ je od toho,aby nakupoval a na reklamácie aj tak nárok nemáme,aj keď zákon tvrdí opak,takže s tým asi ťažko niečo urobíme

    superkarma: 0 15.12.2006, 21:26:04
  24. [43] free [*]

    superkarma: 0 15.12.2006, 21:18:08
  25. avatar
    [42] LudPa [*]

    Buď si po ránu zacvičil,nebo je foto obráceně.

    superkarma: 0 15.12.2006, 19:44:29
  26. avatar
    [40] Wolly [*]

    COI jsou prisni,ale tak to ma byt.

    superkarma: 0 15.12.2006, 18:01:48
  27. avatar
    [39] 801926027 [*]

    ČOI dobrý

    superkarma: 0 15.12.2006, 17:17:47
  28. avatar
    [38] Vivian [*]

    Nyotaimori:
    tywole...
    Napiš učebnici přírodovědy

    superkarma: 0 15.12.2006, 16:55:51
  29. avatar
    [37] ivana.kuglerova [*]

    Nyotaimori: Fíha, tak to přecejen někdo odhalil! I mezi Ženami-in jsou znalci papouchů! Škoda, že to nebyla soutěž!

    superkarma: 0 15.12.2006, 16:14:55
  30. avatar
    [36] LidusP [*]

    ČOIka alespoň něco dělá. Obchodníci reklamace vždy neuznají a budou se sváma hádat, že oni mají pravdu. Tak na co jsou záruční doby a kdo se nechá odbýt, ten ať brečí v koutě.

    superkarma: 0 15.12.2006, 15:35:55

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme