Bulvár

Paní "Potterová" přijíždí na inspekci

"Matka“ Harryho Pottera se chystá na návštěvu České republiky. Nevím, zda bude také podepisovat své knihy, ale hlavním důvodem je inspekce psychiatrických léčeben a sociálních ústavů pro děti. Přede dvěma lety rozpoutala diskusi mezi veřejností o potřebnosti klecových lůžek.

Mimochodem, klecová lůžka se u nás téměř nevyskytují – jedná se především o lůžka síťová. Diskuse se neminula účinkem. Loni byl přijat zákon omezující jejich používání. Je přesně dáno, za jakých okolností je může personál těchto ústavů používat. O každém umístění pacienta do síťového lůžka musí být vedeny přesné záznamy, včetně doby pobytu. Povinně je o tom informován zákonný zástupce svěřence. Nejedná se totiž jen o děti, ale i o lidi dospělé či přestárlé trpící mentálními chorobami. „Lůžka se používají, jen když hrozí, že člověk sobě nebo jiným ublíží,“ tvrdí mluvčí ministerstva zdravotnictví Jana Kocová. „Navíc jsme zřídili komisi, která používání lůžek kontroluje - zda je oprávněné. A nezjistili jsme žádné zneužívání.“

Paní Joanne K. Rowlingovou ale zajímají především děti. Způsobila to fotografie malého Vaška z psychiatrické léčebny v Rábech, která byla otištěna na přední straně nedělních Sunday Times. Novinář Justin Spark v článku uváděl, že chlapec žil ve sklepě instituce v Rábech, v místě, které je podle něj horší než Orwellova mučírna z románu 1984. „Byla to nejstrašnější věc, jakou jsem v životě četla. Další den jsem ho padesátkrát okopírovala a začala psát dopisy.. Pocítila jsem k tomu obrázku okamžitý a instinktivní odpor, už jsem tu stránku skoro otočila, když jsem se za sebe hluboce zastyděla. Říkala jsem si, s tím musíš něco dělat.“ (J. K. R.) Nyní se tedy přijede přesvědčit, jak to u nás opravdu vypadá.

Názory odborníků se různí. Ředitel psychiatrické léčebny v Praze-Bohnicích Ivan David uvádí: „Kdybychom se měli klecových lůžek zbavit, pak musíme přijmout desítky silných mužů, kteří budou držet agresivní pacienty s idiocií a debilitou. Je zvláštní, že paní Rowlingové nevadí, že je v jiných zemích zklidňují sedativy nebo že se kurtují k lůžku tak silně, že se nemohou ani hnout, ani podrbat. K těmto věcem by se měli vyjadřovat jen odborníci, kteří vědí, o co jde.“

Josef Kubinyi, lékař, poslanec za ČSSD a bývalý ministr zdravotnictví oponuje: „Je to jednoduché, dát pacienta do klece. Jenže spíš jde o lpění na tom, na co byl léta personál zvyklý, bez ohledu na to, jestli je to dobré pro lidi. Jde jen o pohodlnost.“ Jeho ministerský zákaz používání lůžek dlouho nevydržel, řada odborníků je proti. Poukazují na to, že personál léčeben a ústavů by pak začal o to víc používat pro zklidnění pacientů sedativa.

 

A Vašek? V síťovém lůžku dál odpočívá. „Každý den po obědě jako děti v mateřské škole,“ říká ředitel ústavu J. Slezák. „Kromě této doby Vašek v ochranném lůžku spí a v průběhu dne v něm tráví dobu, kdy se mu vychovatelky nemohou věnovat.“ Chlapec nemůže říci, jak se cítí, nemluví, vydává jen skřeky a ječivé zvuky. Podle lékařů malý Vašek trpí hlubokou mentální retardací, dětskou mozkovou obrnou s podezřením na autistické rysy.

Trpívá výbuchy vzteku, při kterých se může lehce zranit, takže nemůže zůstat bez dozoru. Spisovatelčina kritika mu je dodnes nepříjemná: „Když jsme se jí snažili věc vysvětlit a předat jí naše stanovisko, dala od toho ruce pryč. Izolovat postižené ve zvláštní místnosti, tak jak to tehdy Angličané doporučovali, je dnes postaveno zákonem na stejnou úroveň jako klecová lůžka,“ uvedl ředitel Slezák.

Nevím, zda paní Rowlingová dosáhne dalších změn, ani nemůžu odborně soudit, zda lůžka ano, či ne. Osobně si myslím, že síťová lůžka jsou potřebná. I když v nich člověk nevypadá nejlépe. Ale je snad lepší pohled na pacienta přikurtovaného nebo utlumeného léky tak, že nevnímá okolí? Pouta a léky, nebo lůžko?

Paní Rowlingová, pokud vás tolik zajímá osud dětí, zkuste přesvědčit české úřady o obrovském počtu dětí v dětských domovech, kde jsou zbytečně. Jen proto, aby stát nemusel děti dávat do pěstounské péče neziskových organizací, kde by děti neměl „pod kontrolou“. Tyto děti Vaši pomoc opravdu potřebují.

Souhlasíte s používáním síťových lůžek?
Pokud ne, jaká by byla lepší alternativa?
Myslíte, že by vás jako "prostého" občana pustili na inspekci takového ústavu?
Zastáváte názor, "ať se Rowlingová stará o ústavy doma, ve Velké Británii"?

zdroje: www.idnes.cz
           www.cro.cz
           www.aktualne.cz

   
09.02.2006 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [95] man-mimo [*]

    Nyotaimori: Velikonoce jsou jediný slušný svátek v roce

    superkarma: 0 12.02.2006, 11:05:00
  2. avatar
    [94] Suzanne [*]

    Nyotaimori: Já to zas beru takhle: Pokud mi soused kecá do toho, co jím, koušu. I pokud bych to samé dělala já jemu, je to prostě špatně. Ale když bude soused svou manželku bít, pomůžu jí proti tomu bojovat (pokud to není v rámci hrátek BDSM).

    superkarma: 0 11.02.2006, 23:43:12
  3. avatar
    [92] Suzanne [*]

    Ježíšikriste - pobytem Co to dělám

    superkarma: 0 11.02.2006, 10:48:01
  4. avatar
    [91] Suzanne [*]

    Nyotaimori: No, srovnávat ženskou obřízku s mužskou, popř. ženskou obřízku s dočasným pobitem v síťovém lůžku, je jako srovnávat dírky pro náušnice s uříznutím ucha. Ale jak říkáš sama, je to tvoje stanné právo Já to beru jako blbost.

    Mimochodem, do svých šesti let jsem u babičky spala v síťové postýlce. Asi proto jsem tak agresivní

    superkarma: 0 11.02.2006, 10:47:04
  5. avatar
    [90] Libča [*]

    Vivian: ted jsem to chtela taky napsat, at si tam zajde a pracuje par tydnu.. a bude prosit o takova luzka .... fakt.. nemuze nikdo nic posuzovat kdyz to nezazil a nezna....

    pracovala jsem jako praktikantka na psych. lecebne pisi doslova ze jsem mela stesti ze jsem byla na stanici drogove zavislych, nebot to byla mirna forma... jinak jsem musela jednu odpoledni vypomahat na uzavrene stanici... a verte mi ze jsem se velmi rychle naucila odemykat dvere... pro pripad uteku....

    superkarma: 0 10.02.2006, 20:20:34

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [89] Meander [*]

    Ano, "ať se Rowlingová stará o ústavy doma, ve Velké Británii"

    superkarma: 0 10.02.2006, 14:13:02
  2. avatar
    [88] Severacka [*]

    Gerdo, jen ať přijede on už si Ráth poradí

    superkarma: 0 09.02.2006, 20:17:14
  3. avatar
    [87] femme [*]

    jsem si myslela, že už se zviditelnila dost

    superkarma: 0 09.02.2006, 19:56:08
  4. avatar
    [86] Vivian [*]

    Bereniké: no tak to by našemu zdravotnictví určitě pomohla to by bylo jako kdyby plivla do moře

    superkarma: 0 09.02.2006, 19:46:44
  5. avatar
    [81] Lilinka [*]

    Z jakého titulu sem paní spisovatelka jede na inspekci? Ano jsem to nedočetla, rozčílil mě už ten začátek

    superkarma: 0 09.02.2006, 17:14:59
  6. avatar
    [80] Vivian [*]

    Karel93: pravdu díš, ale obřízka snad není vynález USA, ne?

    superkarma: 0 09.02.2006, 16:48:16
  7. avatar
    [79] Vivian [*]

    xenie: neptala jsem se, co můžeš, ale co budeš dělat, když tě to tak strašně pálí...
    a proč bych měla být šťastná?

    superkarma: 0 09.02.2006, 16:47:37
  8. avatar
    [78] Karel93 [*]

    gerda: podívej, když je chlap čuně a neumí se pořádně umýt, tak jsou problémy, já obřezaný nejsem je my 45 nic my nechybí a zdravotní problémy taky nemám, ani moje partnerka, a jestli si to nějaký chlap neumí umýt, rád ho poučím a ukážu, jinak proti tomu nic nemám, ale je to věc názoru a hlavně " dříve bylo svaté co bylo z SSSR a teď je svaté co je USA "příště si necháme řezat uši, protože nám z nich teče maz ? ? ?!!!!!!

    superkarma: 0 09.02.2006, 16:19:51
  9. [77] xenie [*]

    Vivian: nemůžu s tím udělat NIC, jsi šťastná ?

    superkarma: 0 09.02.2006, 16:08:36
  10. avatar
    [76] Vivian [*]

    xenie: a co s tím budeš dělat?

    superkarma: 0 09.02.2006, 16:03:58
  11. [74] xenie [*]

    a...: ale já tomu rozumím, proto mi to připadá nesrovnatelné s mužskou obřízkou, což je tady častý argument, hned po argumentu že je to takový místní zvyk po němž je nám ho...o - a takový přístup mně vytáčí, asi tak...

    superkarma: 0 09.02.2006, 15:44:06
  12. [73] a.... [*]

    xenie: proč tomu nerozumíš, proč tu ženskou obřízku dělají??? ten chlap prostě chce mít záruku, že děvče, který si bere je panna to je ten prvotní důvod..z našeho pohledu barbarský, ale vcelku jasný a dále..tím, že pro ni bude sex nepříjemný a bolestivý, má záruku, že mu nebude zahybat , že to bude pouze "povinnost" nikoli"zábava"
    jiný kraj -jiný mrav

    superkarma: 0 09.02.2006, 15:26:00
  13. avatar
    [71] Vivian [*]

    Nyotaimori: http://www.csfd.cz/film.php?top=1&id=10947

    superkarma: 0 09.02.2006, 15:02:26
  14. avatar
    [69] Vivian [*]

    Beruška Elliah: jo, to už tady bylo... nejednou.

    superkarma: 0 09.02.2006, 14:34:24
  15. avatar
    [66] gerda [*]

    pěkně to skočilo od Rowlingové k obřízkám - můj názor je, že ač mě to děsí i pohoršuje, nemám právo jim to zakazovat, protože naše kultury jsou nesouměritelné. Děvčat je mi upřímně líto a přála bych jim lepší život. Pořádek si na svém dvorečku musí udělat každý sám.... něco jiného - hottentotská zástěrka, říká vám to něco? Tak v té samé Africe zas jiný kmen považuje za vrchol elegance vytažené vnitřní stydké pysky. Proto se uměle natahují (trpělivě navíjejí na dřívko) tak, aby byly dobře viditelné - je to pro ně sexy. Pro mě je to nepochopitelné až směšné, ale tohle aspoň nebolí.

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:57:35
  16. avatar
    [64] Vivian [*]

    xenie: kdyby, kdyby...
    (nikde nepíšu, že mi to připadá ok.)

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:52:49
  17. [62] xenie [*]

    Vivian: to co je opsáno níže, z knihy W.Dirie, Ti opravdu připadá OK, dobré jenom jako záminka pro povyšování se ? Kdyby ses narodila v Somálsku, asi bys mluvila jinak fakt je, že s tím žel nic nezmůžeme...

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:51:18
  18. avatar
    [61] Vivian [*]

    gerda: gynekologickými problémy trpí i partnerky obřezaných mužů. A naopak existují i partnerky neobřezaných, které problémy nemají. Ani obřezaný penis není sterilní

    a ženská obřízka je dobrá především k tomu, aby se tzv. civilizované občané měli nad čím pohoršovat a dokazovat si, jak jsou civilizovaní. jsem zvědavá, kdy do Čech vtrhnou nějací podobní osvícenci a začnou se pohoršovat, jací jsme barbaři, když probodáváme ouška novorozeňátkům nebo když slavíme Kristovo vzkříšení bitím žen

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:47:13
  19. [60] xenie [*]

    Fakta a mýty o ženské obřízce
    [ 16.8.2005, Alice Dvorská, Multikulturně > Ženy ve světě ]

    „Byla jsem pozvána do Los Angeles, abych přednášela o mrzačení ženských genitálií a souhlasila jsem - i když pro mne bylo těžké o tom mluvit. Byla jsem vyslankyní dobré vůle OSN proti obřízce, ale jakmile jsem o ní začala mluvit, objevily se bolestné vzpomínky. Tehdy jsem svou matku o obřízku dokonce prosila, protože všichni tvrdili, že mne to očistí. Nebyla jsem ještě o mnoho větší než koza, když mne matka držela, zatímco mi jedna stará žena odřízla poštěváček a vnitřní stydké pysky a ránu zašila. Nechala jen malinký otvor pro moč a menstruační krev. Tehdy jsem neměla ponětí, co se stane, protože jsme o tom nikdy nemluvili. Toto téma je tabu. Má krásná sestra Halimo na to umřela; nikdo z mé rodiny to nikdy nezmínil, ale já vím zcela přesně, že buď vykrvácela nebo zemřela na infekci. Ženy midgaan, které obřízku provádějí, k tomu používají žiletku nebo o kamen nabroušený nůž. Midgaan jsou v somálské společnosti nedotknutelné, protože jsou z kmene, který nepochází od Proroka Mohameda. (…) Až po letech boje mi bylo jasné, že se jedná o opravdové zmrzačení. Ale stále jsem měla strach o tom mluvit – bála jsem se, že se mi stane něco strašného, když mlčení prolomím. (…) Genitálie neobřezané dívky jsou považovány za nečisté a škaredé. [Moje matka] věřila, že mi zajistí budoucnost – matky pro své syny chtějí obřezané ženy. Také věřila, jako všichni z našeho lidu, že to nařizuje Korán.“

    Takto své traumatické zážitky popisuje Waris Dirie, dcera somálského kočovného kmene Darod, která ve čtrnácti letech utekla od rodiny před hrozbou nucené svatby se starším mužem. Z rodné pouště se přes Mogadišo dostala až do Londýna, kde se zprvu živila posluhováním u příbuzných a následně byla objevena jako modelka, čímž se stala známou po celém světě. Dnes své popularity využívá v boji proti ženské obřízce. Waris Dirie je svobodnou matkou, snaží si uchovat tradice a některé zvyky své země, modlí se k Alláhovi a své matce zákrok nezazlívá.

    Co je ženská obřízka?
    Abychom složitou problematiku mrzačení ženských genitálií lépe pochopili, je nutné se seznámit s různými druhy ženské obřízky. Typ sunna (klitoridotomie) obnáší odstranění nebo rozříznutí předkožky poštěváčku (klitorisu) a někdy bývá považován za srovnatelný s obřízkou u mužů. Existuje řada debatních skupin na internetu, kde je diskutován jeho přínos u příliš velké předkožky a k tomuto zákroku se u dospělých žen z důvodu zvýšení sexuální citlivosti přiklání i malá část lékařské obce. Se záměrem zcela opačným (omezení masturbace) byla tato obřízka prováděna u malých děvčat např. v USA, a to až do konce padesátých let minulého století.
    Druhý typ, klitoridektomie (excize), je širší zákrok a zahrnuje částečné nebo úplné odstranění vnější části klitorisu, předkožky a částí nebo celých vnitřních stydkých pysků. Je vcelku běžný v subsaharské a východní Africe a na Arabském poloostrově.
    Nejtěžší podobou je tzv. infibulace (faraónská obřízka), kdy jsou odstraněny veškeré vnější genitálie (klitoris, předkožka, vnější i vnitřní stydké pysky) a pochva je uzavřena sešitím obřezané tkáně. Ponechává se pouze malý otvor, který umožní odtok moči a menstruační krve. Po obřezání jsou ženám často svázány nohy po dobu 40 dnů, aby tkáň mohla hladce srůst. Někdy je žena před svatbou „otevřena“ ostrým nástrojem porodní bábou nebo manželem, někdy se tak stane následkem proniknutí penisu. Po styku nebo porodu může být opět „zašita“.
    Méně známé jsou další formy jako např. popálení nebo zjizvení genitálií či roztržení vagíny, které byly nebo stále jsou praktikované u některých izolovaných etnických skupin a původních obyvatel Austrálie, Afriky nebo Latinské Ameriky. Někde má ženská obřízka naopak jen symbolickou podobu a je součástí ceremonií (přidržení nože v genitální oblasti, bodnutí klitorisu pro získání kapky krve, ostříhání části ochlupení či lehké zjizvení genitální oblasti).
    Obřízka je většinou prováděna u děvčat starých čtyři až osm let, převážně v nesterilních podmínkách a laickýma rukama. Zejména infibulace může vést k infekcím, vykrvácení, těžkým zjizvením tkáně, neplodnosti, nakažením chorobami včetně přenosu viru HIV, komplikacím při porodu, ztížení menstruace a močení a podle drtivé většiny odborných studií omezuje prožívání sexuální rozkoše.
    Důležitý je psychologický aspekt ženské obřízky. Řada dívek během zákroku utrpí těžká psychická traumata a následkem šoku z „operace“ může dojít ke změně jejich chování, jsou tišší a poslušné, což je v řadě komunit oceňováno jako správný projev ženskosti. Traumata jsou někdy zmírňována doprovodnými slavnostmi, dárky a pozornostmi pro dané děvče či děvčata. Pravděpodobně nejvýraznější psychologický efekt pro ty, které zákrok přežily, je ale pocit přijetí vlastními lidmi, uspokojení z udržení tradice a kultury a způsobilost pro manželství, jež je pro tyto ženy v budoucnosti často jedinou možností. Naopak nepodstoupení obřízky může vést k zavržení ženy komunitou a následnému duševnímu strádání.

    Kde a proč dochází k ženské obřízce
    Ženská obřízka je široce praktikována v některých zemích Afriky (Somálsko, Egypt, Súdán, Etiopie, Senegal, Tanzánie, Džibuti, Mali, Sierra Leone, Nigérie, Ghana, Pobřeží slonoviny, Uganda) a na Středním Východě (Egypt, Omán, Jemen, Spojené arabské emiráty). Setkat se s ní můžeme i v částech Asie (Indonésie, Srí Lanka, Malajsie) a zřídka v Latinské Americe u přistěhovalců a některých domorodých kmenů. V řadě těchto zemí k ní stále a hojně dochází navzdory zákazu a někdy i velmi tvrdým trestům (na Pobřeží slonoviny minimálně pět let vězení a až dvacet let v případě úmrti oběti, v Guinei celoživotní nucené práce a trest smrti, umře-li oběť do 40 dnů po zákroku). Pro místní vlády má uplatňování těchto zákonů nízkou prioritu a vinice a viníci se z důvodu soudržnosti komunit často nedají identifikovat. Jinde ženská obřízka zakázána není nebo probíhají snahy o přenesení do sterilního prostředí lékařských ordinací. Odpůrci zákazu argumentují jejím přesunem do ilegality a tudíž zhoršením hygienických podmínek a někteří v něm vidí příklad kulturního imperialismu Západu.
    Ve většině západních zemí je zakázán jakýkoliv typ ženské obřízky, ovšem např. v USA lze provést typ sunna na přání dospělé ženy ze zdravotních důvodů. V Austrálii, Kanadě, Dánsku, Francii, Itálii, Nizozemí, Švédsku, Velké Británii, Německu nebo USA k obřízce dochází mezi příslušníky přistěhovaleckých komunit, prováděna je i infibulace, a to buď ilegálně nebo je děvče za tímto účelem posláno „domů na prázdniny“. Statistika nevládní organizace Terre des Femmes z roku 1999 hovoří např. o 20 700 obřezaných ženách v Německu, z toho byla dvěma tisícům obřízka provedena na jeho území a asi 5500 dívek pod 15 let jí je ohroženo.
    Statistika Amnesty International hovoří o více než 130 milionech obřezaných žen po celém světě, každý rok dochází ke dvěma milionům zákroků. Pro přesnější popis situace je dle mého názoru třeba rozlišovat typy obřízky, což tato statistika bohužel nečiní. V některých zemích jsou obřezány prakticky všechny ženy – v Somálsku se až na výjimky jedná o infibulaci, ovšem v Indonésii o typ sunna nebo symbolickou obřízku. V arabském světě je praktikována obřízka sunna.
    K ženské obřízce dochází napříč komunitami různých náboženských vyznání. Můžeme se s ní setkat u některých muslimů, ale naopak v Saúdské Arábii, na jejímž území islám vznikl a kde žije jedna z nejkonzervativnějších muslimských společností, praktikována není. V Etiopii se vyskytuje např. mezi kopty (tedy křesťany) a v dalších zemích u animistů.
    Navzdory rozšířenému veřejnému názoru a také přesvědčení osob praktikujících obřízku i jejich obětí, se u ní nejedná o záležitost podmíněnou příslušností k islámu nebo jiné víře, ale o zvykovou praxi danou místními kulturními a společenskými hodnotami a pověrami. Důvody pro její provedení jsou různé: zabránění nebo omezení sexuální tužby žen, zvýšení sexuálního prožitku mužů, údajně zlepšená hygiena (někde dokonce není neobřezaným ženám dovoleno dotýkat se potravin a pitné vody) nebo je součástí rituálů u příležitosti dosažení dospělosti (východní, střední a západní Afrika), kde je doprovázena podrobných výkladem role ženy. Jinde panuje přesvědčení, že narozené dítě v sobě nese prvky obou pohlaví. U chlapců je předkožka penisu považována za ženský a u děvčat klitoris za mužský element. V pubertě jsou tyto znaky odstraněny, aby bylo pohlaví jedince zcela jasné. Jako další důvody se uvádí domnělé zvýšení plodnosti žen nebo údajná nebezpečnost klitorisu (dotkne-li se penisu, muž prý zemře, stejně tak dítě při porodu). Společnosti, ve kterých je praktikována infibulace, jsou silně patriarchální a je v nich hluboce zakořeněna představa o nevěře neobřezaných žen a jejich hrozbě pro čest rodiny. Obřízka je podmínkou vstupu do manželství, které je často jedinou možností pro ženu, jak se ekonomicky zabezpečit.

    Ženská obřízka a islám
    Mezi muslimskými intelektuály a intelektuálkami je klitoridektomie považována za hanebnou a nebezpečnou. Klitoridotomie je ale značně rozšířená a chápaná jako protějšek mužské obřízky, která je u muslimů běžná. Pro Islám jsou otázky čistoty (jak ve fyzickém, tak i duchovním smyslu) velmi důležité a hygiena a zdravotní nezávadnost jsou tedy jedním z jeho pilířů, který se podle jednoho článku na internetu, na který jsem při rešerších k tomuto příspěvku narazila, projevuje např. v oblasti osobní hygieny: mluví se zde o manikúře a pedikúře, pravidelné koupeli i u žen v době menstruace, mytí rukou před jídlem atd. Jedná se o nábožensky podmíněné hygienické příkazy, které se objevují u většiny kultur z geograficky podobného prostředí a jejichž smysl je v dodržování určitých postupů, které mohou v tropickém a subtropickém podnebí často rozhodovat o životě či smrti jednotlivce. Mezi další nařízení tohoto typu patří například zákaz konzumace vepřového masa, které se v horkém prostředí nejrychleji kazí a hrozí smrtelnou otravu.
    Obřízka sunna je ve zmiňovaném článku uvedena jako součást ženské hygieny s následným zdůvodněním: „Je velkou ctí a velmi užitečná pro manžele i manželku. Ve skutečnosti pro celou rodinu a národ. Je ctí pro ženy, jejichž přirozenost si ji žádá. (…) Klitoridotomie je nejlepší kosmetikou pro ženy. (…) Omlazuje ženy středního věku, kterým nebyla provedena již dříve. Udržuje jejich mysl a myšlenky čisté a umožňuje řádnou a pozornou realizaci jejich náboženské oddanosti. Prodlužuje jejich mladistvý vzhled. Jejich obličeje poté září. A chrání před páchnoucím pohlavním sekretem, který může odrazovat nebo odpuzovat jejich manžele. (…) Nenechte se ovlivnit hlučným a senzacechtivým nesouhlasem stoupenců Ďábla a jeho nevědoucích a domýšlivých zástupců. Je základním právem žen.“ Podmínkou je sterilní a odborné provedení. Tato bigotní a dětinská „argumentace“ mi více než připomíná řeči mého „oblíbence“ z východních Čech pátera Jaroslava Knittla o „moudrých“, protože bohabojných mladých dívkách, jejich „přirozené“ roli matek, které nezalidní jen Zemi, ale zejména nebe a vzorných manželkách světicích, jež jsem pro pobavení zpracovala do článku pro osmé číslo anarchofeministického časopisu Přímá cesta (zájemkyně a zájemci nechť srovnají rétoriku obou příspěvků). Infantilita a naprostá inkompetence se u některých duchovních projevuje očividně napříč různými náboženstvími…
    Velmi zajímavou polemiku nabízí americká Liga muslimských žen. Uvádí několik faktů: jakékoliv formy ženské obřízky jsou výrazně staršího původu než samotný islám. Korán jako text obsahující většinou obecné směrnice nikde neuvádí ani ženskou, ani mužskou obřízku. Na druhou stranu zmiňuje manželský sexuální vztah jako vzájemné uspokojení považované za dar Alláha a řada výroků Proroka Mohameda poukazuje na důležitost poskytování a přijímání rozkoše během intimních styků mezi manželem a manželkou. Proto tvrdí, že „jakýkoliv čin, který narušuje uspokojivý sexuální vztah, odporuje podstatě islámu založené na Koránu a chadíthech (tedy ověřených příběhů z Mohamedova života – pozn. AD)“.
    Ospravedlnění ženské obřízky islámským učením se opírá zejména o tento chadíth: Jedna žena prováděla v Medině obřízku. Prorok jí řekl: neřezej příliš, protože takto je to lepší pro ženu a více žádoucí pro manžela. Podle řady učenců tento chadíth ale nesplňuje přísné podmínky na to, aby mohl být považovaný za nesporný. Někdy jsou dokonce všechny chadíthy zmiňující ženskou obřízku považovány za neautentické. Z citace nevyplývá, o jaký typ obřízky se jedná a podle Ligy muslimských žen ji v žádném případě nelze použít na obhajobu infibulace. Kromě toho je velmi obecná a neposkytuje žádný přesný návod na provedení obřízky. Dále argumentuje, že i kdyby Prorok tato slova skutečně pronesl, z analýzy textu vyplývá, že činí pouze prohlášení, které nelze přeložit ve smyslu nařízení ženské obřízky. Navíc se traduje, že Mohamed nedovolil obřezat žádnou ze svých dcer.
    Liga muslimských žen dokonce připouští diskusi o tom, že jakákoliv forma ženské obřízky ve skutečnosti porušuje základy islámu: „Islám je náboženstvím, které zaručuje bezúhonnost lidské bytosti – jak těla, tak duše. Ženská obřízka tuto bezúhonnost narušuje a uráží Alláha Stvořitele, jehož stvoření nepotřebují žádná vylepšení.“ K tomu připojuje několik praktických pochyb o obřízce sunna: u genitálií mladého děvčete a zejména dítěte je prakticky nemožné rozlišit mezi předkožkou a samotným klitorisem. Kromě toho může obnažený poštěváček stimulovaný třením o látku vést k pocitu bolesti a nepohodlí u dané dívky a tudíž nutně nevede k argumentovanému zvýšení sexuálního prožitku.
    Nezbývá než konstatovat, že ačkoliv islám těžké formy ženské obřízky zakazuje a ani ohledně typu sunna nepanuje zcela jednotný názor, vypadá praxe bohužel často zcela jinak a to zejména ve velmi chudých oblastech a mezi lidmi s nízkým nebo žádným vzděláním. Tento rozpor komentuje Liga muslimských žen následně: „Následkem patriarchálních vlivů je sexualita ženy něčím, co nepatří jí, ale je spíše s konečnou platností kontrolováno dominantní mužskou postavu v její rodině. Korán jasně říká muslimům, že nikdo nemůže nést břemeno jiných ve smyslu hříchu, zneuctění nebo hanby.“

    Jak zabránit dalšímu mrzačení dívek a žen?
    Jak již bylo zmíněno výše, zákony zakazující ženskou obřízku se v praxi obvykle z různých důvodů míjejí účinkem. O to smysluplnější mi připadnou projekty jako např. u nevládní organizace Tostan (www.tostan.org), která se na lokální úrovni potýká s konkrétními příčinami praktikování ženské obřízky. Spolupracuje se zástupci a zástupkyněmi místních komunit v Senegalu, kde se od roku 1997 asi 1200 vesnic (600 000 osob) dobrovolně vzdalo obřezávání dívek a žen a směřuje k vymýcení nucených svateb a provdávání nezletilých. Více než 500 obcí své rozhodnutí deklarovalo dokonce veřejně. Programem Tostan se inspirovaly i některé vesnice v Burkině Faso.
    Celé hnutí začalo účastí několika žen na programu šíření gramotnosti, jehož součástí byly i přednášky o reprodukci a zdravotních následcích ženské obřízky. Na konci kurzu se jedna skupina studentů a studentek rozhodla pro rozpracování tématu ženské obřízky a byla podpořena místním imámem, který tento zvyk označil za podmíněný kulturou a ne vírou. Do své práce ženy zahrnuly vlastní zkušenosti a začaly se o ně dělit s ostatními obyvateli vesnice. Výsledek se dostavil v podobě kolektivní ceremonie celé obce, která takto ohlásila konec ženské obřízky. Imám a další představitelé komunity poté začali jezdit po okolních vesnicích a ideu tohoto projektu šířili dále.
    Opět vidíme, že v boji proti ženské obřízce i dalším neduhům v zemích Jihu musíme opakovat stále stejnou mantru: kvalifikovaná pomoc obětem, šíření gramotnosti, svržení patriarchátu, zvýšení sebevědomí a nezávislosti žen, potažmo posílení ekonomické soběstačnosti obcí a regionu a to vše za podmínky individuálního přístupu v režii místních obyvatel. Nesmíme ale ani zavírat oči před problémy na vlastním evropském či severoamerickém dvorku – s rostoucím přílivem migrantů z Jihu se podobné praktiky stále častěji provozují i zde. Přistěhovalecké rodiny si jimi potvrzují svou příslušnost ke kultuře, v níž už nežijí a v níž z určitých důvodů ani nebyly schopny žít. Náboženské a kulturní rituály včetně ženské obřízky mohou sloužit jako potvrzování vlastní identity v opozici vůči okolnímu světu.
    Nakonec si neodpustím jednu poznámku: ačkoli se řada západních feministek ženskou obřízkou intenzivně zabývá a existuje řada zajímavých projektů, zůstává mi v kontextu zde uvedených i neuvedených faktů rozum stát nad postojem některých z nich, které ji akceptují. Známá australská feministika Germaine Greer v rozhovoru pro britský levicový deník Guardian tvrdila, že je ženskou obřízku třeba přijmout jako kulturní projev určitých komunit, do jejichž života nemáme právo zasahovat a které musíme respektovat. Proti mrzačení ženských genitálií vystupují ženy a muži po celém světě, lidé vzdělaní i nevzdělaní, různého náboženského vyznání nebo ateisté, ve městě i na venkově. Nezaslouží si spíše naši podporu, než abychom se schovávali za pláštík falešné tolerance k cizím kulturám? A navíc, co to vlastně je ona „kultura“? Něco, co se nevyvíjí a nereaguje na podněty zevnitř i zvnějšku? V takovém případě bychom zde ještě upalovali čarodějnice... a pokud by první feministky tuto kulturu respektovaly, nemohly by nikdy prosazovat ženskou emancipaci a rovnoprávnost.
    Alice Dvorská

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:46:51
  20. [59] Troi [*]

    lilithheta: mluv za sebe, na tu Nyo se normální člověk těšit nemůže, vždyť nenávidí celý svět. Patrně je vysoce inteligentní, ale je jí to houby platné, když je to zlá, nenávistná, rejpavá kdovíjestli ženská

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:45:47
  21. avatar
    [58] gerda [*]

    xenie: jak kde. Africké kmeny provádějí obřízku u chlapců v rámci iniciačních slavností a to, že snesou bolest, je důkazem vstupu mezi dospělé muže. Rozhodně je to ale míň zraňující a mrzačící do budoucna, než obřízka žen, s tím souhlasím.

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:43:46
  22. [57] xenie [*]

    Nyo: ovšem obřízka u pánů se obvykle nedělá rezavou žiletkou při vědomí v chatrči a nezmrzačí je to, a navíc jsou po ní obvykle schopni sex.života... což žena po obřízce nikoliv

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:40:43
  23. avatar
    [56] gerda [*]

    Nyotaimori: tak to se mýlíš! Pánská obřízka je vlastně hygienický úkon. A je prokázáno, že ženy, jejichž partner je obřezaný, mnohem méně trpí gynekologickými problémy - nechci to tady nějak nechutně rozebírat, ale ... pokud se odstraní předkožkový vak, tak se za ním prostě nemůže hromadit to, co gynekologické problémy ženám způsobuje. Muži mnohem snáz udrží svou parádu v čistotě.

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:40:08
  24. avatar
    [54] lilithheta [*]

    Nyotamori: my se tady všechny na to vždycky těšíme, až si rýpneš

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:23:44
  25. [53] xenie [*]

    Nyo: btw žvanit může každý co chce, u zmíněných lůžek jí odborníci vysvětlí že je to kravina, co chce. U ženské obřízky nikdo ještě nezdůvodnil, k čemu je to dobré, a je to prostě hyenismus... fakt by to chtělo trochu rozlišovat ...

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:22:38
  26. [52] xenie [*]

    Nyo: a nedá mi to , nejsi Ty náhodou SOBEC ?

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:20:20
  27. avatar
    [51] Vivian [*]

    Nyotaimori: ty jsi tak krásně sobecká

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:12:32
  28. avatar
    [49] Vivian [*]

    xenie: a co se s tím podle tebe dá dělat?? Jezdit tam a vysvětlovat jim, že by na tuhle vošklivou tradici měli zapomenout, protože je to fuj? Nebo jim v tom bránit násilím?
    My tady zase děláme jiné ohavnosti, nejsme o nic lepší

    superkarma: 0 09.02.2006, 13:08:43
  29. avatar
    [48] Vanily [*]

    proč opisujete články z mladé fronty dnes?

    superkarma: 0 09.02.2006, 12:57:17
  30. [47] xenie [*]

    btw nebýt právě lidí jako Waris Dirie, nikdo by o takových zrůdnostech nevěděl a tudíž nemohl s tím nic dělat... anebo ymslíš, že je to košer a je to jejich tradice, tak ať si tam pochcípají ? dobrý přístup... děkuj bohu že jsi se narodila tady, a ne někde v Somálsku, nebo Jordánsku a pod. ... a kdyby se ti odtud povedlo zdrhnout, osvícený západ řekne, že jsou to tradice... to je hnus, velebnosti

    superkarma: 0 09.02.2006, 12:56:33

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme