paleo

Základem paleo jídelníčku je stejná strava, jakou jedli lidé v pravěku. A v dnešních dnech je podobně oblíbená jako raw nebo veganství. O co jde? A na jakém principu je takový jídelníček postavený? Seznamte se...

Pokud ráno raději sáhnete po vypečené slanince než makovém koláči, maso si rády dopřáváte klidně několikrát týdně a zelenina je váš kamarád, možná, že by vás paleo stravování mohlo oslovit.  Lékaři jsou dokonce toho názoru, paleože se vlastně složení stravy v průběhu vývoje člověka příliš nezměnilo. Pravěcí lidé měli podobné geny jako my, a tak se podstata stravy vlastně ani moc neliší. Paleo jídelníček vychází z toho, co si pravěký člověk ulovil za maso, dále z plodů, které mohl nasbírat, tedy ovoce a zeleniny. Jinými slovy: Strava byla založená na lovu (živočišný zdroj stravy) a sběru (rostlinný zdroj stravy). Jíst se může syrové nebo upravené varem na ohni. Ale ať nezacházíme do extrémů, kvůli paleu nemusíte každý den zakládat táborák, my moderní lidé si můžeme stoupnout s klidem ke sporáku.

Tato strava je složená primárně z tuků, bílkovin a malého množství sacharidů získaného ze zeleniny a ovoce. Nenechte se ale mýlit, paleo není o ládování se masem od rána až do večera, jde hlavně o to, abychom ze svého jídelníčku vyřadili obiloviny a jednoduché sacharidy jako je cukr a sladkosti. Pustíte-li se do pravěkého způsobu stravování, připravte se na velké změny, možná i těžké začátky, ale jak mnozí vyznavači tohoto jídelníčku říkají, odměnou vám bude energie, dobrá nálada, kvalitní spánek a úbytek váhy. Takže, podtrženo, sečteno:

paleo

paleoCo patří do paleo stravy:

 

  • libové maso
  • mořské plody a ryby
  • zelenina a ovoce
  • ořechy
  • semínka

paleoNa co naopak rozhodně zapomeňte:

 

  • obiloviny
  • mléčné výrobky
  • cukr a veškeré sladkosti
  • luštěniny
  • alkohol

paleoJaké jsou plusy paleo stravování:

 

  • rozmanitý způsob příprav jídla (grilování, dušení, vaření, pečení...)
  • dlouhodobý hubnoucí efekt
  • geneticky blízký způsob stravování
  • zbavení se chuti na sladké
  • vhodné pro sportovce

paleoJaké jsou jeho mínusy:

 

  • ze začátku je možné cítit nedostatek energie a vyšší únavu z důvodu nedostatku sacharidů
  • paleo se může zdát jako drahý způsob stravování
  • náročný přechod z běžného způsobu stravování

Také si přečtěte:

Reklama