Novinky

Pajda: Co všechno jsou rodiče ochotni udělat

Co všechno jsou rodiče ochotni udělat pro své děti, a není to jen v dobrém slova smyslu, to nám mimo jiné píše čtenářka pajda, jejíž zajímavý příspěvek je takříkajíc z první ruky.

Dnešní téma bych ze své osobní zkušenosti rozdělila na dvě veliké skupiny.

První z nich jsou žáci středních škol a často - bohužel - i žáci školy vysokých. Podle většiny z nich je totiž vzdělání naprosto nedůležité a nejčastější odpověď na dotaz „Proč sedíš ve škole, když se nechceš učit?“ zní:“Protože dokud tady sedím, musí mě naši živit!“ Druhá nejčastější je:“Naši by mě vyhodili z domu!“

U této skupiny je vzdělání až na místě úplně posledním a učitel je podle nich ten, kdo může za to, že se otravují ve škole. Není to o tom, že by je nezaujal, je to vyloženě o tom, že oni do školy nechtějí, obor, který studují, je nezajímá, ale zajímá je možnost ráno déle spát, odpoledne být brzy doma a hlavně nechávat se živit. A zkuste si stoupnout před 30 puberťáků, kteří jsou už předem rozhodnutí, že vám „to sečtou“ - tedy to, že je rodiče donutili jít do té hnusné a protivné školy, když oni by přece mohli ležet doma v posteli a válet si šunky...protože v jejich věku je nikdo nezaměstná.

V poslední době se dokonce objevují případy, kdy žák přímo přijde za výchovnou poradkyní a řekne jí:“Já si chci zařídit individuál. Potřebuju podnikat, takže do školy chodit nebudu a přece nejsem blbej, abych platil pojistný a daně!“ Samozřejmě vysvětlit mu, že individuální studijní plán je na základě doložených zdravotních potíží a není na to, aby někdo odrbával stát na daních nebo na přídavcích, je téměř nemožné. Podle stávajících zákonů není možné vyloučit žáka pro nedocházku, takže pokud opravdu podniká a přitom je zapsaný ve škole, nikdo s tím nic neudělá - opakovat může každý ročník 2x a až vyčerpá tuto možnost, klidně se přihlásí znovu na téže škole do předchozího ročníku. Podle současných předpisů jej škola musí přijmout...až do jeho 26 let.

Když jsem začínala učit před 25 lety, bylo to o něčem úplně jiném a nebyly výjimkou případy, kdy student odešel od rodičů, kteří jej odmítli živit na studiích, a vydělával si odpoledne sám. Stalo se mi, že za mnou přišel můj žák, jeden z nejlepších ve třídě, hodný a slušný chlapec, že nemá kde bydlet, protože už půl roku bydlí u kamaráda a jeho rodiče už ho tam nechtějí...

Druhou skupinou jsou pak rodiče, kteří jsou pevně přesvědčeni, že když „ten jejich“ nebude mít maturitu (nebo vysokou) tak bídně zhyne hladem. Typický případ mám ve třídě - rodiče vrazili kluka na gympl, tam málem rupnul, takže z kvarty nastoupil k nám na průmyslovku - a propadal taky. Půl roku mi trvalo, než jsem z něj dostala, že chce být zedník a matka ho odmítla dát do učení. Nakonec přistoupil na argument, že když bude mít maturitu, může být stavbyvedoucí, když nebude ani vyučený, bude tak leda helfr...a koneckonců výuční list se dá dodělat po maturitě. Pozoruhodné je, co všechno jsou rodiče ochotni udělat, jen aby zrovna to jejich děcko mělo „papír“ - klidně se dopustí i padělání a pozměňování veřejné listiny (lékařského razítka), jen aby dosáhli svého, často i proti přání potomka.

Za sebe bych řekla asi tolik, že pokud bude pro člověka vzdělání důležité, může ho dosáhnout i jako dospělý. Znám obchodníka se starožitnostmi, který si udělal maturitu ve 24 letech, protože „má větší rozhled a líp se mu mluví s klienty“ a modelku, která dodělala SŠ, aby mohla mít vlastní salón. Kamarád udělal vysokou v padesáti, aby předvedl manželce, že „na to má“...z toho důvodu si myslím, že není nutné cpát dítě do školy za každou cenu

Pajda

pozn. red.: Text nebyl redakčně upraven

_______________________

Děkuji, že jste napsala. Smutná realita, ale určitě ne výjimečná. Vy to musíte vědět lépe, než kdokoliv jiný.
Jinak souhlasím s tím, že pokud člověk bude chtít, může dosáhnout vzdělání i jako dospělý. Já na sebe prásknu, že jsem šla na vysokou až v 32 letech a nic mi neuteklo. Naopak :)
Přeji Vám krásný den... a hodně trpělivosti
Saša

Téma dnešního dne. Je pro život důležité vzdělání?

  • Tato otázka se týká nás i našich dětí, protože nikdy není pozdě.
  • Pracujete v oboru, který jste vystudovala?
    Ve kterém jste se vyučila?
  • Trváte na tom, aby vaše děti studovaly?
  • Jaký studijní (učební) obor je v dnešní době podle vás nejvhodnější?
  • Nutili byste své dítě do studia, i kdyby na to nemělo?
  • Jsou na vedoucích pozicích lidé, kteří tam vůbec nepatří a naopak?
  • Znáte nějaký takový příklad?
  • Šla byste studovat i na stará kolena, pokud by to bylo potřeba?
  • Zastáváte názor, že politika státu je určena stupněm vzdělanosti národa?

Vše o studiu piště na redakční e-mail: redakce@zena-in.cz

Jednu z pisatelek odměním pěkným dárkem, bystřícím mozek. :)
Staré dobré dřevěné šachy a pro případné budoucí mediky knihu nakladatelství Ikar: Neuvěřitelné medicínské případy.

sachykniha

   
22.05.2012 - Čtenářské příspěvky - autor: Alexandra Stušková

Komentáře:

  1. avatar
    [23] peetrax [*]

    Jala — #21 i to je varianta, že vzdělání pedagoga pro SŠ nikdy nevyužiju. Sml30 Záleží na tom, jak se bude odvíjet moje působení u firmy, kde teď jsem, možná jednou budu ráda, že mám "papír na učitelku"...

    superkarma: 0 23.05.2012, 15:48:37
  2. [22] Jala [*]

    Jala — #21 opr. Dávám ti za pravdu...

    superkarma: 0 23.05.2012, 00:22:11
  3. [21] Jala [*]

    Pro Pajdu: Dáva ti za pravdu, o školství taky něco málo vím, realita je bohužel smutnější než se jeví nezúčastněným.

    peetrax — #15 Myslím, že už se ti nikoho jiného než dospělé  nebude chtít učit.

    Je to proti SŠ i ZŠ pohoda! Zůstaň u toho!Sml16

    1. na komentář reaguje Jala — #22
    2. na komentář reaguje peetrax — #23
    superkarma: 0 23.05.2012, 00:21:13
  4. avatar
    [20] Kytinkak [*]

    já dostudovala ve 41, a musím řící, že mezi tou omladinou mi bylo skvěleSml22

    superkarma: 0 22.05.2012, 22:15:41
  5. avatar
    [19] yutinkaca [*]

    pěkný článek, naprosto souhlasím, ono se všechno dycky nějak projevíSml22

    superkarma: 0 22.05.2012, 21:32:26
  6. avatar
    [18] peetrax [*]

    SNÍŽEK — #17 nemyslím si. Já jsem chtěla být etnoložka. Naštěstí jsem po roce studií sama poznala, že je to nesmysl. Sml24 Asi ani nemusím říkat, že mi to všichni říkali už předtím...

    superkarma: 0 22.05.2012, 21:30:20
  7. avatar
    [17] SNÍŽEK [*]

    je nejlepší nechat na dítěti čím chce být Sml22

    1. na komentář reaguje peetrax — #18
    superkarma: 0 22.05.2012, 21:20:55
  8. avatar
    [16] ekleinovka [*]

    Je pravda,že lidé jsme různí...ale nutit dítě do nějakého oboru,jen proto,že to můžu uplatit....kam naše odbornost spěje....pak mu sehnat teplé a dobře placené místečko...samá korupce....

    superkarma: 0 22.05.2012, 21:18:09
  9. avatar
    [15] peetrax [*]

    A já si rozšiřuji kvalifikaci, abych mohla být učitelka SŠ. Sml39 Beru to jako možnost, ne, že půjdu hned po prázdninách učit. Momentálně mj. učím dospělé a to je největší pohoda.

    1. na komentář reaguje Jala — #21
    superkarma: 0 22.05.2012, 19:41:04
  10. avatar
    [14] denkas [*]

    Jéé,to mě připomělo ,že u mýho bejvalýho to bylo naopakSml30 Tchán zase dal kluky na zedničinu i když měli na to jít na školuSml30Byl to magor.Dělal mistra na stavbě a viděl,že si tam ty zedníci vydělalSml80švára si pak udělal i vejšku,bejvalej na to kašlalSml80 ty rodiče sou fakt někdy divný

    superkarma: 0 22.05.2012, 19:41:03
  11. avatar
    [13] daska59 [*]

    Pravda, pravda. Pokud dítě nechce studovat, nemělo by se nutit. Když ho to nebaví, nebude ho bavit ani práce kterou (snad) bude dělat a např. k doktorovi z donucení bych se nerada dostala.

    superkarma: 0 22.05.2012, 18:15:41
  12. [12] Rikina [*]

    dadma — #11 to se mi nezdá jako dobrý nápad. Lidí řekněme trochu váhavějších v úsudku je i takhle hodně. Bez povinného vzdělání by jich výrazně přibylo a protože v množství je síla, důrazněji by se projevovali. Sml57 Což si myslím, že není oč stát. Taky by se nevyplatilo provozovat školu pro těch několik osamělých jedinců, co by se sami od sebe chtěli učit... Rodiče snad mají zodpovědnost za školní docházku robátek i dnes, ne? Sml80

    superkarma: 0 22.05.2012, 16:57:57
  13. [11] dadma [*]

    Já už jsem si kolikrát říkala,že bych udělala nepovinnou školní docházku.Kdo chce být analfabet ať je ,ale od nikoho ať nic nečeká a do školy by chodily děti, které by se chtěli učit a neotravovaly učitelku a ani ostatní žáky.Na zdraví dětí si dnes musí také dohlížet rodiče a tak by to bylo i se školou.

    1. na komentář reaguje Rikina — #12
    superkarma: 0 22.05.2012, 16:43:20
  14. avatar
    [10] RosaGloriaDei [*]

    já znám případ, kdy byla holka vyloženě studijní typ, jenže rodiče řekli - nejdříve řemeslo, pak škola...holka byla nešikovná, z tříletého učňáku musela přejít na dvouletý, protože praxi prostě nezvládala...semlelo ji to natolik, že se nikdy o nic více nepokusila...

    superkarma: 0 22.05.2012, 15:46:09
  15. [9] Rikina [*]

    Inu, můj mladší syn na školu chtěl, sám si vybral, kterou a měl moji plnou a všestrannou podporu. Pak toho nechal tři měsíce před maturitou... samozřejmě že mě to mrzelo. Ale nemohla jsem dělat vůbec nic. Sml15 Starší syn se vyučil. Pro jistotu třikrát, tedy ve třech různých učebních oborech. Ale tu maturitu se mu dělat nechtělo, ačkoli by to byl zvládl, a živila bych ho ochotně. Sml80 Co už. Zdá se být spokojen, těžko mohu namítati. Možná je to docela klika, že to dopadlo aspoň takto...

    superkarma: 0 22.05.2012, 15:22:09
  16. avatar
    [8] pajda [*]

    Lucimo — #6 a co s takovým na škole? Nic nedělá, otravuje a držkuje na učitele. Rozhodně rešit nedostatek výchovy tím, že děcko šoupnu na krk učiteli není v pořádku a nesouvisí to s tím, jestli dítě má nebo nemá hlavu na učení. Podle současných rodičů je každý přinejmenším kandidát Nobelovy ceny, i kdyby byl úplně blbej...

    Roland — #7 tak to je príma.

    superkarma: 0 22.05.2012, 14:11:56
  17. [7] Roland [*]

    pajda — #5 Ano, na VŠ oba chtěli. Jeden už ji ukončil (MFF UK) a druhý končí letos VŠE. S učením a studiem jsem u nich žádný problém neměla, učili se sami a šlo jim to.

    1. na komentář reaguje pajda — #8
    superkarma: 0 22.05.2012, 13:11:44
  18. avatar
    [6] Lucimo [*]

    pajda — #5 Tak oni někteří by nechtěli. Nechtěli by na školu, nechtěli by do učení, nechtěli by do práce... Chtěli by se flákat a doma mít full servis. A co s takovým, když víš, že hlavu na to má?

    1. na komentář reaguje pajda — #8
    superkarma: 0 22.05.2012, 12:59:44
  19. avatar
    [5] pajda [*]

    Roland — #4 a chtěli na školu? To je totiž v současné době otázka mnohem podstatnější...

    1. na komentář reaguje Lucimo — #6
    2. na komentář reaguje Roland — #7
    superkarma: 0 22.05.2012, 12:54:22
  20. [4] Roland [*]

    Dnes jsou rodiče ve všech oblastech k dětem benevolentnější, ať se to týká výchovy, výběru školy,budoucího partnera. Dříve  bylo vše spíše příkazem a dle přání rodičů (také jsem to tak zažila). Synové si už vybrali školu podle jejich přání.

    1. na komentář reaguje pajda — #5
    superkarma: 0 22.05.2012, 12:51:37
  21. avatar
    [3] ToraToraTora [*]

    Učit bych nemohla. Jednak to neumím. Druhak bych byla za chvíli Igor Hnízdo při takovém žactvu a rodičovstvu.

    superkarma: 0 22.05.2012, 12:32:37
  22. avatar
    [2] Jindriska8 [*]

    Taky souhlasímSml67

    superkarma: 0 22.05.2012, 11:55:30
  23. avatar
    [1] enka1 [*]

    Sml67 podepisuji se

    superkarma: 0 22.05.2012, 11:40:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme