Bulvár

Paganini - výtvarná koncepce


V minulém článku s názvem “Začátky jsou nejkrásnější“ jsem vám trošičku poodhalila první krůčky kostýmní výpravy.


Těmi krůčky jsou skici.

Skici jsou takové kostřičky, na které se teprve nabaluje masíčko.

Skici jsou nevycválané děti, rozcuchané, neupravené a svobodné.

Stejně jako fantazie.


Vždycky mě napadá několik verzí, které postupem času urovnávám, třídím, eliminuji a porovnávám s představou režiséra.

Režisér je ve vztahu k výtvarníkovi veledůležitá osoba, proto se u něj na chvíli zastavím.

 

Existuje několik typů rejžů.


Jedni vám nechají naprosto volnou ruku a do výtvarna zásadně nekecají.
Pokud zásadu dodrží, pracuje se s nimi velmi dobře.


Další typ se tváří podobně, ale jejich nebezpečnost tkví v totální absenci výtvarné představivosti.
Začnou „tvořit“ a zasahovat, až když jsou kostýmy na jevišti a dá se těžko něco změnit.
To je na zabití a práce s nimi vám ubere kus duševního zdraví.


Problematickým typem bývá režisér nejistý, který neví, co chce, a nedá pokoj, dokud to nedostane.

Výtvarníka používá jako berličku, o kterou se opírá a jak ho při zkouškách napadají různé fóry, berliček přibývá.
Výsledkem je trapná popisnost a přeplácanost. Na scéně samý schod, aby si herec měl kam položit nohu, v kostýmech samá kapsa, aby měl kam ukrýt mraky rekvizit.
S takovým člověkem může pracovat jen silná nátura nebo absolutní flegmouš.

 

Posledním výrazným typem je režisér s výtvarným nadáním, cítěním, vzděláním.

Jste jeho prodloužená ruka a plníte konkrétní představy.

Pravda, nemáte moc svobody, ale pokud najdete společnou řeč, je radost s ním pracovat.

On jediný totiž ocení dobře odvedenou práci a poděkuje vám po premiéře.

 

No a s takovým teď dělám „Paganiniho“.

 

Má rád čistotu tvarovou, barevnou i stylovou.
Jednoduchost a eleganci.
Kostýmy musí mít sex-appeal, tajemství a architekturu.
A v tom se naprosto shodneme.

 

A jak jsme "uchopili" Paganiniho?


Nevýhodou byla konkrétní historická doba, které jsme se museli držet s ohledem na hlavní figuru.

Doba empíru je tvarově tak jasná, že nelze moc „nakopnout“.
Navíc téma o lásce Napoleonovy sestry k mladému Paganinimu nedovoluje ani komickou nadsázku.

Takže jsme na to šli stylizací barevnou, s extravagantním líčením a účesy.

 

Základem jsou odstíny bílé pro sbor s výrazně barevným odlišením sólistů.

Porcelánově průsvitné líčení a divoké, trochu „pankáčské“ paruky.

No, nikdy jsem nestavěla komedii na hlavách, ale vždycky je něco poprvé, takže se nechám překvapit.

 

Po Vánocích už budu blíž k cíli a možná i infarktu, ale v tom už je riziko této profese.

   
22.12.2005 - Společnost - autor: Dana Svobodová

Komentáře:

  1. avatar
    [3] Laliari [*]

    Taky bych chtěla vidět hotové kostýmy

    superkarma: 0 23.12.2005, 11:25:09
  2. avatar
    [2] Vivian [*]

    superkarma: 0 22.12.2005, 13:12:24

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme