Široká rodina vitaminů skupiny B je poměrně populární a mediálně známá. Jeden z příslušníků tohoto klanu však stojí poněkud v pozadí, rozhodně tomu tak ale není pro jeho neschopnost či lenost. Vitamín B8 (nebo-li inositol) je tichým, ale velmi přičinlivým členem rozsáhlé pospolitosti „Béček“.
 
Význam inositolu pro organismus
Vitamín B8 nalezneme v organismu v buněčných membránách. Inositol je bohužel látkou, kterou si naše tělo neumí v dostatečném množství vytvořit samo, a proto je nutné ho přijímat i ve stravě. V organismu se podílí na celé řadě dějů, například na metabolismu mastných kyselin a cholesterolu. Dále je poměrně významným antioxidantem působícím proti volným radikálům, které vznikající jako vedlejší produkty buněčného metabolismu. Pokud nejsou tyto látky dostatečně inaktivovány, poškozují buněčný aparát. V nejkrajnějších případech vede působení volných radikálů k poškození genetické informace buněk, což vyústí v jejich nahodilé dělení. A odtud je již jen krůček ke vzniku zhoubných novotvarů.

Inositol je též účinným pomocníkem v boji s dalšími civilizačními onemocněními, jakými jsou např. cukrovka a vysoká hladina cholesterolu. Pokud budou tento vitamin užívat ženy v klimakteriu, zmírní tím nepříjemné potíže, které toto období provází.

Léčivé účinky inositolu

Prokazatelně napomáhá odstraňování volných radikálů z organismu.
Je účinným bojovníkem proti rakovině prsu a prostaty, což dokazují i vědecké výzkumy z posledních let.
Pomáhá při kožních obtížích a podporuje růst vlasů.
Je nepostradatelný pro výživu mozkových buněk.
Zabraňuje ukládání cholesterolu a zlepšuje metabolismus tuků.
Je rychlým zdrojem energie ve svalech.
Zvýšený příjem vitamínu B8 zlepšuje vstřebávání vitamínu E.
Má uklidňující účinky, pomáhá při depresivních stavech a nespavosti.

Inositol a ženský půvab

Budeme-li se snažit vyhledat látky prokazatelně přispívající k udržení krásy a půvabu, tak jsme na správné adrese! Vitamin B8 zamezuje předčasnému stárnutí buněk, a tím i pokožky. Jeho schopnost řídit buněčný metabolismus je opravdu obdivuhodná. Dále je jednoznačně prokázán jeho pozitivní vliv na růst a kvalitu vlasů. Ne nadarmo jej mnohé význačné kosmetické společnosti přidávají do krémů, šamponů a dalších svých přípravků.

Inositol je též velmi důležitou látkou při boji s přebytečnými kilogramy, neboť odbourává tuky, ale přitom má uklidňující účinky tolik potřebné při omezování přísunu oblíbených poživatin.

Projevy nedostatku
Nejnápadnějším projevem nedostatečného přísunu této důležité živiny je vypadávání vlasů a lokální záněty kůže (místní záněty kůže nebo ekzémy), snížení obranných funkcí organismu a častá nemocnost. Při nedostatku vitaminu B8 v těle se zvyšuje koncentrace cholesterolu v játrech a množství tuku v krvi, a tím se zvyšuje riziko aterosklerózy.

Zdroje inositolu
Dobrými zdroji jsou zejména luštěniny, rýže (neloupaná či parboiled), sója a výrobky z ní, ovoce (zejména grapefruity, hrozny) a zelenina (především zelí), celozrnné potraviny, vnitřnosti (např. játra), ořechy, pivovarské kvasnice a mléko. V neposlední řadě lze zakoupit i samotný inositol ve formě tobolek.
 
Rizika užívání vitaminu B

Vitaminy skupiny B jsou látkami rozpustnými ve vodě. Většina zdrojů uvádí, že tyto vitaminy jsou v podstatě netoxické. I když jistě některé z nás zažily, jak vás dokáže „prohnat“ např. nadužívání vitaminu C. I konzumace inositolu ve formě potravinových doplňků může mít i své stinné stránky. Ve výjimečných případech se totiž u citlivých osob vyskytují alergické reakce na inositol vyráběný z kravského mléka. Také se nedoporučuje užívání syntetického vitaminu B8 malými dětmi, těhotnými a kojícími ženami, ale i osobami s onemocněním ledvin a jater. Pozor - na inositol velmi negativně působí alkohol (stejně jako na další vitaminy skupiny B), káva a látky obsahující síru.

Reklama