Zdraví

Pacienti by měli mít vždy přednost před obchodem. Je tomu ve skutečnosti tak?

Na trh stále přicházejí nové léky, a aby se tyto léky a s nimi často i novější způsoby terapie dostaly k pacientovi, je třeba informovat lékaře. K tomu existuje několik cest. Ať už formou tištěné reklamy v odborných časopisech nebo pozváním lékaře na seminář, kde se více dozví o dané nemoci i příslušnému léku. A také za nimi může přijít obchodního zástupce. Farmaceutické firmy se předhánějí v nabídce a pacient se ztrácí ze zorného úhlu lékařů.

Nad touto skutečností jsme se zamýšleli v souvislosti s konkrétním případem (článek si můžete přečíst ZDE), kdy pacienti v přeplněné čekárně praktického lékaři museli dlouhou dobu čekat, než lékař ukončí obchodní jednání se zástupcem farmaceutické firmy.

pacient

První vlaštovkou, jak zabránit možnému korumpování lékařů a lékárníků ze strany farmaceutických firem, se zdála být novela zákona o regulaci reklamy. O některá opatření se však vedly spory.

Proč zavádět zákon, který nepřinese žádné pozitivní změny?

V říjnu roku 2012 se Poslanecká sněmovna zabývala novelou zákona o regulaci reklamy, kterou připravilo ministerstvo zdravotnictví. Ta měla zkrátit čekací dobu v ordinacích a zamezit zbytečnému předepisování léků. Podle propočtů ministerstva totiž lékaři věnují jednání se zástupci farmaceutických firem až čtvrtinu své pracovní doby.

Obchodní zástupce firmy má na starost třeba tři sta lékařů, které pravidelně navštěvuje. Poskytuje jim informace o lécích, léčbě, novinkách, sbírá informace o účincích, pacientech a postupech. Náš etický kodex dovoluje, stejně jako zákon, aby firma v rozsahu vymezeném zákonem poskytla lékaři drobné darovací předměty mající vztah k jeho odborné činnosti. Bylo by velmi naivní si myslet, že si lze lékaře tímto bezmezně zavázat,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace farmaceutických firem (ČAFF) Emil Zörner.

Nabízí se otázka, zda by stát měl takovým způsobem zasahovat do podnikání soukromých firem. Tím, že zakáže návštěvy farmaceutických zástupců v ordinačních hodinách, zabrání ministerstvo korupci?

„Proč bychom měli zavádět zákon, o kterém se předem ví, že nepřinese žádné pozitivní změny? Pokud se lékař a zástupce skutečně nebudou setkávat v ordinacích a za ryze odborným účelem, budou se jednoduše setkávat jindy,“ tvrdí Emil Zörner.

Jednání s farmaceutickou firmou by nemělo zabírat čas určený pacientům

Ministerstvo zdravotnictví ve zmíněném návrhu z října 2012 požadovalo, aby jednání s farmaceutickou firmou nezabíralo lékaři čas, který má věnovat svým pacientům. K tomuto návrhu se vyjádřil výkonný ředitel ČAFF Emil Zörner: „Pak bude nezbytné navíc zakázat lékařům se v ordinačních hodinách vzdělávat, soukromě telefonovat, vyřizovat administrativu, občerstvovat se nebo používat toaletu. V případě nemocnic jsou ordinační hodiny nonstop.“

Zörner k možné, konkrétní úpravě této části zákona (Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění některých dalších zákonů) navrhuje následující řešení: „Nejrozumnější by bylo tuto větu z novely zákona úplně vypustit. Domnívám se, že naše samoregulace a kompetence lékařů k pokrytí této oblasti stačí.“

V souvislosti s naším konkrétním případem z čekárny praktického lékaře a s otázkou, jak to aktuálně vypadá s návrhem novely (vzhledem k tomu, že se o ní hovořilo před dvěma roky) jsme se obrátili na Svaz pacientů ČR. Prezident Svazu pacientů ČR nám velice ochotně k našim dotazům sdělil následující:

Naznačený postup v některých ordinacích je třeba posuzovat v souladu se „Zákonem o regulaci reklamy § 5b http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-40. Pokud upřednostní lékař dealera před pacientem v pořadí, pak je na místě podat stížnost na uvedeného nemocničního lékaře vedení nemocnice a na ministerstvo zdravotnictví anebo v případě ambulantního specialisty podat stížnost na Odbor zdravotnictví příslušného kraje pro diskriminaci. Sice v přípravě novely zákona za vlády Nečase byl i zákaz návštěv lékařů v jejich ordinanční době, ale nakonec to v zákoně není, takže jedině stížnostmi na daného lékaře lze změnit jeho chování.“

   
03.10.2014 - Zdraví - autor: Hana Novotná

Komentáře:

  1. [20] Rikina [*]

    Tak já jsem to zas nechtěla rozebírat do detailů. Sml80 Ano, tabákové výrobky patří mezi věci, co mají regulované ceny. Celní úřad vydává průběžně cenová rozhodnutí pro jednotlivé kraje, a tam jsou uvedeny seznamy konkrétních cigaret a jejich ceny. Letos už vyšel cenový věstník č.10/2014, a v každém takovém věstníku jsou stanoveny nové ceny a změny předchozích cen. Takže nelze říci, že cena je šmahem všude stejná. Není. Totéž platí například o energiích, ty taky mají regulované ceny, a přesto není všude jejich cena stejná. Ostatně i některá léčiva spadají do těch regulovaných cen. U cigaret nesmí prodejce prodat cigarety za nižší cenu, než je stanovená, za vyšší cenu prodat může, ale z rozdílu cen zaplatí daň, takže proč by to dělal. Proto jsou ty rozdíly v cenách cigaret v konečném důsledku nevelké. U léků je to zase trošku jinak, tam funguje státní úřad pro kontrolu léčiv, který stanovuje maximální ceny léčivých přípravků a potravin pro zvláštní lékařské účely.

    superkarma: 0 13.10.2014, 15:52:47
  2. avatar
    [19] kobližka [*]

    cilani — #18 Ano.

    superkarma: 0 07.10.2014, 14:41:41
  3. [18] cilani [*]

    Rikina — #17 cena cigaret v této republice je stejná, liší se jen podle toho, jestli mají třeba starý kolek, to může být o nějakou tu korunku levnější. Myslím to tak, že krátké startky stojí cca 72,- Kč prostě všude.. Dlouhé třeba 75.-.. S rozdílnými cenami jsem se setkala jen u pašovaných

    1. na komentář reaguje kobližka — #19
    superkarma: 1 07.10.2014, 07:57:31
  4. [17] Rikina [*]

    kobližka — #16 I já, jakožto nekuřák, který nikdy neměl cigaretu v ústech, jsem si povšimla, že ceny cigaret nejsou všude stejné. Nevím, kde bereš přesvědčení, že ano. Je to zboží jako každé jiné. Léky také.

    1. na komentář reaguje cilani — #18
    superkarma: 0 06.10.2014, 11:09:46
  5. avatar
    [16] kobližka [*]

    Suzanne — #15 Nerozumím ekonomice,ale prodejny,kde se prodávají třeba ty zmíněné cigarety,taky nemají všechny stejné nájmy,platy prodavaček taky nejsou stejné Sml80

    1. na komentář reaguje Rikina — #17
    superkarma: 0 05.10.2014, 21:34:31
  6. avatar
    [15] Suzanne [*]

    kobližka — #10 MaVy — #13 To by pak ale všechny lékárny musely mít stejné nájmy, stejné platy a pokud možno i stejný sortiment. To už jednou nefungovalo.

    Mickey Mouse — #6Sml67

    1. na komentář reaguje kobližka — #16
    superkarma: 0 05.10.2014, 11:07:21
  7. avatar
    [14] kobližka [*]

    MaVy — #13 Jo,to souhlasím - když je lék v jedné lékarně bez doplatku,musí takhle být prostě všude.Jinak je to šmelina!!!

    superkarma: 1 04.10.2014, 21:01:07
  8. [13] MaVy [*]

    kobližka — #10ano, souhlasím s Tebou, ale pokud je někde bez doplatku, tak proč by mněl být jinde? když to jde evidentně i bez něj Sml80

    1. na komentář reaguje kobližka — #14
    2. na komentář reaguje Suzanne — #15
    superkarma: 0 04.10.2014, 10:20:28
  9. avatar
    [12] black.bird.third [*]

    O kšeft (resp. výdělek) jde až na prvním místě!

    superkarma: 0 03.10.2014, 19:39:59
  10. [11] cilani [*]

    stát by měl zasahovat do podnikání soukromých firem, je-li jejich zisk tvořen z plateb pojišťoven, které tyto prostředky získaly na základě povinných plateb občanů.. Musím platit ZP, ale nemohu kontrolovat na co jsou finance z tohoto vydávány a nakolik jsou lékaři korumpováni k tomu, aby předepisovali léky dané firmy, byť jiná má lék na stejné (nebo lepší úrovni) a je placen z veřejného ZP a zvyšován tak zisk těchto firem... Sml80

    superkarma: 1 03.10.2014, 12:58:27
  11. avatar
    [10] kobližka [*]

    MaVy — #7 Nejsem odborník,ale nevím,proč by to prostě u léků nemohlo být stejné jako u cigaret? Všude stejná cena.

    1. na komentář reaguje MaVy — #13
    2. na komentář reaguje Suzanne — #15
    superkarma: 1 03.10.2014, 11:19:17
  12. avatar
    [9] Brixik [*]

    Jo a to, že doktor potřebuje k seznámení s novým lékem farmreprezentanta je pěkný nesmysl. Oni tomu málokdy rozumí tak, aby to dokázali vysvětlit. Lékař si to stejně musí najít sám....

    superkarma: 0 03.10.2014, 10:59:05
  13. avatar
    [8] Brixik [*]

    Nadměrné předepisování léků souvisí s tím, že nás doktoři chtějí léčit a ne vyléčit. Řeší se následek a ne příčina. Falšují se studie vedlejších účinků a tak není divu, že se předepíše jeden lék, ten něco rozhodí, tak se dá druhý, třetí a člověk už se veze ...Opravdu většinou není nutné brát toliik léků. Jenže i lidé jsou líní s ena svém zdravotním stavu podílet. To radši slupnou práše a dají si bůček s pivem.

    Jo a pracovala jsem ve farmafirmě a vím moc dobře jak to chodí. Kdyby to bylo jen o drobných dárcích ...

    superkarma: 1 03.10.2014, 10:51:53
  14. [7] MaVy [*]

    trochu odjinud-musela jsem začít brát léky, doktor mi výslovně řekl, kde si je mám vyzvednout, jelikož tam to bude bez doplatku, tak jsem manžela pro ně poslala do vzdáleného města do té lékárny, manžel jen tak ze zajímavosti s receptem šel i jinam a doplatek v třeba doktoru Maxovi byl 1700 korun, v další 2050 korun,šel tam kam nás můj lékař poslal a doplatek 0 korun, jinak účet na 12 000 korun, taky dobrý ne? Sml80Sml80Sml80Sml80naše zdravotnictví

    1. na komentář reaguje kobližka — #10
    superkarma: 1 03.10.2014, 09:37:46
  15. avatar
    [6] Mickey Mouse [*]

    Který blb na ministerstvu spočítal to absurdní procento? Čtvrtina ordinační doby na jednání s obchodními zástupci? To snad ten ministerský úředník nikdy nebyl u lékaře!

    Ve skutečnosti se běžný lékař s obchodním zástupcem setká tak 2 x do týdne na hodinu. Protože lékaři neordinují celou pracovní dobu, tak ani tato jednání nejsou vždy na úkor pacientů.

    Navíc naprostá většina lékařů umožňuje pacientům domluvit si návštěvu na konkrétní termín. Takový pacient má pak přednost před obchodními zástupci. V čekárně tak čekají jenom pacienti, kteří se předem neobjednali. Ti sice nelibě nesou, že je objednaný pacient "předběhne", ale lékař si tím ordinační dobu nezkracuje.

    Myslím, že se zdejší "novináři" jen hloupě zapojili vytváření virtuální reality a hledání problémů tam, kde nejsou.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #15
    superkarma: 4 03.10.2014, 09:11:40
  16. avatar
    [5] Altamora [*]

    Rikina — #2Taky se lékům vyhýbám, seč to jde. Ale je to složitější. Lidský organismus je nevyzpytatelný. To si takhle něco zanedbáš, nějakou maličkost, kvůli které se ti nechce k lékaři, a pak se to může rozjet a začne se to nabalovat, až skončíš s osmi pilulkami třikrát denně, ani nevíš jak. Jenom bylinkami a dobrou životosprávou sem to vždycky upravit nedá. Buď ráda, že se ti to daří. Raději preventivní prohlídky nevynechávej, hlavně při dlohodobé únavě ne.

    superkarma: 1 03.10.2014, 08:49:51
  17. avatar
    [4] enka1 [*]

    Neznám doktory/ky, kteří by si dovolili jednat s dealerem v ordinační doběSml80

    Rikina — #2 Do 55ti jsem měla pár Ibalginů, Paralenů a několikrát ATB a teď 7prášků denně. Ono se to zdraví někdy zčistajasna otočí, tak přeju ať jsi i nadále exotemSml16

    superkarma: 1 03.10.2014, 08:10:42
  18. avatar
    [3] gerda [*]

    Rikina — #2já kolikrát v lékárně žasnu, kolik léků si člověk přede mnou bere. Když to všechno přes den pojí, to snad ani nemusí obědvat? Nezlehčuju to, určitě jsou lidé, kteří se bez chemie neobejdou, jen jestli by jim z toho nestačila pouhá polovinaSml80 To je: na tlak, na trávení, na nervy, na odvodnění...byly jakési řeči, že by měl mít pacient v elektronické podobě u lékaře na monitoru všecko, co kde i u jiných doktorů, bere a podle toho by se předepisovaly další medikamenty.

    superkarma: 1 03.10.2014, 07:26:23
  19. [2] Rikina [*]

    Z článku by jeden nabyl dojmu, že v každé čekárně se bojí v koutečku jeden pacient úplně ztracený mezi nejméně šesti dealery. Sml57 Co se týká zbytečného předepisování léků - ono je to spíš tím, že lidi jsou zvyklí si chodit k doktorovi "pro prášky". Jak jim nic nenapíše, tak mají pocit, že nejsou pořádně léčeni. Prášky na všechno, já kolikrát zírám, co všechno lidi "berou", a připadám si jako exot, když neberu nic. Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #3
    2. na komentář reaguje enka1 — #4
    3. na komentář reaguje Altamora — #5
    superkarma: 1 03.10.2014, 07:01:38
  20. avatar
    [1] gerda [*]

    Tak až tady a u minulého článku mi teprve došlo, že v ordinaci můžou zdržovat "muži v černém"Sml30 Do té doby jsem měla naivní představu, že se za dveřmi ordinace ordinuje. Taky praktickou zkušenost, všude, kde jsem byla v čekárně, to odsejpalo.Sml80 Asi se scházejí jinde.Sml58

    superkarma: 0 03.10.2014, 05:58:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme