Zdraví

Otužováním ke zdraví

S nástupem podzimu smutně vzdycháme nad odcházejícím létem a plně si užíváme posledních slunečních dní, které nám nastupující roční období darovalo k dobru. Na změny teplot reagujeme mnohdy rýmou, nachlazením, pokašláváním… A pozdě honíme bycha, když žehráme nad tím, že jsme safra porte zase chytli tu rýmu, protože kdybychom se byli bývali otužovali…?!

Pana Vladimíra Komárka, čestného předsedu I. plaveckého klubu otužilců Praha, většina z nás zná, aniž si to uvědomuje. Ano, je to ten muž, kterého pravidelně na vánoční svátky zabírá oko kamery, jak si to lehce a zvesela plave v zamrzlé Vltavě.

Pane Komárku, jak vy sám jste se dostal k otužování?
Na přelomu 60. a 70. let jsem viděl v televizi přenos z Memoriálu Alfreda Nikodéma, což je ono vánoční plavání, a řekl jsem si, že se toho chci také účastnit. Dalším motivem byl fakt, že jsme měli chatu na Slapech, na Ždáni, a tam žila převoznice Vltavka. Tato žena se otužovala a i v zimě chodila oblečena velmi nalehko.

Jaký rozměr dalo otužování Vašemu životu?
Žádné osvícení či něco podobného se nekonalo, jestli myslíte tohle. Ale je to pro mne úžasný způsob odreagování, protože když plavete 20 minut ve vodě s teplotou okolo 0 °C, opravdu nelze myslet na nic jiného než na tempa. Také to má výrazný efekt na zdraví – pokud chytnu nějaké to nachlazení, rozhodně má snazší průběh. Ale hlavně, popravdě řečeno, mne těší fakt, že dokážu to, co ne každý člověk.

Jak jste začínal?
Otužování se věnuji již 32 let. Když jsem se k činu rozhodl, podařilo se mi otužit během první zimy tak, že jsem vydržel plavat v nulové vodě dvacet minut. Předtím jsem se ale tři roky otužoval ranním sprchováním. Dnes už se tomu věnuji prakticky ze setrvačnosti a patří to ke mně.

Pokud se chtějí čtenáři ženy-in otužování věnovat, jaké zásady mají dodržovat?
U otužování platí především tři věci: dlouhodobost, soustavnost a postupnost. Tzn. že otužování je nejlépe se věnovat celoživotně, systematicky a postupně přidávat na intenzitě. Rozhodně nelze začít s otužováním třeba v polovině prosince a chtít hned o Vánocích plavat na Memoriálu Alfreda Nikodéma. Důležitou podmínkou je znát dobře svůj zdravotní stav.

Otužování je velmi náročné na srdce, a proto každému, kdo se chce otužovat, doporučuji navštívit lékaře a nechat si udělat zátěžové testy.

Váš klub čítá asi 50 členů, máte mezi sebou i ženy?
Samozřejmě, ale je jich méně, osm. V České republice nejsme jediným otužileckým klubem a obecně platí, že asi jedna pětina členů jsou ženy.

Jak tedy začít?
Začátečníci mohou začít omýváním mokrou žínkou nebo houbou nebo vlhkým ručníkem. Až si tělo zvykne na omývání, lze přistoupit k polévání nebo sprchování. Nejúčinnější je studená koupel v potoce, řece apod. Omývání může probíhat 3 až 4 minuty, polévání nebo sprcha 1 až 2 minuty. Doba koupele v přírodě bude trvat podle teploty vody, vzduchu a otužilosti.

A co špičkoví otužilci?
Ti musí trénovat více. Začít se sportovním otužováním je nejlepší během letních měsíců. Plavat je vhodné dvakrát týdně, nejlépe 5 až 20 minut, podle otužilosti a ambicí plavce. Před plaváním je vhodné se prohřát během nebo rozcvičkou, po plavání je vhodné dodat tělu teplo zase pohybem, případně teplým nápojem.
Životu nebezpečné je po plavání v zimní vodě vstoupit pod horkou sprchu - srdce by takovou zátěž nemuselo vydržet.

Pro zajímavost - mám zjištěno, že pokud nováčci vydrží u otužování dva roky, pak je to většinou na celý život.

Jak si v zimě otužilec udržuje kondičku? Jezdí se třeba na soustředění?
Pro pokročilé otužilce se organizují od října do dubna soutěže, plave se každou sobotu na trasách o délce od 100 m do 1 000 m. Pro zajímavost, pro pobyt v zimní vodě platí limit 22 minut. Dříve někteří z nás jezdili v létě „trénovat“ do Tater a plavali v tamních plesech, ale postupem času kvůli ochraně přírody tato možnost zmizela. Otužit se dá bez problémů i v našich podmínkách.

Možná právě v tomto okamžiku se čtenáři magazínu žena-in.cz rozhodli pro otužování. Nadšení je třeba ovšem podpořit…
Ano, nic nejde samo. Důležitá je výdrž a motivace. Motivací může být fakt, že otužování působí proti nemocím z nachlazení, alergiím a přidává i na psychické pohodě. Každý, kdo se rozhodne otužovat, nechť se obrátí na mne a já mu rád pomohu najít klub zabývající se otužováním blízko jeho bydliště.

Foto: archiv Vl. Komárek, jedním z autorů je paní Anna Komárková.
Více informací získáte na www.otuzilci.cz  

Za příjemný rozhovor děkuje 

   
01.11.2004 - Zdraví - autor: Tereza

Komentáře:

  1. avatar
    [3] Esťa [*]

    není nad koupel v horké vanně

    superkarma: 0 01.11.2004, 10:29:06
  2. avatar
    [2] Žábina [*]

    děkuji, nee

    superkarma: 0 01.11.2004, 10:27:04

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme