Rodina

Otec u porodu: Ano, nebo ne?

Okamžik, kdy nastávající maminka přivede svého potomka na svět, je stejně obávaný jako toužebně očekávaný. Porod bývá pro ženu jedna z nejtěžších i nejšťastnějších chvil života. Jak je to ale s druhým rodičem – měli by budoucí tatínkové automaticky být u narození svého dítěte také, nebo by raději měli svou účast pečlivě zvážit, případně rovnou vynechat?

porod

Ještě v dobách nedávno minulých by bylo přání, aby muž doprovázel ženu k porodu, považováno za výstřelek, nebo přinejmenším neobvyklý požadavek. Dnes už je to běžná praxe, nad kterou se nepozastavuje ani lékařský personál, ani naše společnost. Přestože se nejedná o nic nového, téma stále vzbuzuje emoce a podněcuje k vášnivým diskuzím. Jedni jsou toho názoru, že pokud muž vidí rodit svou ženu, přestane pro něj být atraktivní a s jejich intimním životem je konec. Druzí v tom naopak vidí příležitost pro otce, jak si získat jedinečný vztah k dítěti a prohloubit partnerský vztah.

Je jasné, že nepůjde o estetickou podívanou, a tak je potřeba k tomu přistupovat. Nejprve si sama ujasněte, jestli vůbec o něco takového stojíte a co přesně očekáváte. Chcete, aby vás partner držel za ruku, uklidňoval nebo na vás jen pozitivně působil svou přítomností? Bezpochyby jsou ženy, které své protějšky dobrovolně ušetří a tíhu rozhodování z nich tak sejmou. Představa, že by byl muž očitým svědkem toho, jak se snaží ze všech sil porodit, neupravené, upocené, v nelichotivé pozici a úpící bolestí, pro ně není příjemná a spíše by je znervózňovala.

V příhodné chvíli na toto téma zaveďte řeč a zeptejte se přítele či manžela na jeho názor. Pokud byste s ním moment narození vašeho společného potomka ráda sdílela, dejte mu to najevo, aniž byste ho však současně manipulovala k souhlasné odpovědi. Bavte se o tom společně s předstihem – po prvním rozhovoru je dobré dopřát mu čas, aby si to v klidu přebral.

Byl váš partner u porodu?

Možnost%
Ano35,1
Ne60,8
Jiná odpověď (napište do diskuse)4,1

Nic pro slabé povahy

Základním pravidlem je, nikdy ho do něčeho takového nenutit. Zvlášť by účast u porodu měli zvážit ti muži, na které jdou při pohledu na krev mrákoty, stejně jako ti, kteří jsou citliví a špatně nesou pohled na člověka trpícího bolestí, když sami nemohou nijak pomoci. O to horší by to bylo, že se jedná o někoho blízkého. To, že se z těchto důvodů rozhodnou u porodu nebýt, neznamená, že jsou horší tátové a nedostatečně projevují nadšení pro „otcovské řemeslo“. Je to věc střízlivého zhodnocení vlastních předpokladů. Ostatně na to, aby ukázali, jak skvělí jsou to tátové, bude ještě příležitostí dost.

Tatínkové, kteří nechtějí být ochuzeni o tuto výjimečnou událost a zároveň přetrpí trochu toho „nekomfortu“, mohou naopak získat silný zážitek na celý život. Řada mužů to vnímá také jako výzvu – chtějí si otestovat, co vydrží, případně zdolat sami pro sebe tabu, které pro ně porod představuje.

Za přítomnost otce u porodu se platí

Je dobré vědět, že přítomnost otce u porodu není zadarmo. Cena není jednotná, liší se v závislosti na zvoleném zařízení a regionu. Poplatky se pohybují v širokém rozpětí – zhruba od dvou stovek do patnácti set korun. Peníze k tomu potřebné nejsou zanedbatelné, zvláště pro budoucí rodinu, která jistě bude mít mnoho jiných výdajů s tím, aby nový přírůstek do rodiny v prvních letech jeho života zabezpečila. I proto se vyplatí více zapátrat po tom, jaké se vám naskýtají možnosti. Zdravotní pojišťovny sice běžně tento poplatek nehradí, pokud jste ovšem pojištěni u Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR, můžete jako budoucí maminka využít příspěvek ve výši 800 Kč právě na tento účel. Fakt, že s touto nadstandardní službou budou spojeny minimální, nebo dokonce žádné výdaje, může usnadnit rozhodování.

To, jestli nastávající otec vstoupí, nebo nevstoupí na porodní sál, by mělo být pouze jeho svobodnou volbou, po pečlivém zvážení toho, co lze získat a o co je možné se ochudit.

Zdroj: tisková zpráva

   
21.05.2015 - Těhotenství a porod - autor: (red)

Komentáře:

  1. [28] pechova [*]

    Otec u porodu nebyl. Nechtěli jsme to oba. Už několikrát jsem slyšela, že muži nedokáží mít s partnerkou sex, když byli u porodu (na každého to může mít jiný dopad).Já říkám ne.Sml16

    superkarma: 0 26.05.2015, 15:29:07
  2. [27] Jarek9 [*]

    Neměla - protože jsem nechtěla.

    superkarma: 0 22.05.2015, 09:58:06
  3. avatar
    [26] danca79 [*]

    Byl, to by si nenechal ujit za zadnou cenu.

    superkarma: 1 22.05.2015, 00:36:43
  4. avatar
    [25] risina [*]

    Poprvé (1985) to ještě nešlo, podruhé (1987) jsme si byli předem pro svolení u pimáře, ale nakonec se mnou manžel nebyl - u nás byly tehdy 2 porodní sály vždy se dvěma porodními lůžky a jelikož jsme rodily 4 najednou, nemohl být manel na sále, aby se neúčastnil i toho druhého porodu. Ale potřetí (1995) to vyšlo. Byla jsem ráda, že tam je se mnou, a on byl rád, že to zažil Sml22.

    superkarma: 0 21.05.2015, 22:43:35
  5. [24] MaVy [*]

    nechtěla jsem ho při porodu a byl rád, cizí krví by plot natřel, ale blízkých krev, nebo bolest vidět nemůže

    podle mě je porod věcí ženy, ani u druhého dáli-Bůh ho nechci, ale byl vedle a poblíž to se shodneme

    superkarma: 0 21.05.2015, 22:18:31
  6. avatar
    [23] peetrax [*]

    helikoptera — #21 i kdyby to nevyšlo, však se může pak uplatnit minimálně dalších patnáct let. Sml58

    superkarma: 0 21.05.2015, 20:13:16
  7. avatar
    [22] kuzle [*]

    Sophie — #16 po pravde,kdybych tam v tu chvili mela prezidenta, tak by mi to bylo sumak, jen aby uz to bylo za mnou Sml30 nastesti to byly celkem fofry u vsech 3 a opravdove porodni bolesti trvaly sotva pul hodiny, do te doby jsem si vesele hackovala Sml30

    superkarma: 2 21.05.2015, 18:47:07
  8. avatar
    [21] helikoptera [*]

    Já bych ho tam strašně ráda měla, až budeme mít miminko, ale přítel má problémy vidět jen injekční stříkačku, natož něco víc, jako krev a porodní sál a doktory v pláštích a tak - nevím, jestli by pak neměli víc práce s ním, než se mnou, ale kdo ví, třeba nakonec změní názor...

    1. na komentář reaguje peetrax — #23
    superkarma: 0 21.05.2015, 18:39:50
  9. avatar
    [20] denkas [*]

    U první holky mě strčila na sál a byla sem tam málem 6hodin. Asi na hekárně bylo plno.Sml80A byla to děsná otrava,nikde nikdo,další rodička za plentou. Jednou za dlouhou dobu mě sestra přišla poslechnout břicho. No nuda. Tak to mě napadlo,že by bylo dobrý,kdyby tam se mnou byla kamarádka,že bysme povídaly a ty bolesti by se tak nevnímaly. J e zajímavý,že manžel mě nenapadlSml30 Nojo,tenkrát to ještě nebylo. Ale stejně bych přímo u porodu nikoho nechtěla.Jen ten čas před tím,to jo.

    superkarma: 0 21.05.2015, 17:32:49
  10. avatar
    [19] sanvean [*]

    U nás jeden druhého přesvědčoval, že rozhodnutí je jen na něm, to byla domluva jak z nějakého absurdního dramatu :D

    superkarma: 0 21.05.2015, 16:20:40
  11. avatar
    [18] *Lefff* [*]

    Moc jsem nestála o to, aby mě manžel viděl v bolestech, funící, sténající, křičící, potící se, ale nabídla jsem být u porodu s tím, že to může být i pro něj silný zážitek a později by mohl litovat, že u narození našeho dítěte nebyl. Ať se rozhodne sám. A kdyby mu to nedělalo dobře, že se nebudu zlobit, když odejde. Zůstal. Později si vybavoval jen obavy, které o mě a o dítě měl - žádnou krev, které se původně bál, si nepamatoval. A pak byl i u dalších dvou porodů, aby si děti nezáviděly Sml16 Byl mi u ramene resp. za hlavou, takže mezi nohy nedohlédl. Je rád, že viděl naše děti v prvních vteřinách jejich života. Žádné trauma se nekonalo, naopak bych řekla, že nás tyto zážitky obohatily a ještě víc stmelily.

    superkarma: 4 21.05.2015, 15:43:03
  12. avatar
    [17] lalica [*]

    Manžela u porodu jsem neměla a ani bych jej tam mít nechtěla.

    superkarma: 0 21.05.2015, 15:05:58
  13. avatar
    [16] Sophie [*]

    kuzle — #10 Takže vlastně z lékařského hlediska.Ovšem asi ani to bych nezkousla.No,každá jsme naštěstí jiná,viď?

    1. na komentář reaguje kuzle — #22
    superkarma: 0 21.05.2015, 14:53:12
  14. avatar
    [15] ToraToraTora [*]

    vmiroslav — #14 Lepší to včas přiznat než pak přidělávat starosti rodičce a personálu. Sml67

    superkarma: 0 21.05.2015, 14:29:53
  15. [14] vmiroslav [*]

    Já nešel...není to na moji náturu Sml16

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #15
    superkarma: 1 21.05.2015, 14:22:01
  16. avatar
    [13] Suzanne [*]

    Kdybychom byli s mužem mladší a měli společné dítě, rozhodně bych ho u porodu měla a on by tam chtěl být též. Mluvili jsme o tom, rozhodně s tím nemá problém. Za mě - ANO. Vyloučení mužů z příchodu dětí na svět podle mě není dobře, jen ať vědí, jak se věci mají.

    Ale každý jsme jiný, hlavně ať někdo něco nezačne nařizovat nebo zakazovat. Sml24

    superkarma: 6 21.05.2015, 14:14:53
  17. [12] Nikar [*]

    Rodila jsem dvakrát, naposledy v březnu a dvakrát jsem měla u porodu manžela. Jsem ráda, psychicky mě podporoval, i když někomu to jako pomoc nepřijde. Chtěl tam být se mnou, já proti tomu nic neměla. A co se týče intimního života, tak ten jeho přítomnost u porodu, nezničila.

    superkarma: 5 21.05.2015, 12:55:14
  18. avatar
    [11] kobližka [*]

    kuzle — #10 Jasně.

    superkarma: 0 21.05.2015, 12:46:16
  19. avatar
    [10] kuzle [*]

    Sophie — #9 neni porodnik, je anesteziolog Sml22 vzhledem k mym zilam je on jeden z mala co se do nich trefi a kdyz uz tam byl, tak mu porodnik rekl: "Tak uz tady pane primari vydrzte, kdyby nahodou" Sml30 a u prvniho porodu byl potreba, syn se narodil dost priduseny, musel mu strkat rouru do krku a prodychavat ho ... holky uz sly skoro samy v pohode nastesti Sml22

    1. na komentář reaguje kobližka — #11
    2. na komentář reaguje Sophie — #16
    superkarma: 0 21.05.2015, 12:44:35
  20. avatar
    [9] Sophie [*]

    kuzle — #7 Svého otce u porodu? Tak pokud to nebyl porodník,tohle už mě přijde malinko "kách",promiň,nic ve zlém.

    1. na komentář reaguje kuzle — #10
    superkarma: 2 21.05.2015, 12:13:56
  21. [8] anina4 [*]

    Mám za sebou 4 porody, kdysi před revolucí tatínkové k porodu nechodili, těsně po revoluci ,když se narodili synové,tak nás to nějak ani nenapadlo a po delším čase jsem čekali naši nejml.dceru a já měla přání ,aby manžel u porodu byl,bylo to skvělé mít u sebe někoho blízkého a manžel byl nakonec překvapený jak on sám to zvládal, ikdyž měl zpočátku strach a říkal,že to byl jeho nejsilnější zážitek a byl rád,že se mnou mohl být.

    superkarma: 0 21.05.2015, 11:57:28
  22. avatar
    [7] kuzle [*]

    byl u toho prvního cca 15 minut, vic nestihl a platil 1000 Sml28 tak drahou ctvrthodinku jsem v zivote fakt nezazila a vickrat uz jsem ho tam stejne nechtela Sml23 nastesti musel hlidat jiz narozene ratolesti ... nicmene mela jsem u vsech 3 porodu sveho otce Sml58 nebyl u porodu svych dcer, ale u vnoucat ano Sml57

    1. na komentář reaguje Sophie — #9
    superkarma: 0 21.05.2015, 11:55:53
  23. [6] Rikina [*]

    Omleté téma, tak po stopadesátéšesté - ne. Chlap nemá u porodu co dělat, pokud to není lékař - porodník. V krajním případě záchranář v sanitce. Sml24

    superkarma: 7 21.05.2015, 11:53:44
  24. [5] cilani [*]

    Jestli kdy rodit budu, tak přítel chce jít se mnou a jsem za to ráda. On už ví, co a jak, přece jen už to absolvoval a s ním budu klidnější. Jsem ráda, že si můžeme vybrat..

    superkarma: 0 21.05.2015, 11:48:40
  25. [4] Markéta Škaldová [*]

    Chlapa u porodu bych nechtěla v žádném případě! Sml23

    superkarma: 1 21.05.2015, 11:43:40
  26. avatar
    [3] ToraToraTora [*]

    Ne, rodila jsem též třikrát a bez manžela a jsme oba rádi, že to tak bylo.

    superkarma: 1 21.05.2015, 11:32:14
  27. [2] ZlaEdna [*]

    NE, já jsem rodila 3x bez manžela a byla jsem spokojená. Jeho přítomnost by mě jenom více znervoznila.

    superkarma: 1 21.05.2015, 11:20:48
  28. [1] kabalenka [*]

    Muj manzel nejdriv u porodu nechtel byt, ale premluvila jsem ho, ze tam potrebuju jeho podporu. Nakonec byl strasne rad, ze tam se mnou mohl byt. U jen kdyz me predcasne vzali do porodnice, tak byl hrozne nervozni, ze nevi, co se deje a jestli uz me nechtej vzit na sal..Sml22 Pak rikal, ze to pro nej byl hodne intenzivni zazitek a je rad, ze u toho byl. A mimochodem, kdo ma OZP, tak kdyz se prihlasi do programu Vita karta, tak muze cerpat kredit na proplaceni otce u porodu.

    superkarma: 1 21.05.2015, 11:09:27

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme