Bulvár

Otec byl v KSČ, no a co?

Ani nevím, jak začít. Nejsem dobrý psavec (no, podle délky tohoto mailu si tím už nejsem jista) a vždy, když si pročítám příběhy k jednotlivým tématům, závidím jejich pisatelkám. Dnešní téma mě trochu nakoplo a řekla jsem si, že to zkusím. Vždyť za zkoušku nic nedám, a alespoň zavzpomínám, i když vzpomínání není činnost, kterou bych nějak zvlášť pěstovala.
Ale v 70.- 80. letech jsem prožila nejlepší (hlavně co se stáří člověka týká) roky svého života. Byla jsem mladá!
Jelikož jsem tak trochu sklerotička, na spoustu věcí si vůbec nevzpomínám. To možná přijde, až mi bude (pokud vůbec) osmdesát.
Zkusím to vzít podle anketních otázek.

1. Na normalizační léta, jak vyplývá z předešlého, nevzpomínám nijak. Ani nostalgicky, ani s odporem. Myslím, že jsem se neměla špatně. Všechno, co jsem k životu potřebovala, jsem měla.

2. Potíže s režimem jsem neměla, taky proč, když jsem se nijak politicky neangažovala. Tady mě napadá, že ještě žádná z pisatelek v diskusi neuvedla, že rodiče či některý z nich byli v té „správné“ straně, ano, myslím v komunistické. (Zdá se, že všichni byli pronásledováni režimem) No, snad mi za to hlavu nikdo neutrhne, když tady vybalím, že můj otec tam byl. Nemyslím, že bych se já měla za to stydět, je to prostě fakt. Pocházel z chudé rodiny, vyučil se ševcem, a když do strany vstoupil, určitě netušil, jakých zvěrstev a nepravostí se dočkáme. Ano, pak mu bylo umožněno vystudovat a získat normální dobrou práci. Říkám normální, protože nebyl žádným stranickým papalášem či tak podobně. A neplynuly nám z toho žádné výhody. Měli jsme se jako většina, matka byla v domácnosti a nijak jsme si nemohli vyskakovat.

3. Ano byla jsem v Pionýru (i v jiskrách i v SSM), chodila jsem na brambory. Na chmel ne, nežila jsem v Čechách. Na bramborách byla legrace. :-))

4. Nežvýkala jsem žádné žvýkačky, ale pamatuji je. Moje matka usoudila, že dávat korunu za žvýkačku je blbost, takže si nevybavuji, že by mi ji někdy koupila. To víte, tenkrát ještě ani každý pátý, ani desátý ze zubařů netvrdil, že je to pro zuby zdravé.

5. Magion jsem moc nesledovala, Dietlovy seriály ano.

6. Tuzexové bony byly poukázky na nákupy v Tuzexu. Pamatuji si, že když byly levné, stály asi 5,50 Kčs jeden a džíny stály asi 20–25  bonů (nebo se pletu? fakt už nevím), což bylo docela dost peněz. Takže jsem nikdy žádné neměla. Já nosila tesilky a krimplenové šaty.

7. Po čem se mi stýská? 8. Nebo co mi chybí?  V anketě jsem odpověděla, že mi chybí moje mládí, a to je pravda. Nic víc k tomu nelze dodat. Byla jsem mladá, zdravá a žila jsem ráda (dnes už jenom žiji ráda).

Kdybych měla vypsat, co ještě mě napadne v souvislosti s touto dobou, tak by to bylo heslovitě:
sedmdesátá léta -  střední škola, minisukně, tesilové kalhoty, krimplenové šaty a kostýmy, které se nechávaly šít u švadleny, překrásné sandály na platformě za 310,- Kčs, které jsem si málem vybrečela, protože byly na tu dobu strašně drahé, rekreace s rodiči, pionýrské tábory (byla jsem na jednom a tom samém místě devětkrát, poprvé po ukončení první a naposledy po ukončení deváté třídy), maturita, nástupní plat 1300 Kčs...
Osmdesátá léta – to už jsem byla vdaná, takže radosti s dětmi, fronty na banány a pomeranče, jesle, školka no a na závěr cinkání klíčema na náměstí... zbytek už asi znáte všichni.

Dnes jsem  v podstatě spokojený člověk, i přesto, že není vždy vše, jak má být. Všechno, co k životu potřebuji, to mám. A jsem zas na začátku : -)))

Hezký den přeje dkd


Za kolik bonů byly džíny, to tedy nevím, taky jsem nikdy žádné neměla. :-) Co se té KSČ týče, přesně vám rozumím. Můj tchán byl podobný případ, chudý proletářský kluk, který zažil v dětství a mládí tolik bídy a hladu, že prostě nemohl jinak než se stát přesvědčeným komunistou. Strana mu dala všechno, co kdy měl, šanci na slušný život. A všechno to okolo? Cestovat nepotřeboval, knížky ho nezajímaly a nějací disidenti? Jen je zavřete, když nám chtějí škodit. Z Moravy je do Prahy daleko. Z devětaosmdesátého se už nikdy pořádně nevzpamatoval, nechápal, co se děje.

 

 

   
12.04.2007 - Společnost - autor: Eva Jedelská

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [70] Lotka [*]

    Vážím si své rodiny, že v KSČ nikdy nebyla, i když mě teď po politické stránce pěkně serou

    superkarma: 0 07.03.2009, 14:26:19
  2. [69] Karolina* [*]

    Ty moje ze zjevnych duvodu ani nikdo nelakal a oni to povazovali za vyznamenani.

    superkarma: 0 12.04.2007, 22:34:11
  3. avatar
    [68] Kekka [*]

    Vážím si svých rodičů, že do KSČ nikdy nevstoupili, i když byli mnohokrát přesvědčováni.

    superkarma: 0 12.04.2007, 22:02:57
  4. [67] Karolina* [*]

    Nase rodina prisla po Viteznem unoru o majetek, komousi se u nas oblibe netesili. Jenze kdyz uz bylo jasne, ze budou u moci dlouho, nekteri pribuzni k nim vlezli, pry kvuli detem, spis kvuli vlastni kariere rekla bych. Pred babickou se to muselo tajit. Pak prisel osumasedesaty a rodinni komousi se jaksi pozapomeli a mohutne se angazovali, nasledne byli za normalizace ze strany vykopnuti. Svym detem ovsem skutecne pomohli, nejenze meli flastr za kapitalisticky puvod, ale taky za 68 Od normalizace byla nase rodina, az na jeden pripad, zase komousuprosta.
    Rodice v KSC nebyli, ale nebyli ani zadni disidenti. Zavreny ani v dolech nebyl nikdo. Jediny na co jsme se zmohli bylo, ze jsme chodili verejne do kostela, tata cile korespondoval se zapdni cizinou a kazdy jeho emigrantsky znamy nas po uprave vztahu navstivil, mama poslouchala Hlas Ameriky a Svobodnou Evropu a nechavala otevrene okno, takze to bylo slyset na celou ulici a podobne blbustky.

    superkarma: 0 12.04.2007, 20:55:44
  5. avatar
    [65] Vivian [*]

    Rodiče mého manžela ve straně byli... Prý kvůli dětem, aby mohli studovat... Já je neodsuzuju, ale osobně si víc vážím svých rodičů. Že před nikým hřbet neohnuli jen kvůli výhodám.

    superkarma: 0 12.04.2007, 17:53:08
  6. avatar
    [64] Vivian [*]

    U nás teda nebyl ve straně nikdo...
    Babičce dělali peklo, protože chodila s klukem, který v padesátých letech emigroval do Austrálie, takže si pro ni jednou soudruzi přišli do práce, odtáhli ji na výslechy a dva dny nikdo z rodiny nevěděl, kde je... O pár let později se provdala a vzala si poloněmeckýho kluka ze Sudet, kterej byl navíc na komundíry držkatej , takže z něho udělali "černého barona"... Takže moje máma odmalička věděla, co jsou komunisti zač, a do strany by nevstoupila ani za zlatý prase...
    Komunistka je akorát moje druhá babička, ta je volí odjakživa a ve svých osmdesáti už asi nezmění názor, ale na levém břehu je v rodině sama samotinká, všichni ostatní jsme těžce napravo

    superkarma: 0 12.04.2007, 17:50:48
  7. avatar
    [63] sanvean [*]

    Hm, naši nevstoupili, i když tátovi slibovali byt a mámě vyšší plat. Ale nikoho neodsuzuju, své rodiče si člověk nevybírá.

    superkarma: 0 12.04.2007, 17:36:55
  8. avatar
    [62] Odemětobě [*]

    Sweeney: moji bývalí sousedé na doly a socialismus vzpomínají s láskou,jak se měli dobře.Na špatné už zapomněli.

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:53:37
  9. avatar
    [60] Meander [*]

    Odemětobě: Kdepak, jsem původu ještě pofidernějšího. Naši dosidlovali pohraničí. Tatík prchal z Ukrajiny, máti byla odejita z Prahy. Ta studna bylo štěstí v neštěstí. Dalo se do ní případně skočit.

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:44:33
  10. avatar
    [58] Odemětobě [*]

    Meander: to jste byli kulaci,ne? A měli jste na tu studnu povolení?

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:42:11
  11. avatar
    [57] Odemětobě [*]

    Pocházím z vesnice,kde 80% chlapů pracovalo v uranových dolech,do důchodu chodili v 45 (do 60 byli mrtví,to je jiná věc),platy měli nadstandardní,auta a hadry z tuzexu,každý si postavil barák jak hrad.Po revoluci se těžba omezila,takže se zařadili mezi "běžné" občany.Kdyby se měřilo obdivování bývalého řežimu,tak tam ten měřič exploduje.

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:41:11
  12. avatar
    [55] Meander [*]

    My měli taky vlastní studnu a když do té obecní spadla srnka a z kohoutků lidem tekl sliz a chlupy, to bylo najednou dolejzání.

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:35:22
  13. avatar
    [54] Meander [*]

    Sweeney: I dokážu.

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:34:00
  14. avatar
    [52] Odemětobě [*]

    Taky jsem komunistovo dítě.Toho,co do strany vstoupil na vojně v mladickém nadšení.Takže jsem nepožívala žádných privilegií jako třeba potomci papalášů,frontu na maso si pamatuji dodnes,ty nervy,jestli ty 4 řízky ještě zbydou na mě nebo je koupí sousedka.Ponižující fronty na vložky a toaleťák,ovoce na příděl.Je fakt,že jako vdaná jsem se měla dobře,manžel tehdy jako stavbyvedoucí byl zařazený mezi dělnické profese a bral víc než já v projekci.Proto jsem si taky mohla dovolit být na mateřské 5 let.Neměnila bych,osobní svobodu si cením hodně vysoko a dnešní doba mi ji dopřává.Otvírá se mi kudla v kapse,když tchýně spustí o chlebu za 4,20 a mléku za 2 Kčs.O druhé straně mince ovšem zapomíná pohovořit...

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:29:09
  15. avatar
    [51] Meander [*]

    Sweeney: Když můj švára slavil 45 narozeniny, ségra mu objednala let balonem. Balon se nafukoval na návsi a sousedi měli největší starost, jestli "to máme povolené".

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:26:23
  16. [48] dkd [*]

    sweeney: ale nechceš říct, že každý, kdo byl ve straně donášel, že ne? Možná to bylo zbabělé, to víš, není každý geroj. A ze mne by byl špatný obhájce.

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:22:53
  17. avatar
    [47] femme [*]

    dkd: jj, čert vem komouše v tomhle s tebou souhlasím

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:22:11
  18. avatar
    [45] femme [*]

    dkd: no nevím nevím otcové nemají rádi, když se jim děti odrodí

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:21:34
  19. [44] dkd [*]

    tím končím, howgh, běžte taky venku, je tam krásně, čert vem komunisty : -)))

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:19:50
  20. [42] dkd [*]

    femme: určitě ne

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:19:14
  21. avatar
    [41] femme [*]

    dkd: a tatíček netrpěl?

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:17:08

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [40] femme [*]

    Manx: u nás v baráku dělala domovnici taková hnusná stará jedubaba a ta taky donášela doufám, že jí není země lehká

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:16:05
  2. avatar
    [39] Meander [*]

    Sweeney 34: Hlavně je bordel v tom KDO S KÝM. Ten svět je děsně nepřehledný.

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:15:36
  3. [38] dkd [*]

    mimochodem: Název článku vymyslela redakce : -))

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:15:32
  4. avatar
    [37] Tesay [*]

    Manx: Meander: Sweeney: perlíte dámy

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:15:25
  5. [36] dkd [*]

    femme: tak to máš potom podobné svědomí, jako já : -) též jsem neměla potřebu být disidentem a u komoušů jsem nebyla, i když mi to bylo nabízeno.
    sweeney: a možná s režimeme nesouhlasil, jen se prostě vezl, jako většina...je to jednodušší, ne?

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:14:22
  6. avatar
    [35] femme [*]

    Sweeney: dobrá shoda a přitom jsme každá jiná generace

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:12:56
  7. avatar
    [33] Meander [*]

    Manx: Jojo, takové uliční výbory, Lidové milice, domovní důvěrníci, potratové komise... Jo, to byly časy. Ne jako teď. Všude se roztahují ti zlí odporní kapitalisté z Ameriky. Dřív tu byli aspoň soudruzi ze spřátelených zemí.

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:05:00
  8. avatar
    [29] femme [*]

    Manx:

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:02:00
  9. avatar
    [28] femme [*]

    dkd: taky jsem neměla potřebu být disidentem a u komoušů jsem nebyla, i když mi to bylo několikrát nabízeno ale možná to bude tím, že mám jiné svědomí, než ten tvůj otec mojí rodině tahle rudá verbež hodně ublížila, neměla jsem a nemám je proto ráda

    superkarma: 0 12.04.2007, 16:01:36
  10. [26] dkd [*]

    sweeney, femme: necítím potřebu nikoho obhajovat, takže to nebylo na obhajobu ...jenom konstatování.
    Asi neměl potřebu být disidentem, ale to jen hádám .... neptala jsem se, nerozebírali jsme to.

    superkarma: 0 12.04.2007, 15:50:25
  11. avatar
    [25] femme [*]

    Sweeney: a vo vo tom to je

    superkarma: 0 12.04.2007, 15:36:41
  12. avatar
    [23] marcellina* [*]

    ad 1

    superkarma: 0 12.04.2007, 15:25:49
  13. avatar
    [21] femme [*]

    dkd: k bodu 2/ nevím, kdy tvůj otec vstoupil k rudým, ale když prokoukl, tak mu mělo snad jeho svědomí napovědět, že by už neměl s takovou vrahounskou smečkou výt, nemyslíš?? nebo snad neprokoukl dodnes??? to by pak byl hodně smutný příběh

    superkarma: 0 12.04.2007, 15:21:31
  14. [20] dkd [*]

    samík97: hlavně, že dnes nikdo nelže a nepřetvařuje se, viď? !

    superkarma: 0 12.04.2007, 15:08:21
  15. avatar
    [19] Tesay [*]

    Eva_Fl: dědečka z matčiny strany jsem nepoznala. Nepřežil komunistickou vězeňskou péči - byl bohatý sedlák, kterému se nelíbilo znárodnění jeho statku. Ani jedno z jeho dětí nemohlo jít studovat.... Otcova starší sestra emigrovala... Naši prožili opravdu skvělé dětství i mládí.

    superkarma: 0 12.04.2007, 15:04:33
  16. [18] Samík97 [*]

    VÁM SE TO DNESKA MLUVÍ, ALE BUĎTE RÁDY, ŽE JSTE TU DOBU PLNOU LŽÍ A PŘETVÁŘKY NEZAŽILY.Dnes se tomu směji a jsem ráda, že alespoň podzim života prožívám sice skromně, ale v klidu.Nikdo zatím nevzpomenul na POVINNÉ politické školení nestraníků- to byl taky POCUC !

    superkarma: 0 12.04.2007, 15:01:13
  17. avatar
    [17] bonda [*]

    Eva_Fl: Jen poznamenám, že by teda měla viset nejméně půlka vlády a parlamentu a senátu a nakonec zřejmě i pan president, protože ten v té straně určitě taky byl.....

    superkarma: 0 12.04.2007, 14:56:26
  18. [16] dkd [*]

    Eva_Fl: netusila jsem, ze se znate ? :-))

    superkarma: 0 12.04.2007, 14:22:56
  19. avatar
    [15] Altamora [*]

    SENSITIVESKIN: Asi máš pravdu, dodej mi prosím ten správný algoritmus pro výpočet, aby mi vyšlo, že 1,5 je 99% z 15.

    superkarma: 0 12.04.2007, 14:12:19
  20. avatar
    [12] Meander [*]

    Eva_Fl: Všimni si spíše příspěvku č. 1.

    superkarma: 0 12.04.2007, 14:09:44
  21. avatar
    [11] Eva_CZ [*]

    Odpovim jen na otazku ,,Otec byl v KSČ, no a co?"

    No a nic. Hnusnej odpornej komous, kterej mel davno viset.

    Cest praci.

    superkarma: 0 12.04.2007, 14:08:08
  22. avatar
    [10] SENSITIVESKIN [*]

    Altamora: no právě, neumíš počítat

    superkarma: 0 12.04.2007, 13:59:28
  23. [9] a.... [*]

    SENSITIVESKIN: Ale neblbni na přihlášku na vešku bych to určitě bývala napsala, to by mi moji rodiče neudělali, aby mi upřeli výhodu, na kterou bych měla nárok

    superkarma: 0 12.04.2007, 13:52:16
  24. avatar
    [8] Altamora [*]

    SENSITIVESKIN: Kde bylo 99% lidí? V KSČ? No, já nevím, ale celá ČSFR měla 15 miliónů obzvatel, v KSČ jich bylo 1,5 mil, tak ať počítám, jak počítám, je to 10%.

    superkarma: 0 12.04.2007, 13:51:52
  25. avatar
    [6] SENSITIVESKIN [*]

    a....: třeba o tom ani nevíš

    superkarma: 0 12.04.2007, 13:42:44
  26. [5] a.... [*]

    SENSITIVESKIN: Moji rodiče ani já ne...

    Když čtu jednotlivé body článku, tak to mám skoro všechno / kromě posledního bodu/naopak

    superkarma: 0 12.04.2007, 13:31:58
  27. avatar
    [4] SENSITIVESKIN [*]

    No a co? Vždyť tam tehdy bylo 99% lidí, tak není co řešit....

    superkarma: 0 12.04.2007, 13:17:44
  28. avatar
    [3] Kadla [*]

    Dobře napsané a výstižné. Jako bych četla sama o sobě.

    superkarma: 0 12.04.2007, 12:58:41
  29. avatar
    [2] Eliana [*]

    To je nahodou pekne obrazne napsane. Nasi proste ve strane nebyli,ale taky je nikdo nepronasledoval, lidi se tu znaji uz po generace a kdo chtel byt ve strane tak byl a kdo nechtel nic se nedelo, proste nejaky vliv rezimu na cokoliv u nas doma si nevzpominam... K mori se nejezdilo, nejezdilo se temer nikam, nasi meli 4 deti takze jsme travili prazdniny litanim na koupalko, jezdenim na kole a hrama vseho druhu, mozna jeste cetbou....

    superkarma: 0 12.04.2007, 12:55:23
  30. avatar
    [1] Beruška1 [*]

    U nás v KSČ nikdo nebyl, ale tatínek byl členem toho uličního výboru, nevím přesně, jak se to jmenovalo. Vím, že musel psát posudky na různé sousedy, stejně je psala maminka, líp to uměla a vždycky přemýšlela, jak to napsat, aby nikomu neublížila a přitom nepsala lži, aby za to tatínka nemohl nikdo stíhat. Jenom jednou jsme napsali hodně ošklivý posudek, na alkoholika, co bil ženu i děti a přitom se mu nikdy nic coby členovi KSČ nestalo.

    superkarma: 0 12.04.2007, 12:54:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme