Rodina

Otcem v pozdním věku

V loňském roce obletěla svět tato zpráva: „Momentálně nejstarší rodičkou na světě je sedmdesátiletá Omkari Panwar z Indie. 3. července porodila císařským řezem dvojčata.“ Veřejnost kroutí nechápavě hlavou, to přece není normální. Když však zplodí dítě sedmdesátiletý muž, zpráva svět neobletí. Nikdo hlavou nekroutí.

otec

Stále více přibývá mužů, kteří si pořizují děti ve věku, kdy jejich vrstevníci už jsou dědečky. Možná si jen chtějí prodloužit mládí, možná chytili druhou mízu, mnozí z nich chtějí vyhovět přání své nové mladé manželky.

Milé mladé manželky, uvědomujete si všechna pro a proti?

Pro

otec

Starší tatínci jsou na otcovství dostatečně psychicky připraveni, řada z nich má zkušenosti s výchovou dětí z předchozích manželství. Vědí, čeho se vyvarovat, a co naopak ve výchově upřednostnit. Povětšinou už rozpoznají zájmy svých dětí a rozvíjí je tím správným směrem.

Upřednostňují klid a teplo domova.Už tolik nevyhledávají dřívější druh zábavy, méně času věnují sportu a různým koníčkům z mládí. Jsou totiž více unaveni, ale i právě proto uléhají se svými potomky častěji než maminky, čímž vytváří potřebnou citovou vazbu.

Jsou zodpovědnější než by byli ve dvaceti. Svou kariéru už udělali, teď si chtějí užít dítěte. Mají na něj více času.

Jsou ve většině případech velmi dobře finančně zajištěni, tudíž i jejich dítě je dobře zabezpečeno. Je mu poskytnuta materiální péče i vzdělání.

Mají výhodu znalosti komunikace a způsobu vyjadřování oproti dnešním mladým klukům, kteří žijí většinou ve virtuálním světě a vyjadřují se pouze pomocí sms zpráv.

Proti

otecZatímco rizika porodu u starších žen jsou dobře známá, o následcích pozdního otcovství se příliš nemluví. Dr. Allan Pacey, odborník zabývající se problémy s plodností na Sheffieldské univerzitě, říká: „Už nějakou dobu víme, že děti narozené starším otcům jsou vystaveny zvýšenému riziku celé řady zdravotních problémů, protože tvorba spermií u starších mužů je méně efektivní a jejich spermie mají vyšší počet genetických vad. Také většina výsledků testů inteligence u dětí starších otců je horší než u dětí mužů věku mladšího.“

Věk starších tatínků přináší také jiná rizika. Nestačí svým dětem například ve sportech, na výletech, v běžných dětských hrách. Nedostává se jim prostě dech a můžou najednou zůstat ležet. Co pak s malým dítětem křičícím v parku?

K velkému rozkolu vztahu dochází v pubertě dítěte, kdy se více než kdy jindy projevují dvougenerační rozdíly. Starší muži si hůře připouští dospívání dětí a výchovu nahrazují zákazy a příkazy. Objevuje se až přehnaná péče.

Dalším nepříjemným faktem je někdy i stud dítěte, když se ho ve školce či ve škole kamarádi zeptají: „To byl táta, nebo dědeček?“ Dítě neví, jak zareagovat, a dochází k prvním záporným myšlenkám.

Asi nejhorším negativem starších tatínků je postupující věk, který zvyšuje pravděpodobnost smrti. Přemýšlejí muži, kteří si dítě pořídili v pokročilém věku, o budoucnosti? O tom, že se dost možná nedožijí dospělosti svého potomka? Jsou na to vůbec po psychické stránce připraveni?
I u nás máme příklady: například režisér Karel Kachyňa nebo architekt Jan Kaplický, který dokonce zemřel přesně v den, kdy se mu narodila dcera.

otec

Další naši slavní tatínci
Karel Gott, František Janeček, Bolek Polívka, Boris Hybner, Petr Janda, Petr Hapka, Karel Šíp, Jan Saudek, Mirek Topolánek, Jiří Paroubek...

otec

Čtěte také...

Použitá citace: odborný časopis Plos Medicine

   
11.03.2011 - Rodina - autor: Alexandra Stušková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [31] dasena [*]

    Otec v pozdním věku si myslim stara lépe

    superkarma: 0 02.12.2013, 15:07:46

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] pani [*]

    Když se nám narodila  dcera mě bylo 40 a manželovi 45,      dluho trvalo neš nám přestali říkat  babičko a dědečku,Dcera má už 19let,Ale ktomu mám i 3 syny,38,37,31let,A jsem konečně i babičkou 7.3.2011 je -to vnučka.Sml52Sml59

    superkarma: 1 21.03.2011, 18:45:45
  2. [29] astrolog [*]

    Víte nejvíce se bavím, vzhledem k svému věku tím, když si nějaká mladice z "cisté" lásky bere juru nad hrobem /pochopitelně velmi dobře zajištěného/ a s ním zplodí dítě. Nic proti tomu, když jí tikají biologické hodiny a chce dítě, pak je vcelku jednu s kým počne. No jo, ale oni ti botatí mají dost peněz i na toho doktora, takže s čím holčička počítala, že to s ním tak 2-3 roky vydrží se najednou mění v hrůzný sen a oni ti odrostlí jinoši ve většině pčípadů přžívají a roky ubíhají a ubíhají a ženušky si hlídají a hlídají. To musí být chuťovka s takovým zdatným70 letým každý večer uléhat..... On jim to sna ten nahoře dělá naschvál. Pak se ještě soudí další roky s jeho děti a je na krku 40 a co pak? Jo život je jedna velá kalamita.

    superkarma: 1 18.03.2011, 08:39:40
  3. avatar
    [28] Francaise [*]

    dwolfova — #27 Sml30 zkuste jim to říct Sml30

    superkarma: 0 15.03.2011, 12:12:18
  4. [27] dwolfova [*]

    Pořídit si dítě v pozdním věku, jak je "velice módním doplňkem u  celebrit" není žádný problém - na to stačí pár minut - ale pak "řádně tyto fracky vychovat" - to už nikdo v tomto věku nedá, mají na to chůvy, řeší vše penězy než výchovou apod., a slušný člověk z toho nevyroste.

    1. na komentář reaguje Francaise — #28
    superkarma: 1 14.03.2011, 14:09:57
  5. avatar
    [26] tortora [*]

    kamarádka z porodnice má chlapa o 24 let staršího,mají dvojčata kluky a jemu bylo 61,když se narodili,na svůj věk nevypadá,ale určitě je to pro něj záhul,není ani bohatej a pracuje manuálně...já bych to nedalaSml23

    superkarma: 0 13.03.2011, 18:43:42
  6. avatar
    [25] kobližka [*]

    monkee — #24 Nebo si je taky "pořizuje",protože to je dneska IN a taky všem může ukázat,že na to ještě má....

    Já si myslím,že člověk je naprogramovaný tak,aby děti měl v produktivním věku,kdy je fyzicky i psychicky na vrcholu.V pozdním věku je člověk více nervóznější,méně odolný a pochybuju,že by stačil nárokům dnešních dětí a jejich možnostem,jak využít volný čas.U každého je to ovšem jinak.Většinou se starší pánové,co se rozhodnou stát otcem,rekrutují z řad umělců,inteligence a takových,co nepracují manuálně.Pochybuju,že by takový zedník,pokrývač,nebo třeba instalatér toužil ve vyšším věku po dítěti.Bývá dost unavený z práce a roli otce by asi zvládal dost těžko......

    superkarma: 0 12.03.2011, 20:58:13
  7. avatar
    [24] monkee [*]

    OlgaMarie — #6 Souhlas Sml22

    Na stáro si podle mě pořídí dítě jen chlap, který buď žádné nevychoval nebo mu jeho dětství a mládí uteklo mezi prsty (veškerá výchova zůstala na matce), když vydělával nebo se bavil někde mimo rodinu. A potomka/ky viděl jen spící při svém pozdním návratu domů. Sml68

    1. na komentář reaguje kobližka — #25
    superkarma: 0 12.03.2011, 00:48:50
  8. [23] rak177 [*]

    Juana — #5 Myslím si to samé.No, staříka si podruhé určitě nevezmou.Mimochodem,jak Mátlová může mít žaludek na Janečka..

    superkarma: 0 11.03.2011, 17:36:49
  9. avatar
    [22] Dekameron [*]

    SNÍŽEK — #21 No kdyby byla globální katastrofa a šlo by o udržení a zachování druhu.... tak bych se asi hejnem chtivých žen nechal ukecat Sml80

    superkarma: 0 11.03.2011, 16:32:03
  10. avatar
    [21] SNÍŽEK [*]

    Dekameron — #8 nikdy neříkej nikdy Sml30

    1. na komentář reaguje Dekameron — #22
    superkarma: 0 11.03.2011, 16:14:05
  11. avatar
    [20] RenataP [*]

    navíc to skýtá výhodu, že pokud je otec už v důchodu, nemusí spoléhat na hlídací babičky a může pohlídat dítě sám... ženská může do rachoty (neb  z důchodu se vyžít nedá, leda by to byl rentiér)....

    ale to není špatná možnost?Sml58

    superkarma: 0 11.03.2011, 14:51:33
  12. avatar
    [19] OlgaMarie [*]

    amphora — #13 On Hospodin věděl, proč k Zachariášovi poslal jednoho z předních andělů, strašného a hrozného, aby Zachariášovi zvěstoval, že mu jeho manželka Alžběta porodí přes vysoký věk obou rodičů syna a dají mu jméno Jan. (Evangelium Lukáše).

    On taky takový tatík, má-li vnouče, okrade i to vnouče. Je to schíza jakoSml21 být dědečkem i tatínkem.

    superkarma: 0 11.03.2011, 10:41:00
  13. avatar
    [18] femme [*]

    Bhublinka — #16  Sml30 já zase říkám, že chlapi jsou snad dělaní přes kopírák Sml58

    superkarma: 0 11.03.2011, 10:26:31
  14. avatar
    [17] Juana [*]

    Bhublinka — #16 Sml52Sml52 přesně tak

    superkarma: 0 11.03.2011, 10:15:36
  15. [16] Bhublinka [*]

    femme — #14 vezmeme-li v potaz hlášku - VŠICHNI CHLAPI JSOU STEJNÍ- pak bych tuto diskuzi brala jako bez předmětnouSml52 .....čímž s vámi souhlasím :)

    1. na komentář reaguje Juana — #17
    2. na komentář reaguje femme — #18
    superkarma: 0 11.03.2011, 10:10:36
  16. [15] Bhublinka [*]

    Já jsem někde naopak četla že děti takových rodičů jsou více inteligentní. a hlavně by se měl brát v potaz ten fakt že dají tomu dítěti dobrou výchovu. V mém okolí si nasekalo dítě fůra mladých lidí, kteří přivádějí své dítě do sociálně slabého prostředí a hlavně s tím že na to nemají, prostě si ho pořídili a hotovo. .....Lásce neporučíš, pokud se holt sejdou dva rozdílně věkoví lidé a chtějí spolu dítě, pak je to na jejich zodpovědnosti, nemůžeme soudit dle pohledu na ně. Někdo je nad hrobem už ve třiceti svým stylem života.Sml24

    superkarma: 0 11.03.2011, 10:09:07
  17. avatar
    [14] femme [*]

    mladej otec je nezodpovědnej a nevybouřenej, starej otec je náladovej, chce mít klid a zlobí ho prostata, tak si pak, ženo, vyber Sml80 Sml24

    1. na komentář reaguje Bhublinka — #16
    superkarma: 2 11.03.2011, 10:05:23
  18. avatar
    [13] amphora [*]

    Sml22je vědecky dokázáno, že "velmi" staří otcové- 60 a více let- prokazatelně "okradou" své děti i o 10-15 let života !! To, že ve většině případů, leží výchova těchto dětí, jen a jen na matce, ani nekomentuji.  Peníze nejsou vše ať  si říká, kdo chce ,co chce, tento starý člověk již není ,fyzicky a mnohdy ani duševně ,schopný se o potomka starat. Samozřejmě ,že ho "chvíli" pomazlí, pohraje si s ním, zajde na procházku, ale tělo si velmi rychle řekne o to své !! Tím nechci říct, že i tak starý člověk nemá své děti rád, ale genetika si nedá poroučet.To,že se prodloužuje věk dožití, neznamená,že budeme v budoucnu NORMÁLNĚ rodit i ve vysokém věku 70 let. Krásný denSml79

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #19
    superkarma: 0 11.03.2011, 09:48:54
  19. avatar
    [12] Odemětobě [*]

    Rozuměla bych otcovství třeba v 50-55 letech,ale v 70? Stejně si myslím,že chlap po padesátce chce mít svůj klid,pohodlí,bývá víc utahaný z práce.Pokud mluvíme o střední třídě.

    Dekameron — #8 přesně tady se nacházíme,VŠ studenty máme jen na víkend,přes týden klídek a pohoda. Pak si chci užít pár let svobody,abych se vybouřila a mohla být skvělou babičkou.Sml30

    superkarma: 1 11.03.2011, 09:02:08
  20. avatar
    [11] OlgaMarie [*]

    Znám ženu s tituly před i za jménem, úžasně vzdělanou, ale tak proleznou všemi možnými i nemožnými nemocemi, až se divíte, že ještě žije. Tatínek byl o 30 let starší než maminka a ona neprošla nikdy negativním postojem k věku otce, milovala ho. Jen se mu chtěla celý život zavděčit studiem, přestože netoužila být ničím jiným než baletkou. možná ty nemoce měla právě z toho, že milující tatínek jí nedovolil, aby šla za svým snem.

    superkarma: 0 11.03.2011, 08:55:43
  21. [10] Anai [*]

    RenataP — #7 Ano, úžasný! Sml67 V rodině máme případ (dítě v 60 letech, manželka mladší, než jeho dcera) a dítě má naopak prý nadprůměrné IQ.

    superkarma: 0 11.03.2011, 08:40:08
  22. avatar
    [9] Francaise [*]

    Ten úvod mě pobavil taky, vždyť muži stačí, když se vzchopí k "aktu", žena musí dítě 9 měsíců odnosit a potom ještě porodit, o zátěži na organismus snad nemusíme diskutovat.

    Nejsem sice pro děti v pozdním věku ani jednoho pohlaví, ale musím oponovat, pokud jde o inteligenci dítěte. Mám spíš zkušenost, že děti jsou naopak chytré. Ovšem pokud jde o zdraví, tam bych si tak jistá nebyla.

    superkarma: 0 11.03.2011, 08:39:50
  23. avatar
    [8] Dekameron [*]

    Nejsem až tak starý, ale z hlediska zodpovědnosti vůči dítěti i pocitu, že jsem si své už vychoval, bych se do miminkovského harakiri už nikdy znovu nepustil.

    Neměli jsme hlídací rodiče a ani nebyli finančně moc silní a tak by pro nás bylo miminko závazek na dalších 20 let.

    Znamenalo to omezení v kultuře, sportu i cestování... a já si chci teď užívat života, než moje tělíčko bude zhuntované věkem Sml24

    Tedy buď si počkám na vnoučátko a nebo budu rozmazlovat děti přátel a večer šup je zpátky k rodičům Sml16

    1. na komentář reaguje Odemětobě — #12
    2. na komentář reaguje SNÍŽEK — #21
    superkarma: 1 11.03.2011, 08:37:37
  24. avatar
    [7] RenataP [*]

    Léthé — #2 nádherný názor!Sml67

    1. na komentář reaguje Anai — #10
    superkarma: 0 11.03.2011, 08:33:14
  25. avatar
    [6] OlgaMarie [*]

    Sml30Pobavil mě hned úvod. Zpráva o sedmdesátileté matce svět obletí, ale o sedmdesátiletém otci ne. Sml30 Bodejť by jó! Matka je jistá, otec nejistý.Sml57

    Osobně si myslím, že kdyby  potenciální otec -stařík měl opravdu zkušenosti s výchovou dětí z předchozího vztahu, tak si ve vyšším či vysokém věku děti nepořizuje, protože by věděl, co to obnáší.

    1. na komentář reaguje monkee — #24
    superkarma: 1 11.03.2011, 07:40:53
  26. avatar
    [5] Juana [*]

    Teda ne že bych je milovala, ale Topolánek a Paroubek snad tak staří nejsou, ne? Moje sestřenice se narodila, když strejdovi bylo něco málo přes 50, a ten se dožil ještě její vnučky. Dítě v 70, to už je něco jiného, ale obvykle se jedná o velice dobře finančně zajištěné muže, takže po nich zbydou mladé bohaté vdovy a ty pak určitě nouzí netrpí - a nový mladý tatínek se na peníze určitě chytí. Zní to hnusně pragmaticky, ale tak to prostě je.

    1. na komentář reaguje rak177 — #23
    superkarma: 0 11.03.2011, 07:05:14
  27. avatar
    [4] Léthé [*]

    Suzanne — #3 No to já už ho mámSml30...ale babka se ještě moc necítímSml80

    superkarma: 0 11.03.2011, 01:17:44
  28. avatar
    [3] Suzanne [*]

    Mně jsou fuk rizika výše zmíněná. Já osobně bych ale nechtěla vedle sebe dědka.Sml24 Leda až sama budu babka.

    1. na komentář reaguje Léthé — #4
    superkarma: 0 11.03.2011, 01:10:47
  29. avatar
    [2] Léthé [*]

    Přesně takSml80. Starší muži jsou spolehlivější a pokud mají prachy a o rodinu a potomka je postaráno, i kdyby exnuli, tak proč nemít dítě.

    Lepší mít za tátu dědouška, než nezodpovědného prochlastaného flákače a kurevníka

    1. na komentář reaguje RenataP — #7
    superkarma: 1 11.03.2011, 00:48:42
  30. avatar
    [1] Altamora [*]

    Až se najde sedmdesátiletá žena, která otěhotní přirozeně, bez umělého oplodnění, tak nad tím nebudu kroutit hlavou. Stejně jako nekroutím hlavou, když stařec oplodní mladici. To, že mě staří muži nepřitahují, neznamená, že to někdo má jinak.

    superkarma: 0 11.03.2011, 00:33:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme