Domácnost

„Ostrovní manželka“ z domu na samotě: Příroda si sama poradí nejlíp

m

Některé z vás si možná pamatujete na rozhovor s Marií, „ostrovní manželkou“, která se se svým manželem Karlem rozhodla opustit rušný život velkoměsta a žít na samotě uprostřed lesa. (ČtěteZDE). Po roce mě pozvali na návštěvu a já nemohla odolat. Co se u nich změnilo a jak se jejich představy sešly s realitou?

Opustit svět velkoměsta a žít v harmonii s přírodou. Pozorovat ji, respektovat její zákony a těžit z toho, co dává. Žít si na samotě v lese, být pracovně na volné noze a hospodařit tak, jak bylo zvykem u našich předků. Komu by se to nelíbilo? Ale je to vůbec možné? Dokážeme se natolik „uskromnit“ a vystačit si s tím, co nám dává půda, kterou sami obděláváme?

Našli se skeptici, kteří nevěřili, že to Marie s Karlem ustojí, ale většina je chápala a možná jim i trochu záviděla volnost a svobodu.

Ať už patříte k první, nebo druhé skupině, možná vás bude zajímat, jak se Marie s Karlem se svým novým životním stylem vypořádali. Jak pokročil život v jejich „ostrovním království“. Co se za ten rok změnilo, co jeho obyvatele poučilo, s čím jsou spokojeni a co je přimělo ke změně?

Ráda jsem přijala pozvání a bylo mi velkým potěšením si opět popovídat s Marií, Karlem, a dokonce i s jejich vnukem Filipem, který zde trávil část prázdnin.

Sotva jsem otevřela vrátka do jejich „lesní“ zahrady, její změna se nedala přehlédnout. Na pozemku u domu „vyrostly“ vyvýšené záhony se zeleninou a bylinkami, vřesoviště a za domem bramborové políčko. Karel s Marií vypadali spokojeně a k rozhovoru se přidal i vnuk Filip, který na čas vyměnil internet za pobyt v lese. I s ním jsem si na chvilku popovídala, ale napřed dostali slovo hlavní aktéři tohoto článku, Maruška a Karel, protože mě zajímalo, jak se jejich představy potkaly s realitou.

m

Na první pohled je mi jasné, že se tady hodně změnilo a že vás počáteční elán neopustil. Naopak. Hodně jste zapracovali na své potravinové soběstačnosti. Maruška mi promine, ale první otázka bude patřit Karlovi: Jak dlouho ti trvalo založit záhony?
Karel:
Příroda nepočká, a když jsme chtěli bylinky a zeleninu ještě letos, museli jsme začít co nejdřív. Začali jsme někdy v březnu. A jen tak pro zajímavost: Spotřebovali jsme něco kolem 10 tun kamenů, které tvoří nejen hranici záhonů, ale jsou také uvnitř bylinkového vrchu. Ale to ti potom vysvětlím.

Neříkej, že jste to tahali s Maruškou?
Naštěstí mi pomáhal syn Honza a celkem nám to trvalo asi týden.

Hm, tak to jste dobří.
Maruška:
Tahle práce je jen pro pracovitého chlapa, který dotáhne věci do konce. Žádné odkládání, že se něco udělá později. Tady to nejde!

A proč zrovna kámen?
Kámen vydrží věčnost a je pro nás přirozeným materiálem, kterého je v okolí plno. Využít zdroje, který nabízí okolní příroda, je základem „permakultury“, kterou se tady snažíme aplikovat.

M: ...a navíc má tu úžasnou vlastnost, že drží teplo...

mm

Můžete mi ve stručnosti vysvětlit, jak vzniká vyvýšený záhon a co je jeho předností?
K:
Základem je vykopání drnů, vznikne jakési „korýtko“, které prohloubíš asi o 20 cm, korýtko se naplní dřevní hmotou: kusy klád, větve, listí, sláma, prostě všechno, co ti dá okolní příroda, nic nedovážíme odjinud. Tuto vrstvu prosypu „obyčejnou“ zeminou a na vrch položím drny trávou dolů (jen tak to neproroste plevelem). Potom navrším kvalitní kompost. Ten jsme zatím museli koupit, ale počítám, že příští rok už budeme mít svůj.

Jak bude spodní vrstva postupně tlít, dojde k přirozenému propadu a vrchní vrstva se musí dosypávat. Ale tímto procesem zůstane záhon stále vzdušný a zkypřený, což je pro rostliny ideální stav.

Založili jste si i bylinkový vrch. Co byste mohli poradit těm, kteří by si ho také chtěli?
K:
Na rozdíl od vyvýšeného záhonu, u bylinkového vrchu není žádoucí, aby se propadal, protože se neosazuje každý rok znovu. Základní postup je podobný, ale podklad je mnohem pevnější. My jsme použili suť - cihly, kameny, kousky betonu, to vše jsme našli tady na pozemku, zbylo to z různých stavebních úprav. Rozdrtili jsme je na menší kusy, zasypali zeminou, obložili drny a pořádně udusali. Na tento základ jsme nasypali kvalitní zeminu vhodnou pro různé druhy bylinek. Některé potřebují více propustnou půdu, smíchanou s pískem, jiné zase vlhčí a výživnou. Záhon má tvar vrchu, takže vzniknou zóny pro jednotlivé druhy bylinek. Některé vyžadují hodně slunce a nevadí jim sucho (středomořské), jiné najdou vhodné podmínky v polostínu a vlhku. Vrch je tvarován tak, že když prší, tak ze shora voda přirozeně odteče k těm bylinkám, které potřebují vlhko. A nahoře, kde jsou středomořské, zůstane sucho.

m

Na ten postup jste přišli sami, nebo vám ho někdo poradil?
Na internetu najdeš spoustu rad a návodů, jak na to, ale my pracujeme s tím, co máme. Tvoříme tak trochu za pochodu, formou pokus omyl.

Co vás nejvíc překvapilo za tu dobu, co tady žijete a hospodaříte?
Marie:
Mě, jako ženu z města, překvapilo, že to jde. A jde to snáz, než si myslíte. Největší přerod je v hlavě – musíte být zvídaví a pořídit si pár  knih: Přírodní zahrada,  Ekozahrada a jiné. Dřív jsme byli zvyklí zrýt, vyházet drny a udělat rovné záhony. Nejvíc práce mi dalo přejít na jiný způsob hospodaření - všechno jsme si museli nejen rozmyslet, ale dát na papír a teprve pak na záhon. Najednou zjistíš, že když to necháš na přírodě, sama si poradí nejlíp.

V čem například?
Karel:
Třeba se oprostit od neustálého zalévání. Příroda také zalévá jen deštěm. Když se nezalévá tak často, rostliny lépe a hlouběji zakoření, protože jsou nucené si hledat vláhu samy. Tím jsou nejen odolnější, ale kypří víc půdu. Podívej se na naše záhony. Dlouho je sucho a jsou svěže zelené. Stačí se dívat a opisovat od přírody.

Marie: Chce to jen vydržet, což pro nás není problém, protože musíme šetřit vodou. (Ale to by teď měli všichni.) Zásadně zaléváme ručně, konví, ke kořenům. Ne plošně, ani hadicí, ani postřikovači, jak to dělá většina lidí ve městě, která má zatím vody z vodovodu dostatek. Přece jen, když musíš běhat s konvemi vody, tak dávkuješ jen nezbytné množství vody, aby ses tolik nenaběhala. Vcelku to funguje.

m

Vy na tom s vodou nejste moc dobře, o tom jsme mluvili už v minulém rozhovoru. Změnilo se od té doby vaše vodní hospodaření?
Změnilo. Dokončili jsme vybudování sběru dešťové vody, takže dnes již pereme, splachujeme a zaléváme jen dešťovkou. To nám výrazně snížilo spotřebu vody ze studny. Aktuálně se chystáme na vybudování záchytného jezírka na zadržování povrchové vody při dešti, která zatím odtéká strouhami pryč. Chceme vytvořit přirozený mokřad, který by měl zároveň pomoci s vodou naší studni. Část vody svedeme přímo k záhonům, což zajistí přirozenou závlahu.

Jste pyšní na to, že vaše zahrada je přírodní, a tím pádem založena na pěstování původních druhů. Jak ale poznáte, že jde o původní druh?
Karel:
My to sami nerozeznáme, ale tohle bylo součástí plánu naší přírodní zahrady, kterou nám navrhla ing. Gajdůšková, která se tím zabývá. Naštěstí jsou různí pěstitelé, kteří cíleně hledají původní kultury a udržují je. Hledají v rozvalinách bývalých  usedlostí, a když najdou keříky angreštu nebo rybízu, vykopou je a udržují. (Podívejte se na Facebook: staré sady a zahrady)
Marie: Říká se tomu „pravokořenné“. To znamená, že nejsou roubované. To, co sem nepatří přirozeně, dříve nebo později zajde!
Karel: Vidíš, tady nám roste řebříček a nikdo ho sem nesázel. Prostě sem patří! Nebo různé plevele. Všichni likvidují kozí packu, a přitom je z ní vynikající salát, jako téměř ze všeho, co v přírodě roste. Ale člověk se to musí naučit znát.

m

To máš pravdu, jíst kozí packu by mě fakt nenadlo… je vidět, že už se tady zabydlujete, ale člověk k tomu musí dospět a dozrát. Co na vaše hospodaření říká nejmladší generace? Chtějí k vám jezdit vnoučata, nebo je pro ně váš způsob života nepřijatelný?
Marie:
Bude lepší, když se na to zeptáš vnuka Filipa. Filip je jedním z vnoučat, které se životu na samotě v lese nebrání. Pomáhá s úklidem, naučil se sekat sekyrkou (pod přísným dohledem Karla) a hlavně staví domečky pro lesní skřítky.

Pozn. red.: Filip nebyl zrovna sdílný, asi se přede mnou styděl, ale bylo mi jasné, že si pobytu v přírodě užívá a bude na něj vzpomínat celý život. No řekněte, byl by vám v deseti letech přednější internet, nebo skřítkové? Já bych byla jasně pro skřítky!

Můj čas na „exkurzi“ utekl strašně rychle, ale nechtěla jsem déle zdržovat. Na zahradě je stále spousta práce a jen krátká návštěva prý potěší. A tak se budu těšit, že se za čas zase k Marušce a Karlovi podívám. Už je mi jasné, že se v „divočině“ neztratí a za město by neměnili. Je vidět, že jim tenhle způsob života svědčí, a jsem si jistá, že patří k těm nejšťastnějším dvojicím, které znám.

Podívejte se na fotky do fotogalerie

/users/1/galerie/files/img/otys/middle_-naBNC7kyiFa4mA_e5fBWfQCoXa6Vw8fq3nEMi8HC4vzWAfGUGCJD5Hkm64d8Ce6mPyzxgY.jpg
/users/1/galerie/files/img/otys/middle_97KkNcx5WlUmkDUNEFMi2FPDwnd-4ROeprGdwkoEXaNnSa7ff6HqjjaleK9CMYQ7f72Qx2k.jpg
/users/1/galerie/files/img/otys/middle_Jr7ece2xeSezvcJ9WJHmFBcHHrNmcQgXeqzOJb6-DxHzP27-s-2uLvLhNOv-bUB3O_lMAyU.jpg
/users/1/galerie/files/img/otys/middle_MXMBNNsOIhhqCmYaVoLBWfQCoXYMXzICTXJSG0_izlsgC8GiUGCJD5Hkm64d8Ce6mPyzxgY.jpg
/users/1/galerie/files/img/otys/middle_VYe-pCckzrGKi7CfKm8xyQSSMcYmltNHDEcYTIMuMLdYlCRxIPD5YwFUCx6NYJcqKGwjNpY.jpg
/users/1/galerie/files/img/otys/middle_w8RcCyBaNzEK4AO4qE84rj0puCk9mZ8jBq3RpR-ygMK6Kp3A6csAhMj_koHUi54N0Reqmd8.jpg
 

Čtěte také:

   
29.07.2015 - Dům a byt - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [31] denkas [*]

    Dana Haklová — #28 Já vim,neumim se vyjadřovat.Myslela sem to tak,že já bych asi to chtěla jinak,ale nekritizuju,protože já sem JÁ a né oni. A ten syn sem myslela,že tam bydlí s nima.Sml22 Proto sem se ptala,kde je.To,že pomáhal sem čelta,ale mají víc dětí,tak sem nevěděla,že to byl tento.Před tím myslim,že jméno nebylo zmíněný.Rozhodně sem to nemyslela zle. Sml23 Hlavní je,že jim se tam líbí a že sou spokojení. Je dobrý,že může pracovat z domova,že nemusí nikam dojíždět,to je velký plus.

    superkarma: 1 30.07.2015, 11:54:34

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] Dana Haklová [*]

    Mickey Mouse — #19Zkuste si přečíst ten minulý článek. Dozvíte se, že Karel je žádaným odborníkem v oblasti obchodu a může si dovolit pracovat externě a dostat za to poměrně slušné peníze. Ale tomu všemu předcházela obrovská dřina a vzdělávání, takže nic neměl ani nemá zadarmo

    superkarma: 0 30.07.2015, 10:37:46
  2. [29] Dana Haklová [*]

    Pentlička — #14Představte si, že mají auto a do nebližší "civilizace", kde je lékař a vše potřebné to není dál, než 7km

    superkarma: 0 30.07.2015, 10:32:22
  3. [28] Dana Haklová [*]

    denkas — #24A proč byste měla kritizovat?

    A co se syna týká, asi jste nečetla pozorně. Pomáhal Karlovi se zařizováním záhonů, tedy s tou nejtěžší prací. Ale jinak si žije svůj život a bude studovat vysokou školu...to jen tak pro zajímavost, ale všechno se do článku vtěsnat nemůže.

    1. na komentář reaguje denkas — #31
    superkarma: 0 30.07.2015, 10:26:47
  4. avatar
    [27] denkas [*]

    Jo,můj muž taky řikal,že když dá drny trávou dolu,že to bude dobrý-není Sml23Tráva i plevel tam roste Sml22Sml22Sml22

    superkarma: 0 29.07.2015, 22:32:24
  5. avatar
    [26] denkas [*]

    peetrax — #25 Já vim,já sem to myslela tak ,že nezáleží kde bydlíSml80Někdo prožije krásný stáří a někdo smutný. A jak řikáš vlastně ani nezáleží na věku.Sml22Jen sem chtěla říci ,že i mezi lidma může být člověk osamělýSml22a naopak na samotě nemusí být sámSml80

    Víš třeba moje máme žila celý život v Praze,ale poslední roky bydleli v činžáku,kde vlastně nikoho neznaliSml80Napřed pracovala,a pak byla nemocná,no už se sama nikam nedostala.Táta ještě pracoval.Ona se pak na celý léto prestěhovala na chalupu-dost mě s tím překvapilaSml22táta tam jezdil na víkend,v důchodu se tam taky přestěhoval,ale brzo zemřel a máma tam zůstala sama celoročně a nechtěla od tud ani na zimuSml80. A byla tam spokojená.Sml80Takže hlavně spokojenost a my to rozhodnutí chápat nemusíme.

    superkarma: 2 29.07.2015, 22:05:15
  6. avatar
    [25] peetrax [*]

    denkas — #23 jak dopadnou staří lidé ve městě? Tak, jak si to zařídí, s kým se stýkají, kam jsou schopni a ochotni docházet. Rozhodně si nemyslím, že tam senioři bývají "zavření", bez radosti a nikdo na ně nemá čas. Tohle by se dalo totiž říct i o teenagerech. Nebo o lidech v produktivním věku. Sml80

    1. na komentář reaguje denkas — #26
    superkarma: 1 29.07.2015, 21:48:22
  7. avatar
    [24] denkas [*]

    Tak sem si přečetla i ten první článek a sem z toho trochu zmatenáSml80A taky se tam píše o synovi a ten je teď kde? Taky sem se tam dověděla,že on pracuje a paní je v důchodu. No když sou spokojený,tak nebudu kritizovat.Hlavně ať jim to ve zdraví vydržíSml22

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #28
    superkarma: 1 29.07.2015, 20:19:29
  8. avatar
    [23] denkas [*]

    peetrax — #21 No jestli mají příjem-důchod,tak jak by to mělo vypadat? Zahrada zaroste,ale i tak tam nějaký trvalky pro radost pokvetou,když bude zle tak určitě mají mobil.Jen to topení by měli vyřešit. Oni si budou na zápraží vyhřívat kosti a myslim,že budou i tak spokojení. Jak dopadnou staří lidé ve městě? Zavřený v bytě,bez radosti,nikdo na ně nemá čas.Sml80 Myslim,že se nedá říct,kdo je kde šťastnější.

    1. na komentář reaguje peetrax — #25
    superkarma: 2 29.07.2015, 19:28:48
  9. avatar
    [22] denkas [*]

    Pěstování zeleniny a bylinek je neuživíSml80A jestli jsou už v důchodu,tak by asi měli přemýšlet,jak si tam ten život zjednodušit. Protože se může stát,že ze dne na den nebudou už moc. My sme šli na důchod do baráku,ale mysleli sme hlavně na to,že už nejsme mladí. Takže třeba topení dřevo,ale hlavně plyn!Voda v domě,obchod,lékař ve vsi,V domě žádný schody a zahradu už i teď máme jen pro zábavu. Ale je pravda,že ty první roky sme tu taky makali jak diví,. To je normální,pak už se zvolňuje.Sml16

    superkarma: 1 29.07.2015, 19:23:28
  10. avatar
    [21] peetrax [*]

    Jim to vyhovuje, a to je hlavní. Nejlepší je, jak všichni už teď vědí, jak to bude probíhat, až ti lidé budou staří a nemohoucí. Sml26

    1. na komentář reaguje denkas — #23
    superkarma: 1 29.07.2015, 18:27:37
  11. avatar
    [20] risina [*]

    Mickey Mouse — #19 Rikina — #18 Asi už jsou v důchodu - koneckonců zmiňují několik vnoučat a Filipovi z článku je už 10 Sml22.

    superkarma: 0 29.07.2015, 16:25:42
  12. avatar
    [19] Mickey Mouse [*]

    Rikina — #18 Také mne napadlo, kdy asi pán vydělává, jestliže má čas takhle pracovat na domu a na zahradě. Jen úprava té zahrady je minimálně měsíc práce pro 2-3 lidi na plný úvazek. Ale spíš jim pomohla nějaká mechanizace (traktůrek, minibagr...) Pak to jde o moc rychleji.

    Další úpravy (např. to zavlažování) už se dají dělat o víkendech - jen si člověk nikdy neodpočine. Ale zase nemají čas na to, aby jim scházela zábava.

    Starost o záhony už je snadná práce, kterou zastane paní sama, když se nebude zdržovat výchovou dětí.

    1. na komentář reaguje risina — #20
    2. na komentář reaguje Dana Haklová — #30
    superkarma: 1 29.07.2015, 16:02:22
  13. [18] Rikina [*]

    V tom minulém článku se psalo, že topí dřevem, a i vodu že ohřívá kotel na dřevo. Čili dnes a denně dřevo štípat, nosit, topit, pak popel vynášet, a když nezatopím, tak se ani neumeju v teplý vodě? Sml80 Totéž fotovoltaická elektrárna - taky potřebuje nějakou péči a údržbu, plus ta benzínová náhražka taky. O zahradě ani nemluvím - mně připadá tahání 10 tun šutrů jako dřina, do které bych se pustila jen s pistolí u hlavy. Sml80 Jo jasně, na fotkách hezký... teď. Co za rok, až to zaroste všemožným plevelem? No a nějak jsem nepostřehla, z čeho ti lidi žijí - jsou už v důchodu? Asi jo... Co tam dělají v zimě, když je venku nevlídno, bláto, a brzo tma? Co tam budou dělat, až jim bude sedmdesát a budou je bolet klouby, bude se jim špatně chodit a o práci na zahradě už nebudou moct ani přemýšlet? Sml80

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #19
    2. na komentář reaguje risina — #20
    superkarma: 2 29.07.2015, 15:17:08
  14. avatar
    [17] misa.35 [*]

    Další přiznivci Přírodní zahrad. Výborně.Sml59 Podle mě je to cesta jak si v současném nejasném klimatu zachovat možnost přežití. Respektovat přírodní zákony, civilazace není samospasitelná Sml58

    superkarma: 1 29.07.2015, 13:32:46
  15. [16] kantor10 [*]

    Pentlička — #6vystihla jste můj názor úplně přesně i zahrada mi nechybí.V létě zajedem ke tchánovi na chatu,tam si zachytám týden ryby a už se těším do civilizace

    superkarma: 0 29.07.2015, 12:54:57
  16. avatar
    [15] Suzanne [*]

    Pokud by mě bavilo pěstování a příroda, rozhodně bych do toho na stáří šla. Pokud bych byla trvaleji nemocná, tak bych to řešila jinak, nicméně když se podívám na svoje příbuzenstvo, nikdo ve vysokém věku nenavštěvoval lékaře častěji než jednou do roka.

    superkarma: 0 29.07.2015, 12:31:42
  17. avatar
    [14] Pentlička [*]

    Dana Haklová — #10 No, on je ale velký rozdíl, jestli mi k tomu lékaři nebo do kina jede MHD každých 10 minut, nebo musím jet autem případně autobusem nebo vlakem, který jede 2x denně a o víkendu vůbec.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #29
    superkarma: 4 29.07.2015, 12:28:32
  18. [13] ZdenaZ [*]

    Sml67 Sml67

    superkarma: 0 29.07.2015, 12:07:01
  19. avatar
    [12] kobližka [*]

    Pentlička — #6 Souhlas Sml22 Mám to stejně,teda krom toho rýpání v zemi.Práce na okrasné zahrádce mi nevadila,to jsem milovala.

    superkarma: 0 29.07.2015, 11:48:52
  20. avatar
    [11] kobližka [*]

    Já jim rozhodně nezávidím,protože žít takhle,to by bylo pro mě za trest,nevím,proč bych se měla vracet zpátky.Ale pokud jsou oba spokojení a splňuje takové bydlení jejich sny,je to jenom dobře,držím jim palce.

    V mnohém ale musím souhlasit s názorem Myšáka Sml22

    superkarma: 1 29.07.2015, 11:46:59
  21. [10] Dana Haklová [*]

    Mickey Mouse — #9Já myslím, že ty vzdálenosti jsou relativní. Když bydlíte třeba v Praze, máte k lékaři, nebo do kina stejně daleko jako oni. Nežijí ani bez moderních technologií, jako je telefon, internet, atd.

    1. na komentář reaguje Pentlička — #14
    superkarma: 1 29.07.2015, 11:33:21
  22. avatar
    [9] Mickey Mouse [*]

    gerda — #1 Hmm, v mládí to ještě nějak jde. Člověk má dost síly a je dost zdravý, aby to vše zvládal. Je to prostě hodně dřiny a práce od nevidím do nevidím s nejistým výsledkem.

    Ale když přijde nějaká nepřízeň počasí (např. kroupy), pak budou muset začínat skoro od začátku. Nebo když přijde nějaká nemoc a nestihnou včas udělat všechny práce. A jak budou starší a síly budou ubývat, tím pro ně bude těžší si tu "pohodu" udržet. Nakonec stejně budou potřebovat tu nenáviděnou civilizaci, techniku a moderní technologie.

    1. na komentář reaguje Dana Haklová — #10
    superkarma: 2 29.07.2015, 11:15:31
  23. avatar
    [8] kareta [*]

    je to velmi malebnéSml67

    superkarma: 0 29.07.2015, 10:54:19
  24. [7] bobani [*]

    klid v přírodě by mi vyhovoval , ale z úplné samoty bych měla obavy . když tak jen na víkendy

    superkarma: 0 29.07.2015, 10:44:18
  25. avatar
    [6] Pentlička [*]

    gerda — #1 Já bych zas na vesnici žít nechtěla, jsem ráda, že mám byt, v něm zatopeno, teče teplá voda, o barák se stará družstvo. Mám ráda město, kavárny, hospůdky, knihovnu, všude blízko - obchody, doktoři, opravny. Ráda si zajdu do přírody na výlet, to miluju, ale nenávidím vrtat se v hlíně na zahradě a furt řešit nějaké opravy a práce kolem baráku. Když je blbej soused, je úplně jedno, jestli otravuje ve vedlejším bytě nebo na vesnici ve vedlejším baráku.

    1. na komentář reaguje kobližka — #12
    2. na komentář reaguje kantor10 — #16
    superkarma: 2 29.07.2015, 09:49:04
  26. avatar
    [5] gerda [*]

    [4 když jsou fajn sousedé v paneláku, potom ani panelák ani město nevadí. Já si v poslední době představuju život na samotě u lesa, stačí jedna zlá babka, co moří všechny kolem.Sml30

    superkarma: 0 29.07.2015, 09:34:12
  27. avatar
    [4] luneta [*]

    gerda — #1my bydlíme na konci města,kde je klid,nemocnice,školka,obchod...vše do pěti minut od bytu.Já už bych nikdy zpátky na dědinu nechtěla.

    superkarma: 2 29.07.2015, 09:11:52
  28. avatar
    [3] Kadla [*]

    Sml67

    superkarma: 0 29.07.2015, 09:07:21
  29. avatar
    [2] renda4141 [*]

    Moc hezký článek o šikovných a pro mne odvážných lidech. Takovým lidem já fandím a obdivuji je. Já bych ale na takové rozhodnutí odejít na samotu, teď neměla odvahu, vzdát se všech vymožeností města. Možná jednou...Sml16

    superkarma: 0 29.07.2015, 05:59:49
  30. avatar
    [1] gerda [*]

    Takový život bych brala všemi desíti, město opravdu nemusím a čím dál víc mě unavuje. I když....zas se musí myslit na zadní kolečka a je docela příjemné vědět, že mám naproti zdravotní středisko a zubaře pět minut odtud na kole.

    1. na komentář reaguje luneta — #4
    2. na komentář reaguje Pentlička — #6
    3. na komentář reaguje Mickey Mouse — #9
    superkarma: 2 29.07.2015, 05:13:46

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme