Zdraví

Osteoporóza: Seznamte se s účinnou prevencí i léčbou

Osteoporóza, tedy metabolické onemocnění skeletu, charakterizované postupným úbytkem kostní tkáně a změnou kvality kosti, je nebezpečný soupeř. Můžete jej ale porazit. Základním opatřením v prevenci a léčbě osteoporózy je pravidelná fyzická aktivita a dostatečný příjem vápníku a vitaminu D. Přečtěte si, jak na to.

PREVENCE: Myslete na výživu a fyzickou aktivitu

Velmi podstatným spojencem v boji proti osteoporóze je vápník. Jaká je jeho doporučená denní dávka?

  • Dospívající 300-1500 mg
  • Dospělí do 50 let 1000 mg
  • Lidé nad 50 let 1000-1500 mg
  • Těhotné a kojící ženy 1200 mg

Jak této dávky dosáhnout? Strava bez mléka a mléčných výrobků představuje denní příjem přibližně 500 mg vápníku. Pokud do stravy přidáme mléčné produkty, například 20 dkg eidamu, 2 hrnky mléka a jogurt, jsme přibližně na 800 mg vápníku. Vyšší příjem vápníku je důležitý hlavně v období růstu, těhotenství (nejvíce ve třetím trimestru), laktace a po menopauze.

Vápník v miligramech ve 100 g syrové hmotnosti potraviny:

Mák 1400 – 1961, zelené fazolové lusky 1026, sýr pařený (10% tuku v s.) 900, sezamová semena 878, sýr tvrdý (50% tuku v s.) 780 (eidam, gouda), slunečnicová semena 700, tavený sýr (20% tuku v s.) 600, ovčí sýr (50% tuku v s.) 500, sýr měkký 420 (Brie, camembert, Bavaria blue, Kloster), měkké sýry (průměrně) 400, sardinky v oleji 330, pažitka 130-320, hrášek (čerstvý zelený) 117 – 310, lískové oříšky 57 – 220, petrželová nať 220, zelí (dušené) 212, řeřicha 211, bazalka 211, pampeliškové listy 150, jogurt 130, špenátové listy (čerstvé) 125, fenykl (zelenina) 109, brokolice 105, mangold 103, ovesné vločky 100, tvaroh (40% tuku) 95, krevety 92, pórek 87, tvaroh (20 % tuku) 85, celerová nať 80, ibišek 80, celer 70, černý kořen 53, sójové klíčky 50

Může mít užívání vápníku nežádoucí účinky?

bonesPokud dodáme organismu větší množství vápníku, než je schopný v dané chvíli využít, bude nadbytečné množství vyloučeno močí. Opatrnosti je třeba u pacientů s ledvinovými kameny a sarkoidózou. Pokud užíváme denní dávku kalcia vyšší než 500 mg, rozdělíme množství do více dávek.

Užívání vápníku ve formě calcium carbonicum tj. uhličitanu vápenatého (CaCO3) může způsobit nebo zhoršit zácpu, v takovém případě lze vyzkoušet jiný přípravek s jiným zdrojem vápníku např. laktoglukonátu vápenatého nebo použít mírná laxativa (Lactulosa či Duphalac). Někdy nezbývá, než přípravek vysadit a maximálně zvýšit příjem vápníku ve stravě.

Nezapomínejte na vitamin D

Naše tělo se neobejde ani bez vitaminu D. Většinou se podává ve formě kapek ústy, možné jsou i injekční formy či kapsle. Denní příjem vitaminu D (resp.cholecalciferolu) by měl být 400-800 IU (tato zkratka znamená international units a odpovídá konkrétnímu množství 10 mcg – mikrogramů) denně.

Organismus je schopen vyrobit si vitamin D v kůži po oslunění UV zářením. V naší zeměpisné šířce však není sluneční světlo tak intenzivní, aby umožnilo dostatečnou tvorbu vitaminu D pouze touto cestou. Ve stáří se pak vitamin D v kůži již tvoří pouze minimálně. Jeho příjem u pacientů s osteoporózou a osteopénií se tedy doporučuje celoročně.

Předávkování je vzácné, maximální doporučené množství za den je 2000 IU, toxicita je však předpokládána až od 4000 IU denně. Podle statistiky má polovina lidí nad 50 let v naší zeměpisné šířce nízkou hladinu vitaminu D.

Zapojte fyzickou aktivitu

Osteoporózu lze jen velmi špatně ovlivnit, pokud nemá pacient dostatečný pohyb. Vhodnou fyzickou aktivitou jsou procházky alespoň 2 hodiny denně, práce doma a na zahrádce. Pravidelné cvičení individuálně nebo lépe ve skupině pod dohledem fyzioterapeuta, je vítanou aktivitou v prevenci onemocnění. Vyvarovat bychom se měli zvedání těžších břemen (více než 2 kg) a prudkých pohybů charakteru švihu a rotace.

LÉČBA osteoporózy - co zabírá?

V terapii osteoporózy se používají léky, které různými mechanismy dokáží snížit, zachovat, ale i zvýšit množství kostní hmoty. Cílem léčby je snížit riziko zlomenin. Téměř všechny tyto léky dokáží snížit riziko zlomenin na polovinu, pokud se užívají pravidelně a dlouhodobě, většinou po dobu několika let. Předepisovat léčbu může v současné době revmatolog, ortoped, gynekolog, endokrinolog a internista. V současnosti jsou dostupné tyto skupiny antiosteoporotických léků: kalcitonin, bisfosfonáty, stroncium-ranelát, raloxifen, hormonální terapie, teriparatid, ve fázi výzkumu jsou další farmaka.

Doporučené cviky pro pacienty s osteoporózou

Obecně platí, že cvičení u pacientů s osteoporózou by mělo být individuálně posouzeno fyzioterapeutem či rehabilitačním lékařem. 

  • Důraz klademe na cviky s výdrží. Provádíme cviky pomalu, tahem, cvičení nesmí vyvolávat bolest.
  • Součástí cvičení by měla být dechová gymnastika (při níž jednak aktivujeme trupové svaly, jednak podporujeme ventilační funkci plic). Opakujeme cviky v malých sériích (5–10 krát).
  • Aby mělo cvičení efekt, mělo by být  pravidelné a dlouhodobé. Vhodné je též  cvičení v bazénu pro jeho dvojí  účinek (využíváme tlak a vztlak vody; pohyby jsou pomalé proti odporu vody).
  • Vhodným doplněním životosprávy a pohybového režimu je chůze.

Nevhodné cviky s rizikem zlomenin: švihové cviky  a cvičení vedoucí k pohybu páteře do krajních poloh, zdvíhání břemen, skoky, sporty spojené s pravděpodobností pádu, prudkými pohyby, silové sporty.

Calcidrink® je klinicky prověřený doplněk stravy s komplexním složením pro výživu a regeneraci kostí. Obsahuje kolagenní peptidy, kompletní škálu kostních minerálů, vitaminů podílejících se na metabolismu kostních buněk a extrakty z léčivých bylin pro rychlejší hojení vzniklých traumat. Je vyráběn ve formě práškového nápoje.

Výhoda oproti tabletovaným formám je v maximální využitelnosti účinných látek přímo rozpuštěných v nápoji a dále v tom, že obsahuje pouze látky účinné bez balastních látek potřebných pro lisování tablet. Jedná se přípravek bez vedlejších negativních účinků, bez zjištěných kontraindikací a zcela bezpečný. Vysoká dávka kolagenních peptidů se projevuje příznivě v současné regeneraci pojivových tkání. Působí i na regeneraci kloubních chrupavek, ale i kůže, vlasů a nehtů. Více zde: http://zena-in.cz/clanek/jak-si-uchovat-zdravou-pater-a-klouby.

Že jsou peptidy v léčbě osteoporózy důležité, uvádí i nositel ceny UNESCO prof. MUDr. Milan Adam, DrSc. Ve skupině jeho pacientek léčených po 3 roky kolagenními peptidy došlo k podstatně menšímu výskytu nových osteoporotických fraktur ve srovnání se skupinou pacientek léčených vápníkem. Více na www.orling.cz.

Čtěte také:

   
22.10.2015 - Nemoci - autor: Julie Hájková

Komentáře:

  1. [5] majdulinka [*]

    Zajímavý článek o ostoartróze jsem našla i zde... :)

    superkarma: 0 25.10.2015, 14:35:41
  2. [4] manislava [*]

    jo je to tak

    superkarma: 0 22.10.2015, 14:37:01
  3. [3] bobani [*]

    na cvičení nejsem

    superkarma: 0 22.10.2015, 13:26:54
  4. avatar
    [2] Hanula [*]

    Sml16nasadím to DSml67

    superkarma: 0 22.10.2015, 08:50:24
  5. [1] Boros [*]

    zdvíhání břemen? To by mne ani nenapadlo, nazdvihám se i bez cvičení ažaž

    superkarma: 0 22.10.2015, 08:12:10

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme