Rodina

Osmnáctiletý otec bojuje o dceru. Má šanci?

Osmnáctiletý Ondřej Réda z Velkých Opatovic je otcem devítiměsíční dcery, o které mu jeho bývalá přítelkyně a matka dítěte tvrdila, že se narodila mrtvá. Přitom ji dala k adopci. Policie za to ji i její matku, jako poručnici nezletilé, bude stíhat. Réda teď chce dceru získat od jejích adoptivních rodičů do své péče.

Takový spor soudy ještě neřešily a nevědí si s tím příliš rady. Zákony umožňují, aby svobodná matka dala dítě bez vědomí biologického otce k adopci. Ale už neříkají, co dělat, když se otec ozve se svými právy. Rédův právník podal žalobu na určení otcovství u Okresního soudu ve Svitavách. Neuspěl!

Ondřej už u soudu také nebyl poprvé. Byl stíhán a podmínečně odsouzen za poměr s nezletilou, které v době známosti bylo 14 let. Jenže dívka se přestěhovala, porodila a dala se svojí matkou dítě k adopci. Nikoho se na svolení neptala, ani otce dítěte. Úřad, který dal k adopci souhlas, se brání.

„Když matka dítěte otce tají a neurčí ho ani soud, podle zákona dítě otce nemá. Pokud otec o dítě stojí, má prý se otcovství domáhat v době, kdy je matka těhotná.“

Advokát Fránek teď chce u soudu dokázat, že Réda je otcem dítěte. K tomu jsou potřeba krevní testy, ale s tím by měli souhlasit i noví rodiče dítěte.

Měl by osmnáctiletý Ondřej dostat zpátky svoji dceru, nebo by měla zůstat u svých adoptivních rodičů?

   
06.10.2009 - Děti - autor: Simona Škodáková

Komentáře:

  1. avatar
    [26] Milala [*]

    V neděli má být o tomna Nově reportáž.Viděla jsem ukázky,to jsem zvědavá,jak to Nova pojmeSml80

    superkarma: 0 09.10.2009, 14:04:53
  2. avatar
    [25] Suzanne [*]

    Mně přijde, že kdyby biologickému otci skutečně záleželo na dítěti, nechal by ji v klidu u nových rodičů a byl by rád, že je dítě šťastné a je o něj postaráno.

    superkarma: 0 09.10.2009, 10:48:27
  3. avatar
    [24] skubka [*]

    Dle našich zákonů má matka právo rozhodovat o dítěti, pokud není v rodném listě uveden otec. Otec (mluvím o nesezdaném páru) má možnost prohlásit,že je otcem, ještě před narozením dítěte nebo při jeho narození - a je uveden do rodného listu. Pokud však má pochybnosti (matka měla styky s více muži), musí proběhnout soudní jednání o zrušení jeho prohlášení otcovstí. Obnáší to především testy DNA.Všechno musí proběhnout do půl roku věku dítěte.Jinak tento muž bude za otce považován, i když biologickým otcem vlastně není.Druhá možnost je prohlášení o otcovstí neučinit, po narození dítěte provést testy otcovstí a po jejich pozitivním výsledku se dát zapsat do rodného listu dítěte. V obou případech to předpokládá dobrou vůli matky - umožnění těch testů bez průtahů. A dále rychlé jednání a docela vysoké finanční náklady.

    Stále mi z toho vychází, že matka je tady ve výhodě a otec se musí podřídit  její režii. A i na tomto případu vidíme, že lhaním matky vznikly následné problémy. Adoptivní rodiče jsou v tom nevinně a možná zažijí velké trauma. Otec má možná čisté úmysly a zřejmě bojuje s větrnými mlýny. Matka dítěte situaci z velké části zavinila (nebyla znásilněna a sama nejlíp věděla, kolik je jí let)  a vyjde z toho nejlíp - lhala, dítě odložila a se svým svědomím se zřejmě vyrovnala.

    A samotné dítě? Má právo znát své biologické rodiče, má právo s nimi žít.Nebo alespoň s jedním z nich. Ale někdo rozhodl a řídil se jen zákonem.

    Není to ojedinělý případ, je snad jen výjimečný věkem matky.

    superkarma: 1 06.10.2009, 22:36:48
  4. avatar
    [23] skubka [*]

    Bébina — #15 A ty si myslíš, že to dítě se někdy pravdu nedozví? S těmi přídavky jsi mě rozesmála - je to pakatel proti tomu, jaké náklady péče o dítě a jeho výchova obnáší.

    superkarma: 0 06.10.2009, 22:09:14
  5. avatar
    [22] risina [*]

    ToraToraTora — #7 To přeci nejde - rozhodovat podle toho, kdo je lepší rodič...

    superkarma: 0 06.10.2009, 20:52:09
  6. avatar
    [21] Louisa [*]

    Spolužákovi se stalo něco podobného, ale jí bylo 18, jemu 20 a stalo se to před revolucí - tedy v době, kdy bylo normální v 18ti rodit. Holka mu sice řekla že je těhotná, ale že pujde na interrupci, a pak že na ní byla. On studoval na pedáku, a o prázdninách šel dělat brigádu do špitálu, a tam na ni natrefil, když šla po porodu domů - bez dítěte, které dala k adopci, a které už si tenkrát náhradní rodiče odnesli rovnou z porodnice. Také se o dítě pral, a neměl to jednoduché, protože tenkrát to bylo o tom kdo je větší soudruh a má známé na vyšším postu. Nakonec holku vysoudil, co se stalo matce ani nevím, a perfektně se o dceru s pomocí rodičů postaral. Dneska je žábě něco přes 20 a je pýchou svého otce.

    Tím chci říct, že i když je otec 18ti letý, je na sociálce apsycholozích, aby zjistili, nakolik je ten zájem opravdový. Mohl mít zájem i v době těhotenství té holčiny - o tom se nikde nic nepíše. Holka mu mohla říct jo, budem se navštěvovat a tak, a pak ho podrazila. Kdyby zájem neměl, asi by mu byla ukredená už těhotná, a nebylo by třeba mu říkat že dítě zemřelo.Nebo mu hned mohla holka říct že čeká dítě s jiným, a bylo by.

    A je mi líto i těch adoptivních rodičů.

    superkarma: 1 06.10.2009, 19:30:32
  7. avatar
    [20] phoebe24 [*]

    skubka — #10 souhlas. Na otcovství se kašle. Pokud strčí matka dítě do babyboxu a po čase ho chce zpátky, tak se sociálka i neziskovky mohou přetrhnout, aby jí to ulehčily...

    Klukovi je osmnáct a děcku devět měsíců. Pokud těhotenství trvalo devět měsíců, tak styk s nezletiletou mohl mít klidně už jako šestnáctiletý. A za to dostal podmínku. Hm.....Teď platí advokáta - počítám, že kvůli přídavkům a odpočtu  daní to nebude. Z dlouhodobého hlediska by se mu to sakra nevyplatilo. Matka a babička pravděpodobně velmi dobře věděly, proč se odstěhovaly a proč lhaly, že se dítě narodilo mrtvé . Myslím, že by ho chtěl do péče hned po porodu  a matka by musela platit výživné. A o tom to myslím je.

    superkarma: 0 06.10.2009, 18:56:26
  8. [19] Rikina [*]

    Dimsy — #18 Soud ho potrestal za poměr s nezletilou. Ne za otcovství. Klidně slečna mohla mít poměrů více a otcem nutně nemusí být tento mladý muž. Proto krevní zkoušky.

    Ostatně se mohl za tatínka hlásit hned, než se to narodilo. Sml80 Nechala bych to dítě u adoptivních rodičů. Matka o něj zjevně nestojí, a údajný otec chce to dítě vychovávat se svou matkou - jsem se dočetla na idnes. Čili chlapec asi bude dál studovat a jeho matka bude s vnoučetem na mateřské. Živit je všechny bude kdo? Pravděpodobně daňoví poplatníci. Pěkné, že. Sml57 

    superkarma: 1 06.10.2009, 18:36:35
  9. avatar
    [18] Dimsy [*]

    Za to, že měl sex se čtrnáctiletou bych ho neodsuzovala. U těch děvčat nepozná ani dospělý, že jsou tak mladé. Jak to má poznat sedmnáctiletý nadržený puberťák.

    Tomuhle nerozumím: "Když matka dítěte otce tají a neurčí ho ani soud, podle zákona dítě

    otce nemá." [i]Vždyť ho soud určil, dokonce ho za to potrestal, tak čeho se měl ještě domáhat. [/i]

    [i]Jinak nechci soudit, zda je schopen se o dítě postarat, nebo ne a co ho k tomu vede.

    [/i]

    1. na komentář reaguje Rikina — #19
    superkarma: 0 06.10.2009, 17:42:42
  10. [17] Remek [*]

    femme — #16 Nemyslím, že je to o věku. Jde o osobní vyspělost. Mě taky vychovali osmnáctiletí rodiče. A v době, kdy jsem se narodila, to bylo úplně normální a nikdo se v našem státě nad tím nepozastavoval.

    Ale to, že se zajímá o dítě až teď, je divné a viděla bych to na nějaký kalkul.

    Ale dokážete si představit pocity těch adoptivních rodičů, kdyby jim děvčátku, které už mají doma a o které se starají, najednou vzali?

    superkarma: 1 06.10.2009, 15:56:48
  11. avatar
    [16] femme [*]

    no, nemyslím si, že je 18letý kluk schopen se plnohodnotně postarat o malé dítě Sml80

    1. na komentář reaguje Remek — #17
    superkarma: 0 06.10.2009, 14:55:49
  12. [15] Bébina [*]

    Jestli nechce dcerku jen proto, aby na ni bral pridavky, stejne jako jiste etnikum. Ale s jeho minulosti bych se divila, kdyby vzali dite z adoptivni rodiny (tedy proverene vcetne psychotestu) a dali ji sice biologickemu otci, ale nejspis nezajistenemu a odsouzenemu uz v 18ti letech. Asi se bude lip vysvetlovat diteti, ze jeho rodice byli moc mladi a nemohli se o nej starat, nez aby tatinek vysvetloval, ze pichal nezletilou maminku a dostal za to podminku a maminka pak dite nechtela a dala k adopci.

    1. na komentář reaguje skubka — #23
    superkarma: 0 06.10.2009, 14:10:54
  13. avatar
    [14] Odemětobě [*]

    Nechala bych dítě u adoptivních rodičů.Trošku nechápu, s čím si soud neví rady.

    Jednou toho kluka odsoudili za styk s nezletilou-byla těhotná,takže za otce byl automaticky považovaný ten odsouzený. Teď najednou není jasné, že on je otcem dítěte? Nikde jsem nenašla informaci, jak se stavěl k dívčině těhotenství a jestli se chtěl o dítě tehdy starat.

    superkarma: 0 06.10.2009, 13:45:05
  14. avatar
    [13] Milala [*]

    Nikde není psané jak se k tomu staví rodiče otce. Určitě záleží také na nich.Bez jejich pomoci se o dítě nepostará.Jestliže pomůžou,tak není problém mu dítě dát,i když si myslím,že by mohlo zůstat u adoptivních rodičů .

    superkarma: 0 06.10.2009, 13:21:23
  15. avatar
    [12] shb [*]

    JanaVi — #8 to mně taky napadlo....

    superkarma: 0 06.10.2009, 12:55:40
  16. avatar
    [11] Irena1 [*]

    I kdyby se dítě narodilo mrtvé, měl právo být v jeho dokladech. Kdyby o dítě tak stál, zajímal by se o to, kde je pohřbené apod., ne? Zjistil by dřív, že je to lež.

    Nechala bych děcko v adoptivní rodině. Věřím, že někdo může být i v 18ti dost rozumný a zodpovědný na výchovu dítěte, ale asi ne finančně zabezpečený. A on nevypadá ani na nějakou odpovědnost, když si to rozdával se 14tiletou.

    superkarma: 1 06.10.2009, 12:42:18
  17. avatar
    [10] skubka [*]

    Kdyby matka nedala dítě k adopci, zřejmě by jí zůstalo a automaticky by se předpokládalo, že spolu se svými rodiči to zvládne.Pravděpodobně by dohlížela i sociálka, dětský lékař atd. Proč automaticky předpokládat, že by totéž nezvládl otec dítěte (starší než matka a plnoletý) s pomocí své rodiny. Z článku vyplývá, že už byl souzen - ale vlastně za toto své otcovstí, za poměr s matkou dítěte, která byla nezletilá. Neomlouvám ho, ale spolužačkám mého vnuka na základní škole bych také často hádala třeba i těch osmnáct dle vzhledu i chování. Nevíme, jak to bylo v tomto konkrétním případě.Nelze jen odsuzovat a automaticky vyvozovat, že hoch je špatný a neschopný se o dítě postarat.Je těžké žít s vědomím, že mám dítě a nemám možnost s ním být, být automaticky vyloučen. Matka se s tím vyrovnala, ale docela chápu, že otec ne. Moje generace měla děti i v osmnácti a většinou  je dobře vychovala.

    Problém vidím v našich zákonech a v tomto konkrétním případě i v tom, že dítě již bylo adoptováno.Proč soudy nevyhledaly tohoto pravděpodobného otce - matka ho sice neuvedla, ale vzhledem k jejímu věku a předchozímu odsouzení pachatele za styk s nezletilou se snad dalo předpokládat, kdo tím otcem je.A situaci s ním projednat.Celkově by se mělo otcovstí v našich zákonech více ctít a zrovnoprávnit s mateřstvím. Zatím tomu tak není.

    1. na komentář reaguje phoebe24 — #20
    superkarma: 1 06.10.2009, 12:40:12
  18. [9] FAXÍK [*]

    jestli je schopen se o dcerku postarat, tak proč by ji nemohl dostat?

    superkarma: 0 06.10.2009, 12:31:52
  19. avatar
    [8] JanaVi [*]

    je to zajímavý příběh. Napadlo mi, že třeba o dítě chtějí pečovat jeho rodiče, třeba by ho chtěli adoptovat. Mohou být docela mladí. Třeba by rádi viděli růst své vnouče a rádi by ovlivnili jeho život. Mému synovi bude taky brzy 18 a beru to podle sebe. Sice bych se nerada do podobné situace dostala, ale občas se přihodí i to, co nikdo nechce.

    1. na komentář reaguje shb — #12
    superkarma: 0 06.10.2009, 12:23:36
  20. avatar
    [7] ToraToraTora [*]

    Měl by rozhodnout prospěch dítěte. Jestli budou lepší rodiče dva dospělí, kteří na dítě dlouho čekali nebo osmnáctiletý student, to ať si rozhodnou soudy. Biologická matka se ho vzdala a o otci valného mínění nemám.

    1. na komentář reaguje risina — #22
    superkarma: 1 06.10.2009, 12:01:49
  21. [6] Zdenča [*]

    Tady je psáno ,že je na střední škole,kdo by se o dítě staral???To by s ním absolvovalo školu??Raději ať ho nechají u adoptivních rodičů-bude mu tam mnohem lípSml79Sml79Sml79Sml79

    superkarma: 0 06.10.2009, 11:59:53
  22. avatar
    [5] navia [*]

    Myslím, že holčičce je lépe u adoptivních rodičů...

    superkarma: 1 06.10.2009, 11:44:43
  23. avatar
    [4] navia [*]

    Mému synovi bude 18 za půl roku.. Nedovede se postarat ani o sebe...Sml16 (což je asi i moje chyba) ale představa jak pečuje o dítě je neuvěřitelná...

    superkarma: 1 06.10.2009, 11:44:03
  24. avatar
    [3] vladka006 [*]

    Něco podobného se stalo známým a soud vyhověl žádosti otce.

    Chudák dítě z toho mělo psychické trauma.

    superkarma: 0 06.10.2009, 11:43:46
  25. avatar
    [2] Póťa [*]

    No. mne (jako matku 21 letého syna a 19 ti leté dcery) zajímalo, jak se hodlá 18 ti letý muž postarat o dítě. Vždyť je ve třeťáku na střední škole! A že by byl AŽ TAK  zodpovědný, když měl před rokem poměr se 14 letou dívkou, to se mi taky moc nezdá.

    superkarma: 1 06.10.2009, 11:38:46
  26. avatar
    [1] Barbucháč [*]

    Sml28no to je ale zmatek! Nechala bych dítě tam, kde je. Matce a babičce uložit za lhaní peněžitý trest ve prospěch nějakého kojeňáku. A otci, no to tedy nevímSml80 Poskytnout mu čas, aby dospěl a počkat až ho opustí pocit uražené ješitnosti. I když možná mu křivdím.

    Docela by mě zajímalo, jak se s tím soud ve finále popere.

    superkarma: 0 06.10.2009, 11:33:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme