Zdraví

Osm důvodů, proč opravdu nejíst fastfood

Rychlé občerstvení často obsahuje příliš mnoho kalorií a naopak málo výživných látek. Pokud je fastfood pravidelnou součástí vašeho jídelníčku, je vysoce pravděpodobné, že za vaši nadváhu a špatný zdravotní stav může právě tento typ stravování.

1. Rychlé občerstvení, rychlý nárůst kil

Jídlo je palivem pro vaše tělo. Má nejen přímý dopad na to, jak se právě cítíte, ale i na celkové zdraví. Fastfood nemusí být nutně synonymem pro nezdravé stravování, ale v mnoha případech tomu tak skutečně je. Obvykle se totiž jedná o vysoce zpracované potraviny s obsahem velkého množství sacharidů, přidaného cukru, nezdravých tuků a soli, která obsahuje sodík. Produkty z fastfoodu často navzdory svému vysokému obsahu kalorií nabízejí pouze malou, či dokonce žádnou výživovou hodnotu. Není divu, že výsledkem je pak špatný zdravotní stav a nadváha nebo obezita.

fat

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

2. Hrozí vznik cukrovky 

Mnoho jídel a nápojů je plných sacharidů. Důsledkem je, že obsahují hodně kalorií. Váš trávicí systém rozkládá sacharidy na jednodušší cukry (glukóza), které vstupují do krevního oběhu. Slinivka břišní reaguje tím, že uvolňuje inzulin, který je potřebný pro přepravu cukru do buněk v celém těle. Když je cukr vstřebán, jeho hladina v krvi klesá. Když je množství cukru nízké, slinivka břišní uvolňuje další hormon zvaný glukagon. Ten dá povel játrům, aby začala využívat cukry ze zásob. Pokud všechny orgány pracují správně, hladina cukrů v krvi zůstává v mezích normy. Jestliže ve stravě přijímáte vysoké množství sacharidů, nastane prudký vzestup cukru, což může změnit normální odpověď na inzulin. Příliš častý výskyt vysokých hodnot krevního cukru může být faktorem, který přispívá k rozvoji cukrovky 2. typu.

3. Srdce v ohrožení

Pokud přijímáte mnoho tuků a cukrů bez dostatečné fyzické aktivity, dříve či později začnete bojovat s nadváhou. Kila navíc patří k rizikovým faktorům pro vznik onemocnění srdce. Transtuky (přesněji transmastné kyseliny) jsou považovány za natolik škodlivé, že některé země dokonce zakázaly jejich používání. Často se nacházejí právě v rychlém občerstvení. Zvyšují hladinu LDL neboli „špatného“ cholesterolu. Mohou také snižovat HDL neboli „hodný“ cholesterol. Transtuky rovněž zvyšují riziko vzniku diabetu 2. typu.

4. Sůl nad zlato, nebo cesta k mrtvici?

Příliš mnoho sodíku obsaženého v soli způsobuje, že vaše tělo bude zadržovat vodu. Sodík může také přispět ke zvýšení krevního tlaku nebo rozšíření srdečního svalu. Pokud trpíte městnavým srdečním selháním, cirhózou nebo onemocněním ledvin, příliš mnoho soli vede k nebezpečnému nahromadění tekutiny. Nadbytek sodíku přispívá k tvorbě ledvinových kamenů, onemocnění ledvin a rakovině žaludku. Vysoká hladina cholesterolu a vysoký krevní tlak patří k hlavním příčinám srdečních onemocnění a mrtvice.

5. Obezita ztěžuje dýchání

Velká nadváha je spojena s rostoucími dýchacími potížemi. Už sama o sobě může vyvolat záchvaty dušnosti nebo sípání již při malé námaze. Obezita hraje velkou roli i ve vývoji spánkové apnoe, stavu, který nejprve začíná chrápáním. Pacient se kvůli nemožnosti dýchat v noci často budí, a to až několikrát. Pokud se apnoe neléčí, může končit i smrtí.

6. Od hamburgerů až k depresi

Jedna z vědeckých studií prokázala, že nadměrná konzumace pečiva z obchodů (koblihy, croissanty a vdolky) a rychlého občerstvení (pizza, hamburgery, párky v rohlíku) zvyšuje riziko vzniku deprese. Špatná strava také ovlivňuje spojení mezi nervovými buňkami a může zhoršovat paměť.

7. Nadbytek sacharidů vyvolává akné

Čokoláda a tučné potraviny bývaly obviňovány, že způsobují akné. Skutečnými viníky jsou však sacharidy. Potraviny, které jsou bohaté na sacharidy, zvyšují hladinu cukru v krvi, a tak mohou vyvolat nepěknou vyrážku. Zvyšují také riziko vzniku ekzémů u dětí.

8. Trpí též zuby a kosti

Když budete konzumovat potraviny s vysokým obsahem cukru, bakterie pobývající v ústech budou vyrábět kyseliny. Tyto kyseliny ničí zubní sklovinu a způsobují kaz. Pro zdravý chrup je kromě správné stravy nezbytná také pravidelná ústní hygiena. Nadbytek sodíku ze soli může také zvýšit riziko vzniku osteoporózy, stavu, kdy se kosti stávají křehčími a lámavějšími.

Autor: uLékaře.cz

   
17.10.2016 - Efektivní hubnutí - autor: U lékaře

Komentáře:

  1. [9] kabalenka [*]

    opravdu potřebujeme článek o tom, proč nejíst fast food?

    superkarma: 0 17.10.2016, 19:51:03
  2. [8] Darmovzalova [*]

    Andreadornova — #3my taky

    superkarma: 0 17.10.2016, 18:18:00
  3. [7] Sofineza [*]

    ještě že na Ž-IN není reklama na fastfood, protože by to jinak bylo kontraproduktivníSml52Sml52Sml52

    superkarma: 1 17.10.2016, 17:03:08
  4. [6] babos [*]

    nejím často

    superkarma: 0 17.10.2016, 16:21:43
  5. [5] babinka [*]

    využívám opravdu jen velmi zřídka...Sml68

    superkarma: 0 17.10.2016, 14:37:20
  6. [4] bobani [*]

    nejím

    superkarma: 0 17.10.2016, 09:38:24
  7. [3] Andreadornova [*]

    Občas si zahřešíme, ale ne často.

    1. na komentář reaguje Darmovzalova — #8
    superkarma: 0 17.10.2016, 08:53:09
  8. [2] funnka [*]

    ale neodradí to

    superkarma: 0 17.10.2016, 07:46:45
  9. avatar
    [1] gerda [*]

    Nepříjemné, ale pravdivé.Sml15

    superkarma: 0 17.10.2016, 06:55:57

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme